Despre inchinarea catre rasarit


CAPITOLUL XII

Despre inchinarea catre rasarit

Nu ne inchinam catre rasarit fara motiv si nici la intamplare. Pentru ca suntem alcatuiti dintr-o fire vazuta si nevazuta, adica spirituala si sensibila ne inchinam Creatorului intr-un chip dublu, dupa cum cantam si cu mintea si cu buze trupesti, ne botezam prin apa si prin Duh, si ne unim intr-un chip dublu cu Domnul, impartasindu-ne tainelor si harului Duhului.

Pentru ca Dumnezeu este lumina spirituala (I Ioan I, 5.), iar Hristos in Scripturi se numeste si soarele dreptatii (Maleahi IV, 2.) si rasarit (Zaharia VI, 12; Luca I, 78.), trebuie sa-i afierosim Lui rasaritul spre inchinaciune. Tot lucrul bun trebuie afierosit lui Dumnezeu, din care tot lucrul bun se imbunatateste. Caci spune dumnezeiescul David: "imparatiile pamantului, cantati lui Dumnezeu, cantati Domnului care s-a suit peste cerul cerului spre rasarituri" (Psalmi LXVII, 33-34. ). Mai mult, si Sfanta Scriptura spune: "Dumnezeu a rasadit raiul spre rasarit in Eden" (Facerea II, 8.); acolo a pus pe omul plasmuit de El, pe care, cand a calcat porunca, l-a dat afara (Facerea III, 23-24.) si l-a pus sa locuiasca in fata paradisului desfatarii, adica la apus. Ne inchinam lui Dumnezeu cautand patria de alta data si uitandu-ne catre ea. De asemenea cortul lui Moise avea catapeteasma si ilastiriul catre rasarit (Levitic XVI, 14.).

Semintia lui Iuda, pentru ca era mai cinstita si-a fixat locuinta spre Rasarit (Numeri II, 3.). In templul vestit al lui Solomon, poarta Domnului se afla spre rasarit. Dar si Domnul, cand a fost rastignit, privea spre apus si asa ne inchinam, uitandu-ne la El. Iar cand s-a inaltat, a pornit spre rasarit si astfel i s-au inchinat apostolii si El va veni tot asa in chipul in care l-au vazut mergand la cer, dupa cum insusi Domnul a spus: "Dupa cum fulgerul iese de la rasarit si se arata pana la apus, tot asa va fi venirea Fiului omului" (Matei XXIV, 27.). Asteptandu-l deci pe El, ne inchinam spre rasarit. Aceasta predanie a apostolilor este nescrisa. Si in adevar multe ni s-au predat fara sa fie insemnate in scris.

Carti Ortodoxe

Cuprins