Preotii se pot recasatori?

Preotii se pot recasatori? Mareste imaginea.

Potrivit canoanelor, preotii si diaconii nu se mai pot casatori dupa ce au primit Taina Hirotoniei (can. 26 ap., 6 Trulan). Una din conditiile religioase pentru incheierea casatoriei cere ca "partea barbateasca sa nu fie hirotonita si nici hirotesita in treapta de ipodiacon" (can. 26 ap., 6 VI Ec.)

Insa, in zilele noastre intalnim preoti care s-au recasatorit. Si atunci nu putem sa nu ne intrebam: cum ramane cu reglementarea Bisericii care cere ca preotii sa se casatoreasa o singura data si inainte de hirotonie (1 Tim. 3, 2, 12; Tit 1, 6) sau cu faptul ca cel care a fost hirotonit si incheie o casatorie trebuie sa fie pedepsit cu caterisirea (can. 27 ap., 1 Neocezareea; 19 Cart.; 6 Sfantul Vasile cel Mare; 14 IV Ec.)?

De altfel si in declaratia pe care o citeste in Biserica, privita de mine ca un juramant, cel ce urmeaza sa fie sfintit, spune: "Nu voi uita niciodata in viata mea cuvintele Sfantului Apostol Pavel, care cer ca preotul sa fie fara prihana, barbat al unei singure femei ....".

La aceasta intrebare, canonistii au raspuns: la cerere, pentru motive temeinice si daca interesele bisericesti o cer, prin pogoramant, pe baza de dispensa data de episcopul eparhiot, se poate admite casatoria diaconilor si preotilor celibi, recasatorirea si administrarea Tainei Cununiei diaconilor si preotilor vaduvi prin deces sau divortati (daca divortul a fost pronuntat exclusiv din vina dovedita a sotiei - adulter (Matei 5, 32) si daca prin sentinta judecatoreasca clericul a fost declarat nevinovat de desfacerea casatoriei si daca din casatorie nu au rezultat copii), recasatorirea preotilor divortati din vina lor, dar numai dupa ce au renuntat la exercitarea functiei clericale.

Sigur, au fost si persoane care au considerat ca aceste raspunsuri sunt incalcare flagranta a canoanelor.

In Conferinta Panortodoxa de la Constantinopol (10 mai - 8 iunie 1923) s-a hotarat ca a doua casatorie a preotilor si diaconilor ramasi vaduvi, este ingaduita. Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a lasat rezolvarea la latitudinea fiecarui episcop. Acesta nu si-a insusit integral hotararile de la Conferinta Panortodoxa, dar nu s-a ridicat nici impotriva lor.

Aceasta problema a recasatoriei preotilor dupa primirea Tainei Hirotoniei trebuie tratata cu multa atentie. Daca tinem seama de ceea ce spunea parintele Teofil Paraian - ca in manastiri avem si improvizati, aceste persoane pot cere si ele casatoria si ma tem ca nu vom avea parte de persoane care si-au descoperit cu adevarat vocatia, ci de alti improvizati, de aceasta data in casatorie.

Pogoramantul nu trebuie sa-l faca pe episcop sa nu mai tina seama de cele predate de Biserica, pentru ca atunci el se face vinovat de iesirea din sinodalitate. Si ar fi dureros ca Biserica Ortodoxa sa aiba parte de unitate in confuzie si nu de unitate in diversitate.

Adrian Cocosila

09 Iulie 2012

Vizualizari: 17724

Voteaza:

Preotii se pot recasatori? 0 / 5 din 0 voturi. 11 review utilizatori.

Comentarii (11)

  • radoi oana elenaPostat la 2013-04-02 12:19

    Buna ziua, Va rog din suflet ajutati-ma si pe mine cu unele informatii,in ce conditi un preot care este divortat se poate recasatorii fara sa fie nevoit sa renunte la meseria pe care a ales-o si pe care o exercita cu atat drag si cu mult har? Exista unele derogari care se pot obtine sau sa se primeasca intr-un mod special binecuvantarea BOR-ului? Multumesc frumos

  • Tudor StefanPostat la 2010-07-21 19:55

    Desigur că se pot invoca interpretări diferite, în definitiv, orice se poate interpreta oricum, chiar şi ad literam în pofida spiritului unei scrieri. Dar să revenim la tema principală. Cred totuşi că modificările aduse de biserică prin clericii de prim rang este un lucru bun. Înseamnă că biserica şi-a păstrat caracterul său lucrativ. Lucrurile evoluează. Totul este într-o continuă schimbare. Şi mă gândesc cu oarecare teamă la interpretarea corectă a ideii că cei cu credinţă puţină din zilele de pe urmă vor fi consideraţi mai mari ca sfinţii dintru începuturi. Şocant, nu? De ce s-ar putea întâmpla acest lucru? Era credinţa mai puternică atunci decât acum? Ştim cu toţii că apostolii convingeau mai mult prin vindecări, scoaterea diavolilor, adică semne puternice care ar convinge pe oricine. Întâlnim lucruri similare azi la nivel de echivalenţă întru misiunea apostolică transmisă din generaţie în generaţie de mari prealaţi? Ei zic că da, noi... Uitaţi-vă în jurul vostru. Există oameni care să facă astfel de vindecări şi semne atât de vizibile încât să spui: Doar Dumnezeu creatorul poate face aceste lucrări prin persoana cutare... Ei bine, nu prea. Şi cred că în aceste ultime zile oamenii nu mai beneficiează de avantajele oferite de consumarea fructelor pomului cunoaşterii binelui şi a răului, nemaiştiind ce e bine şi ce e rău. Deci, cu atât mai mare va fi credinţa celui înecat într-un ocean de necredinţă. Căci dacă semnele pe care le cauţi ar fi clare, atunci nu s-ar mai putea vorbi de credinţă ci de certitudini. Şi nu uitaţi! Noi oamenii nu trebuie să ne judecăm semenii! Cu atât mai puţin o întreagă instituţie şi pe conducătorii ei. Drumul spre mântuirea fiecăruia dintre noi este unic. Să-l căutăm fără a critica vecinul care ni se pare nouă că ar fi în afara acestui drum. Facă-se voia ta, Doamne!

  • romica Voiniciuc Postat la 2010-07-15 19:24

    Int-o carte scrisa de un preot rus(FaMILIA CA O BISERICA ) se precizeza raspunderea mare pe care o are sotia preotului .pANA LA URMA E UN FEL D MUCENICIE. E foarte greu de aruncat vina in cazul unui divort intre preot si sotia lui. Oricum canoanele trebuie respectate si lucrurile facute la intamplare sau dupa logica lumeasca duc la esec D-zeu sa-i povatuiasca si sa-i intatreasca pe cei in astfel de ispite.

  • DANIELA JILAVEANUPostat la 2010-07-13 08:07

    Personal mi-se pare o timpenie sa obligi un om sa se casatoreasca (de cele mai multe ori in pripa )pentru a primi parohie.De multe ori divorteaza si nu din vina lor.Eu cred ca ar trebui sa se casatoreasca o singura data dar cind isi gasesc jumatatea .

  • Florica VizireanuPostat la 2010-07-13 00:10

    Preotii sunt oameni obisnuiti ca si noi, care si-au ales aceasta meserie din placere (precum ne este permis si noua sa ne alegem ce meserie ne place)drept pt care au o viata sociala ca si a noastra (sotii, copii, nepoti..)preot este la serviciu, iar in particular este un civil oarecare care traieste intr-o familie si care se bucura cu o masura catde cat contolata si stapanita de viata sociala ( merge la mare, la concerte, la gratar, sofeaza, rade se bucura....)Preotul, nu este calugar....( doar acestuia-i sunt ingradite niste bucurii lumesti care cad sub incidenta desfraului...)Preotul, traieste o viata sociala,este vecin cu noi, il intalnim la colt la paine, la scoala ducandu-si copii, in tren cand merge-n concediu....peste tot in jurul nostru....si este imbracat civil in afara orelor de serviciu...iar aceasta VIATA SOCIALA, reprezinta pe langa civilizatie, o reusita dificil de definit....Fiecare dintre noi,cunoaste si traieste cateodata, in anumite rascruci ale vietii sale, incercari grele..si tocmai de aceea trebuie sa avem clementa...Inca o data sunt de acord cu posibilitatea recasatoririi lor daca considera ca asta-si doresc....

  • mariana violeta Postat la 2010-07-13 00:06

    Din pacate , azi se fac casatorii din interes.Tinerii absolventi de seminar teologic sunt nerebdatori sa se preotesca, nu asteapta sa termine facultatea , sa li se coaca mintea si se insoara cu "cine gasesc" fara sa constientizeze ca o fac pentru totdeauna si pentru toata viata.Multe casnicii din pacate se destarma din acest motiv.Este foarte adecarat ca un preot trebuie sa fie barbatul unei singure femei, eu consider ca ar trebui ca sa nu fie preotiti inainte de 25 de ani, ca sa aiba capul pe umeri sa isi duca responsabilitatile.

  • Florica VizireanuPostat la 2010-07-12 23:58

    Dupa parerea mea,eu cred ca si ei ca si noi toti ceilalti, au dreptul la a 2-a sansa...deci eu sunt pro...si consider ca si ei au dreptul sa fie fericiti deoarece fericirea se compune din nefericirile evitate si pt ca si ei au un viitor, acesta ne vorbeste in prezentul de astazi, despre posibilitatilezilei de maine...Atata timp catli se recomanda sa se casatoreasca, cred ca au voie sa se si recasatoreasca daca nu au intalnit persoana potrivita...(eu sunt casatorita de 29 de ani cu acelasi barbat si nu sunt ipocrita sa judec oamenii dupa reteta mea...)

  • eugen badarauPostat la 2010-07-12 23:22

    [ NT ] Noul Testament [ 1Tim ] Epistola Sfântului Apostol Pavel întâia către Timotei [ Cap. 3 ] Însuşirile episcopilor. Însuşirile diaconilor. Taina credinţei noastre. 2 Trebuie însă ca episcopul să fie fără prihană, bărbat al unei singure femei <<b>>, veghetor asupră-şi, măsurat, cuviincios, primitor de străini, destoinic să-i înveţe pe alţii, Is 6:8 Tit 1:6-9 12 Diaconul <<g>> să fie bărbat al unei singure femei, să-şi chivernisească bine casa şi pe copiii săi. <<b>> Celibatul episcopilor, recrutaţi dintre călugări, e o practică mai târzie a Bisericii, încă necunoscută în vremea lui Pavel; accentul cade pe monogamie şi pe căsătoria unică. <<g>> În original, substantivul e la plural; în româneşte e preferabil singularul generic (ca în versetul 2). Daca luam si analizam aceasta situatie : - nu este explicata ce se intelege prin "casatoria unica" avand in vedere ca poate fi ... infaptuita si cu o alta femeie, cand cea initiala "dispare" (nu analizam motivele, ci doar situatia efectiva). - daca alaturam si : [ NT ] Noul Testament [ Tit ] Epistola Sfântului Apostol Pavel către Tit [ Cap. 1 ] Salutare. Lucrarea lui Tit în Creta. 6 dacă cineva este fără prihană, bărbat al unei singure femei, având copii credincioşi şi'n afara oricărei învinuiri de rele purtări sau de nesupunere. 1Tim 3:2-7 2Tim 2:24-26 atuncea vom observa ca se cere sa fie doar "barbat al unei singure femei", neprecizandu-se sa fie prima, a doua, etc. Concluzie : Trebui lasata Biserica sa hotarasca cum este mai bine in aceasta problema. Faptul ca sunt si membrii din Biserica care nu respecta "vointa" Sfantului Sinod este altceva (padure fara uscaturi nu exista) !

  • florin moisiiPostat la 2010-07-12 22:50

    Nu este vorba aici de opinia unui episcop sau o toană... este în primul rând de cum s-au lăsat în Sfintele Canoane de Sfinţii Părinţi. Ne confruntăm astăzi cu fel de fel de "libertăţi" care nu trebuiesc totuşi nici ignorate, dar nici să li se dea libertatea dorită... Consider spaţiul de aici prea limitat pt. a se discuta aceste probleme destul de neclare pt. mulţi care întreabă şi cei ce dau păreri probabile! Consider aceste chestiuni de nediscutat mă refer la Sfintele Canoane şi ce au lăsat sfinţii Părinţi!!!

  • Elena VoiculescuPostat la 2010-07-12 16:43

    Eu zic, mai bine ca fiecare sa isi vada de casatoria lui...sa traiasca dupa randuiala lui Dumnezeu si astfel vor trai impreuna rabdandu-se unul pe cealalat caci doar "dragostea indelung rabda, dragostea nu se trufeste...nu cauta ale sale..." Iar cei ce sunt singuri sa se roage si sigur vor primi un raspuns de la Bunul Nostru Dumnezeu.

  • AELITA AELITAPostat la 2010-07-12 09:35

    nu mi se pare normal sa depinda aceasta problema doar de opinia unui episcop sau de toana in care se afla la un moment dat. e prea aleatoriu. ar trebui sa se constituie un consiliu care sa analizeze fiecare cerere in parte: ca un tribunal. altfel, dupa cum bine ati spus in articol, riscam sa avem decizii contradictorii ale episcopilor cu privire la aceeasi problema. ar insemna ca cererea unui preot care vrea sa se casatoreasca va fi acceptata sau refuzata in functie de episcopia de care acesta depinde. nu se poate asa ceva. e o problema serioasa pentru ca de ea depinde viata unui om (sau cel putin felul in care se va derula restul vietii acestuia) si cred ca BOR trebuie sa acorde o mai mare importanta si sa ia masuri in consecinta.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.