5. CONCLUZIE

Experienta acestui om, Iuri Maskov, ne arata foarte concret cum Se descopera Dumnezeu. Se intampla ceva in inima; si, desi suferinta ajuta aceasta transformare, nu exista metode infailibile pentru a ajunge la ea. De exemplu, in ultimii saizeci de ani s-a publicat multa literatura din Rusia despre oameni aflati in suferinta, care nu s-au convertit. In limba engleza exista o carte foarte interesanta, scrisa de un rus pe nume Marcenko, cu titlul My testimony (Marturia mea). Marcenko era doar un om onest care n-a putut sa suporte sentimentul inspaimantator ca in Rusia Sovietica totul este fals, ca toata lumea te minte. Ca urmare, a spus adevarul si, din aceasta cauza, a fost trimis in lagar. Autoritatile l-au supus interogatoriilor obisnuite si au tinut sa-i spuna: "Daca iti mentii ideile, chiar daca iesi afara, vei reveni aici. De ce sa nu te schimbi si sa faci ce fac toti ceilalti?" "Nu pot, a raspuns el, sunt un om cinstit!" Privindu-i pe credinciosi, a ajuns la concluzia ca ei erau singurii oameni fericiti din lagarele de concentrare, de vreme ce spuneau: "Sufar pentru Hristos" si acceptau ce li se intampla. "Nu pot sa fiu nici ca ei, spunea el, deoarece eu nu cred in Hristos". In felul acesta a ajuns atat de stapanit de furie, incat atunci cand ii vedea pe gardieni ii venea sa-i striveasca cu usile. Cand a iesit din inchisoare, s-a umplut de amaraciune si a vrut sa-si ucida toti asupritorii. Stia ca se va intoarce inapoi in lagar. Si, intr-adevar, dupa ce a scris cartea, a fost trimis inapoi.

Vedem astfel ca, in cazul lui Marcenko, inima nu s-a inmuiat, ci i-a ramas de piatra. Desigur, inima este ceva foarte complicat si poate ca, intr-o zi, el se va schimba. Marturia lui ne arata ca nu putem trimite un om intr-un lagar de concentrare si sa spunem: "asa il vom face crestin". Unii devin crestini, altii nu. Cand convertirea are loc, procesul revelatiei apare intr-un mod foarte simplu; o persoana este in nevoie, sufera si atunci, cumva, se deschide o alta lume. Cu cat esti mai in suferinta si in dificultati si esti "disperat" dupa Dumnezeu, cu atat mai mult El iti vine in ajutor, Se dezvaluie Cine este si iti arata calea de iesire.

Iata de ce nu trebuie sa cautam lucruri spectaculoase, precum minunile. Din intamplarea cu Sfantul Nichita, relatata mai sus, stim ca aceasta este cea mai rea cale de apropiere (de Dumnezeu, n. red.) si duce la inselare. Calea cea dreapta se afla in inima care incearca sa se smereasca si stie doar ca sufera si ca trebuie sa existe cumva un adevar mai inalt care nu numai ca o poate ajuta in acesta suferinta, dar o si poate aduce intr-o cu totul alta dimensiune. Aceasta trecere de la suferinta la realitatea transcendenta reflecta viata lui Hristos, Care a murit in suferinta Sa de pe Cruce, a indurat cea mai ingrozitoare si rusinoasa moarte si, apoi, spre totala nedumerire a propriilor sai Ucenici, a inviat din morti, S-a inaltat la cer, a trimis Duhul Sfant si a pus inceputul intregii istorii a Bisericii Sale.

Iata, in esenta, ce doream sa va spun despre revelatie in Ortodoxie. Dumneavoastra puteti pune intrebari sau sa comentati pe aceasta tema.