INTRU SFANTA SI MAREA SAMBATA


INTRU SFANTA SI MAREA SAMBATA

In patru ceasuri din noapte toaca Paraclisierul si trage toate clopotele, si adunandu-ne in biserica cantam Utrenia,  ca  de  obicei,  zicand:  Imparate  Ceresc...,  Sfinte  Dumnezeule...  si  dupa  Tatal  nostru...    Preotul  spune Ecfonisul, apoi Doamne miluieste... (de 12 ori), Slava... Si acum... Veniti sa ne inchinam... (de trei ori) si cei doi Psalmi  obisnuiti.  Apoi  Sfinte  Dumnezeule...,  fara  inchinaciuni,  iar  dupa  Tatal  nostru...  punem  Ecfonisul,  apoi Troparul:  Mantuieste  Doamne  poporul  Tau...    si  celelalte,  iar  dupa  aceea  Preotul  spune  Ectenia  cea  mica  si Ecfonisul,  dupa  care  urmeaza  Slava  Sfintei  si  celei  deofiinta  si  de  viata  facatoarei  si  nedespartitei  Treimi...,  iar cantaretul  raspunde Slava intru  cei  de sus  lui  Dumnezeu...  (de trei  ori),  Doamne  buzele  mele  vei  deschide...  (de doua ori) si citim cei sase Psalmi obisnuiti. Dupa sfarsitul Psalmilor se pune Ectenia cea mare. La: Dumnezeu este Domnul... punem Troparul glas 2: Iosif cel cu bun chip... Slava... Cand Te-ai pogorat la moarte viata cea fara de moarte...,  Si  acum...:  Mironositele  femei  cele  ce  stateau  langa  mormant...  Dupa  aceea  cel  mai  mare  imparte lumanari  fratilor  si  incepem  a  canta:  Fericiti  cei  fara  de  prihana...,  cu  glas  dulce,  iar  dupa  fiecare  Stih  punem Troparele cele de lauda, pe care le canta cantaretii, glas 5: Bine esti cuvantat Doamne invata-ma indreptarile Tale...; apoi Fericiti cei fara de prihana in cale, care umbla in legea Domnului..., apoi Lauda, pe glas 5: Viata in mormant Te-ai pus Hristoase... si celelalte Tropare cu Stihrile lor. Atunci cel mai mare cadeste toata biserica si pe frati dupa randuiala, iar la sfarsit cantam Slava...  Treimica,   Si acum... a Nascatoarei si amandoua stranele impreuna,  canta Troparul cel dintai.

Apoi Ectenia cea mica, cu Ecfonisul: Ca s-a binecuvantat numele Tau..., iar dupa cadire incepe a  doua  stare,  cealalta  strana  cantand Troparul:  Cuvine-se sa  Te  marim pe Tine datatorule de  viata...,  iar Preotul cadeste  numai  Icoanele  cele  dintii  si  stranele.  Apoi  dupa  sfarsitul  starii  se  canta  Slava...  Treimica,  Si  acum...  a Nascatoarei, si iarasi Troparul cel dintii, care se canta   in amandoua stranele impreuna. Urmeaza Ectenia cea mica si Ecfonisul: Ca sfant  esti Dumnezeul  nostru... Apoi incepem a treia stare, iar cel  mai  mare cadind, Strana canta Troparul  glas  3:  Neamurile,  toate cantare aduc ingroparii  Tale Hristoase  al  meu...,  iar la  sfarsit  se pune Slava..., Treimica, Si acum... a Nascatoarei, dupa cum s-a aratat mai sus. Si imediat se canta Troparele Invierii, glas 5: Bine esti  cuvantat  Doamne...,  apoi  Troparele:  Soborul  ingeresc  s-a  mirat...  si  celelalte  dupa  randuiala  lor.  Urmeaza Ectenia cea mica si Sedealna zilei, glas 1, Podobia: Mormantul Tau Mantuitorule...; Cu giulgiu curat si cu miresme Dumnezeesti...,  Slava...  tot  aceasta,  Si  acum...:  Spaimantatu-s-au  cetele  ingeresti... 

Apoi  Citire  din  Talcuirea Sfantului Ioan Gura de Aur, la Evanghelia de la Matei. Iar a doua zi care este dupa Vineri, nu zicem: Invierea lui Hristos...,   ci indata spunem Psalmul 50. Punem Canonul, glas 6, Cantarea intii, Irmosul: Pe Cel ce a acoperit cu valul  marea oarecand..., punandu-se de cate doua ori, si Troparele punandu-se pe doisprezece, apoi iarasi se pune Irmosul, cantandu-se impreuna de amandoua stranele. Canonul este, de la Cantarea intii pana la Cantarea a sasea, alcatuit de Sfantul Marcu Monahul, Episcopul Idruntului, iar Irmoasele sunt alcatuite de o oarecare femeie, care se numea Vasia. Iar de la Cantarea a sasea pana la sfarsit, Canonul este facut de catre Sfantul Cosma. Dupa Cantarea a treia punem Sedealna, glas 1, insusi Podobia: Mormantul Tau Mantuitorule..., Slava... Si acum..., tot aceasta. Dupa Cantarea a sasea punem Condacul glas 6: Cel ce a incuiat adancul mort se vede..., apoi Icosul si citim Sinaxarul. La Cantarea a noua nu cantam: Ceea ce esti mai cinstita..., ci punem Irmosul: Nu te tangui pentru mine Maica... (de doua ori), apoi iarasi acelasi Irmos, cantandu-se impreuna de amandoua stranele. Dupa Cantarea a noua nu punem Luminanda,  ci in locul  ei  cantam: Sfant  este Domnul  Dumnezeul  nostru... (de trei  ori),  glas 2. La  Laude punem patru Stihiri si cantam Stihirile Samoglasnice, glas 2: Astazi cuprinde mormantul..., Slava... glas 6: Ziua de astazi cu taina mai inainte o a  inchipuit marele Moise..., Si acum...: Preabinecuvantata esti...

Apoi Doxologia cea mare, in timpul careia cel mai mare intra in Sfantul Altar, cu Preotii si cu Diaconii si se imbraca in toate vesmintele cele Sfintite,  iar Preotii  numai  in Feloane,  si  iese cel  mai  mare  cu Evanghelia  sub  Sfantul  Aer,  pe  care  il  tin Preotii deasupra, iar Diaconii il cadesc. In acea vreme se trag clopotele si iesim afara cu lumanari si cu doua Sfesnice, care merg inainte, in timp ce amandoua stranele canta: Sfinte Dumnezeule... cel funebru, deasupra Mormantului. Si vine Egumenul cu Preotii inaintea Usilor Imparatesti si acolo stau asteptand Sfarsitul Cantarii: Sfinte Dumnezeule... cel de pe urma. Iar dupa ce se termina Sfinte Dumnezeule... intra cel mai mare cu Evanghelia prin Usile Imparatesti si pune Evanghelia pe Sfanta Masa, iar Sfantul Aer il pune pe masa cea gatita in chipul Mormantului, cel mai mare zicand: Intelepciune drepti! , iar noi indata cantam Troparul: Iosif cel cu bun chip... (o data).

INSEMNARE: In vremurile cele de acum, nu se pazeste aceasta randuiala veche, caci si Biserica cea Mare si toata Crestinatatea din evlavia cea mare si din dragostea cea pentru Ingroparea Domnului nostru Iisus Hristos au luat obiceiul  ce urmeaza in acest fel:  Vineri  seara la Vecernie,  cand incepe sa se cante la Stihoavna: Cand de pe lemn..., intra cel mai mare in Sfantul Altar si se imbraca in toate vesmintele cele preotesti, iar ceilalti preoti numai
in Feloane si Diaconii in Stihare.

Iar cand incep cantaretii a canta: Slava... Si acum... a Stihoavnei, glas 5: Pe Tine Cel ce te imbraci cu lumina ca si cu o haina..., pe care o canta rar si cu glas dulce, atunci, cel mai mare si Preotii impreuna cu dansul scotand Sfantul Aer, il ridica de pe Sfanta Masa si cel mai mare il cadeste in chipul Crucii (de trei ori), iar dupa aceea ridica Sfantul Aer, Sfanta Evanghelie si Sfanta Cruce, si purtandu-l deasupra capetelor lor ei ies pe Usile Imparatesti si se intorc pe dupa Sfesnicul cel dinspre miazanoapte si vin in mijlocul Bisericii, unde este masa pregatita si impodobita si  pun Sfantul  Aer  pe masa aceea,  apoi Evanghelia in partea  cea catre cap, iar Sfanta Cruce o pun catre picioare,  citetii zicand:  Acum slobozeste..., Sfinte Dumnezeule... si dupa Tatal  nostru... Preotii canta Troparul, glas 2: Iosif cel cu bun chip..., Slava... Si acum...: Mironositele femei..., in timpul carora, cel mai  mare  cadeste Sfantul  Aer in chipul  crucii (de trei  ori) si  face trei  metanii  mari, sarutand Sfantul  Aer, avand capul descoperit, apoi mai face o metanie la sfarsit. La fel fac si Preotii mergand doi cate doi, iar pe urma merg si fratii si facand si ei asemenea, saruta Sfantul Aer. Astfel sta Sfantul Aer pe masa aceasta pana a doua zi dimineata, spre sarutarea tuturor, fiind aprinse doua faclii toata noaptea si fiind pusa tamiie aprinsa deasupra mesei. Iar a doua zi  cantandu-se Doxologia  cea  mare,  iese cel  mai  mare  cu Preotii  din Sfantul  Altar, imbracati  cu vesmintele  cele Preotesti  si  stau  imprejurul  mesei  celei  pe  care  este  Sfantul  Aer.  Iar  cand  incep  cantaretii  a  canta  Sfinte Dumnezeule..., atunci cel mai mare, impreuna cu Diaconul, si cu faclii in mana, cadeste Sfantul Aer in chipul crucii (de trei ori) si cand se canta: Sfinte Dumnezeule... cel mai de pe urma, atunci ridica Sfantul Aer si punandu-l iarasi peste  capul  celui  mai  mare  si  peste  capetele  tuturor  celorlalti  Preoti,  inainte  mergand  doua  Sfesnice  aprinse  si Diaconii  cadind spre  Sfantul  Aer,  iesim  afara  din   Biserica  si  mergem  pana  in  dreptul  crucii  celei  din  dreapta, cantaretii  cantand  Sfinte  Dumnezeule...  funebru.  Diaconul  zice  Ectenia:  Miluieste-ne  pe  noi  Dumnezeule...  si pomeneste pe Imparatii sau pe Domnii, apoi pe Mitropolitul sau pe Episcopul si pe Egumenul, apoi zice: Inca ne rugam pentru buna intocmire a vazduhului, pentru buna rodire a pamantului si pentru vremi cu pace si pentru toti Drept  maritorii  crestini...  iar la  sfarsitul  ei,  Preotul  spune  Ecfonisul.  Apoi  mergand  si  stand in  dreptul  Sfantului Altar,  cantandu-se:  Sfinte  Tare...,  Diaconul  zice  aceeasi  Ectenie,  Pomenind  pe  Imparat  sau  pe  Domn  sau  pe Arhierei sau pe Egumen, dupa care: Inca ne rugam... si-i pomeneste pe ctitori si pe cei mai inainte adormiti parinti si frati ai nostri, drept  maritorii crestini, apoi: Inca ne rugam pentru toti dreptmaritorii  crestini... iar Preotul spune Ecfonisul. Iar cand suntem in dreptul Stranei celei de-a stanga, cand se canta: Sfinte fara de moarte..., Diaconul zice Ectenia  cea aratata  mai sus si  adaugand, zice: Inca  ne rugam pentru fratii  nostri Preoti, Ieromonahi, Ierodiaconi, Diaconi,  Monahi  si  Monahii  si  pentru toti  cei  intru Hristos  frati  ai  nostri,  apoi:  Inca  ne  rugam pentru toti  drept maritorii  crestini...,  dupa  care  Preotul  spune  iarasi  Ecfonisul.  Apoi  mergand  in  spatele  Bisericii  spre  Apus, Diaconul zice iarasi Ectenia cea aratata mai sus si mai adauga: Inca ne rugam pentru cei ce aduc daruri si fac bine in Sfanta si intru tot cinstita Biserica aceasta, pentru cei ce se ostenesc si canta si pentru tot poporul care sta inainte si asteapta de la Tine mare si multa mila. apoi: Inca ne rugam pentru toti dreptmaritorii  crestini...; Inca ne rugam pentru ca se pazeasca Sfant locasul acesta si tara aceasta... si celelalte, dupa care Preotul spune Ecfonisul: Auzi-ne pe noi Dumnezeule ca milostiv si iubitor de oameni Dumnezeu esti... Dupa aceea intram in biserica, iar Preotii, cu Sfantul Aer se opresc la Usile Imparatesti si stand acolo cel mai mare zice: Intelepciune drepti! apoi intra in Sfantul Altar prin Usile Imparatesti si canta Troparul   glas 2: Iosif cel  cu bun chip..., (o data) si apoi intind Sfantul Aer, iarasi pe Sfanta Masa, iar Citetul zice indata Troparul  Proorociei, glas 2: Cel  ce tii marginile lumii... si celelalte, Slava...  Si  acum...  tot  acelasi  Tropar  si  indata  zice  Prochimenul,  glas  4:  Scoala-te  Doamne  ajuta-ne  noua  si  ne izbaveste  pe  noi  pentru  numele  Tau...,  cu  Stihul:  Dumnezeule  cu  urechile  noastre  am  auzit...  Apoi  Citirea  din Proorocia lui Iezechiel: Fost-a peste mine mana Domnului... Dupa aceea punem Prochimenul Apostolului, glas 7: Scoala-Te Doamne Dumnezeul Meu inalta-se mana Ta..., cu Stihul: Marturisi-ma-voi Tie Doamne cu toata inima mea... Apostolul din Cartea cea catre Corinteni: Fratilor putin aluat dospeste toata framantatura, Aliluia..., glas 5: Sa invieze Dumnezeu si sa se risipeasca vrajmasii Lui..., cu Stihul: Precum se stinge fumul sa se stinga..., Stihul al doilea:  Asa  sa  piara  pacatosii  de  la  fata  lui  Dumnezeu...  Evanghelia  de  la  Matei:  Iar  a  doua  zi  care  este  dupa Vineri...,  cu  sfarsitul:  Pecetluind-o  cu  pazire...  Apoi  Ectenia:  Sa   zicem  toti...  si  Ectenia:  Sa  plinim  rugaciunea noastra cea de dimineata... si Otpustul, dupa care prin Manastiri se face sarutarea Aerului spre inchipuirea punerii in mormant. Iar unde nu este Sfantul Aer se saruta Icoanele, iar Cantaretii canta Stihira glas 5: Veniti sa fericim pe Iosif cel pururea fericit... Urmeaza Ceasul 1, la  care punem Troparul zilei din Triod. Dupa Sfinte Dumnezeule... si dupa Tatal nostru... punem Condacul Triodului si celelalte si Otpustul cel final. Iar la ceasul al patrulea din zi toaca Paraclisierul in toaca cea mica si adunandu-ne in Biserica citim Ceasul 3 si 6, citindu-le impreuna in pridvor. La  ele zicem Troparul si Condacul  Zilei si al  Triodului, si Fericirile: Intru imparatia Ta..., le citim repede fara sa le cantam, dupa care punem: Pomeneste-ne pe noi Doamne... (de trei ori) si Rugaciunea:..... Ceata ingereasca... si celelalte, Slava..., Ceata Sfintilor Ingeri..., Si acum... Crezul: Cred intr-unul Dumnezeu... Apoi Rugaciunea: Slabeste, lasa, iarta...  Iar dupa Tatal nostru... punem Condacul zilei din Triod: Cel ce ai incuiat adancul..., apoi Doamne miluieste... (de 12 ori) si Rugaciunea: Prea Sfanta Treime... Apoi Cuvine-se sa te fericim... si Otpustul.

INTRU ACEASTA SFANTA SI MARE SAMBATA SEARA

La zece ceasuri din zi sau si mai devreme cand va socoti cel mai mare, Paraclisierul toaca in toaca cea mare si se trag toate clopotele prelung, si adunandu-ne in Biserica se imbraca Preotul in toate vesmintele cele preotesti si Diaconul in stihar si binecuvantand Preotul incepem Vecernia, zicand: Imparate Ceresc..., Sfinte Dumnezeule... si dupa Tatal nostru... zicem Doamne miluieste... (de 12 ori), Slava... Si acum..., apoi Veniti sa ne inchinam... (de trei ori) si Psalmul  de seara obisnuit: Binecuvanteaza   suflete al  meu pe Domnul... Dupa aceea Ectenia  cea mare,  cu Ecfonisul ei. Cantam Doamne strigat-am... pe glas 1, timp in care Preotul si Diaconul mergand fac Proscomidia, si noi punem Stihirile, pe opt, si cantam patru Stihiri ale Invierii, glas 1: Rugaciunile noastre cele de seara... timp in care Diaconul cadeste toata Biserica si pe frati dupa randuiala obisnuita. Punem apoi trei Stihiri Samoglasnice ale Triodului repetand una si facand astfel patru, glas 8: Astazi iadul suspinand striga..., (de doua ori) si celelalte cate o data, Slava... glas 6: Ziua de astazi cu taina mai inainte a inchipuit-o marele Moise..., Si acum... a Nascatoarei, cea dintai a glasului: Pe ceea ce este slava a toata lumea... Urmeaza Vohodul cu Evanghelia, Lumina lina... Dupa aceea nu zicem Prochimen,  ci indata Preotul sau Diaconul spune Intelepciune!   si Citetul incepe Citirile zilei din Triod, dupa  randuiala  lor,  care  de  toate  sunt  15.  Iar  dupa  sfarsitul  Citirilor  punem  Ectenia  cea  mica  si  Preotul  zice Ecfonisul: Ca sfant esti Dumnezeul nostru... In locul Cantarii Sfinte Dumnezeule... cantam: Cati intru Hristos v-ati botezat...  si  punem  Prochimenul,  glas  5:  Tot  pamantul  sa  se-nchine  Tie  si  sa-ti  cante  Tie...,  cu  Stihul:  Strigati Domnului tot pamantul cantati numele Lui... Apostolul din Cartea cea catre Romani: Fratilor cati intru Hristos Iisus ne-am botezat... Iar Aliluia... si Psalmul lui David, nu-l zicem, ci dupa ce va zice Preotul: Pace Tie..., Citetul indata, in  loc  de  Aliluia...  zice,  Stihul,  glas  7:  Scoala-te  Dumnezeule,  judeca  pamantul  ca  Tu  vei  mosteni  intru  toate neamurile... iar cantaretii zic acelasi Stih, dupa care se pun celelalte, cu Stihurile lor, la sfarsit se pune iarasi Stihul: Scoala-te Doamne judeca pamantul... Iar cand se canta acestea, Preotul si Diaconul se dezbraca de vesminte si se imbraca cu vesminte albe. Apoi se zice Evanghelia de la Matei: In seara Sambetei..., cu sfarsitul: Pana la sfarsitul veacului. Amin. Si dupa randuiala se pune Dumnezeiasca Liturghie a Marelui Vasile. In locul Cantarii Heruvicului se canta Troparul acesta glas 8: Sa taca tot trupul omenesc..., iar in locul Axionului se pune Irmosul: Nu te tangui pentru Mine maica... Priceasna: Sculatu-sa ca din somn Domnul si a inviat mantuindu-ne pe noi..., apoi Aliluia... (de trei ori) si se da anafura de catre Preot si Otpustul,  dupa  care se  face  obisnuita Binecuvantare a painilor si a vinului.  Preotul  vine  si  le  cadeste  si  zice  obisnuita  Rugaciune  a  binecuvantarii:  Doamne  Iisuse  Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce ai binecuvantat cele cinci paini... si celelalte, apoi zicem: Amin si Otpustul.

Se cuvine sa stim: ca daca pentru oarecare mare nevoie nu se face Liturghie, Atunci cantam, la:   Doamne strigat-am... Stihirile pe opt, trei ale Invierii, una a lui Anatolie si trei ale Triodului, punandu-le, pe patru, Slava... glas 6: Ziua de astazi cu taina mai inainte a inchipuit marele Moise..., Si acum... a Nascatoarei, cea dintii a glasului: Ceea  ce  este  slava  a  toata  lumea...  Vohodul  cu  cadelnita,  Lumina  lina...,  apoi  Prochimenul  glas  6:  Domnul  a imparatit... si Citirile zilei din Triod, dupa randuiala lor. Iar dupa sfarsitul Citirilor punem Ectenia: Sa zicem toti..., apoi Invredniceste-ne Doamne in seara aceasta..., iar dupa aceasta iarasi Ectenia: Sa plinim rugaciunea noastra cea de seara... La Stihoavna punem Stihirile Invierii, glas 1: Cu patima ta Hristoase... si celelalte trei, dupa Alfavita, cu Stihrile lor: Domnul a imparatit..., Slava... Si acum... a Nascatoarei. Iata s-a implinit Proorocia Isaiei... Apoi Acum slobozeste..., Sfinte Dumnezeule... si dupa Tatal nostru... punem Troparul, glas 2: Iosif cel  cu bun chip..., Slava... Cand Te-ai pogorat la moarte..., Si acum... Mironositele femei... si Otpustul.

Este dator Eclesiarhul   ca sa aiba grija cu de-a dansul, ca atunci cand se va savarsi Sfanta Liturghie sa fie ceasul al doilea din noapte iar dupa Otpust nu iesim din Biserica la masa ci sta fiecare la locul sau in tacere si cu buna cucernicie. Si indata intra bucatarul si da fratilor cate o bucata de piine, ca si cum ar fi cate o prescura, fiind pregatite special pentru aceasta, incat sa fie painea de cate o jumatate de kilogram, masurata intocmai, si le mai da cate sase smochine sau finice si cate un pahar de vin. Iar unde nu este vin fratii beau must de miere sau din secara, iar smochine se gasesc in cele mai multe parti ale lumii. Si apoi gustandu-le pe cele impartite se pune indata Citire mare  din faptele Sfintilor  Apostoli,  de la  inceput  si  Citetul  zice inceputul,  iar Preotul  spune:  Pentru Rugaciunile Sfintilor Apostoli Doamne Iisuse Hristoase Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi. Iar dupa ce raspundem: Amin., incepe Citetul a citi.

Se  cuvine  sa  stim:  ca  in Invataturile  Sfintilor  Apostoli  si  in  alte  Iinvataturi  ale  oarecarora  dintre  Sfintii Parinti, poruncesc ca pana la Cantarea Canonului sa ajuneze credinciosii. Sfantul al VI Sobor Ecumenic porunceste sa se ajuneze pana la  miezul noptii,  iar Tipicile Manastirii Studitilor si ale Ierusalimului  si  al  Sfantului Munte al Athosului zic ca, pana la al treilea ceas din noapte sa se savarseasca Slujba si asa sa nu se manance nimic altceva in afara  de paine si  poame  si  putin vin.  Deci  toate aceste  asa  dupa  cum trebuie le-am adunat  aici  si  le-am pus inaintea tuturor fratilor nostri celor intru Hristos, precum s-a scris mai sus, dupa Tipicul cel parintesc, ca impreuna dupa apusul soarelui, unde si la ce vreme si ceas ajunge Otpustul, trebuie sa se toace.

Iar dupa aceasta gustarea a fratilor se face Citire de la aceleasi Fapte ale Sfintilor Apostoli, dupa cum s-a zis mai inainte si sa ia aminte cel mai mare al Bisericii, ca sa se citeasca Faptele Apostolilor toate pana la sfarsit, iar fratii toti sa asculte cu luare aminte si sa nu se leneveasca  cineva si sa se dea la somn pe sine-si, temandu-se de spurcaciunea ispititorului vrajmas, pentru ca in niste vremi ca acestea si in aceste locuri se sarguieste dusmanul a spurca pe monahii cei  ce nu iau aminte si nu se pazesc pe ei si sunt somnorosi. Si se schimba Citetul si se citeste pana la ceasul al noalea din noapte. Dupa aceea aprinde Paraclisierul toate candelele si luand Binecuvantarea de la cel  mai  mare,  merge  si  toaca  in  toaca  cea  mica,  iar  Citetul  inceteaza  Citirea.  Si  indata  Binecuvantand  Preotul, zicem: Sfinte Dumnezeule... si dupa Tatal nostru...,   Doamne miluieste...(de 12 ori), Slava... Si acum..., Veniti sa ne-nchinam... (de trei ori) si Psalmul 50.

Apoi cantam Canonul Sambetei celei Mari, glas 6: Pe cela ce a acoperit cu valul  marii..., Irmosul punandu-se de cate doua ori si Troparele punandu-le pe doisprezece, cu Stihrile Cantarilor, iar la sfarsit  cantand Irmosul amandoua stranele impreuna. Dupa Cantarea a treia punem Sedealna, glas 1, insusi Podobnia:  Mormantul  Tau  Mantuitorule...,  Slava...  Si  acum...  tot  aceasta.  Si  se  citeste  Cuvantul  Sfantului  de Epifanie  al  Ciprului,  al  carui  inceput  este:  Ce  este    astazi  aceasta  tacere  multa  ca  Imparatul  doarme...  Dupa Cantarea a sasea punem Condacul si Icosul Sambetei celei Mari: Cel  ce a incuiat adancul... si citim din Cuvantul Sfantului  Ioan  Gura  de  Aur,  cel  de  la  sfarsitul  Evangheliei  lui  Matei,  sau  din  Cuvantul  Sfantului  Ioan,  de  la Cuvantul pentru Inviere Dupa aceasta punem Cantarea a sasea si celelalte. Dupa Cantarea a noua punem Irmosul cel de pe urma in amandoua stranele impreuna. Apoi Sfinte Dumnezeule... si dupa Tatal nostru... punem Troparul glas 2: Cand Te-ai pogorat la moarte... si Ectenia: Miluieste-ne pe noi Dumnezeule..., apoi Otpustul cel scris mai inainte.

Carti Ortodoxe

Cuprins