Cuvant pentru cei ce se linistesc cu evlavie - despre rugaciune


Al Sfantului Grigorie Palama

Cuvant pentru cei ce se linistesc cu evlavie. Al doilea din cele din urma. Despre rugaciune.

1. Ar putea spune cineva ca filozoful acesta [ Este vorba de Varlaam - Parintele Dumitru Staniloae ] a fost indemnat de iubirea de invatatura si de marea vointa de a cunoaste sa osandeasca atat de necrutator pe cei ce nu vad adaugandu-se nici un folos din invatatura de afara la cea care le vine acum din Evanghelie si e nadajduita sa le vina, potrivit fagaduintei nemincinoase, celor ce vietuiesc conform ei. Caci aceia dau cea mai mare insemnatate poruncilor lui Hristos si indeamna pe toti numai spre acestea ca spre singurele in stare sa conduca sufletul omenesc la asemanarea cu Dumnezu, sa-l desavarseasca si sa-l indumnezeiasca, iar invataturile de afara nu le pun deasupra celor pamantesti, ci le numesc, dupa Pa vel, intelepciune trupeasca (2 Cor. I, 12) si a veacului acestuia si pe fruntasii ei dintre elini, ca pe unii ce s-au folosit de scoala zidirii cea de la Dumnezeu impotriva lui Dumnezeu, ii socotesc intelepti falsi si neintelepti. De aceea filozoful s-a suparat ca nu li se da si invatatilor in ale acelora cea mai mare cinste si aceasta pentru ca voia sa fie si el partas de ea. Caci pentru ea si-a luat si titlul de filozof si numai rodul ei il urmarea prin toata sarguinta sa.

Dar ce alt chip de slujire s-a ridicat impotriva "slujbei cuvantatoare" (Rom. XII, 1), mai bine zis duhovnicesti, a noastre, adica a rugaciunii si a celor ce o cinstesc pe ea mai mult decat orice si se dedica ei intru liniste si fara griji toata viata si dau o mana de ajutor prin experienta celor ce sunt introdusi la aceasta liturghie ingereasca si mai presus de lume ? Cine se impotriveste in cuvant celor ce aleg mai bine sa taca ? Cine pizmuieste pe cei ce nu umbla catusi de putin dupa cinstire ? Cine, bizuindu-se pe trecut, se uita de sus la cei ce sed departe de stadion ? Iata ca in luptele lui de mai inainte pentru filozofie, monahul si filozoful s-a vadit ca dusman al monahilor, dar al celor ce traiesc inca ; aici insa, folosindu-se de spusele parintilor Bisericii ce s-au mutat la ceruri, spre rasturnarea cuvintelor lor, nu stiu ce a patit de a pornit o lupta nu mica.

2. Mai mult decat impotriva tuturor isi indreapta cu indrazneala puterea cuvantului impotriva celor scrise despre rugaciune de Nichifor Marturisitorul; impotriva lui Nichifor, care, dand marturisirea cea buna pentru ea, a fost condamnat la exil de catre primul Paleolog, care a imparatit si cugetat cele ale latinilor; impotriva lui Nichifor, care, tragandu-si neamul dintre italieni, dar dispre-tuind credinta lor gresita si alipindu-se de Biserica noastra dreptcredincioasa, tagaduieste odata cu patria lui si cele ale parintilor si socoteste mai scumpa credinta noastra decat a sa, pentru cuvantul care invata la noi in chip drept adevarul. Acesta, venind aici, isi alege viata cea mai curata, adica pe cea singuratica, iar ca loc in care voia sa locuiasca isi alege pe cel cu nume sfant, in lumea dintre lume si cele mai presus de lume, Atosul, caminul virtutii. Si aici s-a aratat mai intai stiind sa fie calauzit, supunandu-se parintilor de frunte. Apoi, dand timp indelungat acelora proba smereniei sale, el insusi primeste de la ei experienta artei artelor, adica a linistii (a isihiei) si se face calauza a celor ce s-au intrarmat in lumea mintii spre lupta cu duhurile rautatii (Efes. VI, 12). Acestora le-a intocmit si o culegere de explicari de ale parintilor, care-i pregateste spre nevointa si randuieste felurile luptelor si arata de mai inainte rasplatirile si descrie cununile biruintei. Dupa acestea, pentru ca vedea pe multi dintre incepatori neputand sa stapaneasca nici macar in parte nestatornicia mintii, le da un mod prin care ar putea opri in parte multa hoinareala si nalucirea mintii.

3. Filozoful acesta si-a indreptat, deci, impotriva aceluia mult nascocitoarea lui inchipuire, ca pe un foc ce se foloseste de ceea ce ii sta inainte ca de o materie. Nu se rusineaza de acea fericita marturisire si de exilul pentru ea, nu se rusineaza de cei ce s-au impartasit de exil impreuna cu el si au invatat de la el cele dumnezeiesti, care s-au aratat "sarea pamantului" (Matei V, 13) si "lumina lumii" (Matei V, 14) si luminatori straluciti ai Bisericii, "avand cuvantul vietii" (Filip. II, 16) : inteleg pe Teolipt, acela care a stralucit din cetatea Filadelfiei ca dintr-un sfesnic, pe Seliotis, invatatorul monahilor, pe Ilie, care a imbratisat pustia toata viata, ca profetul Ilie, pe ceilalti prin care Dumnezeu a impodobit si a intarit Biserica, ridicand-o din nou. Nu s-a lasat convins nici de acestia si nici de cei calauziti de ei, care duc si acum aceeasi vietuire, sa renunte la banuielile sau la cuvintele rele impotriva barbatului. Ci s-a pornit sa ocarasca in lungi scrieri pe cel pe care nu l-ar fi putut lauda dupa vrednicie. Pentru ca si-a alcatuit scrierea in chip simplu si fara mestesugire, a pornit sa-l contrazica pe cel de la care ar fi putut sa si invete ceva. Dar sa amintim acum acel cuvant teologic : "Nu cel intelept in cuvinte este pentru noi intelept, nici cel ce are limba usor miscatoare, dar sufletul neinvatat, fiind ca acele dintre morminte care sunt bine impodobite pe dinafara, dar putrede prin cadavrele dinauntru, oricat acopere ele multul rau miros dinauntru, ci cel ce cauta sa intareasca vrednicia de crezare a cuvintelor prin viata si infrumuseteaza prin fapte lipsa de frumusete a vorbelor".  Dar nici cuvintele simple ale aceluia n-a izbutit sa le rastoarne acest invatat, inainte de a le stramba mai intai. Aceasta o vom arata limpede de indata.

4. Deoarece atat la inceput cat si la sfarsit invata de la sine despre rugaciunea mintii, sa privim si noi mai intai aceasta invatatura a lui pe scurt. Ea e de asa fel ca amageste prin vorbarie frumoasa pe multi dintre cei necercati, dar pe nici unul dintre cei ce au gustat din rugaciunea adevarata macar cat de putin. Sa privim, deci, invatatura lui despre rugaciune, dar numai atata cat sa aratam nepotrivirea ei cu parintii. Caci incepe de la cele marturisite de parinti si sfarseste aratand o cale cu totul contrara acelora. incepe zicand ca cel ce se ingrijeste de rugaciune trebuie sa dea simturilor liniste. Dar de aci trage concluzia ca trebuie sa-si mortifice in chip, deplin partea patimitoare a sufletului, ca sa nu lucreze prin nici una din puterile ei ; pe langa aceasta, si toata lucrarea comuna a sufletului si a trupului. "Caci fiecare, zice, se face o piedica rugaciunii si mai ales intrucat se impartaseste de oarecare sila si produce placere sau durere, mai cu seama pipaitului, celui mai gros si nerational dintre simturi". Deci ar putea zice cineva catre cel ce afirma acestea : cel ce se ingrijeste de rugaciune nu trebuie sa posteasca nici sa privegheze, nici sa-si indurereze genunchii, nici sa doarma pe jos, nici sa stea in picioare prea mult, nimic din acestea sa nu faca. Caci toate acestea produc pipaitului o durere si aduc o stanjeneala, cum zici tu, sufletului care se roaga. Deci trebuie sa procuram sufletului in starea de rugaciune din toate partile o ne-stanjeneala.

[Varlaam reprezinta, intr-un mod poate exagerat prin ceea ce sustine in aceasta chestiune, un rationalism de tip scolastic, care s-a obisnuit sa ceara ferirea trupului de orice osteneala in vremea rugaciunii, ca sa nu incomodeze sufletul in cursul ei. in Rasarit s-a mentinut distinctia intre mortificarea senzatiilor de placere si acceptarea celor de durere. Numai acestea pot ajuta trupul sa se elibereze cu adevarat de senzatiile de placere, suportand ceea ce este la antipodul lor. Si numai senzatiile de placere ispitesc sufletul sa incline spre cele ale lumii si ale trupului, indepartandu-l de rugaciune. E usor sa fugi de durere. Dar biruinta asupra lasitatilor produse de fuga de ea nu se obtine decat prin eroismul acceptarii durerii. Caci fuga de durere este si o placere. In felul acesta el nu face nimic pentru sfintirea trupului. Iar osteneala si durerea nu opresc sufletul de la rugaciune, ci il duc si il sustin in ea. Caci ne fac sa simtim marginile puterilor si ale vietii noastre si sa strigam catre Dumnezeu. Dimpotriva, voluptatea, dand sentimentul puterii, al suficientei de sine, il opreste de la rugaciune.- Parintele Dumitru Staniloae ]

"De fapt ar fi ciudat - zice iarasi - sa dispretuim in rugaciune vederea si auzul, cele mai nemateriale si mai nepatimitoare (nepasionale) si mai rationale dintre simturi, dar sa primim simtul pipaitului (simtul tactil al atingerii), pe cel mai gros si mai nerational si sa primim sa conlucram cu lucrarile lui". Dar el n-a vazut, cu toate ca e filozof, deosebirea dintre simturi, cat de diferit se impartasesc de puterea trupeasca din ele; n-a vazut ca nu toate sunt miscate numai de cele ce li se infatiseaza din afara. Noi insa care voim sa explicam cele ce li se intampla simturilor articulate in materie, din rugaciunea nemateriala si in deprinderea atotdesavarsita cu ea, din lucrarea ce priveste spre Cel unul, vom tine seama numai de aceasta. Dar "Cel ce da rugaciune celor ce se roaga si celor ce vorbesc despre El, sa dea cuvant potrivit hotararii noastre.

5. Este necesar sa linistim acele simturi care sunt miscate de cele din afara, cand ne intoarcem spre cele din launtru. Dar ce nevoie au de aceasta cele ce se insotesc, cu dispozitiile sufletului si anume cu cele bune ? Ce metoda ar putea apoi sa scape de acestea pe cel ce a ajuns in sine insusi ?

[ De osteneala si de durerea trupului nu poate scapa omul prin vointa sa nici in vremea rugaciunii, cum poate scapa de senzatiile vazului si auzului, pentru ca ele sunt traite prin tot trupul sau si ele se im bina cu starile din launtru ale lui, fiind provocate atat de miscarea cat si de starea trupului, si nu pot fi evitate niciodata complet. - Parintele Dumitru Staniloae ].

De ce ar trebui apoi sa caute sa scape de acestea, odata ce ele nu se opun, ba si conlucreaza la aceasta stare din launtru cat mai mult ? Caci acest trup ni s-a dat ca pereche de catre Dumnezeu, mai bine zis ni s-a supus ca o pereche. Deci, cand se razvrateste, sa-1 oprim, dar cand se lasa calauzit cum trebuie, sa-l primim. Auzul si vazul sunt mai curate si mai rationale ca pipaitul, dar nu ar percepe vreunul din ele nimic, nici n-ar suferi vreo durere prin aceasta, daca nu ar cadea sub lucrarea lor din afara ceva ce poate fi vazut sau auzit, ci ceva fara sunet si fara forma. Dar trupul sufera mai multa durere prin simtul pipaitului, cand ne nevoim cu postul si nu-i aducem hrana din afara. De aceea, cei ce se aduna in ei insisi din cele din afara, opresc lucrarea simturilor care nu lucreaza cand lipsesc cele din afara, intrucat raman inauntru, dar pe cele ce lucreaza si in lipsa celor din afara, cum le-ar face sa se opreaca, mai ales cand acestea tind totodata spre scopul urmarit ?.

[Scopul urmarit de cel ce se roaga este sa prelungeasca rugaciunea cat mai mult; iar scopul urmarit de cel ce voieste sa se desavarseasca este sa scape cat mai deplin de pornirile patimase. Dar aceasta cere o osteneala, care isi are cauza si efectul in dispozitiile din launtru.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Iar ca simtirea dureroasa prin simtul pipaitului e de cel mai mare folos celor ce se roaga cu mintea (cu intelegerea), o stiu toti care au gustat macar in parte lupta prin el si ei au prea putin nevoie de cuvinte, intrucat cunosc aceasta prin cercare. Din acest motiv, ei nici nu asculta pe cei ce cerceteaza aceste lucruri numai prin cuvant ; ei spun ca aceasta e o cunostinta care ingimfa (1 Cor. VIII, 1).

6. Pe langa aceasta, cei ce se roaga cu mintea cu adevarat trebuie sa fie nepatimasi si sa fi lepadat legatura cu lucrurile aflate la mijloc, (intre ei si Dumnezeu), caci numai asa pot ajunge la rugaciunea netulburata ; iar cei ce n-au ajuns la aceasta masura (a nepatimirii), dar se silesc spre ea, trebuie sa treaca peste impatimirea de placere (dulcea impatimire), ca sa se elibereze cu totul de impatimire. Dar pentru aceasta trebuie sa faca moarta cu totul pornirea pacatoasa a trupului, care consta din izbavirea de impatimire, iar gandul sa-l aiba mai tare ca miscarile rele ale patimilor din lumea cugetarii, ceea ce inseamna depasirea impatimirii de placere. Iar daca e asa, precum si este, pana ce ne stapaneste impatimirea nu putem gusta rugaciunea mintii nici macar cu cuvan-tul de pe varful buzelor, si avem nevoie sa simtim prin simtul pipaitului numaidecat durerea postului, a privegherii si a altora ca acestea, daca vrem sa ne ingrijim de rugaciune. Caci numai prin ea se mortifica pornirea pacatoasa a trupului si gandurile care misca patimile animalice se fac mai cumpatate si mai slabe. Ba nu numai atata, ci aceasta aduce si inceputul sfintitei strapungeri a inimii, prin care se sterg si intinaciunile necurate de mai inainte si care face pe Dumnezeu mai presus de toate milostiv si induplecat de rugaciune. Caci "inima zdrobita Dumnezeu nu o va urgisi" (Ps. L, 19), dupa David, iar dupa Teologul Grigorie "de nimic nu are Dumnezeu mai multa grija ca de greaua patimire". De aceea si Domnul a invatat in Evanghelii ca "mult poate rugaciunea insotita de post" (Marcu IX, 29, Matei XVII, 21).

7. Lipsa durerii, pe care parintii o numesc si impietrire, e deci cea care opreste rugaciunea ; nu durerea traita cu simtul pipaitului, cum a filozofat cel dintai acesta prin cuvinte lipsite de fapte, impotriva celor ce le cunosc pe acestea cu lucrul.

[Ioan Scararul VI, 14; P.G. 88, 79S B: "Lipsa de durere a inimii e impietrirea mintii". De fapt durerea aduce inmuierea sufletului, iar aceasta rugaciunea, ba chiar rugaciunea cu lacrimi. Rugaciunea fara aceasta inmuiere e mai mult o meditatie filozofica, fara efecte adinei si transformatoare asupra intregii fiinte a noastre. Aceasta o umanizeaza si o face transparenta cu adevarat. De aceea so pune in Biserica de Rasarit atata accent pe lacrimi. Varlaam e cel dintai care a tras in mod explicit asemenea concluzii din rationalismul scolastic, cauza intregului rationalism al teologiei occidentale. Poate a facut aceasta pe baza a ceea ce incepuse sa se vada deja in practica rugaciunii in Occident. Dar nu e mai putin adevarat ca formuland teoretic aceasta concluzie ce socotea ca rezulta din ea, a intarit-o in ea. Nu se poate spune ca n-au aparut si in Occident credinciosi care au pretuit efortul si durerea. Dar pe cel dintai l-au pretuit unele ordine poate prea mult cu scopul de a impune catolicismul ca putere lumeasca; iar pe cea de a doua - unele femei, din vointa de a simti in trupul lor ranele lui Hristos. Dar toate au fost fenomene exceptionale ; nu au fost o regula generala pentru credinciosii care nu urmaresc scopuri de cucerire si fara urmarirea unor efecte neobisnuite, ci pur si simplu curatirea si intarirea generala a firii omenesti in Dumnezeu. - Parintele Dumitru Staniloae ]

De aceea sunt unii dintre parinti care au declarat ca postul este oarecum esenta rugaciunii. "Materia rugaciunii este foamea", zic acestia. Altii au numit-o pe aceasta "calitatea" rugaciunii. Caci socotesc lipsita de calitate rugaciunea fara strapungere. Iar altul spune : "Setea si privegherea au apasat inima ; iar din inima apasata au curs lacrimi". Sau : "Rugaciunea e maica si totodata fiica lacrimilor". [ Din lacrimi de durere pentru pacate iese rugaciunea, iar rugaciunea, ca expresie a simtirii puternice a micimii si a pacatoseniei fata de Dumnezeu, naste lacrimile. Acestea merg impreuna si numai insotirea lor mareste calitatea rugaciunii si calitatea fiintei fiecaruia si scoate sufletul din impietrire.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Ai vazut ca durerea traita cu simtul pipaitului nu numai ca se face o piedica rugaciunii, ci conlucreaza cu ea, intarind-o ? Dar cum sunt aceste lacrimi, carora rugaciunea le este maica si fiica ? Nu sunt dureroase si amare si muscatoare prin fire celor ce au gustat de curand din fericitul plans, iar celor ce s-au bucurat de el din plin nu li se prefac in dulci si nedureroase ? Cum, deci, intineaza rugaciunea, ba mai bine zis cum o nasc pe ea si se nasc din ea cele savarsite trupeste, care produc dulceata si durere simtirii? Cum le daruieste pe acestea Dumnezeu, potrivit celui ce zice : "Daca ai castigat lacrimi in rugaciunea ta, Dumnezeu s-a atins de ochii inimii tale si ai vazut cu mintea (cu intelegerea)".

[Sfantul Marcu Pustnicul, Despre legea duhovniceasca 12 ; P.G. 65, 908. Lacrimile ce insotesc rugaciunea sunt semn ca Dumnezeu s-a atins de inima celui ce se roaga inmuind-o, si aceasta atingere este atat de simtita incat echivaleaza cu o adevarata "vedere" a lui Dumnezeu de catre cel ce se face partas de ea. Atingerea lui Dumnezeu de inima celui ce se roaga are acest efect al inmuierii ei, pentru ca e o atingere facuta cu mila si cu iubire; are caracterul atingerii celei mai iubitoare si mai milostive Persoane. - Parintele Dumitru Staniloae ]

8. Dar Pavel, zice, rapit pana la al treilea cer, n-a vazut, fie ca era in trup, fie in afara de trup" (2 Cor. XII, 2), ca unul ce uitase de toate cele ale trupului. Daca, deci, e propriu celui ce se grabeste spre Dumnezeu prin rugaciune sa fie nesimtitor fata de cele ale trupului, cum sunt daruri ale lui Dumnezeu cele de care trebuie sa se elibereze cel ce se grabeste spre El ?". Dar nu numai de lucrarile trupesti trebuie sa se elibereze cel ce se grabeste spre unirea cu Dumnezeu, ci, dupa marele Dio-nisie, trebuie sa paraseasca si lucrarile mintii si toate luminile dumnezeiesti si tot urcusul tuturor varfurilor sfinte. Dar atunci nici una din acestea nu e dar al lui Dumnezeu, nici urcusul tuturor varfurilor sfinte, o-data ce cel ce se grabeste spre unirea dumnezeiasca trebuie sa se elibereze de ele ?.

[ Sfantul Grigorie Palama co sidera depasirea tuturor treptelor urcusului duhovnicesc nu o lansare in goi, ci o stare de ajungere in supremul continut. Apofaticul pentru el nu e un gol, ci o bogatie pozitiva mai presus de orice putinta de definire. - Parintele Dumitru Staniloae ]

"Dar, zice, cum ar fi din har acestea care nu se simt in cursul rugaciunii ce uneste pe om cu Dumnezeu ? Ar fi degeaba. Dar nimic nu e degeaba din cele ale lui Dumnezeu. Iata ca iti face bucurie o vorbire zadarnica, o, omule, care ne atragi si pe noi la asemenea cuvinte. Oare nu socotesti unirea dumnezeiasca un lucru mic, odata ce nu intrece daruri mari si trebuincioase, ci numai lucruri zadarnice ? Si ceea ce nu e prezent cand se savarseste aceasta (unirea), socotesti ca e degeaba ?.

[Varlaam socotea ca gandurile cugetarii chiar in cursul rugaciunii trebuie sa fie simtite. Caci altfel n-ar fi daruri ale lui Dumnezeu, ci lucruri desarte. Palama socoteste ca ele nu sunt desarte, cu toate ca pe cul mea unirii cu Dumnezeu nu mai sunt simtite. Dar unirea e mai presus de ele. Dupa Varlaam, gandurile cugetarii sau se simt si atunci sunt lucrul cel mai inalt, care se mentine si in rugaciunea ce uneste pe om cu Dum nezeu, sau nu se simt si atunci sunt degeaba. La Palama tot urcusul e pretuit, dar unirea cu Dumnezeu e dincolo de el. El e pretuit pentru ca duce la acea unire. Dar e depasit in ea. Pentru Varlaam sau gandirea e totul, sau nu e nimic. Sfintul Grigorie Palama dovedeste in aceste pagini, cum rar se pot intalni altele, o cugetare de mare subtilitate si de rara capacitate analitica.- Parintele Dumitru Staniloae ] Cu adevarat te vadesti ca neridicat mai presus de cele desarte. Caci, daca te-ai fi ridicat peste ele, ai fi cunoscut cat de mult unirea cu Dumnezeu se ridica si peste cele de folos.

9. Iar tu te bucuri atfta, miscandu-te in cele desarte, incat nestiind nimic despre rugaciune lungesti cuvantul intr-o vorbarie desarta pana intr-atata incat numesti harul duhovnicesc al acesteia, aratat in inima, "nalucire", care "poarta in ea idolul inimii". Dar cei ce s-au invrednicit de ea o cunosc nu ca o intiparire a unei naluciri, nici ca atarnand de noi, nici ca acum fiind, acum nemaifiind, ci ca o lucrare neobosita produsa de har, existand impreuna cu sufletul si inradacinat in el, nascand un izvor de sfintita veselie ce atrage la ea mintea si o scoate din nalucirile intinate si de multe feluri, facand-o sa fie fara placere fata de toata dulceata cu chip trupesc.

[ Sfintul Grigorie Palama, ca toti scriitorii duhovnicesti ai Rasaritului, leaga strans nalucirile de pornirile spre placeri. Unde nu mai sunt cele din urma, sufletul se ridica peste orice chip, intr-o simtire intelegatoare indefinita a prezentei si puterii lui Dumnezeu.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Iar dulceata cu chip trupesc numesc ceea ce strabate din placerile trupului la ganduri si naste impreuna cu ele o aratare placuta ce le atrage la sine. Dar ceea ce trece de la sufletul ce se bucura duhovniceste la trup, chiar daca se intampla sa lucreze in trup, e duhovnicesc.

[Nu faptul ca lucreaza in trup face trupeasca si intinata miscarea, ci faptul ca se imprima de cautarea unei placeri, simtita anticipat. Chiar in minte se poate salaslui un gand de caracter trupesc si intinat, cand porneste dintr-o astfel de pornire doritoare de placere a trupului. Dimpotriva, cand din sufletul ce se bucura curat sau duhovniceste ajunge o miscare in trup, ea ramane si in acesta curata si-l curateste si induhovniceste. Depinde, deci, care e tinta miscarii: Dumnezeu sau placerea trupeasca concomitenta cu uitarea lui Dumnezeu. Trupul nu e rau prin sine. Nu aflam in ascetica rasariteana nici o trasatura maniheica, sau origenista, ca in teologia catolica. Trupul e destinat si el indumnezeirii si poate fi sfintit si indumnezeit.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Caci placerea trecand de la trup la minte o face pe aceasta cu chip trupesc, neimbunatatindu-se prin impartasirea de ceea ce e mai bun, ci transmitandu-i mai vartos aceleia ceea ce e mai rau, incat omul intreg e numit din pricina ei "trup", potrivit cu ceea ce s-a zis despre cei inecati prin mania lui Dumnezeu, ca "nu va ramane Duhul Meu in oamenii acestia, pentru ca sunt trupuri" (Facere VI, 3). Dar tot asa placerea duhovniceasca care, incepand de la minte, trece la trup, nestricandu-se prin participarea la trup, preschimba trupul si-l face duhovnicesc. Caci acesta leapada in acest caz poftele trupesti cele rele si nu mai atrage in jos sufletul, ci e dus in sus impreuna cu el. Iar placerea duhovniceasca face pe om sa fie duh, potrivit cu ceea ce s-a scris : "Cel ce se naste din Duh, duh este" (Ioan III, 6). Toate acestea se fac vadite prin experienta.

10. Iar catre cel ce lupta prin cuvinte si se impotriveste din iubire de sfada, ar ajunge sa spunem ca nici noi, nici Biserica nu are astfel de obicei ca sa se calauzeasca de cuvinte nelucratoare. Noi cinstim cuvantul lucrator (cuvantul in fapta) si fapta cuvantatoare (fapta in cuvant).

[Cuvantul trebuie sa se intrupeze in fapta, deci in trup, ca sa poata sa-si ajunga intreaga eficacitate si sa ne poata transforma pe noi, si fapta trebuie sa se cuprinda in cuvant, sau cuvantul sa aiba in el experienta si acumularea de putere a faptei. Exista o legatura interioara intre cuvant si fapta, intre spirit si trup. Fapta se cuprinde potential in cuvant, in spirit, si-l implineste pe acesta. Cuvantul deplin sau eficient este cel intrupat in fapta; fapta e deplina si trupul spiritualizat cand se imprima de cuvant si capata sens si talmacire prin cuvant. In felul acesta fapta vorbeste si cuvantul lucreaza. Fapta e cuvant actualizat si cuvantul fapta in potenta. - Parintele Dumitru Staniloae ]

Dar fiindca a pus si in scris acest fel de cuvinte, ca sa nu insele pe cineva si sa creada ca spune ceva ce se cuvine si sa fie furat de minciuna, facem si noi adevarul cunoscut si dam minciuna pe fata prin scrieri, folosindu-ne de unele mai mici pentru acestea si de altele mai mari pentru cele mai trebuincioase decat acestea. in felul acesta aratam pretutindeni pe parinti opusi acestui invatator nou al nelucrarii, care, fiindca leapada faptele bune savarsite prin trup ca grele, respinge, in chip firesc, si dispozitiile duhovnicesti intiparite in trup. [Lepadarea faptelor bune inseamna nu numai lepadarea unei sume de fapte exterioare noua, ci si a dispozitiilor bune ale mintii intiparite in trup si deci putinta de sfintire a trupului, sau prelungirea cuvantului, sau a spiritului in trup, oprirea lui de a-si actualiza puterea lui. Protestantismul, respingand faptele, a respins putinta de sfintire a trupului, si deci de intarire a omului in general. Dar a facut aceasta din opozitie fata de catolicism, care facuse din fapte o cantitate exterioara de realizari, care nu transforma pe om, ci isi cer o rasplata ca o simpla marfa. ] Dar toata Sfanta de Dumnezeu insuflata Scriptura este plina de astfel de dispozitii intiparite in trup : "Inima mea, zice, si trupul meu s-au bucurat de Dumnezeu cel viu" (Ps. LXXXIII, 3) si : "intru El am nadajduit si am fost ajutat si a inflorit trupul meu" (Ps. XXVII, 7) si iarasi : "Cat de dulci sunt cuvintele Tale gitlejului meu, mai dulci ca mierea gurii mele" (Ps. CXVIII, 103).

Ca vorbeste de gura vazuta, arata limpede si Sfantul Isaac, spunand : "E un semn al celor inaintati sa se indulceasca cuvintele rugaciunii in gura lor". Iar sfantul Diadoch zice ca simtirea sufletului este una ce invata insasi lucrarea Sfantului Duh ce vine in noi, pe care nimenea nu poate sa o cunoasca decat cei ce s-au eliberat de bunatatile vietii pentru nadejdea bunatatilor viitoare. Caci mintea miscandu-se cu putere spre acestea, pentru lipsa de griji, simte si ea in chip negrait bunatatea dumnezeiasca si comunica si trupului prin bunatatea sa, dupa masura inaintarii sale, cum zice si David: "Spre El a nadajduit inima mea si am fost ajutat si a inflorit trupul meu" (Ps. XXVIII, 7). Iar aceasta bucurie ivita in suflet si in trup este o instiintare neinselatoare a vietii nestricacioase".

11. Dar filozoful spune ca arvuna aceasta a veacului viitor, instiintarea nestricaciunii, lucrarea Preasfan-tului Duh, nu poate fi pricinuita de o cauza dumnezeiasca si mai ales nu poate avea loc aceasta in vremea rugaciunii mintii. Iar motivele pentru care zice acesta ca schimbarile produse si in trup de lucrarea Duhului nu pot fi din Dumnezeu sunt cam acestea patru : intai, pentru ca "darurile din Dumnezeu sunt atotdesavarsite, dar mai bun lucru e a fi sufletul in rugaciuni mai presus de simtire, decat a lucra intr-un fel oarecare prin simtire. Deci, fiindca acelea nu sunt atotdesavarsite - caci este ceva mai bun decat ele - nu sunt de la Dumnezeu".

[Varlaam nu admitea o lucrare a lui Dumnezeu cunoscuta prin simtire si prin fapte, deci prin trup. El inchidea pe Dumnezeu intr-o transcendenta absoluta. Si cu aceasta facea si o despartire de netrecut de la spirit la trup. Deci nu admitea o traire a lui Dumnezeu de catre om. El era cugetat numai ca fiind dincolo de viata omului, ca neputand-o sfinti pe aceasta. - Parintele Dumitru Staniloae ]

Cum adica ? Fiindca a prooroci e un lucru mai mare decat a grai in limbi, harisma limbilor nu e dar al lui Dumnezeu ? Si fiindca dragostea e cea mai desavarsita dintre harisme, numai aceasta e dar dumnezeiesc si nu si un altul ? Nu si proorocia, puterile, ajutorarile, nu si carmuirile, harismele vindecarilor, nu si cu-vantul intelepciunii si al cunostiintei in Duhul, nu si deosebirea duhurilor? Dar si intre cei ce proorocesc si cei ce vindeca si cei ce au darul deosebirii si, pe scurt, intre toti cei daruiti cu oricare din aceste harisme, este unul mai mare si altul mai mic. Caci si Pavel multumeste lui Dumnezeu ca "vorbeste mai mult decat toti in limbi" (1 Cor. XIV, 18); dar si cel ce are un dar mai mic, are darul lui Dumnezeu. Si iarasi acelasi apostol zice : "Ravniti harismele mai mari" (1 Cor. XII, 31), intelegand ca sunt si unele mai mici.

Caci daca "si stea de stea se deosebeste in stralucire" (1 Cor. XV, 41), adica in bogatia luminii, dar nici una din stele nu e fara lumina, atunci nu-i adevarat ceea ce s-a decretat de filozof, dupa ce a pornit impotriva isihastilor, ca darurile lui Dumnezeu sunt numai cele atotdesavarsite. Dar si fratele Domnului dintre apostoli a spus: "Tot darul desavarsit de sus este" (Iacob I, 11), dar nu -"atotdesavarsit". Dar acesta indraznind sa adauge la cuvintele dumnezeiesti ceva de la sine, e firesc sa porneasca si impotriva celor ce le citesc pe acestea prin lucrare.

Deci il voi intreba pe el : Nu vor inainta sfintii in veacul viitor la nesfarsit in vederea lui Dumnezeu ? E vadit fiecaruia ca la nesfarsit.[ Despre desavarsirea progresiva a sfintilor dupa moarte a vorbit cel dintai Clement din Alexandria, Stromata 7, 3.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Caci Dionisie, talcuitorul celor ceresti, ne-a invatat ca si ingerii se bucura de o inaintare vesnica in ele, prin iluminarea de mai inainte facandu-se mai capabili de una mai clara. Dar nici dintre cei ce s-au impartasit in tot veacul pe pa-mant de aceea, nu am vazut sau auzit pe vreunul sa nu fi dorit una inca si mai desavarsita. Deci, daca dorinta celor ce au dobandit-o nu se opreste, iar harul de mai inainte ii imputerniceste spre impartasirea de cele mai mari, si daca Cel ce se daruieste pe Sine este nesfarsit si se uneste cu prisosinta si din belsug, ce piedica mai e ca sa nu si inainteze fiii veacului viitor in ea la nesfarsit, agonisind har din har si urcand cu bucurie urcusul cel neobosit. Asadar, tot darul de sus e desavarsit, dar nu atotdesavarsit. Caci Cel atotdesavarsit nu primeste a-daos in desavarsire.

[Varlaam, reprezentand rationallismul scolastic abstract, care socoteste ca Dumnezeu nu e accesibil decat gandirii logice, ca o notiune a carei definitie e atotcuprinzatoare de la inceput, nu vede un progres in cunoasterea lui Dumnezeu prin experienta u.nui suflet care poate fi tot mai mult curatit prin virtute.- Parintele Dumitru Staniloae ]

12. Acesta a fost primul dintre argumentele filozofului. Al doilea, mai indraznet, e ca : "sufletul e tintuit de trup si e umplut de intuneric prin iubirea lucrarilor care sunt comune laturii patimitoare a sufletului si a trupului". Dar care durere, care placere, care miscare in trup, nu-i o lucrare atat a sufletului cat si a trupului? Deci, mie mi se pare ca si sentinta aceasta o rosteste filozoful fara sa se gandeasca, rostindu-se in mod general despre cele ce nu sunt in general. Caci sunt si patimiri fericite si lucrari comune ale sufletului si trupului care nu tintuiesc duhul de trup, ci ridica trupul aproape de vrednicia duhului si-l indupleca si pe el sa tinda in sus. Care sunt acestea ? Cele duhovnicesti, care nu merg de la trup la duh, cum am spus si mai inainte, ci trec de la minte la trup si prin cele ce le lucreaza si le patimesc ele prefac si trupul spre mai bine si-l indumnezeiesc.

[Varlaam, vorbind in calitate de filozof, deci in spiritul unei ratiuni abstracte, simplifica lucrurile in doua feluri : intai ca dispretuieste trupul in urcusul credinciosului spre Dumnezeu si in general spre bine ; in al doilea rand, rosteste o judecata generala asupra lucrurilor care sunt deosebite intre ele, neluand seama la varietatea concreta a realitatii. Palama, interpret fidel al traditiei biblice si patristice, vede ca exista si patimiri comune sufletului si trupului, care nu intineaza nici mintea si ajuta si trupului sa urce impreuna cu sufletul spre Dumnezeu. - Parintele Dumitru Staniloae]

Caci precum e comuna trupului si sufletului dumnezeirea Cuvantului intrupat al lui Dumnezeu, indumne-zeind trupul prin mijlocirea sufletului, incat se savarsesc prin trup fapte ale lui Dumnezeu, asa la barbatii duhovnicesti harul Duhului, trecand prin mijlocirea sufletului la trup, ii da si acestuia sa patimeasca cele dumnezeiesti si sa patimeasca in chip fericit impreuna cu sufletul, care patimeste cele dumnezeiesti si care, odata ce patimeste cele dumnezeiesti, are si ceva patimitor, laudabil si dumnezeiesc. Mai bine zis, latura patimitoare din noi fiind una se face tot ea si laudabila si dumnezeiasca.

[ Aici sfantul Grigorie Palama da temeiul ultim prin care pune in relief chiar si valoarea laturii patimitoare a sufletului, care e cea mai comuna sufletului si trupului. Acest temei e intruparea Cuvantului. Dumnezeirea Acestuia s-a comunicat si trupului prin suflet. Dar s-a comunicat trupului prin ceea ce e comun sufletului si trupului, adica prin latura patimitoare. Cum ar fi patimit Hristos impreuna cu sufletul Lui fara aceasta latura patimitoare care le uneste ? Si cum ar fi fost durerea trupului altfel decat durerea animalului, daca n-ar fi avut aceasta participare a sufletului la ea ? Si cum ar fi putut suferi patimile fara cartire, daca n-ar fi fost unita dumnezeirea cu ele ? Dar, mai ales, prin partea patimitoare care uneste sufletul cu trupul si e caracterizata prin puterea suportarii, patimeste firea noastra cele dumnezeiesti, sau le accepta. Prin ea se indumnezeieste, deci, tot omul. Astfel patima din pur omeneasca si reprosabila devine indumnezeita si vrednica de lauda. Asa se intampla si cu noi, datorita harului care prin suflet trece in trup prin partea patimitoare care uneste sufletul cu trupul.- Parintele Dumitru Staniloae ] Fiindca inaintand la implinirea acestui rost fericit al ei, latura patimitoare indum-nezeieste si trupul, nefiind miscata de patimile trupesti si materiale, chiar daca asa li se pare celor lipsiti de experienta, ci mai degraba ea insasi intorcand spre sine trupul si atragandu-l de la placerea pentru cele rele si insuflandu-i prin sine o sfintenie si o indumnezeire de care nu mai poate fi jefuit.

[Continuand sa laude rolul pozitiv pe care-1 primeste latura patimitoare a fiintei umane, arata ca prin ea harul indumnezeieste trupul, cand ea nu se lasa furata de patimile trupesti stapanite de placere, ci ridica trupul la treapta de rabdare prin harul care s-a intiparit in ea. Numai prin latura patimitoare poate fi facut si trupul sa patimeasca in chip curat si prin aceasta poate fi sfintit. Iar fara sfintirea trupului nostru nu se poate ajunge nici la sfintirea noastra in totalitatea fiintei noastre. Latura patimitoare e canalul prin care trece harul de la minte la trup. Se afirma aici o spiritualitate vie, existentiala, pasionanta, in sensul bun si activ al cuvantului, o spiritualitate cu adevarat transformatoare, in locul uneia lipsite de viata, de putere, teoretica, abstracta. Lupta lui Palama a fost o lupta explicita pentru trup, pentru indumnezeirea omului total, concret, nu pentru o idee-fantoma lipsita de viata, cu neglijarea si dispretuirea trupului, cu lasarea lui in maracinisul si in stapanirea fortelor negative, care il descompun. - Parintele Dumitru Staniloae ]

Dovada limpede a acestui fapt sunt moastele facatoare de minuni ale sfintilor. Iar Stefan, cel dintai martir, inca traind, "avea fata stralucind ca fata unui inger" (Fapte VI, 15). Deci n-a patimit si trupul lui cele dumnezeiesti ? Prin urmare si patimirea aceasta si lucrarea ei este comuna sufletului si trupului. Si impreuna-patimirea aceasta a lor nu se face sufletului piron care-l tintuieste de cugetele pamantesti, trupesti si-l umple de intuneric, cum zice filozoful, ci este o legatura si o unire negraita cu Dumnezeu, care desface in chip minunat chiar si trupul de patimile rele si pamantesti [ Impreuna-patimirea curata a trupului si a sufletului nu e un piron care tintuieste sufletul de trup, ci o legatura negraita a lor cu Dumnezeu. Caci patimirea dureroasa, dar curata desface pe credincios de pornirile inferioare si-l indreapta spre Dumnezeu. Chiar in aceasta impreuna-patimire este o putere de la Dumnezeu. Altfel n-ar fi posibil de suportat. - Parintele Dumitru Staniloae ]. "Caci cei puternici ai lui Dumnezeu", ca sa graim cu proorocul, "s-au ridicat foarte de pe pamant" (Ps. XLVI, 10).

De felul acesta sunt lucrarile negraite de care auzi ca se savarsesc in trupurile celor ce au imbratisat in chip sfant pentru toata viata sfintita liniste (isihie). Si ceea ce pare in ele nerational e mai presus de ratiune si scapa, prin depasire, intelegerii celui ce le cerceteaza cu ratiunea si nu cauta cunostinta lor cu fapta si cu experienta mijlocita de aceasta.

[Lucrarile ce se savarsesc in sfinti nu sunt nerationale, cum par, ci mai presus de ratiune, adica de o rationalitate completa, nu fragmentara, ca cea a proceselor naturii, care sfarsesc in descompunere, deci poarta in ele, ca finalitate, nonsensul.- Parintele Dumitru Staniloae ] Iar acesta daca nu aduce credinta, singura in stare sa primeasca adevarul mai presus de ratiune, explicand, vai, fara sfintenie cele sfinte, batjocoreste cele ale evlaviei.

13. Caci dupa aceasta, ni-l aduce apoi, cum am spus si mai inainte, pe apostol, care spune ca nu stia in rapirea aceea minunata "de era in trup sau afara de trup", intrucat Duhul pricinuia uitarea tuturor celor ale trupului. "Daca uitarea este a tuturor, zice filozoful, atunci si dul-cetile si caldurile negraite, de care am aflat ca se petrec in isihasti, le va face Duhul sa fie uitate prin venirea Lui, dar nu le va pricinui. Si negresit, daca cele ce se petrec in el sunt daruri ale lui Dumnezeu, rau se spune ca cel ce se roaga cu adevarat trebuie sa uite de toate. Caci nimenea nu trebuie sa uite de cele date lui de Dumnezeu spre bine. Iar daca trebuie sa uite acestea, cum nu e absurd sa fie socotit Dumnezeu pricina nemijlocita a celor a caror lipsa si uitare e mai buna pentru rugaciune ?".

Ca cele mai multe dintre darurile Duhului, si aproape toate, se ivesc in cei vrednici in vremea rugaciunii, stie sigur oricine cugeta drept. Caci zice Domnul: "Cereti si vi se va da voua" (Matei VII, 7). Deci nu numai rapirea si aceasta pana la al treilea cer, ci fiecare dintre darurile Duhului. Iar ca unele dintre ele se lucreaza si prin trup, o arata felurile limbilor si talmacirile lor, care de asemenea se primesc prin si in rugaciune, cum spune Pavel: "Cel ce graieste in limbi sa se roage ca sa le talmaceasca" (1 Cor. XIV, 13). Dar nu numai acestea, ci si cuvantul invataturii si darurile tamaduirilor si faptele puterilor si punerile mainilor lui Pavel (2 Cor. I, 6), prin care se dadea Duhul Sfant. E drept ca cuvantul invataturii, harul si talmacirea limbilor, desi se nasc prin rugaciune, lucreaza poate si in lipsa rugaciunii din suflet. Dar tamaduirile si puterile n-ar putea ajunge la lucrare, nerugandu-se sufletul celui ce o lucreaza pe fiecare, in primul rand cu mintea, dar uneori dand sunet si trupul. Dar impartasirea Duhului se lucreaza nu numai cand e prezenta rugaciunea in suflet - si anume rugaciunea care infaptuieste tainic unirea celui ce se roaga cu izvorul nesecat al acestui mare dar -, deci nu numai cand e prezenta rugaciunea ce se lucreaza cu mintea ; fiindca nu se poate spune ce graiau cu acest prilej apostolii cu gura (Fapte XVIII, 1); deci impartasirea aceea se lucreaza nu numai cand sufletul se roaga cu mintea, ci si cand lucreaza totodata si trupul prin mainile care impartasesc pe Duhul, prin atingerea celui ce se afla sub el. Ce sunt deci darurile acestea ? Nu sunt daruri ale Duhului si nu s-au dat celor ce cer si se roaga spre bine, pentru motivul ca cei rapiti pana la al treilea cer trebuie sa uite de toate cele ce se savarsesc prin trup ?.

[ Varlaam gasea in cuvintele sfantului apostol Pavel - ca rapit pana la al treilea cer, nu stia de e in trup sau afara de trup - un temei pentru ideea ca cel aflat in rugaciune trebuie sa uite de toate, deci trebuie sa se elibereze de toate lucrarile, sa se rupa de acestea. Sfantul Grigorie Palama, la randul sau, evoca faptele savarsite de sfantul apostol Pavel ca dovada ca in vremea rugaciunii mintii, in trup si prin trup se produc stari si fapte curate, strabatute de barul dumnezeiesc. Rugaciunea e pentru sfantul Grigorie Palama o fapta de putere aratata in trup si prin trup, nu o stare si o lucrare a sufletului rupt de trup.- Parintele Dumitru Staniloae ]

14. Dar mai bine sa dam aici insasi cuvintele filozofului: "Daca cele ce se intampla in ei in vremea rugaciunii, ca puterile acestea si daruirile, sunt daruri ale lui Dumnezeu, rau se zice ca cel ce se roaga cu mintea trebuie sa uite de toate. Caci nimenea nu trebuie sa uite cele date de Dumnezeu spre bine. Iar daca cel ce se inalta prin rugaciune e dator sa uite acestea, cum nu e gresit sa fie Dumnezeu cauza a acelora, a caror uitare si a caror lipsa e mai buna pentru rugaciune ?".

Dar, o minunate ! Pe cei ce se roaga sincer, Dumnezeu uneori ii scoate afara din ei,ridicandu-i deasupra lor si rapindu-i in chip negrait la cele ceresti; alteori, aflandu-se acestia in ei insisi, lucreaza Dumnezeu insusi prin sufletul si trupul lor cele tainice si mai presus de fire si neintelese inteleptilor veacului acestuia. Si de fapt apostolilor ce staruiau odinioara in foisor in rugaciune si cerere, venind Duhul, nu le-a daruit iesire din ei (extazul), nici nu i-a rapit la cer, ci le-a deschis gura prin limbile de foc si prin ei graia El insusi acelea pe care trebuie sa le uite cei ajunsi in extaz, daca trebuie sa se uite si pe ei insisi.

[ Dar Varlaam gasea in cuvintele sfantului apostol Pavel, ca a uitat de este sau nu in trup si un temei sa sustina ca starile si faptele strabatute de har ale trupului nu sunt daruri ale lui Dumnezeu, caci darurile lui Dumnezeu nu trebuie uitate. Tot ce se petrece in trup, fie cat de curat, era aruncat de Varlaam la cos; el retinea doar speculatia. Palama observa ca cei aflati in rugaciune nu sunt toti rapiti, ci pe unii ii lasa Dumnezeu in lucrari daruite de El insusi. Rugaciunea nu e simpla "meditatie", ci lupta, incordare a intregii fiinte. - Parintele Dumitru Staniloae]

Iar Moise tacand, Dumnezeu zice : "Ce strigi catre Mine ?" (Iesire XIV, 15). Cuvantul acesta il arata pe el rugandu-se. Iar fiindca se ruga tacand, se ruga, desigur, cu mintea. Dar rugandu-se astfel, nu era el in simtire si nu simtea poporul strigatele lui si primejdia ce-l ameninta, nici toiagul acela vazut in mana ? Cum nu l-a rapit deci pe el Dumnezeu, nici nu l-a desfacut de simtire - caci numai aceasta sustii tu ca li se da de Dumnezeu celor ce se roaga - ci l-a impins spre toiag si i-a insuflat putere nu numai in suflet, ci si in trup si in mana, de care de toate tu zici ca trebuie sa uite cel ce se roaga cu mintea ? Dar oare tacand acela, nu lovea marea cu toiagul din mana, intai despartind-o, apoi unind-o pe aceasta dupa trecere ? Oare nu avea in suflet pomenirea neimprastiata a lui Dumnezeu si nu era supra-unit prin rugaciunea mintii cu Cel ce singur putea sa lucreze acestea prin el, nelipsindu-i totodata simtirea lucrarilor ce se faceau prin trup ?

15. Dar fiindca a adus si marturii din scrieri, sa vedem nu cumva sunt contrare si acestea parerilor lui despre rugaciune ? inainte de toate este adus de el marele Dionisie, care ar fi, cum socoteste el, un impreuna-marturisitor pentru parerile lui, scriind catre sfantul Timotei : "Staruind cu tarie in jurul vederilor tainice, paraseste si simtirile si lucrarile mintii si toate cele supuse simturilor si mintii, si intinde-te, pe cat e cu putinta, spre unirea cu Cel ce e mai presus de toata fiinta si cunostinta". Dar insusi acest cuvant de indemn al dumnezeiescului Dionisie catre Timotei, pe care l-a adus inteleptul acesta ca marturisind ca numai el cugeta fara gresala despre rugaciunea mintii, il vadeste pe acesta, cum va arata cuvantul mai incolo, ca desfiintand cu desavarsire rugaciunea mintii, ceea ce nu a lipsit sa faca si prin aproape toate cuvintele lui de mai inainte. Caci cel ce respinge inceputul rugaciunii, care este starea de frica, de adanca durere, plina de multa suspinare intru zdrobire de inima, sustinuta cu mintea in tacere vreme indelungata, din intristarea cea dupa Dumnezeu, si rugaciunea cu lacrimi si cu strapungerea inimii, insotita de durerea postului si a nesomnului in simtul pipaitului, si datoria incepatorilor de a inalta mintea impartita la o rugaciune mai unificata si deci corespunzatoare, cel ce dispretuieste toate acestea va socoti, drept urmare, si sfarsitul rugaciunii si simplu rugaciunea intreaga ca ceva rau si se va lupta sa o desfiinteze cu desavarsire.

[Temerea de Dumnezeu, umilinta, postul si celelalte fapte de felul acesta tin atat de mult de rugaciune, ca sfantul Grigorie Palama le socoteste inceputul rugaciunii. De fapt insasi temerea de Dumnezeu si strapungerea plina de cainta a inimii sunt o faza a rugaciunii, ea graieste lui Dumnezeu si simte pe Dumnezeu graind si lucrand in inima. Rugaciunea este astfel o stare de mare emotie; ea e incarcata de plinatatea fiintei in stare de cainta, de smerenie, de nadejde.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Caci, spune-mi mie mai intai aceasta, o, filozoafe : oare nici lucrarile mintii (intelegatoare) nu se dau de la Dumnezeu si nu se arata ele in vremea rugaciunii, mai curatite decat oricand, daca si pe acestea trebuie sa le paraseasca cel ce se grabeste prin rugaciune spre unirea dumnezeiasca ? Dar rugaciunea este, cum a zis careva, "maica cugetarilor preaintelepte". Apoi trebuie sa cugetam si aceea ca, mai mult decat orice, rugaciunea celor desavarsiti e lucrare a mintii. Caci mintea unora ca acestia, nefiind intoarsa nici spre trup, nici spre cele din jurul lor, nelucrand nici prin simtire si prin soata acesteia, inchipuirea (imaginatia), si nepetrecand nici in ratiunile lucrurilor prin cugetare si contemplatie, ci staruind numai in rugaciune, cum n-ar lucra cat mai deplin in sine rugandu-se ? Dar Dionisie indeamna pe Timotei sa paraseasca si lucrarile mintii, asadar si rugaciunea. Iar tu declari ca nu e nimic bun, nici din Dumnezeu in rugaciuni si in toate cate se parasesc si cate trebuie sa nu le mai simta cel ce a iesit din sine intr-un extaz spre cele mai inalte. Asadar, dupa tine, rugaciunea nu e un lucru bun, nici de la Dumnezeu, Care da rugaciune celui ce se roaga.

[Varlaam, citind pe Dionisie care zice ca in unirea cu Dumnezeu mintea trebuie sa paraseasca si rugaciunea, deduce ca intrucat tot ce trebuie parasit e rau si deci nu e din Dumnezeu, rugaciunea e si ea rea si nu e de la Dumnezeu. Palama recunoaste ca in unirea cu Dumnezeu sufletul se ridica mai presus chiar de rugaciune. Dar de aici nu deduce ca rugaciunea e rea, nici ca nu e necesara pentru cei ce vor sa ajunga la unirea cu Dumnezeu. Ba ca un fel de constiinta emotionala suprema a prezentei lui Dumnezeu si a dependentei de mila si de iubirea Lui, ea ramane chiar pe treapta unirii cu Dumnezeu- Parintele Dumitru Staniloae ]

16. Dar iarasi iti voi aminti cuvintele tale, aplicandu-le rugaciunii mintii : "Fiind marturisit de toti ca cel ce se sileste spre unirea dumnezeiasca trebuie sa fie fara simtire fata de toate si sa uite de sine, si Dumnezeu ii da unuia ca acestuia mana sa se elibereze de toate si-l rapeste din toate", daca cel ce se roaga nu mai are nici o simtire a rugaciunii, cum e de la Dumnezeu rugaciunea pe care nu o simte ? Caci aceasta simtire ar fi degeaba, iar degeaba nu e nimic din Dumnezeu. Iar daca simte rugaciunea cel ce se roaga, cum i-o insufla aceluia Dumnezeu, daca tu spui ca cel ce se intoarce spre Dumnezeu trebuie sa se elibereze de ea, odata ce Dumnezeu daruieste celui pe care-l invaluie in lumina, uitarea tuturor, chiar si a lucrarilor mintii? Vezi cum cuvintele tale "Despre rugaciune" desfiinteaza cu desavarsire rugaciunea? Dar sfantul acela indemnand pe sfantul Timotei sa aseze trepte in inima (Ps. LXXXIII, 6), il ridica de la unele inalte la alte si mai inalte si conducandu-1 prin ele il aseaza pe cea mai de sus culme.

Tu insa, inteleptule in toate, nu stiu cum iti inchipui ca cei de pe pamant ating nemijlocit inaltimea cereasca.

[Opinia lui Varlaam, imbibata de teoria rugaciunii ca meditatie pur intelectuala, era ca rugaciunea mintii n-are nevoie de treptele virtutii urcate cu osteneala, pentru a ajunge la unirea cu Dumnezeu. Pentru el aceasta unire era o stare de apofatism teologic, intelectual, o simpla golire a mintii de toate ideile cunoscute; o negare teoretica a tuturor afirmatiilor pentru a avea sensul exact ai lui Dumnezeu, ca mai presus de toate afirmatiile. Aceasta insemna insa a fi unit cu Dumnezeu printr-o procedura pur intelectuala. Iar pentru aceasta nu se cerea trecerea prin treptele virtutilor si ale rugaciunii.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Il aduci ca marturie si pe dumnezeiescul Maxim care zice : "Cand aprinsa de iubire mintea a iesit din sine spre Dumnezeu, nu se mai simte de loc nici pe sine, nici lucrurile". -"Asadar, zice acest invatator, nu simte nici patimirile ce se spun ca sunt pricinuite de rugaciunea in trup. Urmeaza deci numaidecat ca ele se intam-pla degeaba". Dar noi am putea zice : deci si rugaciunea e degeaba, intrucat nici pe aceasta nu o simte mintea atunci. Deci, potrivit acestor cuvinte, e lucru zadarnic a se ruga cineva. Zadarnic cu adevarat si nebunesc lucru e insa a scoate astfel de concluzii din cele spuse de sfantul Maxim. Dar poate va intreba cineva : Ce spune sfantul Maxim, care a laudat si a iubit mai mult decat orice intelept iubirea dumnezeiasca, prin cuvintele : "Cand mintea a iesit din sine spre Dumnezeu, atunci nu se mai simte nici pe sine, nici lucrurile" ? "Atunci", zice. Dar cand e in sine insasi, rugandu-se mintal, atunci se simte si pe sine si fericitele patimiri ce se produc in ea si in trupul unit cu ea de catre sfanta rugaciune.

17. Dar acesta aduce pentru parerea lui si o a treia marturie a aceluia. Caci acela zice : "Starea cea mai din varf a rugaciunii sta in a ajunge mintea in afara de trup si de lume si a fi cu totul nemateriala si fara forma in vremea rugaciunii. "Deci va fi, conchide acesta, in aceasta stare, in afara si de patimirile din trup, de care vorbesc". Dar, pe cat stim, nimeni din cei imbracati in trup nu se impartaseste neintrerupt de o astfel de stare, afara poate de acest nou dascal al supra-rugaciunii. insa si cei ce se impartasesc rar de ea sunt rari de tot. Deci, cea mai mare parte din timp se roaga toti aflandu-se in trup si simtind totodata patimirile din ei. Cu cat mai mult deci nu le vor simti pe cele sfintite si produse de rugaciune, pe care aceasta le desavarseste si le inalta si le face duhovnicesti in cei in care se afla, dar nu le coboara, nu le face rele si nu le corupe ? Caci este si un astfel de gen de patimiri, nu numai sfintit, ci si natural, cum ne invata si insesi simtirile pe care le avem, care se desavarsesc cand patimim de la cele din afara si sunt ca niste chipuri ale desavarsirii indumnezeitoare, pe care o pricinuieste de sus Duhul Sfant.

[Sfantul Grigorie Palama cunoaste, pe linga patimirile produse de Duhul in trup in vremea rugaciunii, si pe cele naturale ale trupului, dar sfintite de Duhul in cursul rugaciunii; cunoaste adica pe linga harismele extraordinare produse de Duhul (darul vindecarii etc.) si o stare de curatie a tuturor miscarilor naturale din trup (bucuria curata, plansul curat, trebuinta de hrana tinuta in marginea curatiei etc). Printre cele din urma se afla si simtirile curate ale ceilor dinafara. Ele se sfintesc in timpul rugaciunii de Duhul Sfant. Dar ele sunt numai niste chipuri ale desavarsirii indumnezeitoare, nu desavarsirea insasi a starii de indumnezeire.- Parintele Dumitru Staniloae]

Inceputul acelei desavarsiri este frica de Dumnezeu (Pilde I, 7 ; IX, 10). Din aceasta se vede ca latura patimitoare a sufletului nu e mortificata prin deprindere, cum crede si invata filozoful, ci, inaintata la o lucrare de Dumnezeu iubitoare, agoniseste strapungerea mantuitoare si plansul fericit, care aduce baia iertarii, reinnoirea nasterii din Dumnezeu, adica lacrimile pocaintei.

[Se afirma din nou ca latura patimitoare nu trebuie mortificata. Dimpotriva, numai prin sporirea ei, prin trairea tot mai intensa a lui Dumnezeu si a pacatoseniei proprii se realizeaza apropierea de Dumnezeu si se inainteaza spre desavarsire.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Lacrima aceasta de Dumnezeu iubitoare si folositoare intraripeaza rugaciunea, [Ioan Scararul, Scara, XXVIII; P.G., 88, 1132 C. Lacrima intraripeaza rugaciunea pentru ca reprezinta o stare de umilinta si de pocainta ii fata Lui Dumnezeu, Care e un izvor al rugaciunii. Ea lumineaza ochii mintii, caci o face sa vada, datorita smereniei si simtirii intense a pacatoseniei proprii, prezenta si maretia dumnezeiasca. - Parintele Dumitru Staniloae ] dupa cuvintele parintilor, lumineaza ochii mintii, cand e unita cu rugaciunea, pastreaza harul din baia dumnezeiasca, dupa Grigorie Teologul, iar de se pierde il readuce si de aceea este si se numeste a doua baie a sfintei renasteri si al doilea botez dumnezeiesc, care e mai dureros, dar nu mai mic ca cel dinainte, ba mai degraba mai mare. Caci asa a declarat careva dintre parinti, zicand : "Izvorul lacrimilor de dupa Botez e mai mare decat Botezul". Dar lacrima aceasta, care curateste si rapeste de la cele pamantesti si inalta si uneste cu harul nasterii din Dumnezeu si prin acesta il indumnezeieste pe cel ce o are, nu e oare o lucrare comuna a trupului si a laturii patimitoare a sufletului ?

18. Cum, deci, vom primi pe cel ce zice ca "iubind sufletul, lucrarile comune ale laturii patimitoare ale lui si ale trupului se umplu de intuneric si se coboara la cele de jos ? Caci toate faptele comune ale sufletului si ale trupului, cu cat sunt mai mult sesizate de suflet, cu atat il orbesc mai mult, incat daca s-au produs in noi asemenea miscari - care sunt comune sufletului si trupului - socotesc ca spre rau s-au produs si spre pagube lucrarii prin care urca mintea spre cele de sus".

Oare nu se arata prin aceste cuvinte cugetand si invatand cele contrare noua care am fost invatati de sfinti, mai bine zis de Sfantul Duh ? Caci sfintii spun ca este o lucrare comuna a sufletului si a trupului, dar cu adevarat si dumnezeiasca, care pricinuieste sufletului iluminarea dumnezeiasca, izbavindu-le pe amandoua de patimile rele si aducandu-le in schimb tot corul sfant al virtutilor. "Caci, zice, cel ce voieste sa stearga patimile le pierde prin plans; si cel ce voieste sa-si agoniseasca virtuti le agoniseste prin plans". Deci, sfintii spun ca exista lucrari comune ale sufletului si ale trupului, folosind cu atat mai mult sufletului. Dar acesta zice ca nu e niciuna. "Caci toate, zice, fac sufletul sa caute in jos, si toate miscarile, care sunt comune sufletului si trupului, se produc spre rau si spre paguba sufletului".

Nu-l va scoate pe acesta de sub vina faptul ca n-a declarat in special aceasta lucrare pagubitoare, ci va fi pe drept cuvant vinovat, pentru ca a pus-o si pe aceasta intre cele rele ; si mai ales pentru ca a incercat sa fure consimtamantul auzitorilor printr-o asemenea mestesu-gire. Caci zice Dumnezeu prin proorocul : "Nelegiuirea preotilor osanditi intre Iudei e ca n-au deosebit cele sfinte de cele necurate" (Iesire, XXII, 26). Iar acesta, impreuna cu alte multe lucrari comune ale sufletului si trupului, n-a deosebit nici plansul fericit de lucrarile necurate.

19. "Dar eu, zice, nu socotesc acest plans nepatimas si fericit. Caci cum ar fi nepatimas ceeace se savarseste prin lucrarea laturii patimitoare (pasionale) a sufletului ? Si cum ar fi nepatimas cel ce mentine in lucrare latura patimitoare (pasionala) a sufletului si nu si-a omorat-o pe aceasta cu desavarsire prin deprindere ?".

Dar noi nu am invatat, o, filozoafe, ca nepatimirea e omorarea laturii patimitoare, ci mutarea ei de la cele mai rele la cele mai bune si lucrarea ei indreptata, prin deprindere, spre cele dumnezeiesti dupa ce s-a intors cu totul de la cele rele si s-a indreptat spre cele bune. Si pentru noi nepatimas este cel ce a pierdut deprinderile rele si s-a imbogatit in cele bune, "cel ce s-a intiparit de virtuti, ca cei impatimiti de placerile rele", cel ce si-a supus iutimea si pofta - care alcatuiesc impreuna latura patimitoare a sufletului - puterii cunoscatoare, judecatoare si rationale a sufletului, asa cum cei impatimiti si-au supus puterea rationala laturii pasionale. Caci reaua intrebuintare a puterilor sufletului e cea care da nastere patimilor vrednice de dezaprobare, asa dupa cum reaua intrebuintare a cunoasterii lucrurilor da nastere intelepciunii celei nebune.

[Nepatimirea nu e, in invatatura sfintilor parinti, o stare negativa, de nesimtire, ca in budism, ci o stare de intrebuintare pozitiva a puterilor sufletesti, deci si a iutimii si a poftei. Si intrucat aceasta buna intrebuintare cere un efort sustinut, nepatimirea implica mai multa putere decat starea patimasa. Varlaam dadea importanta numai speculatiei, nu si sfintirii credinciosului, inclusiv a trupului. El reprezenta mentalitatea occidentala care a pus accentul principal pe teologie ca teorie, nu pe desavarsirea vietii crestinului.- Parintele Dumitru Staniloae ]

Iar daca cineva se foloseste bine de acestea, prin cunoasterea lucrurilor intelese duhovniceste, dobandeste cunostinta de Dumnezeu, iar prin latura patimitoare a sufletului, cand se misca pentru ceea ce a fost facut de Dumnezeu, lucreaza virtutile corespunzatoare : prin pofta dobandeste in inima iubirea, iar prin iutime agoniseste rabdarea. Nu cel ce si-a omorat, asadar, aceasta latura - caci in acest caz ar fi nemiscat si nelucrator chiar si spre deprinderile, afectiunile si dispozitiile dumnezeiesti -, ci cel ce si-a supus-o, ca prin ascultarea de minte, care prin fire a primit conducerea de la Dumnezeu, fiind condusa cum trebuie, sa tinda, prin pomenirea neincetata a lui Dumnezeu, la Dumnezeu, si prin aceasta sa ajunga la deprinderea dispozitiei dumnezeiesti si s-o ridice pe aceasta la cea mai desavarsita treapta. Iar aceasta este iubirea de Dumnezeu, prin care primeste - dupa cuvantul spus - poruncile Celui iubit, iar din aceasta invata, lucreaza si dobandeste iubirea curata si desavarsita fata de aproapele, cu care este cu neputinta sa nu se afle impreuna si nepatimirea.

[Prin intrebuintarea cea buna a poftei se dobandeste iubirea de Dumnezeu, iar prin intrebuintarea cea buna a iutimii - care impreuna cu pofta alcatuiesc latura patimitoare - se dobandeste rabdarea. Iar ele sunt bine intrebuintate cand se supun mintii. Mintea pomenind neincetat pe Dumnezeu, iar pofta insotind mintea in aceasta indeletnicire, ajung impreuna la deprinderea iubirii de Dumnezeu. Iar implinind poruncile Lui cu rabdare, se ajunge la iubirea aproapelui, care implica si o mare tarie spirituala. Aceasta nu poate exista insa fara nepatimire, adica fara renuntarea la iubirea egoista de sine si de placerile inferioare ale sale. Iubirea care implica nepatimirea sau patimirea care conditioneaza iubirea nu are, deci, nimic negativ in ea. Ea e insuflata de un elan al iubirii de Dumnezeu si de aproapele, de iubirea a tot ce e bun, de un elan opus oricarui egoism. Dar iubirea, in care e implicata nepatimirea pozitiva, ar fi cu neputinta, daca ar fi omorata latura patimitoare a firii noastre.- Parintele Dumitru Staniloae ]

20. Aceasta cale spre desavarsita iubire prin nepa-timire se deschide liber si urca spre cele de sus si se potriveste cu deosebire celor ce s-au retras din lume. Caci odata ce s-au dedicat lui Dumnezeu si staruiesc cu minte netulburata in convorbirea cu El, prin aceasta impreuna-petrecere, leapada usor povara patimilor rele si-si aduna comoara iubirii. Iar cei ce se misca in lume sunt datori ca, fortandu-se pe ei insisi, sa se foloseasca de lucrurile din lume dupa poruncile lui Dumnezeu. In acest caz, si latura patimitoare a sufletului, participand la aceasta fortare, va lucra potrivit cu acele porunci. Iar aceasta fortare, prelungindu-se prin obisnuinta, produce o dulce afectiune fata de poruncile dumnezeiesti si preface in deprindere dispozitia placuta fata de ele. Aceasta, la randul ei, pricinuieste o ura statornica fata de deprinderile si afectiunile rele. Iar aceasta ura contra deprinderilor rele rodeste nepatimirea, din care se naste iubirea fata de Cel-singur-bun.

[ Sfantul Grigorie Palama socoteste ca la nepatimire pot ajunge mai usor monahii. Totusi ea nu le este interzisa mirenilor. Mijlocul principal pe care au sa-l foloseasca ei in acest scop este silinta de a folosi lucrurile din lume potrivit poruncilor lui Dumnezeu, adica spre implinirea a tot ce e- bun si spre iubirea aproapelui. Prelungind acest fei de folosire, ajung la deprinderea acestei bune folosiri a lucrurilor lumii si la aversiunea fata de reaua folosire a lor, sau fata de folosirea lor patimasa.- Parintele Dumitru Staniloae]

Vietuind si lucrand astfel ei pot sa infatiseze lui Dumnezeu latura patimitoare a sufletului ca jertfa vie, cum a spus apostolul si despre trupul nostru : "Va indemn pe voi, prin milostivirile lui Dumnezeu, sa infatisati trupurile voastre jertfa vie, sfanta, bineplacuta lui Dumnezeu" (Rom. XII, 1). Cum se poate infatisa trupul nostru pana e inca viu jertfa bineplacuta lui Dumnezeu ?. [Din faptul ca lui Dumnezeu I se poate infatisa insusi trupul nostru ca jertfa cat e inca viu, sfantul Grigorie scoate un argument ca trupul nu trebuie mortificat, caci el este iubit de Dumnezeu ca jertfa asa viu cum este. Expresie "jertfa vie" e o expresie contradictorie la aparenta. Dar ea arata ca trupul poate fi oferit lui Dumnezeu ca jertfa tocmai in plinatatea vietii din el, adica intarit prin iubirea si facerea de bine intru rabdare. - Parintele Dumitru Staniloae ]

Cand ochii nostri vad lucrurile netede, potrivit cu ceea ce s-a scris : "Cel ce vede lucrurile netede se va milui" (Pilde XII, 13) - caci ne vor atrage si ne vor procura mila de sus, cand urechile se supun invataturilor dumnezeiesti, nu numai ca sa le auda pe ele, ci, dupa cuvantul lui David, ca sa-si aminteasca de poruncile lui Dumnezeu spre a le implini pe ele (Psalm Cil, 18), nefacandu-se "auzitori care uita", dupa cuvantul fratelui Domnului dintre apostoli, "ci privind de aproape la legea desavarsita a libertatii si staruind in ea si facandu-se fericit in lucrarea lui" (Iacob II, 25), cand in sfarsit, limba, mainile si picioarele slujesc voii dumnezeiesti. Ce sunt, deci, lucrarile acestea ale poruncilor lui Dumnezeu ? Nu sunt toate lucrari comune ale sufletului si ale trupului ? Atunci cum lucrarile comune ale sufletului si trupului umplu de intuneric si orbesc sufletul ?

21. Iar apostolul zice : "Cine e slab si eu sa nu fiu slab ? Cine se sminteste si eu sa nu ard ?" (2 Cor. XI, 29). Oare lucrarea aceasta nu e comuna trupului si laturii patimitoare a sufletului ? De fapt ea este semnul sigur ca cineva iubeste pe aproapele ca pe sine insusi. Iar aceasta e a doua porunca a lui Dumnezeu, asemenea celei dintai si mari porunci (Matei XXII, 36 si urm.). De aceea, acelasi apostol, scriind romanilor, zice : "intristare mare imi este si durere neincetata inimii, pentru fratii mei, rudeniile mele dupa trup" (Rom. IX, 2 s.u.). Vezi ca e vie si lucratoare latura patimitoare a acelui suflet nepatimitor si dumnezeiesc ?.

[Latura patimitoare a sufletului ramane vie si lucratoare si in sufletul nepatimas, sau nepatimitor in sensul rau al cuvantului. Deci, nepatimitorul nu e cel amortit si nepasator, ci cel nepatimas, nepasator, sau insensibil in sens rau. Poti sa pui multa pasiune in ceea ce faci si sa fii nepatimas. Pasiunea buna si frumoasa se impaca cu latura patimitoare sau pasionala. Exemplul e durerea ce-o simte Pavai pentru neamul sau.- Parintele Dumitru Staniloae]

Iar daca acel suflet se ruga neincetat si neincetat era indurerat (1 Tes. I, 3 ; II, 13 ; V, 17 ; Rom. IX, 2), desigur ca avea in sine durerea unita cu rugaciunea. Si o avea nu numai impreuna-existenta ci si impreuna-lucratoare. Aceasta a aratat-o tot acelasi, zicand : "...as fi dorit sa fiu eu insumi anatema de la Hristos pentru fratii mei" (Rom. IX, 3), cum a aratat si prin ceea ce zice si in alta parte: "Bunavointa inimii mele si cererea mea catre Dumnezeu este pentru Israel spre mantuire" (Rom. X, 1), desigur din pricina acelei mari intristari si a neincetatei dureri pentru ei. Cum vom socoti, deci, nepatimire omorarea laturii patimitoare prin desprindere ?

22. Dar, precum se pare, filozoful a auzit si si-a inchipuit ceva despre nepatimire. Despre lipsa de durere n-a auzit insa ca e de la cel rau si ca e dispretuita de parinti ? Deci este si o durere buna, opusa acestei lipse de dureri; la fel exista si lucrari comune sufletului si trupului, care sunt de folos sufletului, mai bine zis il desavarsesc, daca desavarsirea ii vine acestuia prin pazirea poruncilor. Iar daca acestea sunt fapte ale trupului, cu atat mai mult sunt ale laturii patimitoare a sufletului, care e nemijlocit unita cu-mintea. Caci trupul e unit prin mijlocirea acesteia cu mintea.

[Latura patimitoare mijloceste intre minte si trup. Fara latura patimitoare n-ar putea lucra mintea asupra sufletului. Trupul e condus spre desavarsire de catre minte prin latura patimitoare, dar si mintea isi actualizeaza puterile ei de spiritualizare sau de sfintire a trupului prin latura patimitoare. Caci prin ea lucreaza asupra trupului. - Parintele Dumitru Staniloae ]

Iar filozoful face ceva asemenea celui ce, daca ar auzi pe Dumnezeu poruncind : "Odihniti-va si cunoasteti ca Eu sunt Dumnezeu" (Ps. XLV, 11), apoi ar vedea pe cei ce se odihnesc in cele dumnezeiesti ca lucreaza cele dumnezeiesti si duhovnicesti, i-ar mustra, [A se odihni in ceJe dumnezeiesti (de cele ale pacatului) inseamna a lucra in ele. Odihna in Dumnezeu si lucrarea cea buna, prin puterile primite in unirea cu El, e tot una. Varlaam nu vedea aceasta. El socotea ca chiar lucrarea celor bune, sau a celor dumnezeiesti, inseamna a calca porunca lui Dumnezeu, care cere sa ne "odihnim" in El. intalnim aici aceeasi conceptie abstracta, nelucratoare a mantuirii.- Parintele Dumitru Staniloae ] zicand : "Dumnezeu a spus : odihniti-va ; deci voi grabin-du-va sa lucrati, rataciti". "Omorati, zice si apostolul, madularele voastre cele de pe pamant : curvia, necuratia patima cea rea si lacomia" (1 Cor. I, 3). Auzi care dintre lucrarile trupesti trebuie mortificate ? Curvia, necuratia, si, simplu graind, toate cele pamantesti. Si care patima ? Cea rea. Deci nu lucrarile Duhului savarsite prin trup, nici patimirile (afectele) dumnezeiesti si fericite, nici puterile sufletului create in vederea acestora. Caci se spune : "Puterea poftitoare sa-ti fie tie indreptata toata spre Dumnezeu ; iutimea sa-ti fie numai impotriva sarpelui. Dar daca s-au mortificat aceste puteri ale sufletului, cum se va misca vreuna din ele spre inaltimea dumnezeiasca in rugaciunile catre Dumnezeu sau se va ridica impotriva sarpelui in atacurile lui necuvenite ?".

23. Si cum va fi sigur ceea ce spune filozoful : "Dar cum ? Vom dispretui simtirea si inchipuirea cand ne rugam, dar latura patimitoare a sufletului o vom lasa sa lucreze ? Nu o vom dispretui mai vartos pe aceasta ? Caci lucrarile acesteia orbesc si ingroapa ochiul dumnezeiesc mai mult ca toate".

Cum poate spune ca ura fata de cele rele si iubirea fata de Dumnezeu si de aproapele ingroapa ochiul dumnezeiesc ? Pentru ca si acestea sunt lucrari ale laturii pa-timitoare. Caci cu aceasta putere a sufletului iubim si respingem, apropiem de noi si departam de noi ; precum prin puterea rationala a sufletului, dupa inteleptul Sinesie, laudam si ocaram. Oare cel ce se ocupa cu contemplatiile dumnezeiesti si inalta Lui cantare si multumita si se lipeste de El printr-o pomenire neincetata isi mortifica puterea cugetatoare"? Nu e aceasta adevarata viata si adevarata lucrare a mintii ? La fel, nu mortifica iubitorii celor bune nici latura patimitoare, inchizand-o in ei insisi, nelucratoare si nemiscata. Caci in acest caz n-ar avea cu ce sa iubeasca binele si sa urasca raul, nici prin ce sa se instraineze de rau si sa se apropie de Dumnezeu. O mortifica pe aceasta numai in sensul ca-si muta toata aplecarea spre cele rele a puterii acesteia spre dragostea catre Dumnezeu, [Asa cum nu-si mortifica puterea cugetatoare cei ce se lipesc de Dumnezeu printr-o pomenire neincetata a Lui, tot asa nu-si mortifica nici puterea patimitoare in sensul ca ar inchide-o in ei neiucratoare si nemiscata. Dar din alt punct de vedere aceasta e o mortificare. Pentru ca isi muta aplecarea si lucrarea ei de la cele rele spre cele conforme iubirii lui Dumnezeu si a aproapelui. Sfantul Grigorie atribuie mortificarii doua sensuri: sensul de neaplecare spre rele si sensul de nelucrare totala. Mortificarea in sensul prim o admite, in sensul al doilea, nu.- Parintele Dumitru Staniloae ] potrivit celei dintai si mai mari porunci : "Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata taria ta", adica din toata puterea ta. Care e toata puterea ta ? Fara indoiala a laturii patimitoare. Caci aceasta este puterea iubitoare a sufletului. Iar aceasta, primind o astfel de aplecare, desface si celelalte puteri ale sufletului de la cele pamantesti si le inalta spre Dumnezeu. Primind ea aceasta aplecare, procura si rugaciunii sinceritatea. Iar mintea nu o ingradeste, ci conlucreaza si ea cu aceasta, avand prin pomenire pe Dumnezeu adine salasluit in sine. Primind ea aceasta aplecare, daruieste celor ce patimesc de dorul Celui cu adevarat vrednic de dorit si puterea de a dispretui trupul si de a suporta mai usor durerile.

[In latura patimitoare e o forta, care poate deveni o forta de iubire a lui Dumnezeu si a aproapelui. Forta acestora poate deveni atat de mare, incat cel ce a dobandit-o o poate pune mai presus de ceea ce place trupului, mai presus chiar de viata lui pamanteasca, pentru a-i asigura o viata indumnezeita si vesnica.- Parintele Dumitru Staniloae ] Caci prin aceasta latura patimitoare, fiind mistuiti la culme de dragostea de Dumnezeu si oarecum instrainati de trup, se impartasesc prin rugaciune si iubire de Duhul dumnezeiesc si prin aceasta continua sa simta patimile acestea numai pentru a le judeca.

[Mistuiti de dragostea de Dumnezeu si instrainati de trup, cei ce vietuiesc in rugaciune si in linistire continua sa simta totusi patimirile trupului, dar numai pentru a le judeca daca nu sunt deplin curate, sau pentru a-si da seama ca inca n-au ajuns la fericirea vesnica a vietii viitoare.- Parintele Dumitru Staniloae]

24. Dar de ce sa scriem mai multe despre acestea ? E vadit tuturor, chiar daca nu s-a facut clar si inteleptului acestuia, ca ni s-a poruncit sa rastignim trupul cu patimile si poftele lui (Gal. V, 24), nu ca sa ne sinucidem, omorand toata lucrarea trupului si toata puterea sufletului, ci, pe de o parte, ca sa ne eliberam de poftele si faptele rele si sa ne facem fuga de ele neintoarsa. Iar pe de alta parte ca sa ne facem barbati ai poftelor Duhului, ca Daniil (Dan. V, 23), vietuind si miscandu-ne in ele cu cuget desavarsit si mergand barbateste tot inainte ca Lot cel ce a iesit din Sodoma. Caci acesta mergand mereu inainte si ramanand nemiscat spre cele din urma, s-a pastrat pe sine viu, pe cand sotia sa, intorcandu-se spre cele dinapoi, a murit.

Socotesc, deci, ca s-a aratat indeajuns ca cei nepati-mitori pastreaza latura pasionala a sufletului vie si lucratoare, nu o mortifica.

25. Dar acum sa vedem cum filozoful acesta, desi si-a folosit toata desteptaciunea lui impotriva explicari lor introducatoare la rugaciune ale Cuviosului Nichifor, totusi n-a putut face nimic mai mult decat sa le calomnieze, sa le strambe si sa le barfeasca, pagubindu-se prin aceste calomnii pe sine si cuvintele sale, dar nu pe Cuviosul acela. Mai intai, incepmd, foloseste impotriva acelui barbat minciuna ca el a alcatuit primul asemenea explicari, pe care le-a numit, batjocorindu-le, inspirari (ebitvodi). Caci cu multi ani inainte le-au explicat acestea alti barbati duhovnicesti si anume aproape cu aceleasi idei si cuvinte ; si in scrierile tuturor parintilor poate afla cineva multe cuvinte care dau marturie despre acestea. Asa este cuvantul celui ce ne-a alcatuit noua prin cuvinte Scara duhovniceasca : -"Amintirea lui Iisus sa se lipeasca de respiratia ta si atunci vei cunoaste folosul linistii (isihiei)".

Dupa aceasta, deoarece cuviosul acela zice : "Si-leste-ti mintea sa intre cu aerul inspirat in inima", adica sa se lipeasca de acesta si sa priveasca cele din inima (iar in aceasta urmeaza marelui Macarie care zice : "Inima stapaneste tot organismul si cand harul pune stapi-nire pe intinderile inimii, stapaneste peste toate madularele si gandurile; deci acolo trebuie privit, de si-a inscris harul legile Duhului") - deoarece cuviosul acela conglasuieste, asadar, intru totul cu acestia mari, acesta iarasi barfeste prin calomnie. Si despartind cuvantul - "sileste", de cuvantul -"minte", il leaga de "aerul inspirat". Si stramband astfel in chip. calomnios impreuna cu cuvintele si intelesurile, pe urma sufla el insusi cu putere impotriva inspirarilor silite, aratand ca sunt cu totul absurde.

Acela iarasi numind minte lucrarile mintii si spunand ca e necesar ca acestea, fiind revarsate in afara prin simturi, sa fie readuse, si ca cei ce se ocupa cu rugaciunea sa se intoarca inlauntru, filozoful acesta il calomniaza iarasi ca vorbeste de fiinta mintii. Si asa si-a inchipuit ca poate folosi multe locuri impotriva cuvintelor cuvioase.

26. Iar noi lamurind iarasi adevarul, el nemaiavand ce sa raspunda, zice : "Sa fie cuvintele noastre de invata tura celor ce ar fi izbiti de aceste expresii absurde". Dar tu, cel ce inveti cele ce nu le-ai priceput, ar zice cineva catre acest dascal, ai fost izbit sau nu ? Daca ai fost izbit, cum pretinzi sa fii invatator in aceasta privinta, odata ce ai avut nevoie de cineva care sa te invete si ai invatat de la noi adevarul ? Daca n-ai fost izbit, cum injuri pentru ceva care dupa tine e o simpla expresie exterioara, pe cel ce nu pune in ea nici un inteles absurd ? Si de ce il injuri : nu pentru ca a spus-o rau, ci pentru ca a cugetat-o rau ? Iar daca acela a gresit in a-mandoua privintele acestea, cum tu, cel ce esti acuzator, ocolind intelesul, ai pornit numai impotriva a ceea ce este expresie exterioara ? Trebuia deci, daca te-ai pazit de greseala din cuvinte si ai invatat si pe altii sa se pazeasca, sa lauzi intelesul si pe autorul intelesului si sa te faci pe tine nu acuzator al acelor cuvinte, ci explicator. Caci, daca gandind cineva ca reda ceea ce e in cuvintele din afara, ar socoti ca cel ce porunceste mortificarea trupului invata ca oamenii sa se omoare, oare il va scoate aceasta pe acela - de nu se va razgandi - din osanda necredinciosilor ? Eu socotesc ca nu.

Dar ce faci cand Vasile cel Mare, ca sa ma folosesc de un exemplu apropiat celor osandite de tine, spune ca mintea trebuie sa fie revarsata in afara si sa fie iarasi adunata ? Oare il banuiesti de rau, ca pe unul ce spune ca fiinta de nemutat a mintii trebuie sa se verse si cea care nu se paraseste pe sine niciodata trebuie adunata, sau vei intelege ca minte numeste el lucrarile ce se muta, ori care ar fi acestea ?

27. Dar filozoful, oprit sa acuze pe baza cuvintelor din afara, de argumentele noastre care l-au dat pe fata, a hotarat sa se napusteasca intreg impotriva intelesului, si indreptandu-si lupta impotriva celor scrise de noi in apararea acelui cuvios barbat, n-a uitat nici acum de mestesugul lui calomniator, mai bine zis n-a putut uita. Caci cum ar fi putut sa contrazica pe cei ce sunt de necontrazis pentru adevarul aflator in ei si sa le atribuie pacatul ereziei, fara sa-i acopere de calomnii ?

Noi, deci, spunand ca inima e primul organ trupesc al mintii, dupa marele Macarie, de la care am dat acolo si cuvintele care arata aceasta, acesta stergand cuvan-tul "trupesc" si aducand pe dumnezeiescul Grigorie de Nisa, care zice ca "fiinta mintii se amesteca cu elementul subtire si luminos al firii sensibile", conchide consecvent ca sfantul Grigorie spune ca de acest element se foloseste ca de primul organ, iar inconsecvent se napusteste impotriva celor spuse de noi, afirmand ca acestea sunt contrarii sfantului, odata ce ele sustin ca inima, dar nu elementul acela luminos, e primul organ al mintii. Dar daca ai adauga, o, sofistule, cuvintul "trupesc", cum am spus noi, ai parasi impotrivirea pe care o sustii si ai vedea pe sfinti conglasuind intre ei si pe noi cu ei, ca unii ce suntem invatati de ei. Caci oare nu e trup elementul luminos al simtirii omenesti?

28. Dar el a nascocit si o alta contrazicere intre cuvintele noastre si cel al lui Grigorie de Nisa. Caci deoarece noi spunem ca inima e organ al organelor in trup si mintea se foloseste prin ea de el oa de un organ, zice ca noi aratam ca e cunoscuta unirea mintii si a trupului, insa acela o declara neinteleasa. Dar ce e cand acela zice ca sensibilitatea e unita cu puterea cresterii care e la mijloc intre fiinta mintii si intre cea mai materiala, apoi ca se produce amestecarea mintii cu partea mai subtire a sensibilitatii, folosindu-se mintea de aceasta ca de primul organ si prin ea de trup? Oare n-a facut el mai mult ca noi si cu mult mai mult ca noi cunostibil si exprimabil modul unirii mintii cu trupul ? Cum zice atunci ca aceasta unire este neinteleasa si negraita? Oare socotesti, in intelepciunea ta, ca si el se contrazice pe sine ? Si cum nu va fi ca tine, daca tu socotesti ca-ti urmeaza tie ? Dar eu socotesc ca putem vorbi de o atingere intre acestea si de o folosire (a trupului de catre suflet) si de o amestecare (intre ele). Care este insa si cum se savarseste aceasta legatura intre o natura mintala si una trupeasca sau trup ramane tuturor oamenilor indeobste un lucru neinteles. Asa sunt de acord parintii cu ei insisi si intre ei si noi cu ei.

Dar tu, cel ce te bucuri de contradictii, precum e firesc, doresti sa crezi ca si aceia se contrazic. De aceea te impotrivesti si noua, care-i aratam pe aceia ca sunt de acord intre ei.

29. Caci Marele Macarie, invatat de lucrarea harului si invatandu-ne pe noi ca mintea si toate gandurile sufletului sunt in inima ca intr-un organ, iar Nisanul ca mintea, ca netrupeasca, nu e inlauntrul trupului, noi, adunand intr-una aceste doua afirmatii care par sa se deosebeasca si aratand ca nu sunt opuse intre ele, spunem ca desi mintea nu e inauntru, intrucat e nemateriala, potrivit cu Grigorie al Nisei este si inauntru, dar nu in afara trupului, ca una ce e unita cu acesta si se foloseste in chip negrait de inima ca de primul organ trupesc, potrivit cu Marele Macarie. Deci fiindca in alta privinta acela spune ca nu e inauntru si in alta privinta acesta ca e inauntru, noi socotim ca ei nu se deosebesc intre ei prin nimic. Caci nici cel ce zice ca Dumnezeireanu e in spatiu nu se opune celui ce spune ca Cuvantul lui Dumnezeu S-a salasluit odinioara inauntru pantecelui feciorelnic si preaneprihanit, ca Cel ce S-a unit acolo mai presus de cuvant cu framantatura noastra, pentru negraita iubire de oameni.

[Intregul continut al tratatului prezent al sfantului Grigorie Palama se ocupa cu problema unirii dintre suflet si trup. El afirma aceasta unire, considerand latura patimitoare oarecum comuna sufletului si trupului. Varlaam vrea sa slabeasca aceasta legatura, pentru a putea respinge repercusiunea apropierii mintii de Dumnezeu asupra trupului si deci sfintirea lui. In sensul acesta el ar vrea sa opuna celor spuse de Palama in tratatul II din prima triada si pe sfantul Grigorie de Nisa. Dupa ce i-a opus declaratia aceluia ca sufletul nu e inauntru trupului, acum ii opune declaratia aceluia ca unirea aceea este neinteleasa (sfantul Grigorie de Nisa, op. cit., 15; P.G. 44, 177 B), ca si aceea ca mintea se uneste cu trupul printr-o sensibilitate mai subtire. Sfantul Grigorie arata ca in fond nici sfantul Grigorie de Nisa nu contesta unirea intre suflet si trup si o anumita putinta de cunoastere si de exprimare a acestei uniri. El conciliaza expresiile aparent contradictorii ale sfantului Grigorie de Nisa si ale lui Macarie in privinta prezentei sufletului in trup. Caci pe de o parte sufletul e in trup, pe de alta nu, fiind prezent altfel declt un element material.- Parintele Dumitru Staniloae ]

30. Dar tu, pe noi care ne grabim sa-i aratam pe aceia ca nu se deosebesc, te grabesti sa ne arati ca ne deosebim de ei, desi despre unele ca acestea, cum e unita mintea cu trupul, unde se afla imaginatia si judecata, ce loc are memoria, de este in trup vreo patima esentiala si oarecum conducatoare si de unde-si are sangele inceputul formarii si daca fiecare suc e neamestecat si de care dintre maruntaie (glande) se foloseste ca vas si despre cele asemenea acestora, ii este ingaduit fiecaruia sa spuna ceea ce socoteste, caci toti spun lucruri verosimile; tot asa poate spune fiecare ceea ce socoteste despre nemiscarea si miscarea astrilor, despre marimea si firea fiecaruia si despre altele ca acestea, despre cate nu ne-a revelat ceva clar Duhul, singurul care cunoaste adevarul ce strabate prin toate.

Deci, chiar daca ne-ai fi aflat in contrazicere cu dumnezeiescul si inteleptul Grigorie al Nisei, nu trebuia sa pornesti din pricina aceasta impotriva noastra. Gandeste-te cati spun ca cerul este o sfera si vorbesc de niste axe ale astrilor, desi Marele Vasile nu spune aceasta. Pe toti acestia tu i-ai declara, pe cat se pare, ca opusi parintilor ca si pe noi. Dar si tu insuti vei fi demascat ca necunoscand adevarul in privinta caruia trebuie sa urmam acelora. Ba mi se pare ca tu nici nu te gandesti la el si nu deosebesti de ceea ce nu e necesar. De aceea, opunandu-te in cele ce conduc spre viata fericita, celor ce o urmaresc pe aceasta, ceri altora o marturisire exacta in lucruri care nu conduc spre acea fericire.

[Sfantul Vasile cel Mare, Hexaemeron 1,11; P.G. 29, 25 BC. Atitudinea aceasta de a lasa la latitudinea stiintei sa afle adevarul in privinta naturii a fost totdeauna proprie crestinismului rasaritean, care nu cunoaste nici un caz cand ar fi oprit pe vreun invatat sa proclame rezultatul cercetarilor sale in lucruri care nu tin de adevarul credintei, sau de invataturile despre mantuire.- Parintele Dumitru Staniloae]

De aceea, trecand peste calomniile lui in cele spuse de el in continuare, impotriva noastra, sa intoarcem cuvantul la cele mai necesare.