_

ai bine a fi pastorit decat a pastori pe cei ce nu voiesc aceasta. Caci nu castiga nimic cel ce se straduieste sa mantuiasca pe altii, iar pe sine se va pierde prin povatuirea lor
Vorbeste, Hristoase, robului Tau, vorbeste lumina lumii,
vorbeste cunostinta tuturor, vorbeste Cuvinte, intelepciune,
Care cunosti toate de mai inainte, care le vezi de mai inainte toate
si ne inveti cu imbelsugare toate cele ce ne sunt de folos.
Vorbeste si ma invata si pe mine, Mantuitorule, caile mantuitoare
ale voilor Tale, ale poruncilor dumnezeiesti !
Vorbeste si nu ma trece cu vederea, nu ascunde, Dumnezeul meu,
de robul Tau nevrednic, voia Ta !
Spune-mi, ce e mai mare la Tine, ce-Ti este mai placut Tie,
din cele doua, Mantuitorule de oameni iubitor :
sa port grija de lucrurile manastirii
si sa ma ingrijesc cu imbelsugare de trebuintele trupesti din ea,
ocupandu-ma de toate cu tulburare si lupta,
sau sa staruiesc mereu in starea de liniste (in isichie)
si sa-mi pastrez mintea si inima netulburata
si sa primesc razele harului Tau,
ca sa-mi lumineze simtirile sufletului,
ca sa-mi rasune fiinta in chip tainic de cuvintele Tale
si sa invat si pe altii cu blandete
si sa ma invat totodata pe mine insumi ;
caci cel ce vorbeste altora, isi spune cele vorbite lui insusi
si e dator sa le implineasca acestea intai el insusi.
Spune-mi, deci, Dumnezeul si Facatorul meu,
care din acestea e mai buna, care-mi este mai de folos
si care e mai placuta Tie si desavarsita ?
Da, nu o ascunde de mine, Cuvinte Prea indurate !
Asculta ceea ce intrebi, scrie ceea ce auzi !
Eu sunt Dumnezeu, neinceputul dinainte a tuturor.
Eu sunt Stapanul prin fire
al cerurilor si imparatul celor de desubt;
si toti imi sunt robi fara voia lor.
Caci Eu sunt Creatorul si Judecatorul si Stapanul tuturor
si sunt asa si acum si voi fi in vecii vecilor.
Totusi nu silesc niciodata pe cel ce nu voieste,
ci-l voiesc liber, voiesc ca slujirea sa-i fie liber aleasa,
Voiesc din partea supusilor sa lucreze cu frica
si sa-Mi arate in ea iubire.
Asa doresc sa fie robii Mei, simbriasii Mei,
asa voiesc si pe prietenii Mei.
Iar pe ceilalti inca nu i-am cunoscut, nici n-am fost cunoscut de ei.
De aceea, zic ca sunt aspru, Ma declara nemilos,
Ma numesc nedrept, ei care se socotesc copii ai Celui nedrept.
Iar cei ce Ma injura si Ma defaimeaza
si Ma osandesc pe Mine cum ti se vor supune tie ?
Sau spune-mi, cum te vor primi ca invatator ?
Cum te vor socoti lupii pe tine pastor,
sau cum vor urma glasul Tau, fiind fiare salbatice ?
Iesi, fugi, pleaca din mijlocul acestora
si de vrei sa te mantuiesti, sa-ti fie de-ajuns aceasta.
Iar daca ai vrea sa mantuiesti lumea,
iar pe tine te vei pierde,
la ce-ti va folosi lumea mantuita de tine ?
Nu vreau sa pastoresti pe cineva din cei ce nu voiesc.
Priveste, ca si Eu am facut asa in lume.
Celor ce voiesc, Eu le sunt si Pastor si Stapan.
Dar celorlalti le sunt numai Creator dupa fire ;
nu le sunt imparat, nici Povatuitor
celor ce nu-si iau crucea sa-Mi urmeze Mie.
Caci ei sunt fiii vrajmasului, robii si uneltele lui.
Priveste aceste taine infricosatoare, priveste nesimtirea acelora ;
priveste si plangi pentru ei, de se poate in fiecare ceas.
Caci fiind chemati din intuneric la lumina neinserata,
de la moarte la viata, din iad la cer,
de la cele vremelnice si stricacioase la slava vesnica,
se minie si se infurie impotriva invatatorilor
si tes tot felul de uneltiri impotriva lor
si aleg mai bine moartea decat sa paraseasca intunericul
si faptele intunericului si sa-Mi urmeze Mie.
Spune-Mi, cum ii vei pastori pe acestia, cum ii voi povatui ?
Arata-mi, cum ii vei calauzi, cand ei se reped spre foc,
se pun la dispozitia vrajmasului
si fac impreuna ca ei cu ravna cele contrare poruncilor Mele ?
Spune-mi, cum ii vei pastori ca pe niste oi,
cum ii vei duce la pasunea poruncilor Mele,
la apa voilor Mele, spre muntii spirituali
ai vederilor tainice si ai slavei Melc negraite,
prin care cei ce o vad dispretuiesc slava de jos
si uita de toate cele ale simturilor
si le socotesc pe toate acestea ca umbra si fum ?
Spune-mi, cum vei castiga pe dusmanul tau ca aparator,
cum vei convinge pe vrajmasul ce te razboieste sa-ti fie prieten ?
Se observa cum prietenii ti se fac usor dusmani,
gasind un cat de mic pretext,
dar dusmanii greu se fac prietenii, chiar daca li se face bine,
chiar daca sunt facuti partasi de daruri inalte si mari.
Caci au in inima lor ascuns veninul,
pe care il varsa din belsug cand prind ocazia
si nu se tem sa omoare fara mila, fara compatimire.
pe binefacatorii lor, plini de o ultima nebunie.
Acestia imita pe Cain, acestia sunt mai rai ca Lameh.
acestia se poarta la fel cu Saul, imita pe evrei
si se iau la intrecere cu Iuda, mostenind streangul lui,
Ia seama unde vei ajunge, de voiesti sa le fii povatuitor.
Caci nu se vor intoarce unde voiesti,
ci te vor sili pe tine sa umbli pe calca lor
si sa cazi primul, inainte de ei, in pierzanie
si sa cobori mai jos in prapastia iadului,
avandu-i, desigur, si pe ei ca pe cei ce-ti urmeaza.
Iar de nu vei primi nicidecum sa te asemeni lor
si nu vei voi sa urmezi sfaturile lor
si sa te insotesti cu ei in faptele lor,
nu vei avea de la ei decat rascoala, lupta si razboi neindurat.
Iar din acestea ce vei folosi, ce-ti va veni, ce vei castiga ?
Asculta si-ti voi spune pe scurt :
Intai de toate nu vei putea sa-Mi fii slujitorul Meu,
caci Eu voiesc ca slujitorul Meu sa nu se lupte nicidecum.
Apoi vor castiga impotriva ta o ura neinfranata
si vor fi porniti sa te omoare pe fata sau in ascuns
si tu vei fi pricina osandirii lor.
Iar moartea ta nu va fi de nici un folos altora,
cum a fost moartea Mea viata a lumii,
ba te vei face si pricina a osandirii lor,
fiindca n-ai iesit liber din viata.
Deci e mai bine sa fii pastorit,
decat sa pastoresti pe unii ca acestia.
Dar cel mai bine e sa te ingrijesti de ale tale
si sa te rogi pentru ei si pentru toti oamenii,
ca sa se intoarca si sa vina toti la cunostinta.
Si sa inveti si indrumezi pe cei ce voiesc dintre ei.
Dar sa nu-i silesti sa faca cele ce ii inveti,
ci spune-le cuvintele Mele si indeamna-i
sa le pazeasca, socotindu-le pricinuitoare ale vietii vesnice.
Caci aceste cuvinte se vor ridica cand voi veni sa judec,
si vor judeca pe fiecare dintre acestia dupa merit,
iar tu vei ramane fara vina, cu totul neosandit,
fiindca n-ai ascuns argintul cuvintelor Mele,
ci cat ai luat tu insuti, atata ai dat tuturor.
Aceasta imi place Mie, aceasta a fost datoria si lucrarea apostolilor
si a ucenicilor Mei, potrivit poruncilor Mele :
sa Ma vesteasca pe Mine ca Dumnezeu in toata lumea
si sa invete voile Mele si poruncile Mele
si sa le lase oamenilor in scris.
Lupta-te si tu sa faci si sa inveti asa.
Iar celor ce nu voiesc sa auda cuvintele Mele,
cum au zis si zic catre Mine :
"Greu este cuvantul acesta si cine va putea sa-l auda ?" (loan VI, 60),
spune-le, cum am spus si Eu atunci catre aceia :
"De nu voiti, plecati si faceti fiecare cum voiti" (Ioan VI, 67),
lasand totul la voia si hotararea lor,
sa aleaga deci fie moartea, fie viata.
Caci nimeni nu s-a facut vreodata bun fara voia lui.
Nici nu se va face necredinciosul credincios fara voie.
Nici nu-si va schimba cel rau fara voie cugetarea lui,
ca sa se faca cu totul bun.
Precum nimeni nu s-a facut rau prin fire, ci cu intentie,
asa iarasi din rau si viclean
se va face cineva bun si cumsecade
prin intentie si hotarare, daca vrea ;
iar daca nu vrea, nu va fi nicidecum aceasta.
Nimeni n-a stralucit in lume, prin virtute, daca n-a voit.
Nimeni nu se va mantui, daca nu vrea.
Iar mai mult decat aceasta, nu cauta.
Straduieste-te sa te mantuiesti pe tine si pe cei ce te aud,
in caz ca afli pe pamant pe cel care are urechi sa auda
si aude cuvintele tale.
Asa voi face, Stapane, precum mi-ai poruncit.
Dar, daruieste-mi ajutorul Tau, harul Tau,
mie, nevrednicul Tau rob, Dumnezeul meu,
ca sa Te slavesc pe Tine si sa cant stapanirea Ta
cu cantari neincetate in vecii vecilor. Amin.
Carti Ortodoxe

Cuprins