Pornografia


Pornografia

Din aceasta perspectiva, putem sa ne dam seama care este punctul de vedere ortodox privind pornografia. Fenomenul constituie o afacere uriasa in S.U.A., iar eforturile de a l controla au avut putin succes. Una din probleme este dificultatea de a o defini cu exactitate. Imagistica sexuala prezinta valori diferite in diferitele civilizatii. Francezii, de pilda, sunt de acord cu nuditatea partiala sau chiar totala la T.V. si pe plaja, dar cei mai multi ar fi ofensati de senzualitatea ieftina ce constituie hrana obisnuita a tinerilor americani. Totusi, sunt anumite intuitii generale in privinta subiectului ("il recunoastem cand il vedem") care ne permit sa facem cateva distinctii si sa sugeram unele solutii.

 Facem o prima distinctie intre pornografia totala ("hard core") si cea usoara ("soft core"). Prima, incluzand imagini sadomasochiste si pedofile, duce la exploatare si abuz de cel mai rau soi. Datorita urmarilor distructive, parintii, educatorii si publicul intreg ar trebui sa faca orice efort pentru a lupta impotriva acestora. Pornografia "hard core" este o napasta pe care nici o societate civilizata nu ar trebui sa o tolereze. Raspandirea sa si enorma influenta economica in aceasta tara tind sa confirme, din pacate, morbida observatie a lui Georges Clemenceau, ca S.U.A. este singura natiune din istorie care trece de la barbarism la decadenta fara a traversa o perioada de civilizatie.

 Pentru o trecere in revista fugara a impactului pornografiei "hard core" asupra etosului american, e de ajuns sa ne aruncam o privire asupra subiectului din 10 febr. 1997 al revistei U.S. News World Report. Langa imaginea unui cunoscut star porno, citim pe coperta ca "America este de departe principalul producator de filme porno in lume, cu o incredibila rata de 150 de titluri noi pe saptamana". Urmeaza o statistica: "Un club striptease profitabil castiga 5 milioane de dolari pe an; starurile porno de prima marime castiga 20.000$/saptamana dansand. Aproximativ 8 miliarde de dolari au fost cheltuiti anul trecut in afacerile porno"; numarul inchirierilor de casete video "hard core" a crescut de la 75 milioane in 1985 la 665 milioane in 1996, la un pret de peste 8 miliarde de dolari etc.; reportajul incepe cu prezentarea producatorului de filme porno aflat in top, a carui companie se numeste sugestiv "Evil Angel Videos". Se arata apoi ca industria respectiva a redus femeia la un obiect dezumanizat al dorintelor/obsesiilor altora. Este o cronica remarcabila despre depravarea pe care multi cititori, probabil, o intampina cu un zambet si o ridicare din umeri. Iar exploatarea continua implacabil.

 Pornografia "soft core" este atat de agresiva incat cu greu o mai putem recunoaste. De la blajinele cataloage Victoria's Secret, la revistele si filmele mai explicite, pornografia "soft core" umple casele noastre, locurile de munca dar si scolile noastre. Si aici avem o problema de definit: relatiile sexuale explicite intr o suma "R" sunt "hard" sau "soft"? Si, pana la urma, oare mai conteaza? Problema este care sunt efectele saturarii mediei si a obsesiei publicului de sex? Ce se intampla cu mintile si sentimentele celor care privesc telenovele zilnic, sau talk show uri cu subiecte sexuale? Ce impresie isi fac copiii nostri cand vad sex si violenta in desenele animate de sambata dimineata?

Potrivit majoritatii cercetarilor, inca nu exista o dovada clara a faptului ca pornografia duce la cresterea criminalitatii sexuale. Totusi, prevaleta acesteia in casele celor care savarsesc viol, abuz infantil sau alte fapte violente legate de sex, sprijina teoria ca pornografia stimuleaza comportamentele deviante. Este fara dubiu faptul ca ii raneste si ii degradeaza pe cei pe care ii infatiseaza, fie ei barbati, femei sau copii. De asemenea, goleste cel mai intim comportament uman de orice sens al iubirii, fidelitatii ori responsabilitatii si, in acelasi timp, obiectiveaza si relativizeaza sexul prin accentul pus pe imagine - o fantezie - care prin definitie nu are substanta, realitate. (Manualele sexuale care sfatuiesc cuplul sa si imagineze ca partenerul este o persoana mai aratoasa, nu fac altceva decat sa incite la adulter). Astfel, ea degradeaza si depersonalizeaza sexualitatea intr un mod abuziv. Data fiind aceasta influenta, e greu sa intelegem cum oameni sanatosi din punct de vedere moral cer ca pornografia, mai ales cea "hard core", sa fie protejata de primul Amendament.

Filosoful german ateu Ludwig Feuerbach afirma: "Suntem ceea ce mancam!". Pr. Alexander Schmemann preia aceasta fraza intr un mod genial, demonstrand ca principalul nostru scop in viata este sa consumam Sfanta Euharistie si in aces fel "sa devenim euharistici". Rostul iconografiei in Biserica este de a hrani mintea si inima cu mancare cereasca, mancarea puritatii, binecuvantarii si sfinteniei. Pornografia este o iconografie demonica. Ea inzestreaza mintea cu imagini corupte care provoaca stricaciune in adancimile sufletului. Pornografia creeaza dependenta. Cei care se folosesc de ea - fie pentru a si elibera tensiunea ori nelinistea, fie pe post de stimul sexual - vor simti inevitabil nevoia sa mareasca doza pentru a obtine acelasi efect. In cele din urma, pornografia este abuziva. Ca industrie, ea exploateaza si manipuleaza pe cei care o folosesc pentru stimularea sexuala. Oricat de mult ar contribui la GNP, putine se pot spune pentru a o justifica. Daca, intr adevar, "suntem ceea ce mancam", pornografia este evident o otrava pentru sistem. Ca si antiteza perversa a iconografiei autentice, ea reclama tratamentul pe care Iisus il recomanda pentru orice pacat legat de privire (Mt. 5, 29). O solutie mai putin radicala, dar poate la fel de eficace, este renuntarea la materialele pornografice.

 Un canon al Sinodului Trulan ("Quinisext", 692) spune in legatura cu acest subiect: "Ochii tai sa priveasca cele drepte si cu toata paza tineretii inima ta porunceste Intelepciunea (Prov. 4; 232 25) caci simtirile trupului lesne strecoara in suflet cele ale lor. Poruncim asadar ca de acum inainte, in nici un chip sa nu se mai zugraveasca, fie pe tablouri, fie altcumva infatisate, chipuri care amagesc vederea si care strica mintea si imping spre atatarile placerilor rusinoase" (Canonul 100).

 Traditia ortodoxa si intuitiile crestinilor condamna pornografia tocmai pentru ca "simtirile trupului lesne strecoara in suflet cele ale lor". Pornografia ii corupe atat pe cei care o produc, cat si pe cei care o folosesc. De aceea, ea este o problema sociala si morala de mari proportii. Si pentru ca dezumanizeaza prin deformarea chipului lui Dumnezeu din om, ea este si o problema profund spirituala.