TINERETEA

Tineretea are ceva al ei, ceva ce­-ti place, ceva ce te odihneste. Mie dintotdeauna mi­-au placut tinerii, si la tinerete si la batrinete, si­-mi plac si­-acuma. Da sa stiti, eu spun asa cu toata inima! De ce? Pentru ca tinarul e modelabil, batrinu-­i tapan, nu mai ai ce face cu el, a ajuns ce­a ajuns, este ce este si, Doamne­-ajuta! Stai de vorba cu el, ca tot aia ti­-o spune si prima oara si a zecea oara! Pe cind un tinar zice: "Domnule, daca o avea dreptate, ia sa vad eu, ma mai gandesc eu". Ii spui: "Mai frate, uite, n-­are nici un rost sa te duci la discoteca, numai te-­ntuneci acolo, te patezi cu tot felul de pacate, te agiti si te exciti... Ce rost are sa te duci acolo si sa aduci in biserica ce­-ai vazut acolo", pentru ca realitatea asta este, omul duce in el ce a acumulat. Asa-­i omul, produsul societatii in care traieste. Si mai ales daca-­si alege el niste lucruri negative si traieste negativ.

Tinerii, prin structura lor, prin nazuintele lor, prin felul de a se angaja in anumite actiuni, sunt mai aproape de fericire, sunt mai aproape de realizari care sa le dea multumire si fericire. Si tinerii mai sunt cumva fericiti, in sensul ca nu au un trecut lung care sa fie patat de ganduri rele, de fapte necuviincioase, de vorbe nelalocul lor, pentru ca tineretea este mai aproape de copilarie, iar copilaria este intr­-un fel idealul crestinului. Nu in sensul sa ramanem la copilarie ca faza de inceput, ci in intelesul sa ne mentinem in sfera copilariei in ceea ce priveste seninatatea, nerautatea sau rautatea fara durata si in ceea ce priveste nevinovatia cata este in copilarie.

Cind m-­am dus eu la Mitropolitul Nicolae Balan sa primesc binecuvantarea pentru Teologie, mi­-a spus sa am lumina in suflet. A aflat ca sunt fara lumina fizica si a zis: "Sa ai lumina in suflet". Asta e ceea ce dorim noi mai ales tinerilor. Pentru ca daca ai lumina, mai ales la tinerete, poti avea pina la sfarsit si pina in vesnicie. Si daca n­-o ai la tinerete, nu-­i sigur ca o poti dobindi dupa aceea.

Mijlocul pentru a ajunge "batrineti fericite" este, in primul rind, tinerete cinstita.

Se spune despre copil ca este "oglinda parintilor" si ca este "tatal omului mare", pentru ca omul mare mosteneste cele ale copilariei. De aceea noi suntem pentru o tinerete cinstita ca sa putem ajunge si la o batrinete fericita.

Mitropolitul Balan avea o vorba faina: "Cea mai frumoasa podoaba a unui tinar este inima curata si mintea treaza". Sa stiti ca inima se murdareste si ea. Cu ce se murdareste ? Cu ganduri murdare, cu imagini murdare, cu fapte murdare. Toate acestea se inscriu in noi. Suntem ce am devenit. Daca inima­-i curata, intra in ea Domnul Hristos. Cind intra Domnul Hristos la noi ? Cind ii facem loc, cind scoatem murdariile din noi, pentru ca nu poate intra in loc spurcat.

Mie mi s-a parut totdeauna curios cind am intilnit un tinar trist. De ce? Pentru ca tineretea nu se potriveste cu tristetea. Si de fapt un om credincios trebuie sa fie totdeauna un om tinar. Si intr-un fel toti suntem tineri, numai ca suntem tineri de mai multa vreme. Si daca suntem tineri inseamna ca trebuie sa fim si oameni de bucurie, ca bucuria credintei sa stapineasca in sufletele noastre, pentru ca credinta noastra este izvor de bucurie, este izvor de nadejde, este deschiderea raiului spre noi, este raiul in viata noastra.

Sfanta Evanghelie de la Ioan ne prezinta o minune facuta de Domnul Hristos, inmultirea piinilor, cind a saturat cu cinci piini si doi pesti o mare multime de oameni. In relatarea acestei minuni, Sfantul Ioan are o afirmatie pe care nu o gasim in celelate Evanghelii, si anume, unul dintre apostoli a spus catre Domnul Hristos, cind era vorba sa sature multimea care era acolo: "Este aici un tinar care are cinci piini si doi pesti" (Ioan 6, 9), deci nu apostolii aveau cele cinci piini si doi pesti, ci un tinar. E foarte frumos cind te gandesti ca un tinar avea ceva de oferit pentru multime.

Ceea ce imi place mie sa pun in evidenta este faptul ca un tinar a avut ceva de oferit. Ar trebui ca toti tinerii sa aiba ceva de oferit si ceea ce ar trebui sa ofere toti tinerii ca ofranda pentru Domnul Hristos este ceea ce spune Mitopolitul Nicolae Balan in legatura cu tinerii ca: "Cea mai frumoasa podoaba a unui tinar este inima curata si mintea treaza".

Un tinar care ar vrea sa se angajeze intr-o lucrare, oricare ar fi ea, in Biserica, trebuie mai intai sa se angajeze in lucrarea modelarii de sine.

Eram student la Teologie in anul I sau al II-lea cind a venit la noi Mitropolitul de atunci, Nicolae Balan, la un curs. A venit vorba despre tinarul cel bogat. A cerut Mitropolitul un Noul Testament. I s-a dat si el a citit din Sfanta Evanghelie de la Marcu ca Domnul Hristos a privit la el, la tinar, si i-a fost drag de el. Am citit Noul Testament cu mult timp inainte de a fi la Teologie si am citit despre tinarul cel bogat de mai multe ori dar nu m-am oprit niciodata la afirmatia ca Domnului Hristos i-a fost drag de tinarul bogat. Dar, de atunci incoace, m-am gandit adeseori cu drag la omul de care i-a fost drag Domnului Hristos. Nu ni se spune de ce i-a fost drag Domnului Hristos de tinarul bogat, dar ntelegem din Sfanta Evanghelie ca Domnul Hristos a privit la el dupa ce tinarul bogat a spus ca a implinit poruncile pe care i le-a pus in atentie Domnul Hristos si dupa aceea e scris ca i-a fost drag de el. E o bucurie pentru noi sa ne gandim la un om pe care Domnul Hristos l-a cuprins in inima Sa. E o bucurie sa stim ca au existat oameni de care i-a fost drag Domnului Hristos in mod special. Si stiind aceasta, sa ne gandim cum am putea face ca sa intram si noi in atentia Domnului Hristos si ca sa-I fie drag de fiecare dintre noi. Asta inseamna ca fiecare dintre cei care vor sa fie ca tinarul cel bogat sa stie ce anume cere Domnul Hristos de la el si sa faca ceea ce El cere. Tinarul bogat l-a intrebat pe Domnul: "Ce sa fac sa mostenesc viata de veci?". Domnul Hristos i-a spus: "Daca vrei sa intri in viata pazeste poruncile, implineste poruncile". Tinarul a intrebat care porunci. Domnul Hristos a zis: "Sa nu ucizi, sa nu curvesti, sa nu furi, sa nu depui marturie mincinoasa, sa cinstesti pe tatal tau si pe mama ta". Sunt cinci porunci din Decalog. Deci, Domnul Hristos nu i-a spus toate poruncile din Decalog, ci numai cinci dintre ele, la care a adaugat, dupa Evanghelia de la Matei, "sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine nsuti", iar dupa Evanghelia de la Marcu, "sa nu inseli pe nimeni". Sunt sapte porunci care trebuie neaparat implinite. Si daca le implinim ne asemanam cu tinarul cel bogat care a spus: "Toate acestea le-am implinit". Domnul Hristos a privit la el si i-a fost drag.

Sa pornim de la acest gand in formarea noastra, in modelarea noastra ca tineri. Daca facem asa, avem parte de viata vesnica.

TALHARUL SI MAGDALENA

E o mare bucurie sa stim ca cel dintai mostenitor al raiului a fost un tilhar pocait. De ce? Ca sa indrazneasca toti cei ce, facind rele, se intorc la Domnul Hristos, sa indrazneasca si sa stie ca Domnul Hristos nu are pe nimenea de pierdut si ca mintuieste pe toti aceia care vor sa fie mintuiti, numai sa se mute de la rau la bine, sa se intoarca de la cele rele la cele bune.

Tilharul de pe cruce, spune Sfantul Ioan Gura de Aur, a sarit de pe cruce in rai.

E o mare bucurie pentru noi sa stim ca Maria Magdalena a fost cea dintai care L-a vazut pe Domnul Hristos inviat, ea din care Domnul Hristos cindva scosese sapte draci, ceea ce inseamna ca Domnul Hristos este binevoitor fata de toti oamenii, fata de toti pacatosii care nu vor sa ramana pacatosi, fata de toti pacatosii care isi schimba viata prin darul lui Dumnezeu si devin sfanti prin puterea lui Dumnezeu.

TRANSPLANTUL DE ORGANE

Parinte Teofil, ce parere aveti vizavi de transplantul de organe? Un crestin poate accepta sa doneze sau sa primeasca organe in timpul vietii sau dupa moarte?

Chiar acum de curind au fost un tata cu un fiu, fiul avea nevoie de un rinichi si tatal era dispus sa-i ofere copilului unul dintre cei doi rinichi ai lui. Mi-a placut gestul tatalui, desi nu stiu daca eu personal as putea ajunge in situatia sa ofer un organ cuiva ca sa traiasca el mai departe in lumea aceasta prin ceea ce pot eu sa-i ofer. De fapt, ar trebui cu totii sa avem capacitatea aceasta adoptata. Acest tata, fara sa fie deosebit de religios, nu din motive religioase, ci din motive de paternitate, e dispus sa-i ofere fiului sau un organ. Eu cred ca se poate oferi un organ si in viata, si dupa moarte, nu se mai pune problema, in fond, ca nu mai esti tu cel care dispui de organele tale, se poate oferi cine are taria morala ca sa faca lucrul acesta. Poate sa-l faca ca o jertfa, desi nu stiu daca e chiar jertfa in toate cazurile. Poate sa fie o jertfa in sensul ca suporta omul o operatie si dupa aceea se poate trai, de exemplu, fara un rinichi, se poate trai ca si cu doi rinichi, nu mai este o jertfa dupa aceea, dar atunci poate sa fie o jertfa, atunci cind te supui la operatia respectiva. In rest, ai bucuria ca ai putut sa ajuti pe cineva si acel cineva e un membru al familiei tale, e o bucurie sa-l vezi traind linga tine prin ceea ce ai putut tu sa-i oferi. Nu cred ca e un lucru rau sa oferi un organ care poate sa fie pentru binele altuia.

UCENICUL

Parinte Teofil, ce inseamna sa fii ucenic?

Sa fii ucenic inseamna sa te lasi indrumat si modelat. Asta-i situatia de ucenic: sa te pleci cu mintea, sa nu stii tu mai multe decat cel care te indruma. Sa faci ceea ce a zis Domnul Hristos: sa mergi pe urmele Lui, sa-l urmezi pe cel care te indruma. Sfantul Apostol Petru, de pilda, la Pescuirea Minunata, a zis catre Domnul Hristos: "Toata noaptea ne-am trudit si n-am prins nimic, dar pentru cuvantul Tau arunc mreaja in mare si pentru ca zici Tu" (Luca 5, 5). Asta inseamna sa fii ucenic. De aceea a putut fi Sfantul Apostol Petru ucenic, pentru ca s-a plecat cu mintea. Parintele Arsenie Boca zicea ca noi avem mintea care discuta cu Dumnezeu, in loc sa se supuna fara discutie. O astfel de minte avea Sfantul Apostol Petru la Cina cea de Taina, cind a zis: "Doamne, Tu sa-mi speli mie picioarele?". Si a auzit de la Domnul Hristos: "Ceea ce fac Eu acum tu nu intelegi, dar mai tarziu vei intelege" (Ioan 13, 6-7). S-a impotrivit mai departe si atunci a zis Domnul Hristos: "Daca nu te voi spala, nu ai parte cu Mine" (Ioan 13, 8). De unde intelegem ca ucenicia este plecare de minte. Daca nu te pleci cu mintea, daca stii tu mai bine, daca ai tu opinii care te scot de sub ascultarea fata de duhovnic, in cazul acesta sau duhovnicul nu-i duhovnic, sau ucenicul nu-i ucenic. Sau amindoua.