AVORTUL

Parinte, se spune despre mama care moare la nastere ca este martir. Medicina spune ca, uneori, avortul este necesar pentru a salva mama copilului. Se naste urmatoarea situatie: daca femeia nu face avort si moare la nastere, respectivii medici ar spune ca femeia este o sinucigasa mai degraba, decat o martira...

Draga, depinde ce intelegi prin actul respectiv. Doctorul poate sa zica despre ea ca­i o sinucigasa, pentru ca el nu stie de Dumnezeu, pe cind un credincios, care stie de Dumnezeu, zice ca­i martira. Acum, noi n­avem de unde sa stim cum primeste Dumnezeu o treaba din asta. Ceea ce stim este faptul ca o femeie insarcinata are dreptul sa se impartaseasca, chiar daca are pacate opritoare de la impartasire. Asta inseamna ca si Biserica are in vedere posibilitatea de a muri o mama la nastere, nu pentru ca vrea ea sa moara sau pentru ca vor altii sa fie asa, ci pentru ca se poate intimpla asa. Dar sunt si femei care fac prea multe avorturi si dupa aceea se intimpla sa aiba si un copil si, in cazurile acestea, este periclitata nasterea. Acum nu stiu daca in aceasta situatie este martira.

Cind eram eu student la Teologie, a murit cineva din personalul scolii, despre care se zicea ca facuse multe avorturi. Avea un baiat si totusi vroia si o fetita. Acum, Dumnezeu stie daca a fost martira. Noi trebuie sa le lasam pe toate in seama lui Dumnezeu.

Bine, dar sunt si cazuri in care medicii spun: "Sigur nasterea aceasta nu poate avea loc".
Bine, daca nu poate avea loc, atunci sa aiba loc sarcina si sa se evite nasterea, dar sa nu se omoare copilul.

Deci, oricum ar fi, omorarea copilului este o crima...
Da. Se considera.

Si nu se justifica prin nimic?
Nu se justifica prin nimic si se justifica, totusi, prin neputinta omului. Sunt atatea femei care nu au destula credinta incat sa le faca disponibile pentru martiriu. Noi nu sfatuim pacatul, dar trebuie sa tratam pacatul. Adica, daca cineva a facut totusi un avort, eu nu pot sa spun ca Dumnezeu nu­l iarta, dar nici nu pot sa spun cuiva sa faca un avort.