Scripturile Noii Ere sau pervertirea Evangheliilor


Scripturile Noii Ere sau pervertirea Evangheliilor

"Este o grea responsabilitate sa afirmi despre actualul Nou Testament, care sta la baza tuturor bisericilor crestine, ca este deformat si falsificat, dar nu se afla religie mai inalta decat adevarul." (17;85) Edmond Bordeaux Szekely

"Nici o carte nu va poate invata adevaruri mai profunde ca Evangheliile. Veti raspunde: «Le-am citit, dar nu am gasit nimic in ele. De aceea cautam acum in alte religii: chineza, hindusa, japoneza, musulmana... ». Bine, dar aceasta o faceti pentru ca nu ati inteles nimic din nemasurata Intelepciune care se afla in Evangheliile scrise pentru voi, si cautati Lumina in alte invataturi, ce nu va sunt destinate!

Da, stiu, sunteti satui de texte cunoscute, vreti sa schimbati putin hrana. Dar este periculos sa o cautati in invataturi pe care nu le intelegeti, care nu sunt facute pentru structura voastra, pentru mentalitatea voastra. Ceea ce este pentru voi este invatatura lui Hristos. Dar nu ati citit-o serios si nici nu ati meditat suficient asupra ei. Cautati altceva, bine, dar in ce scop?

Adesea urmam o invatatura orientala pentru a ne mandri in fata altora, pentru a le arunca praf in ochi sau, pur si simplu, pentru a ne singulariza in fata propriilor nostri ochi. Dar aceasta nu serveste la nimic, aceasta dovedeste doar ca iubim extravagantele si nu simplul adevar. Il parasim pe Hristos, dar pentru a urma pe cine?" (7; 166).

Citatul reprodus mai sus nu ii apartine vreunui parinte duhovnicesc cu viata sfanta, ingrijorat de apostazia contemporana. Nu ii apartine nici macar vreunui crestin ortodox, indurerat de cresterea numarului celor care dispretuiesc Evanghelia inainte de a incerca sa ii afle valoarea. Ci ii apartine celebrului intemeietor al Fraternitatii Albe Universale, Omraam Mikhael Aivanhov, un alt "inainte-mergator al Antihristului", si face parte din lucrarea Un nou inteles al Evangheliilor.

Fragmentul lasa impresia unei ancorari in cunoasterea Sfintelor Scripturi si pare un indemn adresat celor care vor sa caute adevarul pe meleaguri straine sa renunte la aceste tentative (desi din el reiese ideea ca invatatura lui Hristos nu este valabila si pentru cei care au o alta "structura spirituala"; dar Hristos S-a intrupat pentru mantuirea tuturor oamenilor, si nu a trasat o harta care sa ii delimiteze pe alesii sai de ceilalti oameni).

Intreaga invatatura a lui Omraam este cat se poate de pacifista, plina de cuvinte precum speranta, Dumnezeu, dragoste, liniste, credinta. Multi crestini considera ca au gasit in povetele sale resursa necesara pentru a-si schimba viata, pentru a merge pe calea pacii si armoniei, purtandu-L pe Hristos in suflete. Dar invatatura Fraternitatii Albe, ca toate "noile invataturi" prin care se descopera "noi intelesuri" ale Sfintelor Scripturi sau ale credintei crestine, este o perfida deformare a adevarului.

Vom exemplifica aceasta afirmatie cu comentariul pildei fecioarelor neintelepte: "«Vegheati, caci nu cunoasteti nici ziua, nici ora», zice mirele. Vegheati, aceasta nu inseamna «nu dormiti», caci fecioarele erau adormite, atat cele intelepte, cat si cele nechibzuite, si-n pilda nu se spune ca era o greseala. Vegheati, aceasta inseamna: fiti in veghere spirituala, caci nu stiti nici ziua, nici ora cand mirele va veni. Ori, mirele vine in fiecare zi, iar in zilele in care candela voastra nu are ulei, nu puteti intra sa participati la festinul la care el va va invita. Dar daca veti avea acest ulei, veti intra in sala de sarbatoare si veti fi cuprinsi de bucurie; toata lumea in jurul vostru se va mira si se va intreba ce vi s-a intamplat de sunteti atat de fericiti si iluminati... (ce este antihristic in acest pasaj? Nimic; dar acest pasaj - si multe altele asemenea - contine explicatii sau lamuriri pline de otrava ratacirii - n.n.) Acum va voi prezenta aceasta pilda sub un aspect practic. Daca cu cele cinci fecioare (degetele de la mana dreapta) veti atinge lampa (plexul solar) si veti medita asupra unor subiecte elevate si divine veti reumple aceasta lampa cu Forte si Energii pe care le veti putea utiliza mai tarziu (...) Va voi indica inca o metoda. Veti alege un arbore gros (stejar, fag, mesteacan...) si va veti rezema de el, punandu-va mana stanga la spate, cu palma spre trunchiul arborelui, si palma mainii drepte pe plexul solar. Va veti concentra pe energia arborelui, pe care va veti stradui s-o primiti prin mana stanga si sa o deversati prin mana dreapta in organism (...)

In loc sa preparati uleiul alchimistilor, pentru care unii au pierdut averi, si-au ruinat sanatatea fara sa poata obtine nimic, niciodata, este preferabil de mers intr-o padure, sa intalnim arborii, sa le vorbim. (...) Comunicarea cu Spiritele arborilor este o arta pe care o posedau vechii preoti celti. Acum, oamenii au pierdut secretul regenerarii lor si intelegerii Limbajului universal, limbajul fiecarui lucru din natura; el trebuie regasit" (7; 140).

Am reprodus acest lung citat mai ales pentru cei care au obiectii fata de rostul poruncii Bisericii de a nu citi carti eretice. Daca in exemplul de fata amprenta pagana a iesit la iveala, in alte cazuri ea nu poate fi sesizata decat de catre crestinii cu solide cunostinte teologice.

Sa observam una dintre strategiile clasice ale diavolului de a atrage in amagire: daca in carte ar fi fost vorba direct de tehnicile de energizare sau de comunicarea cu "spiritele arborilor" poate ca unii cititori ar fi fost mai circumspecti. Dar inselarea a avut aici patru etape: prezentarea pildei evanghelice cu o scurta referinta exegetica "nevinovata", initierea in tehnica de energizare prin meditatie, folosirea energiei arborilor si "comunicarea" magica cu spiritele acestora.

De multe ori crestinii se lasa inselati de comentariile facute Sfintelor Scripturi intr-un limbaj modern, usor ac-cesibil, si, pacaliti fiind de spiritul pacifist in care sunt scrise astfel de carti (in care Hristos nu este hulit direct, ci numai indirect, negandu-I-se dumnezeirea), se angreneaza in tot felul de practici oculte care de care mai "nevi-novate".

Una dintre metodele cel mai des folosite de diavol pentru a atrage lumea in inselare este prezentarea intunericului drept lumina, a minciunii drept adevar. Parintele diacon P.I. David observa ca ideologia new-age "se constituie intr-o mare provocare pentru crestinism, nu numai fiindca se propaga cu atata forta, ci mai ales fiindca ataca crestinismul, desi isi anexeaza fasii mari din mostenirea crestina, incepand cu Biblia" (20; 424).

New-age-istii nu au putut nega in totalitate valoarea invataturii crestine, si atunci s-au grabit sa Il includa pe Hristos in panteonul Marilor Maestri.

Daca Hristos ar fi fost un mare Invatator, atunci era firesc ca in invatatura Sa sa se gaseasca puncte comune cu gandirea neo-pagana, sa se poata face paralele care sa sugereze ca Noua Era nu neaga mesajul lui Hristos, ci il continua si il implineste. Asa cum Legea Noua a implinit Legea Veche.

In afara comentariilor scripturistice facute prin prisma intelegerii neopagane (precum cele facute de Omraam, care a avut destui confrati), nu s-au putut gasi prea multe alte idei comune Noului Testament si ideologiei revolutionare a Noii Ere. Una dintre explicatiile invocate a fost urmatoarea: daca in Noul Testament nu se gaseste decat un numar redus de astfel de idei comune, aceasta se datoreaza faptului ca Biserica a cenzurat Scriptura dupa propriile interese.

Un exemplu: invatatura despre reincarnare a fost scoasa din Noul Testament, desi cateva pasaje care sustin teoria reincarnarii au scapat necenzurate (cat de puerila este argumentarea teoriei reincarnarii cu citate scripturistice isi poate da seama oricine a inteles ca Fiul lui Dumnezeu S-a Intrupat pentru a le arata oamenilor calea prin care sa intre in Imparatia Cerurilor; ca dupa moarte ne asteapta vesnicia, si ca in functie de faptele noastre vom ajunge in rai sau in iad). "In anul 325 dupa Christos, imparatul roman Constantin cel Mare si mama sa, Elena, au scos referirile la reincarnare din Noul Testament. La intrunirea din anul 553 dupa Christos, al doilea Conciliu din Constantinopol a confirmat aceasta actiune si a declarat conceptul de reincarnare drept Erezie. Se pare ca ei considerau ca acest concept ar putea slabi puterea tot mai mare a Bisericii, intrucat oferea oamenilor un timp mult prea indelungat in care sa-si poata gasi salvarea. Totusi, referintele initiale se aflasera acolo; primii parinti ai Bisericii acceptasera conceptul de reincarnare" - Brian Weiss (60; 22).

Cei care isi pot imagina ca Parintii de la Sinodul I Ecumenic puteau sa deformeze Scriptura nu au idee cine anume erau acesti Parinti. Multi dintre ei erau oameni cu viata sfanta; intre ei se afla Sfantul Spiridon al Trimitundei, marele facator de minuni. Dar si fara ierarhi ca Sfantul Spiridon, tot nu aveau Parintii cum sa modifice Scripturile. Cea mai clara dovada ca nu s-a cenzurat nimic se obtine prin cercetarea comparativa a textelor scripturistice din Noul Testament cu a manuscriselor anterioare secolului al patrulea. Aceasta cercetare dovedeste ca textele sunt identice. Numai ca putini oameni au atatea cunostinte lingvistice incat sa poata face o astfel de cercetare. De altfel, pe aceasta s-au si bazat cei care au relansat suspecta idee ca ceea ce ne invata Scriptura actuala e diferit de ceea ce a invatat Hristos.

New-age-istii au fost incapabili sa dovedeasca cu documente aceasta idee. Nu au avut curajul sa falsifice chiar una dintre Evangheliile canonice, caci orice fals ar fi fost usor de demonstrat. Dar ce au facut a avut roade asemanatoare...

Vreme de aproape doua milenii textele apocrife au circulat in cercuri restranse. Ereticii incercau sa isi legitimeze inovatiile folosindu-se de argumente din scrierile apocrife a caror autenticitate era negata de Parintii Bisericii. In tentativa de a atrage in ratacire un numar cat mai mare de fii ai Bisericii, vrajmasul a incercat sa speculeze increderea crestinilor in textele sfinte si sa scoata la iveala "Scripturi" fabricate artificial. Punand astfel ereziile sub numele unor Sfinti Apostoli, ucenici ai Mantuitorului, acestea s-au dovedit mai usor de digerat de catre oamenii care, daca nu ar fi avut incredere in Apostolii sub al caror nume apareau respectivele scrieri, nu s-ar fi indepartat de invatatura traditionala a Bisericii.

New-age-istii s-au folosit de textele apocrife gnostice deoarece au gasit in ele punctele comune de care aveau nevoie. Motivatia este simpla. Duhul intunericului care sta in spatele Miscarii New-Age este acelasi cu duhul care a inspirat scrierea scripturilor gnostice.

Sfantul Irineu, in celebra sa lucrare Impotriva ereziilor, spunea despre cei care raspandeau scrieri apocrife ca "acestia, netemandu-se de nimic si publicand scrieri plasmuite dupa capul lor, se lauda ca detin mai multe evanghelii decat exista. Ei au ajuns la o asemenea indrazneala incat numesc «Evanghelia adevarului» o lucrare compusa de ei foarte recent si care nu se acorda deloc cu datele din Evangheliile apostolilor. Nici macar Evanghelia nu poate fi ferita, in cazul lor, de blasfemie" (64; 14).

Inainte de a analiza astfel de texte ratacite sunt necesare cateva precizari. Evangheliile si Epistolele Noului Testament sunt insuflate de acelasi Duh Sfant. Nu exista nici o contradictie dogmatica intre aceste texte sfinte. Si nici nu putea exista, deoarece "autorii lor", Sfintii Apostoli, nu scriau dupa mintea lor, nu scriau propriile lor pareri, ci scriau adevarul care le era inspirat de catre Duhul Sfant.

Pana ca Biserica sa stabileasca care anume texte sunt autentice si care nu, au mai circulat si alte cateva scrieri puse sub numele Sfintilor Apostoli. Dar nepotrivirile dintre acestea si scrierile care erau pastrate cu sfintenie in Biserica au determinat excluderea celor a caror origine era neclara si care contineau invataturi dubioase. Sfintii Apostoli nu aveau cum sa deformeze invatatura pe care o primisera din aceeasi sursa. Hristos nu a propovaduit adevaruri cu doua fete, ci un singur adevar: cel care a fost propovaduit mai apoi de catre apostoli in toata lumea.

Pentru un crestin gasirea unor cat de mici nepotriviri intre Noul Testament si un text despre care se sustine ca este de origine apostolica ar trebui sa fie un argument suficient pentru a intelege ca textul din urma nu este autentic.

Consideram ca cei care cauta sa puna pret pe astfel de texte se deschid de buna voie inselarii si ajung la o opinie total deformata asupra persoanei Mantuitorului. Michael Grosso, de pilda, citind in pseudo-Evanghelia dupa Filip ca Hristos o saruta deseori pe Maria Magdalena, a tras concluzii despre viata sexuala pe care ar fi dus-o Mantuitorul. Aceasta pseudo-Evanghelie dupa Filip face parte din textele Bibliotecii de la Nag-Hammadi, gasite in anul 1945, a caror scoatere la iveala a avut un rasunet mondial. Un numar mare de manuscrise gnostice au fost dezgropate atunci, datarea lor fiind aproximata la anii 350-400 dupa Hristos. Se presupune ca originalele ale caror copii au fost descoperite acolo fusesera redactate dupa sfarsitul primului secol. In afara de Evanghelia dupa Filip, intre textele gasite la Nag-Hammadi se mai aflau si Evanghelia dupa Toma, Evanghelia dupa Maria, Evanghelia egiptenilor si Evanghelia adevarului.

Cel mai cunoscut text de la Nag-Hammadi este Evanghelia dupa Toma, care a beneficiat de o larga raspandire in mediile new-age-iste. O prima intrebare este urmatoarea: daca textul este autentic, de ce nu a fost inclus pana acum de catre Biserica intre textele canonice? Doar Dumnezeu nu tine lumina sub obroc. Daca scrierea i-ar fi apartinut Sfantului Apostol Toma, cu siguranta Parintii Bisericii ar fi cercetat-o si ar fi talcuit-o alaturi de Sfintele Evanghelii.

Sa presupunem ca Evanghelia dupa Toma ar fi fost cunoscuta intr-un mediu foarte restrans si ca, asa cum pretind autorii new-age-isti, vremea ca acest text important sa fie cunoscuta a sosit. Dar contine ceva important aceasta evanghelie? Cercetatorul american Douglas Groothuis observa ca un numar mare de "rostiri" din ea (48 din cele 114 pe care le contine) se pot regasi in Noul Testament. Preluarea a adus doar mici modificari.

Rostirile care contin ceva nou sunt impregnate de o mentalitate gnostica: "Iisus a spus: Cel care cauta sa nu inceteze cautarea pana ce gaseste; si, cand va gasi, el va fi uluit, el se va minuna si el va domni peste Totul" - rostirea 2 (65;19). "Mama m-a nascut, dar adevarata Mama mi-a dat viata." - rostirea 101 (65; 41) (tema Mamei ceresti este des intalnita in literatura new-age).

Gasim intre rostiri un citat care pare scos din textele panteiste hinduse: "Eu sunt intregul. Intregul a iesit din mine. Intunericul a ajuns la mine. Taiati lemne: eu sunt acolo. Ridicati o piatra si ma veti gasi acolo" - zicerea 77 (65; 37).

Mai reproducem un singur citat, care arata incompatibilitatea clara dintre invatatura propovaduita de Fiul lui Dumnezeu si cea pe care o intalnim in pseudo-Evanghelia dupa Toma: "Acolo unde sunt trei zeitati, ele sunt doar zeitati. Acolo unde sunt doua sau una, eu sunt cu ea." - rostirea 30 (65; 27). Consideram ca dupa reproducerea citatului de mai sus incercarea de a dovedi autenticitatea acestui text este inutila.

"Cat priveste asa-zisa «evanghelie» a lui Toma - ne spune Parintele Ioan Filaret - faceti o comparatie intre aceasta «evanghelie» si celelalte Evanghelii si carti ale Noului Testament si singuri veti observa totala deosebire care exista intre ele, pentru ca nu sunt scrise in acelasi duh al adevarului" (22; 26).

In Evanghelia Varsatorului, este prezentata o fantomatica ceremonie initiatica prin care Iisus ar fi devenit Hristosul: "Frate, omule, cel mai brav dintre oameni, ai trecut cu bine toate testele templului. De sase ori ai fost judecat in fata dreptatii; de sase ori ai primit cele mai inalte onoruri care se pot da omului; acum esti gata sa primesti ultimul grad. Asez aceasta diadema pe fruntea ta si in Marea loja a cerurilor si a pamantului de-acum esti Cristosul. Acesta este marele tau ritual de Paste. De-acum nu mai esti un aspirant, ci un maestru al mintii" (26; 189).

Un text similar cu Evanghelia Varsatorului a avut si are o mare popularitate in spatiul new-age-ist: este vorba despre Viata Sfantului Issa (publicata de Nicolae Notovici), asa-zisa relatare a vietii lui Iisus in intervalul dintre 12 si 30 de ani ("anii pierduti"). Faptul ca exista oameni care cred ca Iisus a plecat intr-o calatorie initiatica in Orient dovedeste clar ca ei nu se multumesc sa gaseasca adevarul mantuitor in Sfanta Scriptura, ci cauta sa gaseasca "adevaruri" prefabricate in tot felul de texte care satisfac "necesitatile" lor spirituale, adevaruri comode care sa poata fi venerate ca idoli.

Apostatii contemporani cauta sa deformeze in fel si chip intelegerea persoanei Mantuitorului pe care o propovaduieste Biserica, sa nege dumnezeirea Sa si sa o inlocuiasca cu diferite atribute inselatoare, intre care cel de "Mare Maestru al tuturor timpurilor" a avut un real succes. Crestinii s-au lasat mai usor ademeniti de diferite forme de neopaganism care nu treceau cu vederea existenta lui Hristos, ci doar propuneau o alta interpretare a mesajului Sau. New-age-istii au speculat aceasta situatie (daca ar fi facut abstractie de El, misionarismul lor ar fi fost mult ingreunat), incercand ca Noul Hristos sa nu mai aiba aproape nimic in comun cu Hristosul Noului Testament.

David Spangler, lider marcant al Erei Varsatorului, afirma foarte pragmatic ca "este natural sa nu ne satisfaca si sa nu avem nevoie de un Cristos vechi. Ne trebuie ceva mai bun decat prezinta crestinismul traditional. Avem nevoie de un Cristos cosmic, universal, un Cristos al Noii Ere" (26; 205). Si acest Cristos al Noii Ere este prezentat intr-o multime de carti, intr-o multime de ipostaze (chiar daca aceste ipostaze sunt foarte deosebite intre ele, unele dintre ele continand nu numai elemente care contrazic Sfintele Scripturi, ci chiar si studiile istorice).

Stewart Easton, constientizand ca multi alti autori neopagani diferenta dintre invataturile crestine si noile abordari ale persoanei lui Hristos, incerca sa justifice superioritatea celor din urma (in mod particular viziunea steiner-ista) prin existenta unui criteriu ultim al adevarului: "Trebuie sa subliniem ca antropozofia se bazeaza pe revelatiile lui Steiner din Cronicile Akashice, iar invataturile sale nu reprezinta nicidecum o interpretare a Bibliei" (26; 193).

Despre des invocatele cronici akashice se afirma ca ar fi un fel de memorie a timpului, un fel de pelicula imateriala pe care se imprima fiecare clipa a istoriei. Se spune ca la aceste cronici au acces numai initiatii, ceilalti oameni avand datoria de a primi fara rezerve adevarurile la care nu au acces in mod direct. Despre aceste cronici ar trebui sa ne dam seama ca sunt lucrari ale diavolului chiar numai prin faptul ca neaga invatatura propovaduita de Hristos (totusi, unele viziuni akashice sunt reale - diavolul fiind destul de batran ca sa cunoasca amanunte din istoria neamului omenesc si destul de tanar ca sa si le aduca aminte si sa le transmita ucenicilor sai).

Un alt text care s-a bucurat de o buna primire printre "crestinii" care cocheteaza cu neopaganismul este asa-zisa Evanghelie eseniana a pacii, facuta cunoscuta de Edmund Bordeaux Szekely. Unii "crestini" cauta sa gaseasca cat mai multe convergente intre acest text si Evangheliile canonice, fara sa isi dea seama ca un astfel de demers nu are nici o sansa in a-i ajuta sa cunoasca adevarul. Reproducem aici doar doua citate din aceasta evanghelie, citate pe care le consideram suficiente pentru a demonstra ca textul raspandit de Szekely este potrivnic invataturilor Sfintei Scripturi: "Mama voastra (Mama pamant - n. trad.) este in voi, si voi sunteti in ea. Ea v-a purtat, ea va da viata. Ea v-a dat trupul si intr-o zi tot ei i-l veti da inapoi. (...) Daca primiti ingerii Mamei si impliniti legile ei, adevarat va spun ca nu veti cunoaste boala, pentru ca puterea mamei este deasupra tuturor" (26; 173).

"Multi oameni necurati si bolnavi au urmat cuvintele lui Isus si au cautat tarmurile suvoaielor susurande. Si-au scos hainele, au postit si apoi si-au predat trupurile ingerilor din aer, apa si razele soarelui. Ingerii Mamei Pamant i-au imbratisat si le-au luat in stapanire trupurile, pe dinauntru si pe dinafara. Si toti au vazut cum toate relele, pacatele si necuratiile i-au parasit indata" (26; 173). Daca nu am tine cont de lucrarea diavolului ar fi de neinteles cum oameni care se considera crestini iau in serios astfel de texte blasfemiatoare.

Ar fi de dorit ca, fata de falsele evanghelii (cum sunt Evanghelia dupa Toma, Evanghelia pacii sau Viata Sfantului Issa), fiii Bisericii sa aiba aceeasi atitudine pe care au avut-o Sfintii Parinti fata de textele similare din vremea lor. Condamnarea cartilor ratacite a inceput inca din primele secole: "Daca in Biserica ar raspandi cineva, ca sfinte, cartile cu titluri (nume) false ale necredinciosilor (ereticilor), spre paguba poporului si a clerului, sa se cateriseasca" - Canonul 60, Sinodul Apostolic (23; 38).

Sfintii Parinti ai Bisericii au combatut cu multa atentie astfel de scrieri. Incetul cu incetul, ele s-au diversificat ca stil, ajungandu-se sa fie falsificate pana si texte despre Vietile Sfintilor. Sfantul Nichifor Marturisitorul scria: "Nu se cuvine a se primi Apocalipsul lui Ezdra si Zosima, si cele doua martirologii ale Sfantului Gheorghe si ale Sfintilor Martiri Chiric si Iulita, nici cartea lui Marcu si a lui Diadoh; fiindca sunt lepadate si neprimite" - Canonul 41 (23; 463).

Daca Sfantul Nichifor ar fi trait astazi, lista lui ar fi continut poate sute de titluri. Ucenicii diavolului au nascocit pana acum teancuri de astfel de scrieri, care de care mai atragatoare.

Pentru cei care vor sa mearga pe calea mantuirii, invataturile celor patru Evanghelii din Sfanta Scriptura sunt suficiente. Celor care mai cauta adevarul si prin alte "evanghelii", le punem inainte un cuvant al Sfantului Irineu: "Nu poate exista nici un numar mai mic, nici unul mai mare de Evanghelii. Intr-adevar, cum exista patru regiuni ale lumii in care traim si, la fel, patru vanturi principale, si cum Biserica este raspandita pe tot pamantul, avand drept coloana si sprijin Evanghelia si Duhul vietii, e firesc ca ea sa aiba patru coloane de aer care sa insufle din toate partile nestricaciune si sa dea viata oamenilor" (64; 11).

Iar celor care, citind Sfanta Scriptura in graba si fara atentie, cred ca au gasit nepotriviri mari intre Evangheliile canonice, le recomandam sa ia aminte la ceea ce a invatat dumnezeiescul Ioan Gura de Aur: "Acordul dintre Evanghelii este dovedit nu numai de catre intreaga lume care a primit cele spuse in ele, dar si de dusmanii adevarului. Dupa moartea evanghelistilor, s-au ivit multe erezii cu invataturi potrivnice celor scrise in Evanghelii; unele dintre aceste erezii au primit toate cele spuse in Evanghelii, altele au taiat cele spuse in Evanghelii si au Evangheliile lor sub forma aceasta trunchiata.

Acum, daca ar fi contrazicere intre cele patru Evanghelii, nici ereziile acelea care au invataturi potrivnice n-ar fi primit tot textul celor patru Evanghelii, ci numai acele parti din Evanghelii care, dupa parerea lor, se potriveau cu propriile lor invataturi; si nici ereziile care au primit numai o parte din textul Evangheliilor n-ar fi putut fi combatute pe temeiul partilor evanghelice acceptate de ele, deoarece nici aceste parti nu lasa necunoscute partile evanghelice date la o parte de erezii, ci vadesc inrudirea cu tot textul Evangheliilor. (...)

Daca Evangheliile s-ar deosebi intre ele, atunci aceasta inrudire dintre parte si intreg nici nu s-ar vedea si de mult ar fi disparut invatatura noastra, caci "orice imparatie - spune Domnul - care se dezbina in sine nu ramane" (Luca 11, 17). Dar asa, si prin aceasta straluceste puterea Duhului Sfant, care-i convinge pe oameni ca la judecarea Evangheliilor sa aiba in vedere problemele mari absolut necesare mantuirii si sa nu se lase vatamati sufleteste de micile si neinsemnatele deosebiri dintre Evanghelii" (32; 20).