De ce nu se afieroseste o prescura intreaga ci numai o parte?

CAPITOLUL V

De ce nu se afieroseste o paine (prescura) intreaga ci numai o parte?

Sa vedem acum pentru ce nu se afierosesc toate prescurile aduse ci numai o parte, pe care, taind-o preotul insusi dintr-una din ele, o face dar si o inchina lui Dumnezeu, apoi ducand-o la jertfelnic o sfintise. (Inainte de Hristos), darurile de jertfa erau alese chiar de aducatorii lor: ei

le aduceau la altar si le puneau in mainile preotilor, iar acestia le primeau, le binecuvantau, le jertfeau sau faceau ceea ce se cuvenea, cu fiecare din cele aduse. Jertfa lui Hristos se deosebeste insa prin aceea ca (materia de jertfa), adica trupul Domnului, a fost ales, adus si inchinat lui Dumnezeu, iar in cele din urma jertfit, de catre El insusi ca preot. Fiul lui Dumnezeu Si-a ales singur trupul din mijlocul firii omenesti, El l-a dar ca dar lui Dumnezeu care punandu-l in sanurile Tatalui ca unul care, nefiind despartit niciodata de acele sanuri, Si-a creat si a imbracat acest trup acolo, incat odata zamislit, era si daruit lui Dumnezeu. Si in cele din urma tot El insusi l-a dus si l-a jertfit pe cruce. De aceea, painea (Agnetul) care se va preface in sfantul Trup este aleasa si taiata din prescurile aduse, de catre preotul insusi, care o afieroseste lui Dumnezeu punand-o pe sfantul disc, iar mai apoi o duce la sfanta Masa si o

jertfeste.

Carti Ortodoxe

Cuprins