Iisus Hristos ca Invatator-Prooroc

 

Iisus Hristos ca Invatator-Prooroc

a. Iisus, adevarul si proorocia in Persoana. Iisus Hristos este Invatatorul si Proorocul suprem prin  nsasi Persoana Sa. Iisus Hristos nu e un invatator ca oricare alt om, ba nici chiar ca oricare alt  intemeietor de religie. In acelasi timp El depaseste orice prooroc dinainte de El, Inscriindu-Se pe un alt plan. Intrucat El este unic, invatatura Lui este si ea unica. Unica nu din acelasi plan cu alte invataturi unice. El este identificat cu invatatura Sa. Si invatatura Lui nu poate izvori decat din El. El e Profet intr-un sens unic si suprem. Calitatea Sa de prooroc tine de Persoana Sa, spre deosebire de sensul de prooroc din Vechiul Testament, unde aceasta calitate e legata accidental de o persoana sau de alta. Iisus Hristos e Invatatorul si Proorocul prin Sine, nu printr-un dar venit din alta parte. Este Invatatorul prin excelenta (In. 13, 13) si Proorocul prin excelenta. El Insusi a spus despre Sine: "Eu sunt lumina lumii" (In. 8, 12), sau: "Eu sunt adevarul" (In. 14, 6).

El e Invatatorul in sensul suprem prin Insasi Persoana Sa, pentru ca din Insasi Persoana Sa decurge invatatura Sa, care arata drumul adevarat al omului spre eternitatea desavarsita a existentei. El e ca atare "Invatatorul" si "invatatura" in persoana, daca este "lumina" in persoana. El e Cel ce propovaduieste si "Cel ce Se propovaduieste" pe Sine. In El Se identifica Subiectul invataturii cu "obiectul" ei.

El e chiar prin aceasta Proorocul eminent, pentru ca invatatura Lui arata adevaratul drum de desavarsire al umanitatii. Iar in aceasta El nu face decat sa Se talmaceasca pe Sine Insusi, fiind si drumul spre desavarsire, si desavarsirea insasi. Orice progres a facut omenirea in directia adevaratei ei desavarsiri spirituale, a adevaratei actualizari a umanului, l-a facut pe drumul si spre tinta indicata de El. Invatatura Lui e cu adevarat profetica, pentru ca si Persoana Lui este profetica, aratand in Sine omul la capatul sau eshatologic. El e "Proorocul"  si "proorocia" ultima in persoana. El nu prezinta o alta tinta a drumului omenirii spre desavarsire decat pe Sine. El e modelul ultim al omenirii si in unire cu El isi afla ea desavarsirea. El este prin Dumnezeirea Sa, dar si prin umanitatea Sa indumnezeita, "lungimea si largimea" infinita, in care vor inainta cei ce cred in El, in vecii vecilor.

In invatatura pe care o da El Se talmaceste pe Sine Insusi, ca tinta finala si desavarsita a omenirii. El nu da o invatatura imaginata de minte, care dintr-un punct de vedere e mai buna decat cel ce o da, dar din alt punct de vedere nu reda tot misterul fiintei umane si tinta ultima reala la care a ajuns ea in El si poate ajunge oricine se uneste cu El. El nu descrie prin imaginatie tabloul inaltator a ceea ce ar putea sa fie omul dar nu reuseste sa fie, ci ceea ce a ajuns cu adevarat omul in El. El il arata pe om in starea desavarsita de dupa inviere, care poate deveni si starea reala a tuturor celor ce cred in El. Iar pentru ca El este de fapt prin viata Sa si prin invierea Sa ceea ce e chemata sa devina de fapt omenirea intreaga, invatatura Lui este si realista si profetica, acoperindu-se cu ceea ce este El ca om in care s-a realizat cu adevarat umanitatea si se va realiza dupa Inviere. In invatatura Lui se vede ca prin oglinda viata Lui dinainte si de dupa Inviere, deci si omul asa cum e chemat sa fie. Prin aceasta e Prooroc nu numai prin cuvantul Lui, ci prin existenta Lui dinainte de Inviere si prin cea de dupa Inviere.

In Hristos cel inviat avem continuu chipul real a ceea ce vom fi si noi. Persoana Sa Insasi e toata o proorocie realizata despre om, asa cum e chemat sa devina in actualizarea celor mai bune si mai proprii potente ale Lui, dar numai in unire cu Dumnezeu. Dar El este si Invatatorul prin Persoana Lui Insasi, pentru ca noi nu meditam la invatatura pe care a dat-o ca la o invatatura detasata de El, pe care ne silim s-o implinim singuri. In cazul acesta ea ar fi o alta "lege". Noi invatam privind la Persoana Lui si putem pasi pe urmele Lui stand in legatura cu El. "Invatati de la Mine ca sunt bland si smerit cu inima si veti avea odihna sufletelor voastre" (Matei 14, 29). De fapt numai primind putere de la Persoana lui Iisus, cei ce cred in El nu se straduiesc fara rezultat, ci pot deveni si ei blanzi si smeriti si prin aceasta dobandesc odihna de patimile care-i chinuiesc si-i framanta fara rost.

El e "Invatatorul" si "Proorocul" culminant prin Insasi Persoana Lui, pentru ca nu e numai om, ci si Dumnezeu si ca atare are in El si iradiaza din El nu numai invatatura adevarata despre Dumnezeu, ci si despre omul adevarat, asa cum este el realizat in Hristos si cum trebuie sa ajunga si ceilalti.

In sensul acesta invatatura Lui este revelatia culminanta despre Dumnezeu si despre om, intrucat El Insusi este ca persoana aceasta revelatie. In El se incheie toata revelatia si proorocia. El e suprema proorocie implinita. Este revelatia culminanta si proorocia culminanta, pentru ca cuprinde tot continutul despre Dumnezeu si despre om, accesibil acestuia in viata pamanteasca, pentru ca-l comunica direct Cel ce e Dumnezeu Insusi si omul deplin realizat.

Proorocii din Vechiul Testament comunicau un adevar partial despre Dumnezeu si despre om, pentru ca primind adevarul despre Dumnezeu il primeau de la Dumnezeu ca de la altcineva si nu-l puteau avea intreg in ei insisi; iar omul pe care-l cunosteau ei, din ei insisi, nu era omul deplin realizat in Dumnezeu. De aceea ei nici nu puteau infatisa relatia culminanta intre om si Dumnezeu si intregul rezultat al lucrarii lui Dumnezeu asupra omului. De alta parte, nefiind identificati cu adevarul pe care-l comunicau, nu-l comunicau cu toata puterea de transformare a altora, nu convingeau despre el prin lucrarea culminanta a lui Dumnezeu in ei insisi.

Adevarul se impune cu toata puterea cand se comunica el insusi in mod direct. Cu alta putere se impune Dumnezeu Insusi ca adevar, in actul Sau de autocomunicare. Se simte in orice cuvant al Sau totalitatea adevarului viu, identic cu Persoana Sa. Adevarul integral se arata in Hristos ca persoana vie, facandu-Se El Insusi ipostas al spiritului uman. Datorita acestui fapt spiritul uman il sesizeaza in deplinatatea lui. Pe langa aceea, asumand El Insusi modul de comunicare uman, Se comunica in modul cel mai direct si mai accesibil oamenilor; el (adevarul) prezinta pe Dumnezeu in maxima apropiere, pentru ca intre gradele prezentei, cel al dialogului direct reprezinta prezenta celor aflati in modul cel mai direct, in maxima apropiere a partenerilor.

Dumnezeu e prezent in Hristos in aceasta prezenta maxima a partenerului in dialogul direct ca om. Aceasta e cea mai accesibila si mai deplina apropiere a lui Dumnezeu. Dumnezeu e disponibil in Hristos oricarui om in virtualitatea acestei maxime apropieri, ca partener in forma umana intr-un dialog direct vesnic, putand conduce pe om in cunoasterea infinita a Sa ca Dumnezeu.

Carti Ortodoxe

Cuprins