FIINTA SI INSUSIRILE LUI DUMNEZEU



90. Stim noi ceva despre fiinta lui Dumnezeu?

Nu putem cunoaste fiinta lui Dumnezeu nici pe calea firii, nici pe calea mai presus de fire. Fiinta lui Dumnezeu este "ascunsul" tainic, la care nu ne putem ridica cu mintea si cu care nu putem intra in legatura. Ea e mai presus de orice nume cum spune PSEUDO-DIONISlE Areopagitul. Dar noi cunoastem lucrarile acelei fiinte, care coboara la noi, cum zic Sf. Parinti. Toate numele ce le dam lui Dumnezeu, privesc aceste lucrari; intelepciunea lui Dumnezeu, vazuta in lume, este o astfel de lucrare; puterea Lui creatoare la fel. Aceste lucrari le mai numim si insusiri ale lui Dumnezeu, sau pe baza acestor lucrari iidam lui Dumnezeu asa numitele insusiri. In cunoasterea fireasca aceste lucrari sau insusiri ale lui Dumnezeu le aflam prin analogie de la lucrarile create; in cunoasterea mai presus de fire aveam o vedere, mai directa a lor.

91. Ce inseamna cuvintele "Cred intru unul Dumnezeu"?

Aceste cuvinte au fost introduse in Simbolul de credinta cu scopul de a indrepta credinta gresita a paganilor, in existenta mai multor dumnezei (politeismul). Credinta intr-un singur Dumnezeu, sau monoteismul, e sustinuta de toti Parintii si Scriitorii bisericesti, care s-au ocupat de acest adevar.

92. Care sunt insusirile lui Dumnezeu ?

Dumnezeu este unul. Sf. Apostol PAVEL scrie Corintenilor:"Ci noi avem un Dumnezeu-Tatal, dintru care sunt toate si noi intru Dansul, si un Domn Iisus Hristos, prin care sunt toate si noi printr-insul" ( Cor. VIII, 6). Dumnezeu este unul singur, pentru, ca unul singur e universul pe care l-a facut. Sf. EFREM zice: "Daca nu e un singur Dumnezeu, nu e Dumnezeu".

Dumnezeu este Duh, cum o marturiseste Mantuitorul insusi femeii samarinence : " Duh este Dumnezeu, si cei ce I se inchina, cu duhul si adevarul se cade sa I se inchine" (Ioan IV, 24). El e nematerial si netrupesc, spune Sf. IOAN DAMASCHIN. El e izvorul din care-si ia inceputul toata firea intelegatoare si duhul. Dumnezeu e simplu, adica necompus, fiindca e nematerial. Firea Sa e necompusa si duhovniceasca, El nu admite nici un fel de adaus in Sine si nu are ceva mai mare, sau mai mic, in sine. Dumnezeu e neschimbator, cum ne-o arata Sf. IACOB prin cuvintele: "Parintele luminilor, la care nu e schimbare sau umbra de mutare" (I, 17). Dumnezeu este vesnic, cum ne incredinteaza cuvintele APOCALIPSEI "Sfant, Sfant, Sfant, Domnul Dumnezeu Atottiitorul, Cel ce era, Cel ce este si Cel ce vine" (Apocalipsa IV, S). El e inainte de timp, pentru ca timpul e de la El insusirea lui vesnica e ca El este vesnic.

Dumnezeu e necuprins, pentru ca este nesfarsit si de nespus. Dumnezeu e nevazut. Cuvantul se adreseaza catre El in tacere, simtul se toceste vrand sa-L cerceteze, iar intelegerea se inchirceste vrand sa-L imbratiseze.

Dumnezeu e atotprezent, cum ne spune PSALMISTUL : "De ma voi sui in cer, Tu acolo esti; de ma voi cobori in iad, de fata esti. De voi lua aripile mele de dimineata si ma voi salaslui la marginile marii, si acolo mana Ta ma va povatui si ma va tine dreapta Ta" (Psalm. CXXXVIII, 7-9). Fiind fara inceput si fara sfarsit, Dumnezeu este atotprezent, pentru ca nu El e in altceva, ci toate sunt in El. El e pretutindeni si e in intregime pretutindeni.

Dumnezeu e atotputernic, cum ne incredinteaza Sf. Evanghelie: "Cele ce nu sunt cu putinta la oameni, sunt cu putinta la Dumnezeu" (Luc. XVIII, 27). Atotputernicia lui Dumnezeu o sustin toti Sf. Parinti, indeosebi Aristide, Sf. Teofil al Antiohiei, Sf. Irineu, Clement Alexandrinul, Sf. Chiril al Ierusalimului. Puterea lui Dumnezeu e nevazuta si ascunde o mare patrundere si simtire a Duhului.

Dumnezeu e atotstiutor, cum ne spune Sf. Apostol PAVEL : " O, adancul bogatiei si al intelepciunii si al stiintei lui Dumnezeul! Cat sunt de necercate judecatile lui si neurmate caite lui! (Romani XI, 33). Stiinta lui Dumnezeu cunoaste toate deodata: cele trecute, cele prezente, cele viitoare. El cunoaste totul din veci; El stie inainte de facerea lumii ce se va intampla pana a ultimele clipe ale acesteia. Dumnezeu nu s-a sfatuit cu nimeni despre noi, in momentul cand am fost creati, pentru ca El cunostea rostul nostru inainte de facerea pamantului si a veacurilor. Prin prestiinta Sa, Dumnezeu nu ne obliga sa facem cele viitoare. Dumnezeu stie toate cate se vor intampla prin libera vointa a oamenilor, dar aceasta prestiinta nu nimiceste liberul arbitru sau libera hotarare. Dumnezeu priveste in inimi, stie toate si aude toate.

Dumnezeu e drept, cum spune PSALMISTUL: " Domnul iubeste judecata si nu va parasi pe cei cuviosi ai Sai; (acestia) in veac vor fi paziti; iar cei fara-de lege se vor goni si samanta celor necredinciosi de tot se va pierde" (Ps. XXXVI, 28).

Dumnezeu e bun, cum declara insusi Mantuitorul: "Nimeni nu este bun, fara numai unul Dumnezeu" (Matei XIX, 17).

Dumnezeu e Iubire, cum ne incredinteaza Sf. Apostol IOAN (I Ioan IV, 8 si 16). Dumnezeu este lumina (I Ioan I, 5). Dumnezeu este desavarsit, dupa cuvantul Mantuitorului: "Fiti dar desavirsiti, precum Tatal nostru din ceruri desavarsit este" (Matei V, 48), Dumnezeu e desavarsit in toate, egal si asemenea cu Sine. Nu e supus prefacerii lucrurilor, nici nasterii, nici intimplarii. Are deopotriva chipul oricarei virtuti. El nu se micsoreaza, nici nu creste, ci e totdeauna acelasi.

93. Daca Dumnezeu este Duh, de ce in Sf. Scriptura se vorbeste despre inima, ochii, urechile, mainile lui Dumnezeu?

Sf. Scriptura tine seama de firea limbii omenesti, adica de felul ei de a-si arata gandurile. Cuvintele de mai sus nu infatiseaza organe trupesti, asemenea celor omenesti, ci anumite puteri ale lui Dumnezeu. Astfel, inima arata bunatatea si iubirea lui Dumnezeu, ochii si urechile arata atotstiinta Lui, iar mainile, atotputernicia Lui. Dupa cum figura lui Dumnezeu nu poate fi zugravita in mintea noastra, tot asa nu poate fi vorba de organe trupesti ale lui Dumnezeu, caci dupa cuvantul unui Parinte al Bisericii: "El aude fara urechi, vorbeste fara gura, lucreaza fara maini, vede fara ochi".

94. Daca Dumnezeu este atotprezent de ce se spuse in Sf. Scriptura ca El este in ceruri sau in biserica?

Dumnezeu este atotprezent; daca se zice ca El este in mod deosebit in ceruri, este pentru ca prezenta Lui e mai vadita fiintelor spirituale si cerul inchipie sfintenia; daca se vorbeste de prezenta Lui deosebita in Biserica, este pentru ca, mai ales in Biserica imparte El, prin Sf. Taine, harul Sau sfintilor.