III. PROGRAM DE ANGAJARE INTR-O VIATA DUHOVNICEASCA AUTENTICA

Ce program dau eu: intai frecventa la biserica. Nu concep un crestin sa nu mearga la biserica, si mai ales un crestin ortodox sa nu mearga la biserica in duminici si sarbatori, mai ales in duminici la Sfanta Liturghie. Doua ceasuri pentru Dumnezeu, daca cred in Dumnezeu, nu e prea mult doua ceasuri pe saptamina. Si daca nu le gasesti cele doua ceasuri pentru Dumnezeu pe saptamina, sa stii ca nu ai Dumnezeu. Sa nu te mai numeri la credinciosi, ca nu esti credincios.

Al doilea punct este sa incepi ziua cu Dumnezeu si sa o sfarsesti cu Dumnezeu, adica cu rugaciuni de dimineata si seara si rugaciunile de la masa. Asta iarasi tine de program. Cine poate incepe ziua fara Dumnezeu si o poate sfarsi fara Dumnezeu inseamna ca nu isi da seama de raportul lui cu Dumnezeu. Daca crezi in Dumnezeu, sa stii ca Dumnezeu nu poate fi neglijat, daca Il neglijezi sa stii ca nu Il ai.

Al treilea punct e sa citesti din Noul Testament in fiecare zi doua capitole, ca sa ti se imbogateasca mintea cu ganduri bune, pentru ca mintea omului e ca o moara, zic parintii, si ce bagi pe moara aceea macina moara. Daca bagi pe moara ganduri bune, bune macina, daca bagi pe moara ganduri rele, rele macina. Si atunci, ca sa-ti inmultesti gandurile bune, trebuie neaparat sa ai un izvor de ganduri bune, pentru ca zice Domnul Hristos ca: "Din prisosinta inimii graieste gura", sau ca: "Din inima omului purced gandurile cele rele". Deci, intai gandurile cele rele. Ca sa purceada gandurile cele bune trebuie sa bagi in minte ganduri bune si acestea se pot gasi in Noul Testament, in Biblie in general, in slujbele Bisericii, in cartile de invataturi duhovnicesti, cum e Filocalia, Patericul si alte carti cum ar fi Razboiul nevazut, Paza celor cinci simturi, care acum au inceput sa circule si e foarte bine.

Al patrulea punct e sa-ti pazesti mintea prin rugaciunea de toata vremea, adica zicind "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul", bineinteles atunci cind nu ai altceva anume de facut cu mintea. Eu nu zic ca un student sa zica "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul" si sa nu asculte cursurile sau sa nu invete. Ci cind e mintea libera si se poate gandi la orice, atunci sa zica "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul" in loc de a se gandi la orice. Si asta ca sa i se limpezeasca mintea, pentru ca toate ale omului pornesc de la gandul omului. De exemplu la Sfantul Pimen s-a dus cineva si a zis: "Parinte, cum se rasplateste raul cu rau?". Si a zis el: "Raul cu rau, frate, se rasplateste intai in gand, dupa aceea in privire - te uiti urt la cel care ti-a facut rau - dupa aceea in cuvant - zici doua vorbe in loc de una, noua in loc de doua si asa mai departe - si dupa aceea in fapta. Dar - zice Parintele si asta e foarte important - daca inlaturi gandul cel rau, la celelalte nu mai vii". Asta este o metoda de sfantire a mintii, de limpezire a mintii, sa zici "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul", dar intins, nu asa ca zici de trei ori si dupa aceea te-ai lasat. Atunci nu ai niciodata posibilitatea sa te intilnesti cu propriile tale ganduri daca nu te ocupi de propriile tale ganduri.

Sa stiti insa ca rugaciunea de toata vremea nu inseamna numai asta, adica sa zici mereu "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul", pentru ca Sfantul Maxim Marturisitorul a fost intrebat: cum, Sfantul Apostol Pavel, care avea grija Bisericilor si propovaduia si el, zice "neincetat sa va rugati", cum se ruga el neincetat? Si solutia pe care o da Sfantul Maxim Marturisitorul este aceasta, ca: "Rugaciunea de toata vremea este a avea mintea lipita pururea de Dumnezeu cu multa evlavie si cu dor, a atrna cu nadejdea de El si a te increde in El in toate, orice ai face si ti s-ar intimpla". Deci Sfantul Maxim Marturisitorul vede rugaciunea de toata vremea mai mult intr-o asezare sufleteasca, intr-o lipire a sufletului de Dumnezeu.

Si in sfarsit, al cincilea punct este postul. In Biserica Ortodoxa toate sunt egale. Postul este obligator, numai ca nu-l pot face toti, dar cei care nu pot sa posteasca trebuie sa stie ca o datorie nu si-o implinesc si trebuie sa gaseasca modalitatea sa faca altceva in loc de postul pe care nu-l pot tine.

Acestea sunt cele cinci puncte de program pe care le dau eu. Dupa aceea, dupa ce au fost consemnate acestea in Convorbiri duhovnicesti, a trecut pe la mine un tinar care a fost la Parintele Arsenie. Si stiind eu ca a fost la Parintele Arsenie, zic: "Mai, ce ti-a spus Parintele Arsenie?" Si tinarul acela spune: "Stiti ce mi-a spus? Oxigen, glicogen, somn, sa-ti pastrezi hormonii si sa ai conceptie de viata crestina". Se cunoaste ca Parintele a invatat medicina si ca de fapt el isi dadea seama ca omul este si trup, nu e numai suflet. Eu am dat un indrumar pentru suflet. Parintele vine si da ceva pentru trup, si zice:

Oxigen. Ce inseamna asta? Aer cat mai bun, sa traiesti in aer cat mai bun.

Glicogen: sa ai o hrana rationala, caci numai asa poti sa ai un echilibru organic. Sa ai glicogen, adica zahar din ficat. Cum? Printr-o hrana rationala, nici mai mult nici prea putin.

Dupa aceea somn. Sunt unii care spun ca e destul calugarului sa doarma un ceas. Daca m-as intilni cu acela care a spus asa, i-as spune ca nu are dreptate. Stiti de ce? Pentru ca somnul e o binecuvantare de la Dumnezeu si Parintele si-a dat seama de lucrul acesta. De curind am gasit in volumul XI din Filocalie ca trebuie sa dormi cel putin sase ore, e mai rational Sfantul Varsanufie decat cel care a scris in Pateric ca e destul sa dormi numai un ceas. Si Parintele Arsenie zicea ca cel putin sase ceasuri de somn continuu. Cel putin, adica inseamna si mai mult. Bineinteles nu vreo zece ceasuri, cum dorm unii acuma vara, se culca pe la zece si se scoala a doua zi tot pe la zece. E cam prea mult.

Al patrulea punct: sa-ti pastrezi hormonii, adica sa nu faci risipa de energie sexuala. Si Parintele si noi care spovedim, intilnim oameni daramati prin abuzuri si de aceea indraznim sa spunem: fiti atenti, nu faceti abuz, nu faceti risipa de energie sexuala.

Si al cincilea punct: sa ai conceptie de viata crestina, adica sa nu umbli dupa alte conceptii de viata, stiu eu, yoga, zen si altele.