After

After Mareste imaginea.

Se discuta in prezent, la comisia de resort, un proiect de lege potrivit caruia, daca ar fi votat, se vor infiinta structuri de after school pe langa parohii. Nu este prima data cand parlamentarii nostri incearca sa reglementeze in domenii complexe afectate negativ de insasi legile aflate in vigoare. Plecand de la prezumtia de buna credinta a initiatorilor, proiectul ridica totusi mai multe semne de intrebare. Sigur, cel mai important este legat de sursa de finantare, cum se spune in limbajul birocratic. Cine plateste? Cultul religios si/sau statul/comunitatea locala? Altcineva? Prozaica, problema nu poate fi deloc ignorata.

In Romania de azi, cea in care unii politicieni vehiculeaza interesat conceptul parteneriatului public-privat, a te baza pe practica subsidiaritatii indica o mare doza de naivitate. Deloc incurajat, angajamentul social al sectorului privat se afla sub nivelul dezvoltarii la care ne-am fi putut astepta dupa mai bine de doua decenii de libera initiativa. Responsabilitatea sociala este la noi inca intr-o proportie ingrijoratoare sarcina de stat. Ajutoare, facilitati, inlesniri, gratuitati, pensii de boala, indemnizatii, ajutoare, exceptii - bugetele publice sunt sistematic vampirizate de categorii obisnuite sa primeasca mereu, dar niciodata sa ofere ceva la schimb. Precum munca sau orice alt fel de angajament in slujba binelui comun. Nu obosesc sa repet o constatare cu implicatii grave: inainte de a fi stat social, cum se autodefineste in Constitutie, Romania continua, in ciuda pagubelor aduse economiei, sanatatii sau invatamantului, sa fie un stat asistential. Sa negocieze fidelitatea unor cetateni prin accesul acestora la cadouri. Sa cumpere constiinte si voturi.

Legat de proiectul de lege amintit, confruntati cu falimentul politicilor educationale, decidentii nostri incearca sa delege impropriu. Asa cum executivul, in criza de idei si ineficient in lupta anticoruptie, mareste baza de impozitare, parlamentarii vor sa largeasca numarul celor implicati intr-un efort croit insa de la bun inceput prost. Atata vreme cat, prin legea asistentei sociale, statul se declara unicul furnizor de servicii, orice implicare, alta decat cea „oficiala“, nu are sorti de izbanda pe termen lung. Vezi soarta initiativelor care se zbat pentru fonduri si care simt efectele perverse ale crizei. Majoritatea proiectelor filantropice, derulate inclusiv de cultele religioase, se confrunta cu aceasta situatie. Pe scurt, proiectul de lege este un cadou otravit. In plus, hraneste iluzia ca, deposedata de catre statul modern de atributiile sale sociale genuine, Biserica Ortodoxa majoritara poate servi pe post de pompier de serviciu. Or, in general, cultele religioase ar trebui sa aiba initiativa, iar nu sa primeasca, de la stat, atributii. Acesta ar fi sensul parteneriatului prevazut in legea cultelor. Confruntata cu adancirea faliei dintre bunastare si mizerie, saracita de conducatorii ei hrapareti, vanduta la mezat si indatorata pe termen lung, Romania are nevoie de solidaritate organizata. Asta insa doar dupa ce corectam legile aberante si miopiile politicianiste. After.

Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 25 Aprilie 2024

13 Noiembrie 2013

Vizualizari: 777

Voteaza:

After 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

after school radu preda

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE