Plugusorul - Alaiul plugusorului

Plugusorul - Alaiul plugusorului Mareste imaginea.


Plugusorul - Alaiul plugusorului


Datina plugusorului prezinta un fapt istoric mitizat : opera imparatului Traian (Badita Traian), care extinde la maximum agricultura in Dacia cucerita, ce trebuia sa devina granar al Imperiului roman. S-a spus ca Plugusorul reprezinta sinteza unui tratat, de agronomie folclorizata. Consideram ca mai degraba el este o legenda mitica transpusa in versuri, care exalta meritele agriculturii "intensive" romane a graului, in locul meiului ce domina in cultura cerealiera la daci la inceputul erei noastre. Plugusorul releva deci un rit de restructurare si indatinare a culturii graului la daco-romani.

Trecerea de la cultura meiului la cultura graului marcheaza deci un dublu progres economic : trecerea de la economia naturala la aceea de schimb si transformarea graului intr-un aliment de baza la daco-romani, cu noi implicatii culturale de factura magico-mitice.

Un rit agrar stravechi este transfigurat si in alaiul cucilor.

"La lasatul secului se forma un alai de fapturi mirifice numite cuci si cucoaice, alai asemanator celui al Kukkeriilor din Bulgaria si Corentilor din  Iugoslavia, catesitreile avand un fond mitologic stravechi trac. Consemnari pentru alaiul cucilor pe teritoriul Romaniei se gasesc in Regestele Varadiene, pentru secolul al XIII-lea in Vietile Sfintilor de Mitropolitul Dosoftei pentru secolul al XVIII lea, in Sinapsisul (din 1757) pentru secolul al XVIII lea si in cativa autori straini: J. G. Frazer, D. Marinov, Mihail Arnaudov, Rosita Anghelova. Unii cercetatori au pledat pentru originea lor elina, prosopoforica ce ar deriva din antesteriile dionysiace, altii pentru originea slava, ca derivand din alaiul lui Cupalo si altii pentru originea traca, ca derivand din rituri agro-pastorale trace.

Scenariul mitico-ritual al Cucilor se extinde asupra satului intreg. Actiunea "se desfasoara in trei parti: prima parte in dimineata de lasatul secului, cand alaiuri de cucoaice (flacai travestiti in femei), cu zurgalai la picioare, la brau si crucis pe piept, cutreiera satele simuland bataia traditionala cu chiuliciul (un bici in varful caruia se afla atarnata o opinca rupta); partea a doua , in dupa masa  aceleiasi zile, cand incepe o pieseta in care per­sonajul principal este "bunica cucilor", in jurul careia se strang : miri si mirese, plugari si plugarite, ciobani si ciobanite, vanatori, jandarmi, preoti, vraci si uneori chiar "masti de camile"spre a intocmi o mascarada zgomo­toasa in mijlocul satului, unde se trag trei brazde simbolice in cerc, udand cu vin pe unul din ei (de obicei pe mire); si partea a treia, in seara aoeleeasi zile, cand inainte de a se insera isi scot mastile cu un anumit ceremonial, rupandu-le de pe cap, trantindu-le de pamant, calcandu-le in picioare, strigand: "Sa piara cu tine/ tot ce-i rau in mine/ si sa fiu luminat/cum am fost inturnat (...)  !" dupa care urmeaza hora satului si un fel de  retra­gere cu torte".

 

Romulus Vulcanescu

 

 

03 Iulie 2012

Vizualizari: 17862

Voteaza:

Plugusorul - Alaiul plugusorului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE