METODIU DE OLIMP

Metodiu de Olimp

Viata.

Unul din adversarii lui Origen este Metodiu de Olimp, despre care nu avem multe informatii. Eusebiu nu pomeneste de el sau citeaza din opera lui sub pseudonim, poate din cauza ca a fost adversar lui Origen. Se crede ca a fost episcop al Olimpului - in Licia.

El a murit ca martir in 311, sub Maximin Daza.

Opera.

Metodiu a dat opere de fond, cu caracter dogmatic - mai ales antropologic - si cu caracter ascetic-moral. Aceste opere au avut un puternic rasunet printre contemporani, atat pentru ca unele din ele il combateau pe Origen, cat si pentru ca ele se impuneau prin idei si forma. Forma este aproape totdeauna dialogata si urmareste imitarea dialogurilor platonice. Dintre operele lui Metodiu s-a pastrat in textul original grec numai "Banchetul". Majoritatea celorlalte lucrari s-au pastrat intr-o veche traducere slava de prin sec. II.

Opere pastrate in textul original:

- Banchetul sau Despre feciorie - intitulat astfel si construit partial dupa vestita opera a lui Platon. Lucrarea lui Metodiu e departe de farmecul literar si prospetimea de viata a modelului platonic. Zece fecioare lauda fecioria. Premiul il obtine Tecla, care intoneaza dupa aceea un imn de 24 strofe in cinstea lui Hristos si a Miresei Sale care este Biserica. Fecioria e principiul fundamental al vietii crestine. Fecioria este starea de asemanare cu Hristos, viata crestina desavarsita, mijlocul de a realiza in sine pe Hristos. Fecioria implica toate celelalte virtuti. Casatoria este si ea apreciata ca un asezamant al lui Dumnezeu, care urmareste sa dea prin ea Bisericii madulare si martiri;

- Despre liberul arbitru - opera de adancime, sub forma dialogata. Se combate dualismul gnostic si determinismul. Materia chiar necreata nu poate fi socotita ca principiu al raului. Coexistenta vesnica a doua sau mai multe principii necreate si independente unele de altele nu poate fi admisa. "Raul nu este o substanta sau o existenta in sine si pentru sine, ci numai actiunea unei esente, lucrarea unei fiinte personale nesupusa lui Dumnezeu, a diavolului". Omul singur e raspunzator de rau, pentru ca el e stapan pe vointa lui. Nu exista inainte de om un rau cu care el sa vina in contact daca vrea. Raul consta in neascultarea omului fata de Dumnezeu;

- Aglaophon sau Despre inviere - dialog in trei carti. Titlul de "Aglaophon" vine de la personajul in casa caruia are loc dialogul. Se combate conceptia lui Origen, dupa care sufletul nu inviaza cu acelasi trup cu care a trait, ci numai forma actuala a omului se imprima unui trup pnevmatic. Doctrina ortodoxa sustine identitatea materiala dintre trupul inviat si cel din viata pamanteasca. Ca fiinta trupeasca, dar si spirituala, omul e faptura propriilor maini ale lui Dumnezeu, tot ce-a creat Dumnezeu e capabil de nepiericiune. De la inceput, omul intreg, trup si suflet, a fost nemuritor. Greselile lui Origen despre preexistenta sufletului, despre caderea pretimpurie a acestui suflet si despre sensul imbracarii sufletului cu materie au la baza ignorarea firii omenesti. Moartea a venit in lume prin pizma diavolului.

Dintre lucrarile pastrate numai in versiunea veche-slava, mentionam:

Despre viata

Despre lucrarea rationala - indeamna sa ne multumim cu ce ne-a dat Dumnezeu;

Lucrari exegetice:

- Despre deosebirea mancarurilor

- Despre vaca tanara - alegorie - vaca tanara e prezentata ca trup al lui Hristos;

- Despre lepra.

Dintre lucrarile pierdute:

- Contra lui Porfiriu - lucrare intinsa, prima care raspunde atacului filosofului Porfiriu contra crestinilor, in 15 carti

- Despre pitonisa - indreptat contra interpretarii lui Origen a episodului care povesteste aparitia duhului chemat de Saul si pe care didascalul alexandrin il socotea ca fiind al lui Samuel;

- Comentarii la Facere si la Cantarea Cantarilor.

Doctrina.

Se incadreaza in cea traditionala. Hristos S-a intrupat, S-a facut om deplin in dumnezeire desavarsita si Dumnezeu asezat in om. Cei care se boteaza, iau chipul lui Hristos, si in ei se intipareste forma cea dupa asemanare a Logosului, forma dupa cunoastere exacta si credinta. In fiecare Se naste Hristos in chip duhovnicesc. Biserica e oarecum insarcinata si sufera dureri pana sa Se formeze in noi Hristos cel nascut. Prin participarea la Hristos, in fiecare sfant Se naste Hristos.

Caracterizare.

Metodiu a fost primul teolog al epocii sale. A fost un scriitor elegant si un imitator al marilor clasici. Originalitatea lui s-a manifestat mai ales in lupta sa contra lui Origen, subliniind vechiul realism crestin contra alegorismului fara frau al adversarului sau.. El a combatut urmatoarele erori ale lui Origen: crearea din veci a lumii, preexistenta sufletului, incarcerarea acestuia in trup, eshatologia.

E creator de literatura filocalica - prin asceza si contemplare se ajunge la desavarsire.

Carti Ortodoxe

Cuprins