America latina, Europa orientala

America latina, Europa orientala Mareste imaginea.

Recenta Zi Mondiala a Tineretului Catolic, desfasurata in Brazilia, poate justifica o comparatie. Concret, cum se prezinta situatia tinerilor in America latina, majoritar catolica, si in Europa orientala, majoritar ortodoxa?

Sigur, comparatiile au limite. Nu poti, la rigoare, compara popoarele si tarile intre ele, cu atat mai putin continentele. Riscam alimentarea cliseelor, a ideilor preconcepute. In virtutea caror criterii se poate stabili ca tara sau de-a dreptul continentul x este asa, iar tara sau continentul y altminteri? Cu ce fel de informatii operam, ce scala valorica aplicam si ce loc ocupa in evaluare diferentele specifice, adica acele elemente care definesc identitatea locala, non-transportabila ca atare? Si totusi.

Avem intre timp materii academice de economie sau politica internationala, rapoarte ale Bancii Mondiale si ale Organizatiei Natiunilor Unite pe diverse teme sociale de interes general. Criza financiara a fost si ramane un fenomen planetar, afectand pe unii mai mult si pe altii mai putin, fie si din cauza lantului cauzal care leaga banii de produs si industria de piata.

Altfel spus, in plina globalizare, cu instrumente de comunicare fara precedent, nu este chiar nepotrivit sa pui fata in fata situatii din spatii indepartate geografic, dar facand parte din acelasi global village. Foarte pe scurt, tineretul catolic din America latina reflecta derapajele unui continent care inca nu s-a stabilizat democratic si in care polarizarea sociala este foarte puternica. In timp ce elita latino-americana isi trimite copiii la studii in SUA sau chiar Europa de Vest, colegii acestora de generatie din Mexic sau Brazilia cad victime mafiei drogurilor, se prostitueaza sau ajung ei insisi infractori. Clasa de mijloc este permanent amenintata de fluctuatiile politice, instabilitatea puterii pe continent intrand in dictionarele de expresii si locutiuni. A avea realitati latino-americane in politica este cel mai grav diagnostic pe care il poate pune politologia. Acum, Europa orientala, pentru a folosi acest termen, ofera o imagine deloc mai buna. Perpetuarea fostelor cadre comuniste in posturile de conducere, politicile discretionare, privatizarile abuzive, explozia mediatica si importul cultural, adancirea prapastiei dintre castigatorii si perdantii tranzitiei - toate acestea cautioneaza masiv destinul omului tanar, a celui care studiaza si doreste apoi sa se implineasca profesional. Fara a trage concluzii grabite, generatia care ar trebui sa construiasca viitorul in aceasta parte a Europei - pentru a nu mai vorbi de somajul in randul tinerilor la nivelul intregii Uniuni Europene - este penalizata de decidenti al caror parcurs biologic se va termina inaintea efectelor masurilor pe care le iau azi. Dincolo de toate asemanarile, este vizibil interesul mai retinut al Ortodoxiei fata de tineri - organizatia mondiala Syndesmos se afla in agonie de peste un deceniu -, in vreme ce "manifestarea” din Brazilia de acum cateva zile transmite nu doar mesajul empatiei dintre membri "vechi” si "noi” ai comunitatii de credinta, cat mai ales incurajarea de a se implica. In Biserica, in societate.

Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 10 Decembrie 2016

31 Iulie 2013

Vizualizari: 392

Voteaza:

America latina, Europa orientala 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE