20.VINOVATIA

Vinovatia pentru savarsirea pacatului apare deodata cu pacatul. E greu sa crezi ca cineva care a facut pacate mari poate dormi linistit sau poate sa scape de mustrarile de constiinta. Astazi, in epoca acestui templu al placerilor vinovate - Internetul, pacatele au ajuns la o diversitate si la un rafinament de-a dreptul diabolice. Prostitutia imbraca forme care aparent dau o nota hazlie sau se incearca salvarea aparentelor prin inocularea catre publicul larg a ideii ca prostitutia este o profesie ca oricare alta.

Anual in Romania, ca si in alte tari ale lumii, exista un salon al eroticii. Aici se prezinta obiecte erotice, suveniruri, reviste si alte instrumente de satisfacere a placerilor bolnavicioase. Pornografia pare sa fie liberalizata in momentul in care se prezinta ca profesii aproape decente cea de asistent de dus. Asistentul de dus este o persoana de sex opus care intra absolut goala in cabina de dus cu clientul si se deda la tot felul de acte.

Vinovatia pentru pacatul savarsit este de o vechime cu omul, caci pe tot pamantul glasul sangelui lui Abel striga dupa Cain. Dumnezeu nu a fost bucuros sa vada ca Abel fusese omorat de catre cel cu care avea acelasi sange, Cain , dar, si daca Dumnezeu nu ar fi luat vreo masura, fratele ucigas tot ar fi suferit amar, din cauza mustrarilor de constiinta.

Dupa modelul Cain, se poate trage invatatura ca cel care are un pacat de moarte asupra sa nu poate sa scape de sentimentul de vinovatie, oriunde s-ar ascunde.

Un pacat mare nu poate fi ascuns cu una cu doua, chiar de ai avea pentru asta o groapa fara fund, in timp ce o fapta buna, oricat de mica, este vestita de ingeri pana in inaltul cerurilor.

Cu certitudine, acum cand pornografia este atat de bine ancorata in societate, e foarte greu sa se ajunga la nevinovatia pruncului aratat noua de Mantuitorul Hristos ca model de comportament pentru cei care vor sa cunoasca Imparatia Cerurilor. Dar tocmai prin aceasta, ca bunul crestin pune stavila acestui noian de ispite, poate capata cununa biruitoare mai stralucitoare. Cunoscut este ca cine va rabda mai multe rele, batai, oprelisti, prigoniri, ispite sau batai, cu demnitate, acela se va mantui. Deci sunt sanse sa avem o viata buna, curata si sanatoasa si in mijlocul acestei valtori cu iz pornografic, in mijlocul acestei larme produse de Internet si de placerile sale aferente.

Nimeni, dupa ce a pacatuit, nu poate sa se curateasca de unul singur, de aceea Dumnezeu ne-a randuit cu dragoste moduri de curatire, slujbe, canoane, nevointe.

Cine crede ca pacatul i se sterge de la sine si ca nu va da socoteala pentru el este ca cel ce-si baga capul intr-o oala, tipa si spera ca nu-i vor tiui urechile.

Pacatul transpira, iese in evidenta. Betivul are mersul impleticit. Femeia usoara are un anumit comportament. Pe drogat il recunosti dintr-o multime.

Drumul de la pacat la moarte a fost descris de Sfintii Parinti. Dupa pacat, vine sentimentul de vinovatie. Cand acesta devine viciu sau patima, deja sentimentul de vinovatie se amplifica. Dupa sentimentul de vinovatie, se instaleaza deznadejdea. Iar dupa deznadejde urmeaza moartea.

Iuda mai intai a iubit banii si slava desarta. Mai apoi, L-a vandut pe Fiul lui Dumnezeu, dandu-L pe mana celor ce aveau sa-L ucida. Vinovat simtindu-se, a dus punga cu bani arhiereilor. Iar la final, ajuns din urma de toate pacatele sale, si-a pus capat zilelor .

Multi dintre adolescentii zilelor noastre, dupa ce isi hranesc fantezia bolnavicioasa cu imagini imorale, sunt urmariti de un sentiment permanent de vinovatie. Astfel, un tanar cand cunoaste o fata nu apuca sa vada in ea un om, un sprijin sau un prieten adevarat. Ci, dupa modelul filmelor pornografice, adolescentul nostru vede in tanara doar un obiect sexual. Va fi greu ca acel tanar sa biruie sentimentul de culpabilitate, si atunci tanarul se va prabusi ori intr-o stare de timiditate accentuata, ori intr-un anumit complex de inferioritate, ce vor face din el un individ aruncat la marginea societatii si lepadat de Dumnezeu. Acest tanar care-si intoxica mintea si sufletul cu imagini imorale va vedea in toate femeile pe care le intalneste, poate si-n sora sau in mama sa, partea cea mai urata, partea care ne apropie cel mai mult de animale. Femeile nu i se vor mai parea frumoase decat asa cum le-a vazut el in acele imagini obsesive si nu va fi in stare sa deosebeasca frumusetea caracterului, la o anumita persoana, sufletul caritabil sau frumusetea unui suflet care Il iubeste pe Dumnezeu.

Sa vedem unde avem pilda pentru nevinovatia cea mai aleasa ca sa stim pe cine sa imitam! Numai Unul Dumnezeu este fara de pacat, asa ca nu e greu sa gasim nevinovatia in forma ei cea mai inalta, la Mantuitorul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu desavarsit si Om desavarsit.

Cand Ii spunem Mielul lui Dumnezeu, vedem in Mantuitorul mielul profetit de Isaia, Care S-a dat la junghiere si jertfa, dar vedem si suprema nevinovatie ce sta, comparativ, intr-un animal fara de vina.

Pentru nevinovatia lui Hristos marturisesc pana si prigonitorii Lui. Scris este in capul cartii ca, dupa ce L-a cercetat indelung, Pilat a declarat de fata cu toti nevinovatia lui Iisus .

Usor de remarcat ca un pacatos se poate diferentia de un nepacatos prin vorbe, gesturi sau fapte. Cum la fel se poate deosebi un vinovat de un nevinovat. Pilat a vrut chiar sa-L elibereze pe Iisus, sfatuit fiind si de sotie, dar glasurile celor care vroiau sange nevinovat au fost mai puternice. S-a rostit atunci: "Rastigneste-L!". Sentinta avea sa fie executata. Pacatul aduce dupa sine imediat si vina.

Am aratat, asadar, ca vina nu poate fi despartita de pacat, asa cum nu poate fi despartit omul de aerul pe care il respira. Daca aerul pe care il respiram este greu de pacate, atunci trebuie sa ne curatim in "baia" cea duhovniceasca a Sfintelor Taine. Iar daca aerul pe care il respiram este curat si incercam o viata fara de vina, acest aer este doar o pregustare a miresmelor duhovnicesti ce ii asteapta pe drepti in imparatia cea luminata a lui Dumnezeu.