LA NEW DELHI, IN ASHRAMUL LUI SHRIAUROBINDO

Acest ashram se afla la periferia capitalei Indiei. Dispunea de o scoala primara, de un gimnaziu si de un liceu pentru indienii bogati. Din taxele de scolarizare se obtineau venituri foarte bune in raport cu nivelul de trai al Indiei. Turistilor ca mine le erau oferite si camere spre inchiriere. Multi dintre membri ashramului erau apuseni. Spre exemplu, o pereche de olandezi, in jur de 40 de ani, fara copii, se hotarasera sa ramana in India, iar acum predau la scoala din incinta ashramului. Mi-au aratat un interes special afland ca studiasem fizica si ca pot sa lucrez ca profesor. M-au condus prin toate aripile scolii si au lasat sa se inteleaga ca mi-as putea gasi acolo de lucru, daca as vrea.

Atmosfera generala a locului era pasnica si relaxata. Nu avea nimic in comun cu tensiunea spirituala existenta la Heracan, ashramul lui Babaji din Himalaya.

Am discutat cu locuitorii ashramului de aici despre Babaji. Erau foarte rezervati si aveau mai curand o parere negativa. "Cum se poate sustine ca el este Dumnezeu?", intrebau ei.

Urmau calea lui Shri Aurobindo, pe care il considerau sfant (aceasta si inseamna "Shri"), anume "calea launtrica".

Deseori vedeam diferiti indieni si occidentali, dintre veteranii ashramului, mergand sa se inchine unei pietre in forma de ou care era expusa la un monument in aer liber aflat in curtea ashramului. Piatra continea cenusa de-a lui Aurobindo.

In ashram lucra de asemenea un medic indian, pensionar, care isi oferea gratuit serviciile compatriotilor sai saraci. Era homeopat. Om bun, hindus constiincios si practicant yoga, el mi-a vorbit in cuvinte frumoase despre Vitulkas, parintele homeopatiei in Grecia. il cunoscuse inca din tinerete si pe Satyananda, inainte ca acesta sa devina cel mai venerat guru, si mi-a spus cuvinte de lauda despre el si despre ashramurile miscarii sale.

Imi fusese pusa la dispozitie o camera solitara, precum solicitasem, pentru a putea reflecta mai mult la recentele evenimente, analizandu-le si incercand sa desprind cateva concluzii.

Discutam destul de des cu "profesorul" olandez, care era membru al ashramului, despre diverse teme spirituale. "Astea sunt prostii crestine", mi-a spus el la un moment dat in timpul unei asemenea conversatii. M-am mirat... Ce cunostea el despre crestinism? Nimic. Provenind dintr-un mediu protestant, luase contact cu un "crestinism" diluat, eticist, pur omenesc. Despartiti de multe secole de Biserica lui Hristos, lepadand Tainele pe care le-a intemeiat Hristos insusi, protestantii au confectionat un crestinism artificial, dictat de propria lor ratiune. Le lipseste cu desavarsire experienta Duhului Sfant, a harului lui Hristos. Cum as fi putut asadar comunica autentic cu doctorul in atari conditii?... Desigur, aspirand catre ceva mai inalt decat un eticism fad, el isi schimbase religia, devenind hindus. Se straduia acum sa ma castige pentru hinduism. "Dar este cu putinta sa existe atat de multi zei?", l-am intrebat. Atunci a inceput sa-mi vorbeasca despre sufiti, o grupare musulmana de factura mistico-magica. Cunostea o uimitoare maestra initiata care avea puteri supranaturale. "Daca ai sa vrei vreodata, mergem sa o cunosti". Nu m-am aratat insa doritor.

Dupa ce am petrecut cateva zile ca turisti lipsiti de griji in capitala Indiei, am hotarat sa ma despart de prietenele mele, care voiau sa-si continue vacanta in Nepal, nefiind amatoare de noi complicatii cu gurusi, ashramuri si altele asemenea. Experienta cu Babaji li se paruse prea mult. isi propusesera acum sa se destinda putin. A apucat-o deci fiecare pe drumul sau, dupa ce ne-am inteles sa avem o intalnire in Delhi, cu putin inainte de ziua intoarcerii in Grecia.

Eu am hotarat sa vizitez ashramul "mama" al gurului Satyananda, despre care aveam informatii de la "filiala" sa din Grecia. Speram sa-l intalnesc chiar pe Satyananda, astfel incat prin contactul direct si prin comparatie cu parintele Paisie, sa-mi pot contura o opinie. Cei doi erau expresiile vii ale celor doua traditii spirituale, hinduismul si ortodoxia.

Cautam ceva ce inca nu gasisem.

Carti Ortodoxe

Cuprins