Despre cunoastere


Despre cunoastere

Cu cat cineva e mai neatent cu sine insusi, cu atat se socoteste pe sine mai placut lui Dumnezeu. Dar acela ce se sileste sa se curete de patimi, acela se rusineaza sa-si ridice ochii sai la Dumnezeu, caci se vede pe sine ca pe unul ce sta foarte departe de El (Avva Isaia Pustnicul).

Studiul cunoasterii de noi insine sa-l punem mai presus de orice alt studiu. Cea mai folositoare dintre toate cunostintele este aceea care ne da notiuni drepte despre noi insine si ne invata sa ne conducem (Sf. Ambrozie).

Om este acela care se cunoaste pe sine (Avva Pimen).

Se cunoaste pe sine insusi indeosebi acela care se socoteste pe sine nimic (Sf. Ioan Hrisostom).

Nu-i nimic mai bun decat sa-ti cunosti neputinta si necunostinta (Sf. Petru Damaschin).

Nu e nimic mai usor decat sa te inseli pe tine insuti si, infumurandu-te cu slava desarta, sa te socotesti ca esti ceva, fiind nimic (Sf. Grigorie Teologul).

Vrei sa-l cunosti pe Dumnezeu? Cunoaste-te mai intai pe tine insuti (Avva Evagrie Ponticul).

Cel ce s-a invrednicit sa se vada pe sine este mai presus de cel ce s-a invrednicit sa vada ingeri (Sf. Isaac Sirul).

Cine cunoaste pe Dumnezeu si se cunoaste pe sine nu invinuieste pe nimeni pentru pacatele sale (Sf. Antonie cel Mare).

Sufletul nu se poate intinde niciodata dupa cunostinta lui Dumnezeu, daca Dumnezeu nu se va atinge de el (Sf. Maxim Marturisitorul).

Calea spre cunostinta este neprihanirea si smerenia, fara de care nimeni nu va vedea pe Domnul (Cuviosul Isihie Sinaitul).

Cunostinta sporeste pe masura ce fiecare se preface, intrand in unire cu harul indumnezeitor. Intr-o persoana desavarsita nu va mai ramane loc pentru "inconstient". Totul va fi patruns de lumina dumnezeiasca (Sf. Simeon Noul Teolog).

Una este cunoasterea lucrurilor si alta cunoasterea adevarului. Pe cata diferenta este intre soare si luna, pe atata e mai folositoare a doua decat prima (Sf. Marcu Ascetul).

Asa cum o albina inteleapta culege mierea din flori, astfel si tu, prin lectura buna, dobandeste-ti leac pentru suflet (Sf. Efrem Sirul).

Inima curata aduce mintea in stare de a cunoaste pe Dumnezeu. Curatia inimii este temeiul cunostintei noastre duhovnicesti (Sf. Simeon Noul Teolog).

Nu putem ajunge la adevarata cunostinta, cata vreme patima curviei zaboveste in ascunzisurile sufletului (Sf. Simeon Noul Teolog).