c. LAUDELE, ACATISTELE SI PARACLISELE

1. Laudele

Laudele sunt slujbe bisericesti care se savarsesc in fiecare zi in Biserica Ortodoxa, mai ales in manastiri.

Ele sunt in numar de sapte si anume:

Miezonoptica, Utrenia cu Ceasul intai, Ceasul al treilea, Ceasul al saselea, Ceasul al noualea, Vecernia si Pavecernita.

Insusi imparatul David se scula la rugaciune de sapte ori pe zi: "De sapte ori pe zi Te-am laudat, pentru judecatile dreptatii Tale". (Ps. 118, 164) Mantuitorul nostru, Domnul Iisus Hristos ne indeamna: "Privegheati dar, ca nu stiti cand va veni stapanul casei: seara, la miezul noptii, la cantatul cocosilor sau dimineata". (Marcu 13, 35)

Bolnavii, care iubesc sfintele slujbe din biserica sau le vor citi acasa dupa putere, vor primi mare dar si mangaiere de la Duhul Sfant. Laudele se gasesc scrise in Ceaslov si in unele carti bogate in rugaciuni. Daca nu vom avea carti sau timp, sa invatam trei psalmi pe de rost, sau macar Psalmul 50 si Crezul si sa repetam pentru fiecare Lauda de cate trei ori rugaciunile incepatoare, Psalmul 50, Crezul si Cuvine-se cu adevarat...; ori sa facem un numar de cate 20-30 de metanii sau inchinaciuni pentru fiecare lauda, dupa obiceiul monahilor. Daca nici acestea nu putem face, sa zicem macar de cate 20-30 de ori pentru fiecare lauda rugaciunea mintii: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul.

Sa laudam, deci, pe Dumnezeu ziua si noaptea, cum fac ingerii in cer si crestinii evlaviosi pe pamant. Fiecare sa se roage cum poate, numai sa se roage, decat sa vorbeasca de rau pe aproapele sau, sa glumeasca si sa piarda timpul la distractii, la televizor si la lucruri pamantesti.

2. Acatistele si paraclisele

Acatistele sunt imne de lauda si de bucurie ce se citesc in biserica si in casele credinciosilor in cinstea Preasfintei Treimi, a Mantuitorului, a Maicii Domnului si a marilor sfinti din calendar. Paraclisele sunt rugaciuni de umilinta prin care se cere ajutorul Maicii Domnului si al sfintilor care au moaste pentru inchinare.

Este de mare folos sa laudam pe Dumnezeu si pe sfinti. Paraclisul Maicii Domnului este bine sa se citeasca in fiecare zi mai ales seara sau la miezul noptii, in timp ce Acatistele se citesc dimineata sau cand avem timp.

d. SFANTA LITURGHIE

Dumnezeu dupa ce ne-a zidit, vine sa ne caute ca pe niste oi ratacite. Apoi ne invata calea mantuirii si, la urma, Se jertfeste din iubire pentru noi, stiind ca fara jertfa nu se poate mantui lumea si nici un crestin.

Sfanta Liturghie este cea mai inalta rugaciune de lauda, multumire si cerere pe care o aduce Biserica lui Dumnezeu pe pamant inaintea Prea Sfintei Treimi. Este jertfa nesangeroasa a Legii celei noi crestine, pe care Domnul a desavarsit-o prin jertfa Sa pe cruce. A fost intemeiata de Domnul nostru Iisus Hristos la Cina cea de Taina, lasand porunca Sfintilor Apostoli: "Faceti aceasta intru pomenirea Mea!" (Luca 22, 19)

Sfantul Ignatie Teoforul a spus: "Veniti la Biserica, veniti la Liturghie. Nu lipsiti trupul lui Hristos de unul din madularele Sale, nu Il lipsiti de ceva care Ii apartine Lui. Absenta ta este o lipsa din trupul Lui". Asa e, fiindca Biserica este trupul lui Hristos, iar noi toti suntem madularele Lui.

Trebuie sa ne obisnuim sa gustam din bucuria si dulceata Sfintei Liturghii, deprindere ce va contribui cel mai mult la restabilirea sanatatii noastre.

In timpul Dumnezeiestii Liturghii ne rugam Sfintilor, Ingerilor si Prea Sfintei Nascatoare de Dumnezeu si suntem siguri ca si ei mijlocesc pentru noi la Dumnezeu, iar prin aceasta rugaciune reciproca ne unim dincolo de hotarele mortii printr-o legatura puternica si de nedespartit.

Prin rugaciune, in general, si prin Sfanta Liturghie, in special, Hristos se apropie cel mai mult de inimile noastre, ramane cu noi, vorbeste cu noi, Il simtim in noi, Ii auzim glasul care ne cheama si traim zilnic in prezenta Lui tainica. Prin Sfanta Liturghie, Hristos se afla permanent in comuniune cu lumea, cu fiecare dintre credinciosi.

Sfanta Liturghie se compune din doua parti principale, si anume:

1. Proscomidia sau partea pregatitoare, care se savarseste dimineata in taina;

2. Liturghia propriu-zisa, care se savarseste in auzul tuturor.

Mare grija trebuie sa aiba crestinii din sate si orase, mai ales cei bolnavi, ca la orice Sfanta Liturghie sa fie pomeniti la Proscomidie si sa li scoata particele, pentru ei, pentru toti ai casei lor, vii si raposati. Pentru ca nu avem alt ajutor si nu putem face ceva mai bun pentru noi si pentru cei raposati, decat sa fie pomeniti regulat la Sfanta Liturghie, un timp cat mai indelungat.

In acest scop, in fiecare Duminica si sarbatoare si peste saptamana cand pot si au nevoie pentru casa si sufletul lor, credinciosii sunt datori sa mearga la biserica din timp, inainte de ora 9, sa se roage, sa se inchine, sa ceara sfatul si binecuvantarea preotului si mai ales, sa fie pomeniti la Proscomidie si sa asculte Sfanta Liturghie.

Preotul, la Proscomidie, poate pomeni si scoate particele pentru toti crestinii ortodocsi care frecventeaza regulat biserica si sunt cununati la preot, care nu injura de cele sfinte si sunt impacati cu toti oamenii, adica nu urasc, nici nu au judecata cu cineva, care se spovedesc regulat la preot si nu merg la adunari sectare. Iar dintre cei raposati poate pomeni pe cei ce au decedat in credinta ortodoxa, care au fost spovediti, impartasiti si impacati cu toti oamenii.

In fiecare Duminica si sarbatoare credinciosii sunt datori sa asculte Sfanta Liturghie. Daca nu pot veni toti din casa, sa vina macar unul din soti ori copiii singuri, iar la nevoie macar unul sau doi din casa, ca sa vorbeasca cu Hristos la Biserica si sa fie pomeniti la Proscomidie. Prin aceasta se sfinteste casa, se linistesc ispitele, se izgonesc patimile si vine Hristos in acea casa. Iar daca nu vine nimeni din casa la Sfanta Liturghie, mai ales in sarbatori, casa aceea este lipsita de binecuvantare, cei din casa sunt loviti de ispite grele, de boli, de patimi, de saracie si nu au multumire sufleteasca, pentru ca au refuzat sa se intalneasca si sa vorbeasca cu Hristos, au refuzat sa laude pe Domnul si Mantuitorul lumii.

Intrucat biserica este cer duhovnicesc, iar in timpul Sfintei Liturghii este de fata insusi Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul lumii, cu Maica Domnului, cu toti sfintii si ingerii din cer, credinciosii trebuie sa stea in biserica cu smerenie, in liniste si tacere, in rugaciune si lacrimi, imbracati cuviincios, cu fetele senine, cu inimile pline de bucuria Duhului Sfant, cu cainta pentru pacatele facute si cu mare nadejde de mantuire.

Nimeni sa nu intre tulburat in biserica, nimeni sa nu fie certat cu cineva pentru cele pamantesti, nimeni sa nu se gandeasca acasa, la copii, la vite, la mancare, la cele trecatoare. Doua ore, cat tine Sfanta Liturghie, sa stam numai cu Hristos, sa ne gandim numai la Hristos, sa vorbim numai cu Hristos.

Cu frica, bucurie si mare evlavie se cade sa stam de vorba cu Hristos, care vine sa se jertfeasca in timpul Sfintei Liturghii pe Sfanta Masa pentru noi.

Toti crestinii care vin la biserica certati, care nu vor sa se impace cu aproapele, care traiesc in desfranare si concubinaj, care au judecati, care avorteaza copii, care au pe constiinta pacate grele si nu s-au pocait de ele, pot sa asculte slujba Sfintei Liturghii numai pana la iesirea cu Sfintele Daruri, apoi sa se retraga la usa bisericii, in pridvor sau chiar in curtea bisericii si acolo sa se caiasca pentru pacatele facute.

La fel si cei ce au indraznit sa intre in biserica fara macar o zi de curatenie trupeasca cu sotia, cei care nu vor sa ierte pe semenii lor, ca si cei ce sunt fumatori, betivi, robiti de desfranare si injura de cele sfinte, precum si femeile vopsite, imbracate necuviincios si cu capul descoperit, urmand ca pe viitor sa vina la biserica mai bine pregatiti, ca sa nu ia osanda in loc de iertare si binecuvantare.

Cei nepregatiti sa se teama de focul Duhului Sfant care vine sa sfinteasca Sfintele Daruri. Iar daca se spovedesc cu cainta si parasesc pacatele, sa stea la biserica cu toata evlavia pana la urma si sa faca tot canonul dat de preot, ca sunt iertati de Dumnezeu.

Spre finalul Liturghiei propriu-zise, toate particelele ce s-au scos la Proscomidie pentru Maica Domnului, pentru sfinti, pentru toti cei vii, sanatosi si bolnavi dupa cererile lor, ca si particelele scoase pentru cei adormiti se toarna la un loc in Sfantul Potir si se amesteca cu dumnezeiescul Sange si Trupul Domnului nostru Iisus Hristos, Mantuitorul lumii. In clipa aceasta, atat cei vii cat si cei morti, pentru care s-au scos particele, se impartasesc in chip nevazut cu Hristos, cum ne invata Biserica, prin atingerea de Trupul si Sangele Domnului, ca semn al marii Sale iubiri de oameni.

Prin aceasta, Hristos imbratiseaza pe cei vii si pe cei raposati, primeste rugaciunile noastre si ale preotului pentru iertarea pacatelor tuturor, randuieste cele de folos in viata si scoate din iad sufletele celor raposati nemantuite inca.

Aceasta unire mistica cu Hristos aduce pentru unii bolnavi vindecare si le slabeste durerile cumplitelor suferinte. Caci, daca nu suntem vrednici sa ne impartasim mai des cu Sfintele Taine din Potir, sa ne impartasim mistic cu Hristos Domnul prin particelele ce se scot pentru noi, si se pun in Sfantul Potir impreuna cu Sfantul Trup si Sangele cel datator de viata care spala pacatele crestinilor care s-au pomenit.

Dupa aceasta scurta prezentare a catorva aspecte legate de Sfanta Liturghie, dorim sa punctam in continuare principalele daruri si foloase pe care ni le aduce aceasta, atat in viata de pe pamant cat si in viata viitoare:

- Sfanta Liturghie repeta zilnic, in chip nesangeros si mistic, jertfa sangeroasa, unica, de pe Cruce, precum si intreaga viata a Mantuitorului pe pamant, de la nastere pana la inviere si inaltarea la cer;

- Prin Sfanta Liturghie se coboara, nevazut, Fiul lui Dumnezeu pe pamant si ramane permanent intre noi. Cand va inceta Sfanta Liturghie pe pamant, atunci va fi sfarsitul tuturor veacurilor si Fiul lui Dumnezeu va veni sa judece lumea;

- In timpul Sfintei Liturghii sunt de fata, nevazuti in biserica, nu numai Fiul, ci toate cele trei Persoane ale Prea Sfintei Treimi - Tatal, care ne binecuvanteaza, Fiul, care se jertfeste pe Sfantul Altar pentru lume, si Duhul Sfant, care sfinteste Darurile si le preface in Trupul si Sangele Domnului nostru Iisus Hristos;

- In timpul savarsirii Sfintei Liturghii sunt de fata, in biserica, toti sfintii si ingerii din cer, in frunte cu Maica Domnului;

- Sfanta Liturghie uneste pe toti sfintii cu puterile ceresti si ii face mijlocitori si fierbinti rugatori pentru mantuirea noastra;

- Sfanta Liturghie aduna la biserica pe toti crestinii iubitori de Dumnezeu, oferindu-le posibilitatea ca, impreuna cu sfintii si ingerii din cer, sa multumeasca, sa slaveasca si sa se roage pentru mantuirea tuturor;

- Prin Sfanta Liturghie, Trupul si Sangele Domnului se ofera crestinilor ca cel mai mare dar de pe pamant, spre iertarea pacatelor si mantuire;

- La Sfanta Liturghie, prin particelele ce se scot la Proscomidie pentru vii si morti, se unesc cei din cer cu cei din iad si de pe pamant, se aduc de fata, nevazut in biserica, sufletele celor adormiti fara pocainta si se invrednicesc de mila lui Hristos si de iertare;

- In cadrul Sfintei Liturghii se hirotonesc diaconii, preotii si episcopii si se sfinteste Sfantul si Marele Mir;

- In timpul Sfintei Liturghii se impartasesc crestinii vrednici cu Trupul si Sangele lui Hristos, fara de care nu ne putem mantui;

- In timpul Sfintei Liturghii se impartasesc nevazut toti cei vii si adormiti pentru care se scot particele, mai ales cand se ating de Trupul si Sangele Domnului in Sfantul Potir;

- Prin Sfanta Liturghie se iarta pacatele celor vii si raposati care se pomenesc la biserica, mai ales daca si-au marturisit pacatele si sunt pomeniti 40 de zile la rand;

- Sfanta Liturghie uneste cerul cu pamantul, pe Sfinti cu cei binecredinciosi de pe pamant si pe toti cu Dumnezeu;

- Sfanta Liturghie arde pe diavoli si goleste iadul de suflete pe care le muta in Rai, spre lauda Prea Sfintei Treimi si bucuria ingerilor din cer;

- Sfanta Liturghie impaca si infrateste pe crestini, pe frati, pe soti si pe vecini, daca participa neintrerupt la aceasta;

- Sfanta Liturghie este cel mai puternic mijloc de impacare intre Dumnezeu si oameni, prin rugaciunile ce se fac si particelele ce se aduc;

- Sfanta Liturghie invata pe oameni cea mai inalta rugaciune;

- Sfanta Liturghie invata pe crestini calea mantuirii si dogmele dreptei credinte;

- Sfanta Liturghie invata pe credinciosi Sfanta Scriptura si rusineaza pe atei si pe pagani;

- Sfanta Liturghie apara dreapta credinta si risipeste sectele care n-au Liturghii si dezbina Biserica si pe crestini;

- Sfanta Liturghie inmulteste credinta pe pamant si ne intareste sa marturisim dogmele Ortodoxiei in fata tuturor sectelor;

- Sfanta Liturghie este cununa Bisericii, Lauda Ortodoxiei si nadejdea mantuirii noastre. De aceea diavolul, prin mijlocirea tuturor sectelor, se lupta sa ne rupa de Biserica si sa ne lipseasca de mantuitoarea Liturghie;

- Sfanta Liturghie este izvor de sfintenie, de pace si de binecuvantare pentru crestinii dreptmaritori si pentru toata lumea si zidirea;

- Sfanta Liturghie ne ajuta cel mai mult la cresterea noastra duhovniceasca, la dobandirea rugaciunii din inima si ne invredniceste de darul lacrimilor;

- Sfanta Liturghie aduce har, pace si armonie divina in lume, in tara noastra cu zece mii de altare, in familie, in societate, in scoli, in manastiri, in armata, in orice loc de munca, daca ne rugam, daca ne marturisim pacatele si mergem regulat la biserica;

- Sfanta Liturghie este singura si cea mai mare nadejde de mantuire pentru sufletele celor raposati, daca li se scot regulat particele si se da milostenie pentru ei;

- Sfanta Liturghie pazeste pe credinciosi de boli grele, de cumpene mari, de pagube, de dezbinari si ii ajuta sa dobandeasca sfarsit crestinesc;

- Sfanta Liturghie pregateste pe credinciosi pentru jertfa, pentru rabdare in lupta vietii, pentru impacare cu toti, pentru apararea Ortodoxiei si dobandirea mantuirii;

- Sfanta Liturghie ne pregateste pe toti pentru pocainta si Sfanta Impartasanie;

- Sfanta Liturghie ne intareste pe toti in ispite si primejdii;

- Sfanta Liturghie ne ajuta la implinirea tuturor cererilor de folos spre mantuire.

Daca cugetam la toate cele de mai sus, ne dam bine seama ca nu este mantuire pentru nici un suflet fara Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie. Ca urmare, vom puncta in continuare si principalele datorii ale crestinilor pentru Biserica si pentru Sfanta Liturghie:

- sa iubeasca Biserica cu toate sfintele slujbe care se fac in ea si pe sfintii slujitori ca pe Insusi Hristos, Mantuitorul lumii;

- sa nadajduiasca in viata vesnica si sa nu lipseasca niciodata de la Sfanta Liturghie, jertfa mantuirii noastre;

- sa se roage mult acasa, la lucru, pe camp, ziua si noaptea, cu credinta, cu bucurie, smerenie, cu lacrimi, impreuna cu toti ai casei lor pentru a fi pregatiti in clipa mortii, cand se vor prezenta la judecata si vor trebui sa dea raspuns pentru intreaga lor viata pe pamant;

- sa ierte si sa traiasca in dragoste cu toti, sa ajute pe cei saraci, sa cerceteze pe cei bolnavi, sa mangaie pe cei intristati si sa faca milostenie, ca aceasta acopera multime de pacate.

Dupa ce am trecut in revista mijloacele prin care Biserica Ortodoxa isi indeplineste puterea sfintitoare, vom enumera in continuare situatiile in care bolnavii nu pot beneficia de aceste comori inestimabile, pe care Mantuitorul Iisus Hristos le-a asezat in sanul Bisericii luptatoare, pentru depasirea starilor patologice si limpezirea duhovniceasca:

- cand cei bolnavi nu cred in Dumnezeu, nici macar cand sunt bolnavi pe moarte;

- pentru cei ce sunt de alta credinta;

- pentru cei indoielnici in credinta;

- pentru cei care nu vor sa posteasca si nici sa se roage;

- pentru cei care nu vor sa paraseasca pacatele grele si nici sa se spovedeasca la duhovnic;

- pentru cei care nu sunt botezati sau cununati in biserica.

In aceste vremuri grele, de vom fi receptivi la informatiile prezentate legate de necesitatea rugaciunii particulare si in biserica, vom gasi suportul moral si spiritual de a merge mai departe, vom birui ispitele, vom rusina pe sectantii hulitori de Dumnezeu, vom alunga pe demoni, vom scapa de cursele mortii, vom patrunde in tainele Ortodoxiei, ne vom impartasi de sfintenia ei, vom constientiza identitatea reala a crestinismului, vom dobandi sanatate in viata aceasta si mantuire in cea viitoare.