Pentru ce preotul inscrie patima lui Hristos in paine

 

CAPITOLUL VI

Pentru ce preotul inscrie (intipareste) patima lui Hristos in paine

Atata timp cat sta la proscomidiar, painea taiata este simpla paine, numai ca a primit insusirea de a fi inchinata si facuta dar lui Dumnezeu; in acest timp, ea inchipuie pe Hristos din vremea cat El era dar. Si dupa cum am spus, era harazit ca dar chiar de la nastere, potrivit Legii, intrucat era un intai-nascut. Dar patimile, pe care Domnul le-a indurat mai pe urma in sfantul Sau Trup pentru mantuirea noastra, adica crucea si moartea, fusesera preinchipuite cu mult mai inainte, in Legea Vechea. De aceea, mai inainte de a duce painea la sfanta Masa si a o jertfi, preotul se sileste sa arate intr-insa mai intai acele preinchipuiri. Cum? - Scotand din prescura intreaga partea pe care o face dar, inscrie pe ea patima si moartea, ca pe o tablita. Toate cat savarseste preotul atunci - unele dupa trebuinta, altele intr-adins -, au aceasta semnificatie. Ele alcatuiesc o istorisire, prin acte simbolice, a patimilor si a mortii lui Hristos.

E vechi obiceiul de a istorisi, a povatui sau a prooroci prin acte simbolice. Bunaoara, profetul (Ieremia), voind sa vesteasca robia Evreilor, s-a legat singur cu lanturi; acelasi lucru a facut mai tarziu Agav, prevestind inchisoarea sfantului apostol Pavel. Se povesteste, de asemenea, ca unul dintre de Dumnezeu purtatorii Parinti, fiind intrebat ce este un calugar, n-ar fi raspuns

nimic, ci scotandu-si haina, si-a calcat-o in picioare. Tot asa si moartea Domnului, ca si intreaga Sa lucrare mantuitoare, era proorocita si aratata de catre Dumnezeu, celor de demult, nu numai prin cuvinte ci si prin preinchipuiri; asa au fost de pilda, despartirea Marii Rosii cu toiagul, rugul cel de foc sau aducerea la junghiere a lui Isac de catre tatal sau, precum si altele, prin care se inchipuiau dintru inceput taina mantuirii.

Tot asa inchipuieste si preotul jertfa Mantuitorului, istorisind-o prin cuvinte si infatisand-o prin acte simbolice, atata cat se poate infatisa asa ceva intr-o astfel de materie. Parca ar spune: astfel venit-a Domnul spre patima, astfel a murit, asa a fost impuns in coasta, asa a curs sange si apa din coasta cea insulitata. Precum am spus, el face acestea mai intai ca sa arate ca adevarul si realitatile acestor lucrari au fost precedate si preinchipuite oamenilor mai dinainte prin simboluri si figuri, tot asa cum si el (preotul), mai inainte de a duce painea pe sfanta Masa si a o jertfi, intipareste intr-insa Jertfa. In al doilea rand, le face ca sa arate ca painea aceea se va preface in curand in Painea cea adevarata, adica in Trupul cel rastignit si jertfit. Pe langa toate acestea, preotul trebuie sa vesteasca insasi moartea Domnului, lucru pentru care ne-ar trebui mii de guri; de aceea, ca sa nu-i ramana nefolosit nici un chip de vestire si istorisire, o exprima si prin grai si prin acte amintitoare.

Carti Ortodoxe

Cuprins