A sasea porunca dumnezeiasca


A SASEA PORUNCA DUMNEZEIASCA

De la ce ne opreste a sasea porunca dumnezeiasca?

A sasea porunca ne opreste sa ucidem pe aproapele nostru din pizma sau din ura, pentru vreun folos, sau din razbunare.

De ce este oprita uciderea aproapelui nostru?

Dumnezeu a creat pe om dupa chipul Sau si i-a daruit viata. Asadar, prin uciderea omului ne ridicam impotriva asemanarii lui cu Dumnezeu si impotriva celor ale lui Dumnezeu. Ceea ce nu putem da, nu avem dreptul sa luam.

Cum trebuie sa privim sinuciderea?

Intocmai ca si uciderea. Viata noastra nu ne apartine, ci este a lui Dumnezeu.

Cum trebuie sa consideram uciderea in vreme de razboi?

Exista felurite tipuri de razboaie. In Vechiul Testament se vorbeste adesea despre "razboiul lui Dumnezeu". Prin aceasta se intelege razboiul dus pentru dreptate impotriva grozaviei nedreptatii. Intr-un astfel de razboi uciderea este indreptatita si este considerat un castig sa pieri (Exodul XIV, 13-14; XXXI, 6-8; II Cronici XX, 15).

Exista feluri diferite de ucigasi in vreme de pace?

Exista ucigasi ai trupului si ucigasi ai sufletului. Ucigasii sufletului sunt aceia care omoara sufletele oamenilor stricandu-le si despartindu-le de Dumnezeu, fiind ei insisi rai si pagani.

De ce sunt interzise duelurile?

Pentru ca cei care iau parte la duel nu respecta nici legile bisericesti, nici pe cele ale statului. In dueluri cel nevinovat poate sa fie ucis, iar vinovatul crutat.

Cum sa intelegem aprobarea biblica a duelului dintre David si Goliat?

Acesta nu a fost un duel pricinuit de neintelegerile personale dintre David si Goliat, ci o lupta dintre oastea Dumnezeului adevarat si oastea vrajmasilor lui Dumnezeu, a idolatrilor. David a mers impotriva aparatorilor paganatatii, si prin insuflarea si prin puterea lui Dumnezeu a biruit.

Lupta aceasta ne este pilda minunata despre calauzirea si despre puterea lui Dumnezeu, si nu se aseamana cu duelurile obisnuite.

Care este cel mai vechi si cel mai mare ucigas din lume?

Diavolul, despre care Hristos a spus: "El, de la inceput a fost ucigator de oameni..." (Ioan VIII, 44). Daca nu ar fi oprit de Dumnezeu ar pierde omenirea toata. Ceilalti ucigasi de oameni sunt arme si unelte ale diavolului.

Din care pricini doreste diavolul sa piarda intregul neam omenesc?

Din ura si rautate, caci el stie ca oamenilor li s-a randuit sa mosteneasca imparatia Cerurilor pe care nebuneste el a pierdut-o. Din aceasta pricina diavolul se numeste urator de oameni.

Din care pricini Dumnezeu apara si pazeste viata omeneasca?

Din iubire fata de oameni. De aceea Dumnezeu se numeste Iubitor de oameni.