Cultul Maicii Domnului in perioada iconoclasta

Cultul Maicii Domnului in perioada iconoclasta Mareste imaginea.

Incercarea iconoclastilor de a micsora slava Imparatesei Cerurilor si cum au fost ei rusinati

Dupa cel de-al treilea sinod a toata lumea, crestinii atat in Constantinopol, cat si in celelalte parti ale Imperiului, au inceput a cere cu si mai multa putere mijlocirea Maicii Domnului, iar nadejdile puse in rugaciunile ei nu au fost zadarnice. Maica Domnului a fost ajutatoarea nenumarator suferinzi, necajiti si a multora aflati in nenorociri.

De multe ori a pus pe fuga dusmanii care impresurau Constantinopolul, aratandu-se astfel ca aparatoare preaputernica a cetatii, oarecand chiar aratand in chip vazut Sfantului Andrei cel nebun pentru Hristos, minunatul ei Acoperamant intinzandu-se asupra credinciosilor ce staruiau noaptea in rugaciune in biserica din Vlaherne.

Imparateasa Cerurilor le-a daruit biruinte in batalii imparatilor bizantini care obisnuiau sa poarte cu dansii in lupta Icoana Maicii Domnului Hodighitria. Tot ea i-a intarit si pe pustnicii si nevoitorii care se luptau impotriva patimilor si a slabiciunilor firii omenesti cazute. Ea este aceea care i-a luminat si i-a “indrumat pe Sfintii Parinti ai Bisericii, printre care s-a aflat si Sfantul Chirii al Alexandriei atunci cand acesta s-a indoit de sfintenia si curatenia Sfantului Ioan Gura de Aur.

Preacurata Fecioara este aceea care a pus in gura cantaretilor Bisericii cantari si imne preaminunate, adesea facand sa le mearga vestea unora dintre acei care inainte nu aveau darul cantarii, dar care au fost lucratori smeriti, cum s-a intamplat si cu Sfantul Roman Melodul. Este dar de mirare cum crestinii se sarguiau sa slaveasca numele celei ce neincetat se ruga pentru ei? Intru cinstirea ei au fost randuite zile de praznic, ei i-au fost inchinate multime de imne si de cantari, iar slavita icoana sa era cinstita pretutindenea.

Dar rautatea stapanitorului acestui veac i-a intr-armat pe fiii pierzarii spre a porni inca o data lupta impotriva lui Emanuel si a Preacuratei Sale Maici, in acelasi Constantinopol care preaslavea acum, asa cum inainte o facuse Efesul pe Maica Domnului ca pe o neinfruntata aparatoare a sa. Neindraznind la inceput sa huleasca fatis impotriva Celui ce a biruit pe tatal lor diavolul, au incercat a micsora slava ce i se aducea Maicii lui Dumnezeu oprind cinstirea icoanelor Mantuitorului si a prietenilor Sai, numind acest lucru "inchinare la idoli”. Dar Maica Domnului i-a intarit mai ales in acele zile grele pe cei ce aveau ravna in lupta ce o duceau pentru apararea cinstirii icoanelor, aratand multe semne si minuni prin icoanele sale si vindecand mana Sfantului Ioan Damaschinul, cel care a asternut pe hartie multe scrieri spre apararea icoanelor.

Dar prigonirea celor care cinsteau sfintele icoane si pe Sfinti s-a sfarsit inca o data cu o biruinta a credintei ortodoxe, caci cinstirea adusa icoanelor se rasfrange asupra celor zugraviti intr-insele; iar Sfintii lui Dumnezeu sunt cinstiti ca si prieteni ai Lui pentru Duhul Sfant Care S-a salasluit intru ei, dupa cuvintele Psalmistului care zice: "Iar eu am cinstit foarte pe prietenii Tai” (Psalm 138, 8). Preacurata Maica a lui Dumnezeu a fost slavita in cer si pe pamant iar ea, prin sfintele sale icoane, chiar in zilele cand acestea erau supuse batjocurii vrajmasilor a aratat atat de multe minuni, incat si astazi, intru cainta ne aducem aminte de ele. Cantarea "De Tine Acum s-a hotarat ca fiecare cantare din dumnezeiestile slujbe sa se incheie cu un imn sau vers in cinstea Maicii Domnului . De multe ori in timpul anului, crestinii din toate partile lumii se aduna in biserici asa cum se adunau si inainte, spre a o ruga, spre a-i multumi pentru toate binefacerile pe care le-a aratat si spre a-i cere mila Maicii lui Dumnezeu.

Dar putea vrajmasul crestinilor, diavolul care "umbla, racnind ca un leu, cautand pe cine sa inghita” (1 Petru 5, 8) sa ramana un privitor nepasator al slavei celei Preacurate? Putea sa se recunoasca infrant si sa inceteze a se lupta impotriva adevarului, folosindu-se de cei care-i implinesc voia? Si asa, cand intreaga zidire rasuna de vestea cea buna a credintei in Hristos, cand in tot locul era chemat numele Preasfintei Nascatoare, cand lumea intreaga s-a umplut cu biserici, cand casele crestinilor erau impodobite cu sfinte icoane, atunci a aparut si a inceput sa se raspandeasca o noua si mincinoasa invatatura despre Maica Domnului. Aceasta invatatura este primejdioasa prin aceea ca multi nu pot vedea cu repeziciune in ce masura strica adevarata cinstire a Maicii Domnului.

"Se bucura ceea ce esti plina de dar toata faptura” si Icoana Maicii Domnului Tricheirusa (cu trei maini) ne reamintesc de vindecarea minunata a Sfantului Ioan Damaschinul dinaintea acestei icoane; iar povestea Icoanei Maicii Domnului Portarita de la manastirea atonita Iviron ne spune despre minunata intamplare care a facut ca vaduva la care fusese aceasta icoana inainte, sa voiasca mai bine a o arunca in mare, decat a o da pe mana vrajmasului.

Nici o prigoana impotriva celor care cinsteau pe Maica Domnului si toate cele ce tineau de pomenirea ei nu a putut micsora in vreun fel dragostea pe care crestinii o purtau Celei care era "Rugatoare calda”.

Sfantul Ioan Maximovici

.
Pe aceeaşi temă

02 August 2013

Vizualizari: 1556

Voteaza:

Cultul Maicii Domnului in perioada iconoclasta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE