CUVANT INAINTE


CUVANT INAINTE

Lucrarea de fata pune in lumina importanta Jertfei Mantuitorului ca Revelatie si sensul duhovnicesc al Sfintei Scripturi de-a lungul Anului Liturgic Ortodox, in partea cea mai semnificativa prepascala si pascala a acestuia, culminand cu Pogorarea Duhului Sfant. Se arata, astfel, importanta Intruparii Mantuitorului pentru viata Sfintilor reprezentata prin imagini in Sfintele Icoane, asa cum Sfintele Scripturi constituie marturia scrisa a Revelatiei. Locul Sfintei Scripturi in Revelatie, importanta ei, echivalenta cu cea a Tablelor Legii asezate in Sfanta Sfintelor, arata ca la temelia ei se afla "comoara Imparatiei lui Dumnezeu" (Mt. 13,44), care-i face pe oameni partasi la ea, ca si "comori in vase de lut" (2 Cor.4,7).

Anul Liturgic Ortodox constituie forma orala dinamica a propovaduirii Cuvantului lui Dumnezeu care a fost fixat in scris spre sfarsitul perioadei apostolice, dar in legatura organica cu forma vie a propovaduirii in puterea Duhului Sfant. Tablele Legii erau asezate in Sfanta Sfintelor Templului Legii Vechi, dar prin intruparea Fiului lui Dumnezeu, Sfanta Scriptura este zugravita in dreptul inimii lui Hristos ca Pantocrator, aratand sfintirea Cuvantului lui Dumnezeu ca "adevar", care de aceea poate fi inteleasa numai prin "catapeteasma Trupului Sau" (Evrei 10,20).

Prin Sfanta Traditie, Sfanta Scriptura ca Revelatie are o forma vie, este cale a nasterii din duh si este expresia Intruparii Fiului lui Dumnezeu revelata prin Jertfa in care sunt incluse toate simbolurile Templului. Asa cum Mantuitorul Hristos nu a fost cunoscut inainte de Jertfa, care a insemnat si intrarea in slava Sa si care i-a dus si pe ucenici la slava si prin slava la unitate, tot astfel Sfanta Scriptura deschisa prin Jertfa Mantuitorului face ca cei ce urmeaza Lui sa se fereasca de calea lui Iuda si a carturarilor si fariseilor, deoarece fara Traditie ca forma vie si originara a Revelatiei, Biblia nu poate fi "adevarul", adica Cuvantul lui Dumnezeu sfintit prin Jertfa. Si astfel prin Biblia singura ar urma sa fie parcurs din nou drumul ucenicilor cu Hristos "in fata ochilor lor" (2 Cor.5,16), nu in inimi, miscat de Duhul Sfant.

Cand a fost zidit omul si era in sanul lui Dumnezeu, Dumnezeu si-a aratat nu numai Cuvantul Sau, care sa fie omului "Lumina vietii" (Ioan 8,12), ci in Cuvantul Sau era insusi chipul Sau: "Dumnezeu era Cuvantul"- (Ioan 1,1). Pentru mantuirea omului, "Cuvantul s-a facut trup" (Ioan 1,14), ca sa impartaseasca in Hristos chipul Sau slavit si fara de moarte. Deci, "Cuvantul s-a facut trup", pentru a se intrupa in cei ce urmeaza lui Hristos si care sunt "Sfinti" din cauza slavei lor in Hristos. Forma scrisa ramasa de la ei ca marturie in Sfintele Scripturi este in legatura organica cu forma vie in care ei au dat in dar, ceea ce au primit in dar (Mt.10,8). Forma vie este calea liturgica de deschidere mereu si mereu a Sfintei Scripturi, ca amintire a Jertfei Sale. Sfanta Scriptura s-a scris, nu pentru cult, deoarece ea este expresia originara a cultului liturgic, ci "spre invatatura noastra, ca prin rabdarea si mangaierea ce vin din Scripturi, sa avem nadejde" (Rom. 15,4). Sfanta Scriptura a fost incadrata, treptat in cult, care s-a largit, pentru a include si alte texte, pe masura ce "credinta adevarata" era lezata de rastalmaciri ale credintei apostolice, care provocau dezbinare in Biserica.

Cartea Diac. Conf. Dr. Ioan Caraza este o lucrare stiintifica prin modul de tratare interdisciplinara a subiectului din punct de vedere biblic, patristic, liturgic si dogmatic, cu expunerea sistematica a materialului, constituind o contributie teologica la subiectul tratat. De aceea o recomandam calduros cititorilor clerici, teologi, studentilor si celorlalti doritori de hrana spirituala.

 

DAMASCHIN

EPISCOP AL SLOBOZIEI SI CALARASILOR

 

Carti Ortodoxe

Cuprins