Atunci cand mass-media este un motor al viciului si al bolii

Atunci cand mass-media este un motor al viciului si al bolii Mareste imaginea.

"Ia totul de la viata!" si "Carpe diem!" sunt sloganuri-le cu care respira poporul nostru, prin reclamele de peste tot. "Crestem generatia Coca-Cola!" - remarca foarte dur, dar adevarat, contemporanii nostri care mai gandesc si se exprima. Ei privesc in viitor si, asemenea poetului Mihail Lermontov, se sperie: Ma uit cu intristare la mica generatie, Caci viitorul ei e fie gol, fie intunecat.



Oamenii si-au pierdut aproape complet constiinta propriei nationalitati si idealurile morale. Degenerarea spirituala a Rusiei este cauza principala a degradarii ei de-mografice, sociale si economice. Si acest proces, din pacate, continua.

Sa luam, spre exemplu, propaganda modului nesanatos de viata, realizata de cele mai multe mijloace de informare in masa. Ceea ce era considerat a fi viciu, acum se considera a fi virtute. Perversiunile sunt considerate a fi normative. Au aparut notiuni care ascund adevarul, cum ar fi acelea de „angajate in sexul comercial", „stripperi", „baieti la apel". Ceea ce provoca scarba timp de secole, astazi este considerat a fi de bun gust si chiar extrem de manierat.

Noi stim ce beneficii sau avantaje se ascund in spatele sloganurilor sau reclamelor de genul: „Avort. Rapid. Ieftin. Sigur" Dar despre consecintele pe care avortul le are asupra sanatatii persoanei implicate nu se spune nimic.Si de ce si-ar bate cineva capul, daca aceasta ar putea sa "traumatizeze clientul"? Cu cat pacientul stie mai putin, cu atat doarme mai linistit si isi deschide mai usor portofelul!

Agentiile specializate invata fetele in ce locuri si cum pot cunoaste barbatii bogati si ce trebuie sa faca pentru a-i vraji in vederea casatoriei si a asigurarii unui viitor fara griji. Televiziunea si presa induc tot timpul ideea ca de problemele familiale sunt vinovati altii, nu noi insine. De aici si modul de a rezolva problemele intime: ruperea relatiei stricate, distrugerea unei alte familii si cautarea fericirii prin „metoda incercarii si a eliminarii erorilor". Si astfel continuam pana cand lucrurile vor intra, ca de la sine, intr-un fagas normal. A rabda si a astepta intoarcerea celui cazut nu inseamna acum decat a pierde vremea in zadar.

Daca nu reusesti sa te intelegi cu partenerul (asa sunt numiti acum amantii!) nu-i bai! Paraseste-l si fa rost de altul (ca de un catel)! Daca vrei sa repari fisurile din viata familiala, te ajuta imediat vrajitoarele si parapsihologii de toate felurile. Iata o reclama obisnuita: „Vrajescsotul. Garantat 100%. Daca nu reusesc, primiti banii inapoi."

Vindecatorii din garsoniere sau chiar cei din vilele marete se apuca de orice problema si promit ca o rezolva: de la platfus pana la strabism. Cu cat mai groaznic este diagnosticul, cu atat este mai usor sa faci bani pe seama fraierilor! Si nu conteaza atat de mult ce incearca ei sa vindece, ci ceea ce reusesc sa „rezolve", iar apoi cu ce vom reusi sa le rasplatim, in afara de banii deja dati ?

Firmele sunt interesate sa-si vanda marfa cu orice pret si, de aceea, nu se zgarcesc in a face promisiuni mincinoase si diverse trucuri comerciale. Spre exemplu, lauda filtrul tigaretelor ca si cum prin el nu ar mai trece nici un fel de produs chimic. Tigarile sunt oferite sub forma unei ispite demne de om si careia nu are nici un rost sa-i rezisti. A nu fuma inseamna sa-ti pierzi demnitatea si chiar sa pierzi o sansa „unica in viata".

Dar sa nu uitam de reclamele insistente ale bauturilor alcoolice sau ale produselor tip fast-food.

Pe aceasta tema exista mai multe bancuri. Iata unul din ele:
"De un batran care sta pe un bustean se apropie o tanara:
- Cum ati reusit sa traiti atatia ani?
- Pai, zilnic, fumez cate un pachet de tigari, beau o naveta de bere si un litru de votca, mananc chipsuri si nu fac niciodata sport.
- Extraordinar! Si cati ani aveti?
- Douazeci si cinci."

Dupa cum se exprima si un cunoscut comediant, "fratele nostru este prostit". In vizorul afaceristilor rau intentionati ajung in primul rand tinerii. Este si de inteles: fata „se grabeste sa traiasca, dar si sa simta ceea ce traieste". Experienta personala nu este inca suficienta, perspectivele sunt largi si se pare ca „toata lumea e a mea". Se mai spune ca la 20 de ani copiii cred ca parintii lor nu inteleg nimic din viata; la 25 de ani li se pare ca parintii s-au inteleptit un pic, iar la 30 de ani merg la parinti dupa sfaturi.

Aceasta gluma este adevarata, poate doar sa aiba, in unele cazuri, o eroare de cinci sau zece ani.

Intr-adevar, intelepciunea vine odata cu varsta. Se intampla insa ca varsta sa vina singura. Totusi, mai devreme sau mai tarziu, iluziile se disipa, iar faptele negandite lasa adesea urme adanci in suflet si duc la disperare. De aceea, viata trebuie privita cu seriozitate. „Pesimistul este un optimist care a devenit realist." Trebuie sa fii realist si sa intelegi ce anume ascund mijloacele de informare in masa de oamenii contemporani. Atunci vor exista mai putine sanse de a cadea in capcana si mai multe de "a-ti asterne" ceva mai bun.

Konstantin V. Zorin

Articol preluat din volumul "Ce li se ascunde tinerilor", Ed. Sophia

Cumpara cartea "Ce li se ascunde tinerilor"

.

15 Octombrie 2014

Vizualizari: 834

Voteaza:

Atunci cand mass-media este un motor al viciului si al bolii 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE