AMFILOHIE DE ICONIU

AMFILOHIE DE ICONIU

Viata.

Discipol si prieten al Sf. Vasile cel Mare si al Sf. Grigorie de Nazianz, Amfilohie de Iconiu, era de asemenea un capadocian - posibil, var primar cu Grigorie. S-a nascut in 340. Este ales episcop de Iconiu catre sfarsitul anului 373.

Stim ca in 375, marele mitropolit ii dedica tratatul sau Despre Sf. Duh. Ia parte la un numar de sinoade. Ortodoxia lui a fost de autoritate la Sinoadele ecumenice. Dusman neindurat al ereticilor de tot felul, mai ales al arienilor, a mers pana la a intra in conflict cu imparatul Teodosie.

A murit se pare pe la 403.

Opera

- Tratatul Despre Sf. Duh - pierdut.

Omilii:

Fragmente din omilii polemice - contra arienilor, pnevmatomahilor si apolinaristilor.

Pastrate in intregime:

- La Nasterea lui Hristos

- La intampinarea Domnului

- Despre invierea lui Lazar

- Despre femeia pacatoasa (Luca VII, 37-48)

- La Sambata Sfanta

- La jumatatea vremii dintre Paste si Rusalii

- La ziua Sf. Stefan

- Despre jertfa lui Isaac.

Scrisori.

- Scrisoarea sinodala - incepe cu un elogiu la adresa Sf. Vasile.

- Scrisoarea catre Seleucos - pastrata in fragmente, care trata despre probleme trinitare si hristologice

- Scrisoarea catre Pancharios, diacon din Side.

Poezie

- Iambii catre Seleucos - poem in 333 de trimetri iambici. Amfilohie recomanda lui Seleucos studiul autorilor profani: poeti, istorici, filosofi, retori, alegand ce e folositor si ocolind ce nu e folositor.

- Canonul cartilor Vechiului si Noului Testament (de la versul 251)

Doctrina

Amfilohie se inspira din teologia Sf. Vasile cel Mare.

El staruie asupra distinctiei nete intre cele doua firi ale Mantuitorului. Omul nu s-a facut printr-o decadere din Dumnezeu, nici Dumnezeu nu S-a facut printr-un progres al omului. Noi zicem: Dumnezeu si om. Patimile si cuvintele smerite apartin omului din Maria, minunile si cuvintele divine apartin Logosului.

Prin el, ne este transmis canonul cartilor biblice.

Carti Ortodoxe

Cuprins