Pentru ce cinstitele daruri nu se pun de la inceput pe Sfanta Masa


CAPITOLUL II

Pentru ce cinstitele daruri nu se pun de la inceput pe Sfanta Masa


Sa incepem cu cercetarea celor ce se savarsesc si se rostesc la proscomidie si anume cu insasi aducerea si oferirea darurilor. De ce, oare, painea si vinul nu se duc pe sfanta Masa si nu se jertfesc indata ce sunt aduse de credinciosi, ci mai intai sunt inchinate lui Dumnezeu ca daruri? Pentru ca in vechime se aduceau lui Dumnezeu nu numai jertfe sangeroase, adica junghieri de vietati necuvantatoare, ci si daruri, ca de pilda vase de aur sau de argint. Dar trupul lui Hristos a fost jertfa si dar. Intr-adevar, la sfarsit el a fost jertfa, jertfindu-Se pentru slava Tatalui; dar chiar dintru inceput era inchinat lui Dumnezeu ca un dar de pret, atat ca parga a neamului omenesc cat si dupa Lege, pentru ca era un intai-nascut. Ori, darurile aduse la proscomidie inchipuiesc Trupul Domnului. De aceea ele nu se aduc si nu se jertfesc de la inceput pe sfanta Masa, ci mai tarziu; mai intai se afierosesc, adica se numesc si devin "cinstite daruri" inchinate lui Dumnezeu.

Asa a facut si Mantuitorul (la Cina cea de taina). Luand in maini painea si vinul, El le-a aratat mai intai lui Dumnezeu-Tatal, inchinandu-I-le ca daruri. De unde se vede aceasta? - Din insusi faptul ca Biserica le face si le numeste pe dansele daruri. Ceea ce n-ar fi facut, daca n-ar fi stiut ca Hristos insusi a facut acest lucru. Dar Ea L-a auzit poruncind: "Aceasta sa faceti (intru pomenirea Mea)". Si L-a imitat, facand la fel.

Carti Ortodoxe

Cuprins