Sfanta Biserica inchipuie simbolic pe om, iar ea este inchipuita de el ca om

 

Cum si in ce chip Sfanta Biserica a lui Dumnezeu inchipuie simbolic pe om, iar ea este inchipuita de el ca om ?

Si iarasi, dupa un alt inteles spiritual, zicea ca Sfanta Biserica a lui Dumnezeu este om, avand ca suflet ierationul, ca minte, dumnezeiescul altar si ca trup, naosul. Astfel ea este chip si asemanare a omului facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Prin naos scoate la infatisare, ca prin trup, intelepciunea practica; prin ieration, ca prin suflet, talmaceste cunoasterea naturala; iar prin altar, ca prin minte,strabate la cunoasterea tainica de Dumnezeu, la teologia mistica. Dar si invers, omul este o biserica tainica. Prin trup iradiaza, ca printr-un naos, partea faptuitoare a sufletului in implinirile poruncilor prin intelepciunea practica; prin suflet, aduce, ca printr-un ieration, lui Dumnezeu, fotosindu-se de ratiune in cunoasterea naturala, sensurile desprinse din simturi, dupa ce a departat de la ele tot ce-i material si necurat; iar prin minte, ca printr-un altar, cheama tacerea prea-laudata a ascunsei si necunoscutei mari grairi a dumnezeirii, cea din adancurile nepatrunse, prin alta tacere graitoare si prea-rasunatoare. In felul acesta se impreuna cu ea prin cunoasterea tainica de Dumnezeu, cat e ingaduit omului, devenind astfel, ceea ce se cuvine sa devina cel ce s-a invrednicit de salasluirea lui Dumnezeu si a fost insemnat de razele atotluminoase.

Carti Ortodoxe

Cuprins