Despre jertfa insasi si ce se jertfeste


CAPITOLUL XXXII

Despre jertfa insasi si ce se jertfeste


Merita sa ne ocupam acum si de jertfa insasi. Am vazut ca ea nu este numai o inchipuire a jertfei Domnului sau un simbol al sfantului Sange, ci este o junghiere si o jertfa adevarata. Sa vedem acum ce anume se jertfeste: painea, ori Trupul Domnului? Cu alte cuvinte, cand se jertfesc darurile, mai inainte de a fi sfintite, ori dupa ce s-au sfintit? Sa zicem ca ceea ce jertfim, ar fi painea. Dar atunci ce valoare ar avea o jertfa de paine? Si apoi taina sfintei Euharistii nu consta in a vedea doar o paine junghiata, ci pe insusi Mielul lui Dumnezeu, Cel ce prin junghierea Sa ridica pacatul lumii.

Dar cu atat mai mult nu putem crede ca ceea ce se jertfeste ar fi insusi  Trupul Domnului. Caci, mai intai, ceea ce a devenit odata nestricacios si nemuritor, nu mai poate fi junghiat sau strapuns. Al doilea, daca ar fi vorba de asa ceva, ar trebui sa vedem din nou pe rastignitorii lui Hristos si sa se repete toate cele intamplate la Jertfa de pe Golgota, deoarece Jertfa din Liturghie e socotita ca o junghiere adevarata, iar nu ca un simbol al junghierii. Al treilea, stim ca Hristos a murit odata, ca dupa ce a inviat nu va mai muri, ca a patimit la plinirea vremii si S-a adus jertfa ca sa ridice pacatele multora. Caci daca El Sar jertfi la fiecare Liturghie, ar urma ca moare in fiecare zi. Dar atunci ce sa credem? Jertfa nu se savarseste nici inainte si nici dupa ce s-a sfintit painea, ci chiar in clipa sfintirii. In felul acesta, nu stirbim si nu schimbam nimic din cele ce trebuie sa credem despre Jertfa, si anume: 1) Ca ea nu este numai o inchipuire sau un simbol al jertfei Domnului, ci o Jertfa adevarata; 2) Ca ceea ce se jertfeste nu e painea, ci insusi Trupul lui Hristos; 3) Ca jertfa Mielului lui Dumnezeu e una singura, adica cea adusa o data (pe cruce). 1) Sa vedem mai intai daca sfintirea darurilor este jertfa adevarata, iar nu o simpla inchipuire a Jertfei. Jertfa Mielului lui Dumnezeu a constat in prefacerea din ceva neinjunghiat in ceva junghiat. Dar un act de prefacere avem si in Liturghie. Aici, painea nejertfita se preface, prin sfintire, in ceea ce a fost jertfit: adica, paine neinjunghiata, ea se preface in insusi Trupul Domnului, Care a fost junghiat cu adevarat. De aici urmeaza ca, precum jertfa Mielului a fost efectuata printr-o prefacere, tot asa si aici, existand un act de prefacere, avem o jertfa adevarata: caci painea se preface nu intr-un simbol, ci chiar in obiectul junghierii, adica in insusi Trupul, Cel jertfit, al Domnului.

2) Daca painea ar fi jertfita ramanand paine, ar insemna ca ea este cea care a primit junghierea si atunci Jertfa ar consta din junghierea painii. Am vazut insa ca, atat pe Golgota cat si la sfintirea darurilor, materia de jertfa a suferit o prefacere; atunci, Mielul nejertfit s-a prefacut intr-unul jertfit, iar acum painea sa prefacut in Trupul lui Hristos. De aceea junghierea, ca una care este socotita nu in paine, ci in Trupul lui Hristos, aflat intr-insa, este si se numeste, pe buna dreptate, jertfa Mielului lui Dumnezeu, iar nu a painii. 3) Daca asa stau lucrurile, atunci se intelege de la sine ca nimic nu ne mai obliga sa presupunem ca ar exista mai multe jertfiri ale Trupului Domnului. Intradevar, Jertfa insasi consta nu din junghierea Mielului in clipa sfintirii darurilor, ci din prefacerea painii in Mielul cel junghiat; nu e vorba de o noua junghiere a Mielului, ci de un act de prefacere. Prin urmare darurile ce se prefac pot fi cat de multe, iar prefacerea se poate repeta ori de cate ori; Trupul lui Hristos, in care se prefac darurile, ramane totdeauna unul si acelasi. Si dupa cum exista un singur Trup al Domnului, tot asa si o singura junghiere a Lui.

Carti Ortodoxe

Cuprins