8. Primul exil

In a treia zi dupa caterisire, pe la amiaza, Ioan s-a pus la dispozitia celor ce aveau sa execute ordinul fara ca multimea sa stie, si a plecat in surghiun , in localitatea Praenetum din Bitinia . In acel timp a avut loc un cutremur, iar un obiect de valoare s-a spart in dormitorul imparatesei. Fiind interpretate ca instiintari dumnezeiesti, imparateasa, la amenintarea poporului care a inceput sa se miste, a convins pe imparat sa-l cheme pe Ioan din exil . Si fiind adus Ioan in Constantinopol, "poporul l-a intampinat cu cantari, anume facute pentru acest moment, cei mai multi oameni purtand lumanari aprinse". Dar Ioan n-a voit sa intre in cetate, spunand ca un sinod trebuie sa-l declare nevinovat, si a ramas in mahalaua Marianis. Si pentru ca intarzia sa intre in cetate, multimea s-a tulburat si mai tare si a inceput sa profereze injurii la adresa imparatului. De aceea, el s-a vazut nevoit sa intre. Si, intrand, multimea l-a rugat sa intre in biserica, sa stea pe tronul episcopal, sa binecuvanteze si sa-i adreseze cuvant, lucru pe care Ioan l-a facut , in aceasta atmosfera de entuziasm, Teofil si episcopii egipteni s-au salvat prin fuga de furia poporului, pentru ca orasul intreg cerea ca el sa fie aruncat in mare . Viata episcopului Ioan a decurs, in general, in liniste, pana cand in apropierea bisericii a fost inaltata o statuie de argint, - care o reprezenta pe imparateasa Eudoxia, imbracata cu hlamida -, pe o coloana purpurie, asezata pe un piedestal inalt. Langa aceasta statuie aveau loc de obicei "jocuri populare", Ioan, considerand cele intamplate ca o batjocura la adresa bisericii, cu indrazneala-i cunoscuta a inceput sa vorbeasca impotriva celor ce faceau aceasta, imparateasa, dandu-si seama ca Ioan se refera la ea si socotind cuvintele lui o insulta, a cerut iarasi convocarea unui sinod impotriva lui loan . Acest fapt nu l-a intimidat pe Ioan, ci el a blamat-o inca si mai pe fata in biserica, zicand: "Iarasi se manie Irodiada, iarasi joaca, iarasi se straduie sa obtina capul lui Ioan pe tipsie" .

Creandu-se din nou tensiune intre episcop si Curte, apropiindu-se ziua Nasterii Domnului, imparatul n-a venit la biserica, precum ii era obiceiul, si i-a declarat lui Ioan ca nu va avea comuniune cu el inainte de a se dezvinovati de acuzele care i se aduc .

In Constantinopol fusese din nou invitat Teofil, impreuna cu episcopii dusmani ai lui loan .

La sugestia acestuia i se reprosa lui Ioan, in virtutea unui canon formulat de arieni impotriva lui Atanasie, ca nu avea dreptul sa-si reia tronul inainte de a fi rejudecat de un sinod. Canonul suna asa: "Daca vreun episcop sau preot, pe drept sau pe nedrept caterisit, ar reveni la Biserica sa, fara asentimentul sinodului, unui astfel de episcop sa nu i se dea posibilitatea de aparare si sa fie indepartat definitiv de Biserica" . Or, acest canon fusese abrogat la Sardica. in aceasta situatie, in postul Pastilor, a venit la imparat episcopul Antioh si i-a spus ca Ioan este "un invins" si l-a sfatuit sa porunceasca sa fie indepartat, pentru ca se apropie Pastele.

Imparatul i-a cerut lui Ioan sa paraseasca Biserica, porunca pe care acesta a respectat-o in sambata cea mare , Ioan n-a mai mers Ia biserica, insa preotii sai au adunat poporul in baia publica, supranumita Constantiniana, au facut priveghere si au botezat pe cei catehizati .