Despre iesirea cu Sfanta Evanghelie si imnul Trisaghion


CAPITOLUL XX

Despre iesirea cu Sfanta Evanghelie si imnul Trisaghion


Cand se termina cantarea antifoanelor, preotul stand in mijloc cu fata spre altar, ridica in sus Sfanta Evanghelie si o pune in vazul poporului, amintind astfel iesire in lume a Domnului, cand a inceput sa se faca cunoscut. Caci Sfanta Evanghelie intruchipeaza pe Hristos, dupa cum si scripturile Proorocilor se numesc Prooroci, ca in cuvantul lui Avraam catre bogatul nemilostiv: "Au pe Moise si pe Prooroci", intelegand adica scrierile acestora. Iar dupa ce Cel proorocit a venit si S-a ivit El Insusi in lume, nimeni nu mai voieste sa ia aminte la spusele Proorocilor; de aceea, dupa ce s-a aratat Sfanta Evanghelie, cantarile profetice inceteaza si incepem a canta din ale Noului Asezamant (troparele): ori laudam pe Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu sau pe vreun Sfant, ori slavim pe Hristos Insusi, pentru salasluirea Lui intru noi, ori pentru cele ce a facut sau a patimit pentru noi, cat a trait pe pamant caci pe acestea Biserica le sarbatoreste totdeuana.

Apoi cantam pe Insusi Dumnezeu Cel in Treime, asa cum am invatat din aratarea Mantuitorului (la Botezul Domnului: "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi!"). Cantarea aceasta e imprumutata parte din cantarea ingerilor, parte din cartea sfintilor psalmi ai Proorocului si este alcatuita de Biserica lui Hristos, fiind inchinata Sfintei Treimi. Intr-adevar, cuvantul "sfinte", cantat de trei ori, este din imnul serafimilor; iar cuvintele "Dumnezeule, tare, fara de moarte" sunt din acel psalm al lui David, in care el spune: "Insetat-a sufletul meu de Dumnezeu Cel tare, Cel viu". Alegerea si impreunarea acestor cuvinte precum si adausul cererii "miluieste-ne pe noi!" este fapta Bisericii, care cunoaste si propovaduieste pe Unul Dumnezeu in Treimea Sa. Prin aceasta, ea vrea sa arate, pe de o parte, legatura dintre Vechiul si Noul Testament iar, pe de alta, ca ingerii si oamenii s-au unit intr-o singura Biserica si o singura ceata, prin venirea lui Hristos, Cel ce e mai presus de ceruri si totodata e si pe pamant. De aceea, dupa ce Sfanta Evanghelie a fost aratata si apoi dusa la altar, cantam imnul acesta cu glas tare, pentru ca Cel ce Sa salasluit intre noi ne-a asezat impreuna cu ingerii, facandu-ne loc in ceata lor.

Carti Ortodoxe

Cuprins