MAICA DOMNULUI

Maica Domnului a fost si este locas al dumnezeiestii Treimi. Asa i-a spus ingerul cind Preasfanta Fecioara a intrebat la Buna Vestire: "Cum va fi aceasta de vreme ce eu nu stiu de barbat?". Ea a auzit de la inger atunci: "Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; de aceea si Sfantul care Se va naste din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema" (Luca 1, 34-35). Aici sunt cele trei persoane ale Sfantei Treimi care se unesc in Maica Domnului din clipa in care S-a intrupat Fiul lui Dumnezeu prin umbrirea de sus a Tatalui si prin lucrarea Sfantului Duh. Deci, "Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri - deci e vorba de Duhul Sfant si de Tatal - si Sfantul care Se va naste din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema", e vorba de Dumnezeu Fiul. Deci Maica Domnului devine locas al Preasfantei Treimi. Devenind locas al Preasfantei Treimi, Maica Domnului poate sa ne ajute sa ni se curatesca si mintea noastra, ca sa devenim locasuri ale Preasfantei Treimi. Si locas al Preasfantei Treimi Maica Domnului este in vesnicie: "Curateste mintea mea cea intinata cu tot felul de pacate si o fa locas infrumusetat al Preasfantei Treimi". Numai daca suntem locasuri infrumusetate ale Preasfantei Treimi, prin mijlocirea Maicii Domnului, putem sa laudam marirea si mila cea nemasurata a Maicii Domnului, noi, netrebnicii robii ei.

Maica Domnului si acum este locas al Preasfantei Treimi. Cum? Ca doar L-a nascut pe Domnul Hristos. Domnul Hristos S-a despartit de ea. Da, S-a despartit, asa cum se desparte orice copil de mama lui, dar asta nu inseamna ca Domnul Hristos nu mai este undeva in Maica Domnului. Unde? In inima ei, ca ea nu L-a purtat numai in pintecele ei, ci L-a purtat si in inima ei pe Domnul Hristos. Si de aceea Maica Domnului ramane pentru vesnicie locas al Preasfantei Treimi.

Maica Domnului e ca un rai. Cind avem legatura cu Maica Domnului in constiinta noastra, in gandurile noastre, in simtirile noastre, e ca si cind am fi intrat in rai. E o bucurie de rai de-a fi in legatura sufleteasca cu Maica Domnului.

Pe Maica Domnului o numim "rai cuvantator", "rai de taina". Bucuria din legatura cu Maica Domnului este o traire a raiului.

Mi-aduc aminte, a fost odata la noi la manastire o imprejurare mai grea si mama a zis: "Apoi, daca nu mai poti sta aici, sa vii acasa, ca doar tu ai unde veni". E ceva atat de induiosator... Vedeti ce inseamna inima de mama? Nu te lasa niciodata. Te lasa altii, nu te vor, te ocolesc, te resping, te marginalizeaza, te imping, te asupresc. Asa ceva nu poate face mama! Pot face strainii, dar cine are inima de mama, nu poate. "Apoi tu, daca nu mai poti sta aici, sa vii acasa, ca doar tu ai unde veni...". Daca mama cea paminteasca poate face asa ceva, ganditi-va la Maica Domnului! Maica Domnului sa ne paraseasca vreodata? Se poate cumva sa ne paraseasca Maica Domnului? Nu se poate! De ce nu se poate? Pentru ca este mama, pentru ca are inima de mama. Noi zicem "Maica Domnului" ca si cind am zice un titlu. Or, noi trebuie sa stim ca Maica Domnului este mama. Si nu este mama numai pentru Domnul Hristos, este mama pentru toti cei care vrem s-o avem de mama. "Tu, daca nu mai poti sta aici, sa vii acasa, ca ai unde veni". Apoi sa stiti ca Maica Domnului zice tot asa catre noi!

Un parinte, Dumnezeu sa-i ajute, poate unii il cunoasteti, Parintele Arsenie Papacioc de la Techirghiol, are un cuvant in Convorbiri Duhovnicesti, anume: "Ceea ce poate Dumnezeu cu puterea, poate Maica Domnului cu rugaciunea". Maica Domnului poate sa ne ajute prin rugaciunile ei sa primim binefaceri de la Dumnezeu. Puterea ei este nemarginita, pentru ca rugaciunea ei este puternica si mijloceste revarsare de putere din puterea Fiului ei si Dumnezeului nostru.

Credinciosii doresc sa stie multe despre Maica Domnului si pina la urma s-a ajuns si la niste plasmuiri, niste istorisiri despre Maica Domnului care vor sa umple acest gol, insa in realitate golul acesta este mai mult decat se poate spune despre Maica Domnului, mai ales de catre oameni necompetenti. De exemplu Visul Maicii Domnului e o carte apocrifa care vrea sa spuna ceva despre Maica Domnului, ceva ce nu e in gandirea autentic ortodoxa. Si atunci suntem mai folositi sa avem in vedere putinele informatii despre Maica Domnului, ceea ce este autentic in gandirea ortodoxa si sa ne multumim cu putinul acela. Si putinul acela care il gasim in Sfantele Evanghelii despre Maica Domnului de fapt ne spune mai mult despre Maica Domnului decat acel mult care pina la urma este mai mult o umplutura.

Au aparut si niste carti cu viata Maicii Domnului care nu spun mare lucru. De ce? Pentru ca Maica Domnului a fost smerita, despre Maica Domnului nu se poate spune mult. In Scriptura se spune putin si in alta parte, cei care spun despre Maica Domnului ceva, sau vor sa spuna ceva deosebit, nu sunt competenti. N-au cum sa spuna. De ce? Pentru ca Maica Domnului fiind smerita, n-a vrut sa fie pusa in atentia oamenilor. Dorinta ei a fost ca Domnul Hristos sa fie pus in atentia oamenilor. La nunta din Cana Galileii a zis catre slujitorii de la nunta: "Faceti ceea ce va va spune El" (Ioan 2, 5). Deci "va spun si eu ceva, va spun sa faceti ce va va spune El, nu sa faceti ce va spun eu. Eu nu va spun, n-am eu rostul de a va spune, ascultati-L pe El, pe Iisus". Si asa ca Maica Domnului a fost smerita pina la asa masura, incat ea nu a vorbit despre cele ale ei, despre maretiile ei, despre nasterea ei mai presus de fire.

Acest cuvant "Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau" arata smerenia Maicii Domnului in fata vointei lui Dumnezeu, supunerea. Si asta imi aminteste de un cuvant al Parintelui Arsenie Boca, Dumnezeu sa-l odihneasca, cuvantul ca: "Noi avem mintea care discuta cu Dumnezeu in loc sa se supuna fara discutie". Apoi Maica Domnului a avut mintea care s-a supus lui Dumnezeu fara discutie. "Fie mie dupa cuvantul tau".

Maica Domnului n-a facut niciodata publicitate din alegerea ei, n-a facut niciodata publicitate din ceea ce avea numai ea si ceea ce trebuia sa stie ea si nu altii, ea nu s-a afisat niciodata cu curatia ei, cu fecioria ei, nu s-a afisat niciodata cu alegerea ei, nu s-a afisat niciodata cu maretiile ei reale, ci a trait intr-un anonimat, intr-o retragere totala, intr-o retragere in care nu s-a pus in evidenta cu nimic si nici macar cu retragerea. Iata un exemplu al Maicii Domnului fata de noi si pe care-l avem in vedere, si ar trebui sa-l avem in vedere de cate ori vrem sa ne punem in atentia altora, de cate ori vrem sa ne infigem in constiinta cuiva, caci in cazul acesta nu suntem pe calea Maicii Domnului.

"Faceti ceea ce va va spune El" (Ioan 2, 5). Am putea zice ca cuvantul acesta este un cuvant vesnic si cuvantul de indrumare al Maicii Domnului, mesajul Maicii Domnului: "Faceti ce va va spune El", pe El Il vreau in lucrare, pe El Il vreau in atentie, pe El, pe Fiul meu. "Faceti ceea ce va va spune El" (Ioan 2, 5).

Mintuirea se face prin Dumnezeu. Noi degeaba vrem sa facem niste lucruri extraordinare. Ceea ce trebuie sa facem noi este sa ne lasam in miinile lui Dumnezeu si apoi lucreaza Dumnezeu ca un Sfant, cum stie cu fiecare dintre noi, si daca vrea Dumnezeu sa ne afirme ne afirma, si daca nu vrea Dumnezeu sa ne afirme degeaba vrem sa ne afirmam noi.

Asta inseamna sa urmam exemplul Maicii Domnului, sa fim smeriti, adica sa fim fara veleitati, si mai ales fara veleitati religioase. Nu zice nimeni ca nu trebuie sa ocupam, ca crestini, locuri de frunte in societate, locuri de frunte in cultura, locuri de frunte chiar in conducerea oamenilor. Putem sa avem astfel de locuri si sa dea Dumnezeu sa fie cat mai multi crestini la locuri de frunte si la locuri din care sa poata ajuta pe altii, dar lucrul de capetenie pentru noi este sa-I slujim lui Dumnezeu si sa ne ridice Dumnezeu acolo unde vrea El sa fim. Asa a facut Maica Domnului. Maica Domnului parca ar fi stiut cuvantul Sfantului Isaac Sirul ca: "Desavarsirea este o prapastie de smerenie".

In legatura cu cele intimplate indata dupa Nasterea Mintuitorului nostru Iisus Hristos, cu inchinarea magilor, cu inchinarea pastorilor, in legatura cu inchinarea pastorilor, ne spune Luca in Sfanta Evanghelie ca Maica Domnului pastra toate in inima ei. Cineva, si cred ca pe buna dreptate, spunea ca Maica Domnului este adevaratul chip al Ortodoxiei. De ce? Pentru ca a pastrat in inima ei cuvantele cele folositoare, cuvantele cele bune, le-a pastrat in inima ei. In masura aceasta suntem ortodocsi, in masura in care, ca si Maica Domnului, pastram si noi cuvantele cele sfante in inima noastra.

Sa ne gandim ca Maica Domnului a trait in tacere, dar a spus si cuvant cind a fost necesar sa spuna, de exemplu: "Vin nu au", a spus si cuvant atunci cind a trebuit sa spuna cuvant: "Faceti ceea ce va va spune El", a spus cuvant de rugaciune cind a zis: "Mareste suflete al meu pe Domnul".

Deci Maica Domnului a si vorbit, nu numai a tacut. Noi deducem ca si ducea viata in tacere prin faptul ca Sfantii Evanghelisti ne spun putine cuvante ale Maicii Domnului. Maica Domnului a spus cuvant si atunci cind a zis: "Iata, tatal Tau si eu ingrijorati Te cautam", cuvant sa zicem asa de nemultumire, un cuvant de neliniste si totusi l-a spus. A trebuit spus si l-a spus. Asa ca daca invatam sa tacem, sa invatam sa tacem mai mult cind trebuie sa tacem, nu sa nu vorbim.

Ma gandesc ca ar trebui sa se gandeasca multi dintre credinciosii nostri, si mai ales femeile, ar trebui sa se gandeasca mereu la exemplul Maicii Domnului si cind e vorba de imbracaminte, de felul cum se imbraca. Adica sa aiba o cuviinta in imbracaminte gandindu-se si la Maica Domnului.

Care trebuie sa fie raportul nostru cu sectele evanghelice? Avem dreptul sa fim pasivi, fie cler fie laici?

E greu de spus. Cred ca ceea ce trebuie sa facem noi in raport cu ei ar fi aceea sa avem un ascendent moral, sa ne recomande viata noastra mai mult decat pe ei. Asta ar fi prima biruinta. In al doilea rind putem sa-i ocolim, nu ostentativ, dar sa nu ne prea facem vorba cu ei, pentru ca sa stiti ca de multe ori influentele acestea, chiar daca nu doboara, in orice caz clatina, si nu sunt toti destul de intariti ca sa poata sa faca fata. Episcopul de la Vilcea, care a fost, P.S. Iosif Gafton, a fost cindva la noi la manastire, si el si un frate de-al lui au fost studenti in teologie. Si au venit la vorba acasa despre ce spun sectarii despre Maica Domnului. Si a zis ca tatal lor care era preot nu i-a lasat sa vorbeasca asa ceva in casa lui. Adica isi dadea seama totusi ca noi nu discutam despre Maica Domnului, ci noi o cinstim pe Maica Domnului.

Se zice ca un copil isi cauta mama. "Nu ati vazut pe mama?" - intreba copilul. Si cineva ii spune: "Ma copile, am vazut o femeie, a trecut adineaori pe aici". Dar zice copilul: "Eu nu caut o femeie, eu o caut pe mama". Nici mamele noastre nu sunt o femeie ca toate femeile, ci sunt unice fata de celelalte femei. Deci Maica Domnului, daca ingerul a spus: "Binecuvantata esti tu intre femei", nu mai avem noi alt cuvant sa spunem ca Maica Domnului a fost o femeie ca toate femeile, pentru ca nu a fost o femeie ca toate femeile.

Inainte cu mai multi ani, stiu eu, vreo sapte, am citit o carte intitulata Faceti ceea ce va va spune El (cuvante spuse de Maica Domnului la Nunta din Cana Galileii). Autorul acestei carti pune o problema pe care mi-am pus-o si eu cu mai mult timp in urma: ca oamenii de astazi sunt mai putin cinstitori ai Maicii Domnului si se intreba din ce cauza. Si raspunsul, care mi-a placut foarte mult, era acesta: "Crestinismul nostru este un crestinism de idei", fiti atenti ce frumos urmeaza, "si ideile n-au mama". Daca Il avem pe Domnul Hristos in cinstea cuvenita, daca pentru noi Domnul Hristos este o realitate, nu putem sa nu fim cinstitori si ai Maicii Lui. Iar daca pentru noi Domnul Hristos este o idee, n-avem atunci pentru ce sa-I cinstim mama, pentru ca ideile n-au mama. Extraordinar de frumos prezentata chestiunea!

Cred ca Maica Domnului va fi buna si cu necinstitorii ei, sau, in orice caz, va fi buna cu cei care nu o cinstesc pur si simplu, nu ca au ceva impotriva Maicii Domnului, pentru ca Maica Domnului e buna si o sa-i inteleaga si pe cei care sunt cuprinsi de neputinta aceasta a mindriei sau de pacate care nu-i lasa sa inteleaga lucrurile asa cum sunt, pentru ca nu se lasa condusi de Biserica. Parintele Arsenie Boca, Dumnezeu sa-l odihneasca, zicea ca: "In mintea stramba si lucrul drept se strmba". Asa ca Maica Domnului o sa-i inteleaga pe cei care au avut minte strmba, iar noi dorim ca oamenii sa aiba macar bucuria pe care o avem noi din faptul ca suntem cinstitori ai Maicii Domnului.

Nu exista Ortodoxie fara Maica Domnului.