Boul si asinul in icoana Nasterii Domnului

Boul si asinul in icoana Nasterii Domnului Mareste imaginea.

In unele icoane ale Nasterii Domnului, alaturi de Pruncul infasat, sunt reprezentate si doua animale: boul si asinul.

Prezenta boului si a asinului langa Prunc are ca temei pentru reprezentare cuvintele profetului Isaia: "Boul si-a cunoscut stapanul si asinul ieslea domnului sau; dar Israel nu ma cunoaste, poporul meu nu ma pricepe" (Is.

1, 3)". Este trist dar adevarat, Pruncul-Dumnezeu nu va fi primit de oameni. Din Scriptura aflam ca "lumea nu L-a cunoscut; a venit in casa Sa, dar ai Sai nu L-au primit" (Prologul Evangheliei de la Sf Ioan 1, 9 -11). Insa, va fi primit de animale.

Boul si asinul inchipuie neamurile pagane, care L-au cunoscut si au crezut in Hristos mai usor decat poporul lui Israel.

Dar mai este si un alt inteles. Hristos Se naste in mijlocul animalelor, pentru a ne descoperi starea in care se afla omenirea: ajunsa la starea dobitoacelor. Sa nu uitam ca ieslea este locul unde animalele primesc hrana. Din acest motiv, miscarea boului si a asinului din icoana Nasterii Domnului este asemanatoare cu aceea pe care o fac animalele atunci cand sunt insetate si doresc sa bea apa. Dorinta lor de a se hrani exprima nevoia omului de a iesi din starea decazuta. Nu intamplator in Sinaxarul sarbatorii Nasterii Domnului se spune ca Mantuitorul S-a nascut "in ieslea dobitoacelor ca pe noi oamenii de dobitocie sa ne izbaveasca".

Parintele Staniloae marturisea ca atunci cand Tatal L-a trimis pe Fiul la plinirea vremii, I-a spus: "Mergi si mantuieste-Ti fratii! Dezvaluie-le chipul. Chipul Tau sa se arate in ei". Acesta este sensul intruparii Domnului - sa scoata la lumina chipul Lui in noi, chip dupa care am fost creati.

Adrian Cocosila

.

18 Decembrie 2014

Vizualizari: 4687

Voteaza:

Boul si asinul in icoana Nasterii Domnului 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei PanaitPostat la 2014-12-18 15:21

    "Ceea ce impresionează cel mai mult este contrastul aproape insesizabil pe care îl sugerează imnograful, şi anume că popoarele care nu-L cunoşteau pe Dumnezeu L-au cunoscut la Naşterea Sa, cum avea să-L cunoască de altfel şi femeia samarineancă (care era de alt neam); iar poporul iudeu („din care este mântuirea“), nu L-a primit : „Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit“ (Ioan, 1, 11). Acest refuz va genera un fapt mult mai grav: pierderea Împărăţiei (inaugurate prin Naşterea lui Hristos) de către poporul ales şi câştigarea acesteia de către neamurile care L-au cunoscut pe Dumnezeu şi au făcut fapte vrednice de ea: „De aceea vă spun că Împărăţia lui Dumnezeu se va lua de la voi şi se va da neamului care va face roadele ei“ (Matei, 21, 43).

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE