PROVIDENTA - PRONIE


PROVIDENTA - PRONIE

1651. -Dumnezeu a creat din nimic toata lumea vazuta si nevazuta si o conduce prin providenta Sa (Ps. 103, 1-30). El conserva toate lucrurile si fiintele conform cu planul dupa care au fost create (F. Ap. 17, 28; Ev. 1, 3; Colos. 1,17; Intelep. Solomon 11, 24-26). El cheama la colaborare toate fiintele rationale si in masura in care ele raspund la aceasta chemare, ele se desavarsesc si ajung fericite (Eies. 1, 4-5; 2, 20; Colos, l, 16-23; I Tes. 4,7-8; Tit. 2,11-13; Ps. 103,28). El guverneaza sub diferite forme pe acele fiinte rationale care se razvratesc, aducandu-le la calea pocaintei (F. Ap. 9,3-17; Ioan 5,14). Raul facut de ele il transforma in bine (Fac. 50, 20) sau il ingradeste ca sa nu vatame decat pe cei invechiti in pacate (Iov. 25, 1-39). Oamenii rai sunt uneori intrebuintati de providenta ca sa pedepseasca pe cei nepocaiti, ca sa biciuiasca pe cei gresiti pentru a lor indreptare (Ier. 13,1-27; Isaia 44,27; 45,1; Luca 13,1-5).

1652. -"Cei ce se nevoiesc in viata aceasta spre evlavie sub indrumarea providenta dumnezeiesti, sunt probati prin cele trei ispite: Sau li se daruiesc cele placute ca sanatatea, frumusetea, belsug de copii, bogatie, slava si cele asemenea; sau vin asupra lor pricini de intristare ca lipsa de copii, de avutie si slava sau le vin pricini de durere in trup ca boli, chinuri si cele asemenea. Catre cei dintai zice Domnul: "De nu se va lepada cineva de toate cate le are, nu va putea sa fie ucenicul Meu" (Luca 14, 33). Iar catre cei de al doilea si al treilea: "intru rabdarea voastra veti dobandi sufletele voastre" (Luca 21, 19) -Filoc. II p. 74-75, 91.

1653. -"Acela care iubeste lucrurile bune si frumoase, tinde de buna voie catre harul dumnezeirii, fiind calauzit de providenta prin ratiunile intelepciunii. Iar acela care nu este indragostit de acestea, e tras de la pacat impotriva voii lui si lucrul acesta il face judecata cea dreapta prin diferite moduri de pedepse. Cel dintai, adica iubitorul de Dumnezeu, e indumnezeit prin providenta, cel de al doilea adica iubitorul de materie, e oprit de Judecata sa ajunga la osanda". -Filoc. III, p. 252,19.

Carti Ortodoxe

Cuprins