GIULGIUL DIN TORINO

Va rugam sa ne vorbiti despre giulgiul din Torino.

Eu cred totusi ca pentru noi giulgiul cel adevarat este incredintarea despre Invierea Domnului nostru Iisus Hristos, nu trebuie neaparat sa-l cunoastem, sa-l atingem, sa vedem, sa stim ce analize s-au facut, la ce rezultate s-a ajuns, ci important este sa avem noi credinta in Invierea Domnului nostru Iisus Hristos, ca si cind am fi vazut giulgiul.

Am o indoiala in ceea ce priveste giulgiul din Torino, in sensul ca in Sfanta Evanghelie de la Ioan se spune ca in mormint a fost gasit giulgiul in care a fost infasurat Domnul Hristos, dar si mahrama care a fost pe capul Mintuitorului, deci doua piese. Atunci, eu personal, nu inteleg cum se face ca pe giulgiu e imprimat chipul lui Hristos, daca pe capul Sau a fost pusa o mahrama. Nu vreau sa introduc o indoiala in sufletele celor care ma asculta, dar v-am spus parerea mea personala. De fapt, noi nu cautam dovezi materiale pentru adevarurile spirituale. Asa incat, cu giulgiu sau fara giulgiu, credinta noastra e aceeasi.

GANDUL, FAPTA SI VIRTUTEA

Un Sfant al Bisericii noastre, Sfantul Maxim Marturisitorul, tilcuind duhovniceste cuvantul acesta: "Nu am om" (Ioan 5, 7), spune ca prin cuvantul "om" trebuie sa intelegem "gand intelept", gandul cel intelept. Cind ai gand intelept, ai ajutor in propria ta fiinta pentru inzdravenire, pentru intarire, pentru imputernicire. Scaldatoarea de la Vitezda, duhovniceste, trebuie inteleasa ca virtutea capabila de cunostinta. Ce inseamna aceasta? Cind avem gand intelept, gandul intelept ne indrepteaza spre fapte bune. Faptele bune, intarindu-se in noi, devin puteri sufletesti, devin virtuti, intariri. Si intarirea aduce cunostinta. Deci, gandul cel bun, gandul intelept, omul, care este gandul intelept, ne indeamna la fapte bune. Faptele bune, intarindu-se in noi devin virtuti si ne inzdravenesc. Si intarirea in bine, intarirea in virtute, aduce cunostinta de Dumnezeu, ne ridica mai presus de lumea aceasta, intru cunostinta. Asta ar insemna ca omul intarit sufleteste, omul care nu mai este slabanog, acela este un om virtuos si un om plin de cunostinta lui Dumnezeu. Si tot Sfantul Maxim Marturisitorul, in tilcuirile lui, spune ca: "Barbat puternic este acela care uneste faptuirea cu cunostinta", cunostinta cu faptuirea. Deci, daca stim niste lucruri bune si le si facem, prin acelea ne intarim si asa devenim barbati puternici.

M-a intrebat cineva acuma, de curind, cum lucreaza diavolul in viata oamenilor. Foarte simplu si usor. Îti da niste ganduri pe care zici tu ca sunt bune sa le implinesti ca bune. De pilda: "Lasa-l sa se distreze ca doar e tinar, ca daca nu se distreaza acum la tinerete, cind sa se mai distreze". Dar daca omul stie ce are de facut, stie de Dumnezeu si de Maica Domnului, daca stie de Biserica si de sfantii lui Dumnezeu, de Tainele Bisericii, de post si de tot ce este bun si frumos, nu se poate sa nu aiba o viata binecuvantata de Dumnezeu.