SFANTA EVANGHELIE

Sfanta Evanghelie pentru noi, dreptmaritorii crestini, este prilej de intilnire cu Domnul Hristos, este Hristos in mijlocul nostru.

Sfanta Evanghelie este considerata ca o icoana cuvantatoare.

Noul Testament este cuvantul lui Dumnezeu catre om.

Nu stiu daca v-ati gandit vreodata ca daca am lua in consideratie toata Evanghelia cata o stim si cata o intelegem, si am cauta un moto pentru Evanghelia intreaga sau pentru parti din Evanghelie, oare care s-ar potrivi cel mai bine? Sa stiti ca eu m-am gandit si mi-am si ales un moto pe care l-as pune in fata Evangheliei si in fata Evangheliilor si in fata fiecarei parti din Evanghelie. E un cuvant pe care l-au spus oameni din multime si pe care il gasim in Sfanta Evanghelie de la Marcu. In Sfanta Evanghelie de la Marcu, in capitolul 10, de la versetul 46 se spune cum Domnul Hristos a dat vedere unui orb de la Ierihon. Si in istorisirea aceea se spune ca orbul de la Ierihon striga: "Iisuse, Fiul lui David, miluieste-ma!", dupa ce a aflat el de ce e multime, a auzit tumultul. El cersea la marginea Ierihonului si a auzit tumultul multimii si a intrebat cine e, ce se intimpla. Si i s-a spus ca trece Iisus din Nazaret. Si atunci el, din toate puterile, a inceput sa strige: "Iisuse, Fiul lui David, miluieste-ma!". Si lumea ca lumea: taci ma acolo, vezi-ti de treaba! Si el striga mai departe. Si atunci Domnul Hristos le-a poruncit oamenilor sa-l duca la El. Si cineva, unii din multime, s-au dus la el si au zis asa: - tare m-as bucura daca ati tine minte, daca nu cititi singuri in Sfanta Evanghelie de la Marcu, dar sa-l fixati pentru cealalta vreme a vietii dumneavoastra - "Ai incredere, scoala-te. Te cheama!" (Marcu 10, 49). Deci ai incredere, scoala-te, te cheama. Eu cred ca aceste cuvante spuse de oameni din multime si cuprinse in Sfanta Evanghelie de la Marcu se potrivesc pentru toata Evanghelia, pentru toate Evangheliile si pentru toate partile din Evanghelie care sunt adresate fiecaruia dintre noi. Ai incredere, scoala-te, te cheama!

Evanghelia ne aduce in fata nadejde mai presus de nadejde.

Eu cind am ajuns la Teologie (la facultate) am aflat ca se discuta atatea pe marginea Evangheliilor. Si m-o luat groaza! Pina atunci, cind il auzeam pe preot zicind: "Din Sfanta Evanghelie de la Marcu citire, sa luam aminte", imi plecam genunchii si deodata cu genunchii si mintea. Dupa aceea am ajuns sa-mi plec genunchii, dar sa nu mai imi plec mintea chiar asa de sigur, pentru ca am zis: Dom'le, da' dac-or avea dreptate si aia care zic altfel? In sfarsit. Ultimul cuvant il are Biserica, in sensul ca ceea ce ne da Biserica aceea primim, nu ceea ce ne dau cei care ciopartesc textul scripturistic.

Credinciosii intemeiati in credinta e bine sa-si gaseasca in fiecare zi timp sa citeasca din Sfanta Scriptura. Eu recomand in mod special Noul Testament si recomand sa se citeasca in fiecare zi doua capitole din Noul Testament.

SFANTA LITURGHIE

Cea mai de capetenie eticheta a Ortodoxiei este Sfanta Liturghie.

Toate slujbele Bisericii ne pregatesc pentru Liturghie, Liturghia nu e desprinsa de celelalte slujbe ale Bisericii, ci e impreuna cu slujbele Bisericii, asa incat cineva care vrea sa slujesca Sfanta Liturghie trebuie sa participe si la celelalte slujbe ale Bisericii ca sa se poata pregati pentru cea mai inalta slujba a Bisericii, pentru Sfanta Liturghie.

Sfanta Liturghie este un fel de rezumat al celorlalte sfante slujbe in intelesul ca in Sfanta Liturghie se prezinta evenimentele de mintuire care tin de viata ortodoxa, de viata Bisericii Ortodoxe.

Nu numai in cuprinsul unui timp limitat cat tine o Sfanta Liturghie, ci in toate zilele vietii noastre si toata viata noastra, chiar si viata de studiu, chiar si viata de indatoriri sociale trebuie sa fie un fel de liturghie dupa Liturghie, trebuie sa fie un fel de stradanie de a aduce pe Dumnezeu, pe Domnul Hristos, in mijlocul nostru, cum se spune la Sfanta Liturghie cind slujesc mai multi preoti si cind se imbratiseaza si zic: "Hristos in mijlocul nostru", si celalalt: "Este si va fi", si primul iarasi: "Totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor", iar al doilea: "Amin".

Constiinta aceasta a aducerii in lumea aceasta a Domnului Hristos in constiinta noastra, si in viata noastra si in viata sociala, este o constiinta ortodoxa, este o gandire ortodoxa, care are drept eticheta, drept rezumat, drept firma sa zicem asa, Sfanta Liturghie, care nu trebuie sa ramana in biserica, ci trebuie dusa de fiecare dintre noi la masurile noastre pina acolo unde ajungem cu viata noastra si sa ne ferim de tot ce ar impiedica preamarirea lui Dumnezeu, pentru ca unde nu este preamarirea lui Dumnezeu, acolo nu este nici Liturghie, pentru ca nu este Ortodoxie.

Toata vremea de slujire a lui Dumnezeu este o liturghie si toata vremea de a-I sluji lui Dumnezeu, in orice latura a vietii, trebuie sa fie o prelungire a Sfantei Liturghii. Toata vremea vietii credinciosului trebuie sa fie o liturghie, o liturghie pentru care se pregateste prin slujbele Bisericii si prin ceea ce face el pentru mbunatatirea sufletului lui prin puterea lui Dumnezeu. Si toata viata crestinului trebuie sa fie o liturghie si dupa Liturghia cea din biserica, o slujba liturgica, adica o slujba de sfantire a fiintei personale, a fiintei noastre umane, si de sfantire a naturii, de sfantire a intregii existente umane. Pe ceea ce ne punem pecetea, sa fie o pecetluire adusa din partea lui Dumnezeu.

Sfanta Liturghie este o sarbatorire cuprinzatoare. Sarbatorim evenimente legate de mintuirea noastra, evenimente care au dus la mintuirea obiectiva, la mintuirea in general a credinciosilor si totodata Sfanta Liturghie este si un prilej de sarbatorire a oamenilor lui Dumnezeu, a Maicii Domnului, a sfantilor, asa incat anul bisericesc, in cele din urma, se rezuma in fiecare Sfanta Liturghie cu tot ce are el ca sarbatori anume de peste an. De cate ori luam parte la Sfanta Liturghie, luam parte la toate sarbatorile pe care le avem in cursul unui an bisericesc, iar aceasta in timp scurt si cu participarea cata o avem noi la aceste evenimente si la aceste sarbatori.

Sfanta Liturghie este o sarbatorire cuprinzatoare in intelesul ca in ea se rezuma, se cuprinde intr-un timp scurt, ceea ce s-a intimplat in timpi mai indelungati, ceea ce s-a intimplat in istoria Bisericii si ceea ce sarbatorim noi. Nu trebuie sa asteptam Pastile, pina cind mai vin o data Pastile, pentru ca fiecare Sfanta Liturghie e si Sfantele Pasti. Nu trebuie sa asteptam pina va veni Vinerea cea Mare in legatura cu Pastile, pentru ca fiecare Sfanta Liturghie este Jertfa Mintuitorului nostru Iisus Hristos. Nu trebuie sa asteptam Cina cea de Taina pina in Joia Mare de anul viitor de pilda, pentru ca Sfanta Liturghie este si Cina cea de Taina. Nu trebuie sa asteptam Inaltarea Domnului pina la vremea cind se va sarbatori dupa Pasti, pentru ca fiecare Sfanta Liturghie este si Inaltarea Domnului. Nu trebuie sa asteptam cea de-a doua venire, cind va fi ea - Dumnezeu stie cind va veni din nou Domnul Hristos cu marire sa judece viii si mortii - pentru ca la fiecare Sfanta Liturghie e si a doua venire a Domnului Hristos.

Fiecare Sfanta Liturghie este o raza din Pastile cele mari si preasfantite, este o inainte-gustare a Pastilor celor vesnice. Noi credem ca in vesnicie vom fi intr-o praznuire neincetata a Sfantelor Pasti.

Acesta este indemnul poate cel mai nebagat in seama din Sfanta Liturghie: "Cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste, apropiati-va". Pe de-o parte pentru ca oamenii nu se apropie, si pe de alta parte pentru ca unii fac o moda din asta si se apropie, dar nu "cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste".

Cine nu are decat Biblia, are prea putin. Cine are si Biblia si Liturghia, are cat trebuie. De pilda, in cadrul Sfantei Liturghii sarbatorim si Intimpinarea Domnului. Noi stim ca atunci cind era Prunc de 40 de zile, Domnul Hristos a fost dus de Maica Domnului si de dreptul Iosif la Templul din Ierusalim si L-a intimpimat dreptul Simeon si Proorocita Ana. Si dreptul Simeon e prezentat de Biserica ca fiind primitor de Dumnezeu. Apoi noi suntem mai primitori de Dumnezeu decat dreptul Simeon! Pentru ca dreptul Simeon l-a avut pe Domnul Hristos in brate, dar noi Il avem pe Domnul Hristos in inima! Posibilitatea aceasta ne-o da Biserica noastra prin Sfanta Liturghie. Biblia ne informeaza, dar Biserica ne da posibilitatea sa se realizeze lucrul acesta. Deci Sfanta Liturghie este prilej de intimpinare a Domnului Hristos.

SFANTA TREIME

Eram odata la Cluj si zice cineva catre mine: "Parinte, sa ne spuneti ceva despre Taina Sfantei Treimi!". Si am zis: "Nu va spun nimic". "De ce?". "Pentru ca nu va pot spune, nu va pot descoperi tainele". Nimeni nu ne poate descopri lucrurile mai presus de noi. Numai Dumnezeu se poate descoperi pe El Insusi si numai Dumnezeu poate descoperi si celelate Persoane ale Sfantei Treimi, si daca ne descopera Dumnezeu, inlauntru nostru ni le descopera, Il intelegem cat putem intelege. Toti niciodata n-ajungem sa-ntelegem. Om pe om nu-l poate face sa-nteleaga lucrurile mai presus de om.