INCHISOAREA

As vrea sa retineti ceva, si anume ca cineva a spus intrebind: "De ce oare la inchisori sunt mai multi barbati decat femei?". De ce intr-o inchisoare, in inchisori in general, sunt mai multi barbati decat femei? Si raspundem: pentru ca la biserica sunt mai multe femei decat barbati.

IMPACAREA

Am un cuvant care imi place mie tare mult, din scrierile Sfantului Isaac Sirul, o afirmatie, si anume: "Impaca-te cu tine insuti si va fi in pace cu tine si cerul si pamintul". Tare de multe ori spun eu cuvantul acesta, ca-mi place: impaca-te cu tine insuti, si va fi in pace cu tine si cerul si pamintul.

INALTAREA NOASTRA LA CER

Domnul Hristos S-a inaltat la cer ca inainte-mergator pentru noi! Si noi suntem candidati la Inaltarea la cer, pentru ca suntem beneficiarii Invierii Domnului nostru Iisus Hristos. Un crestin adevarat nu trebuie sa astepte sa invieze din morti. Sufleteste a inviat din morti daca este crestin adevarat. Sfantul Ioan Scararul spune ca exista o inviere a sufletului inainte de Invierea cea de obste, de invierea trupului. Si aceasta este nepatimirea. Chiar asa spune Sfantul Ioan, ca: "nepatimirea este invierea sufletului inainte de Invierea cea de obste".

INDOIALA

Indoiala persista cata vreme credinta este teoretica, nu traita, experimentata.

INDUMNEZEIREA

Ce este indumnezeirea?

Parintii cei duhovnicesti, vorbind despre apropierea omului de Dumnezeu, compara legatura omului cu Dumnezeu cu fierul incalzit in foc. Si spun ca asa cum fierul incalzit in foc primeste insusirile focului, are si el ceva din ceea ce este focul, tot asa si omul care are o legatura cu Dumnezeu intra in legatura cu Dumnezeu in asa fel incat Dumnezeu Se infatiseaza pe Sine in om, il indumnezeieste. Daca stim ce inseamna un lucru incalzit, stim ce inseamna si un om indumnezeit. Adica ceva ce intra in legatura cu Dumnezeu, un om in care Dumnezeu Se manifesta. Se spune ca Fiul lui Dumnezeu intrupat a indumnezeit firea omeneasca. Asa, in continuare, Fiul lui Dumnezeu se intrupeaza in credinciosi, credinciosii devenind madulare ale trupului mistic al lui Hristos si devenind mladite din vita care este Hristos, primind ceva din prezenta Domnului nostru Iisus Hristos. Bineinteles ca asa cum smerenia - zice Sfantul Ioan Scararul - este un dar fara de nume pe care il cunoaste numai cel care-l are, tot asa si indumnezeirea este ceva mai presus de intelegere, dar inteles numai de acela care se indumnezeieste, care devine participant la firea dumnezeiasca, cum ar zice Sfantul Apostol Petru (II Petru 1, 4). E un lucru pe care il urmarim dar pe care nu-l intelegem. Il avem in vedere, dar nu-l putem intelege decat atunci cind simtim adierea dumnezeiasca in noi prin har.

INJURATURILE

Cate unul imi zice ca injura. Si ii zic: De ce injuri? Pai zice, ca asa imi vine. Si eu zic: Bine, da mie de ce nu imi vine? Pai, zice, dumneavoastra sunteti altfel de om. Pai zic: Fii si tu altfel de om!

INSINGURAREA

Insingurarea este o realitate pentru cei ce simt insingurare. Exista insa si o singuratate plina, cind te insingurezi ca sa realizezi ceva deosebit, sa poti fi cu tine insuti, sa te cunosti pe tine insuti. In orice caz, singuratatea voita e diferita de singuratatea nedorita. Cineva care are o singuratate nedorita trebuie sa caute o implinire: Ori o implinire spirituala, daca e format sufleteste, ori o implinire sociala, prin omul de linga tine sau prin omul prin care te-ai putea implini.

INTALNIREA CU HRISTOS

Pentru fiecare dintre noi intilnirea cu Domnul Hristos poate fi la orice rugaciune. Intilnirea cu Domnul Hristos poate fi la orice citire din Sfanta Evanghelie. Intilnirea cu Domnul Hristos poate fi de cate ori facem un bine fratelui nostru. Intilnirea cu Domnul Hristos poate fi pentru fiecare dintre noi, sigur, cind vom trece din aceasta viata si cind se va hotar locul pe care ni l-am pregatit pentru viata vesnica. In Pateric este scris ca: "In ce te gaseste moartea, in aceea te duci". Daca ducem o viata frumoasa si buna si ne gaseste moartea in bine, in bine ne ducem.

Domnul Hristos n-a dat intai Piinea, intai a dat alte Taine. Domnul Hristos le-a dat oamenilor invatatura, n-a spus: "No, oameni buni, uite, daca vreti sa va mintuiti, va dau Eu cale de mintuire: va impartasiti cu Trupul si Singele Meu si va mintuiti". Nu asa! Ci i-a invatat sa fie buni, sa ierte, i-a invatat sa creada, i-a invatat sa se smereasca, i-a invatat sa aiba ingaduinta. Adica toata Evanghelia este un fel de impartasire, toata Evanghelia este un fel de intimpinare a Domnului nostru Iisus Hristos si o intimpinare a noastra pentru Mintuitorul nostru Iisus Hristos.

Noi de multe ori credem ca suntem vinovati inaintea lui Dumnezeu pentru ca nu ajungem sa avem in constiinta noastra bucuria, simtamintul prezentei Mintuitorului nostru Iisus Hristos. Nu stiu daca este asa, pentru ca invrednicirea nu ne-o dam noi, ci Dumnezeu. Nu trebuie sa cerem de la noi lucruri pe care, pina la urma, nu le cere nici Dumnezeu.

INTELEGEREA

Va veni o vreme cind vei intelege ceva din ceea ce nu poti intelege inca. Explica unui copil, de pilda, lucruri pe care le intelege numai omul mare. Degeaba i le spui. Arata-i opere de arta, arata-i tot ce poate avea omenirea mai inalt si mai frumos si n-o sa te inteleaga. De ce? Pentru ca nu e la masurile intelegerii. Tot asa si noi. Cine nu intelege, sa stie ca nu a ajuns la masurile intelegerii. Trebuie sa le primim pe toate prin credinta, sa ne plecam cu mintea, sa stim ca Taina nu sufera ispitire, sa ne lasam condusi de Mintuitorul nostru Iisus Hristos, de Biserica noastra. Daca va vrea Dumnezeu sa intelegem mai mult cindva, vom intelege, iar daca nu, nu. Cat stim e destul, daca stim sa ne plecam cu mintea.

Noi nu putem intelege cat trebuie din lucrurile lui Dumnezeu. Daca le-am intelege, ar fi mai prejos de noi si n-am avea nici un folos din ele. Avem folos din ele, chiar din neintelegerea lor, tocmai pentru ca sunt mai presus de noi. Este mai mult sa stii ca un lucru e mai presus de intelegere decat sa crezi ca l-ai inteles, mai ales daca este vorba de lucrurile lui Dumnezeu. Firea noastra nu poate descoperi adevarurile lui Dumnezeu, ci cel mult le poate primi prin credinta.

Lucrurile ceresti se inteleg cu o minte sfanta, cu o minte induhovnicita, cu o minte mai presus de lume, cu mintea lui Hristos.