Black Friday - afacerismul cu fata umana

Black Friday - afacerismul cu fata umana Mareste imaginea.

Romanii fura pana si startul la Black Friday. Goana dupa profit a comerciantilor, mai ales in vremuri de criza, nu poate fi stavilita cu nici un chip. Cu toate astea, campania planetara de promotii demonstreaza posibilitatea unui capitalism cu costuri mai scazute: un afacerism cu fata umana. In SUA, ultima vineri din noiembrie deschide sezonul de cumparaturi de Craciun. Ea urmeaza imediat Zilei Recunostintei, ceea ce este firesc, in logica consumista a vietii.

Cum poate fi exprimata mai bine recunostinta decat prin oferirea unui cadou? Asa ca ce si-au zis comerciantii americani: sa incepem sezonul cadourilor cu niste promotii. care, functie de mersul treburilor, pot continua pe toata perioada lunii decembrie. Si uite-asa, pana si Craciunul a intrat in logica consumismului. Cum insa conceptul de piata a cuprins toata planeta, iata ca si Black Friday se globalizeaza, ajungand si la noi. Multe s-au scris si se vor mai scrie despre promotii, cadouri, comercializarea sarbatorilor etc. Deocamdata, remarc doar cateva chestiuni, legate strict de Black Friday.

1. Orice campanie de promotii arata ca, in economia de piata, afacerismul poate fi mai uman. Mergand pe principiul adaos comercial mic + vanzari mari = profit imediat, capitalismul ne arata ca preturile reale de vanzare ale unor produse pot fi mai mici. Depinde insa de produs. De regula, am observat ca promotiile se fac pentru produse fata de care se doreste o lichidare de stoc sau, cel putin, un volum mare de vanzari la produse din zona de main-stream (calitate medie). In cazul produselor high-end (calitate de top) logica de piata este exact contrara, asa ca nu va asteptati sa apara in Black Friday: preturile sunt artificial ridicate chiar de la lansare, deoarece sunt destui doritori de astfel de produse.

2. Ca la orice promotie, succesul este proportional cu dorinta cumparatorilor. Este si motivul pentru care nu exista promotii tot timpul anului. Iar daca dorinta inca nu exista, ea trebuie stimulata. De ex.,in cazul Black Friday, nu se ofera din start o lista de promotii, ci ea se construieste functie de dorinta cumparatorilor. De aceea, mai toate magazinele on-line practica o tactica: doritorii de promotii se inscriu mai intai, dupa care vor urmari ce produse urmeaza a fi la promotie. pentru cumparator, pare ceva nesemnificativ, pentru comerciant este insa mana cereasca: are asigurat un studiu de piata gratuit, vanzand doar o promisiune, cea a reducerilor.

3. Black Friday va decide evolutia promotiilor pe toata durata lunii cadourilor. Sa nu uitam ca orice comerciant isi doreste profituri cat mai repede si cat mai mari, motiv pentru care se si pregateste pe masura. Iata un exemplu: cea mai mare comanda de Black Friday in Romania apartine emag.ro. 30.000 de telefoane la reducere, peste 50.000 tablete (stocul vandut intr-o luna), 15.000 de laptopuri, 3.000 de bormasini, 5.000 de jucarii, conform Iulian Stanciu directorul general eMag. daca insa asteptarile sunt inselate? Comerciantul nu poate ramane cu marfa in stoc asa ca mai incearca si dupa Black Friday.

4. Black Friday produce in unii cumparatori o mutatie financiara: isi doresc brusc sa devina comercianti. Cum romanul este inventiv, a gasit solutia. Cumpara la reducere in Black Friday si vinde dupa, ceva mai scump. Un exemplu vine tot de la Iulian Stanciu: cea mai mare comanda de anul trecut a fost de 10.000 euro. Ea a fost facuta de o persoana fizica care a cumparat mai multe produse. Este foarte posibil ca acestea sa fi fost revandute celor care sunt mai putin conectati la Black Friday.

5. Ca veni vorba (scrisul) de pasionati, un cuvant si despre inghesuielile pe care le vedem pe la stiri cand sunt promotii: ele denota doua mari probleme sociale. Una este consumismul, dorinta unora de a cumpara oricand, orice, doar pentru a fi la moda sau a avea. De regula, acestia dispun si de fonduri. Insa cea de-a doua problema se refera la cei ce nu dispun. Inghesuiala denota si saracie. Sunt destui cei care, spera la un produs mai ieftin, doar pentru simplul motiv ca nu dispun de resurse suficiente pentru a si-l procura la pret normal. Dar asta este una dintre cele mai mari provocari si, totodata, realizari ale capitalismului: sa faci bani din saracie.

6. Daca la americani, Black Friday are si o conotatie spirituala, fiind legata de Ziua Recunostintei si de moda oferirii cadourilor inainte de Craciun, la noi este doar un import de tehnica de marketing. Probabil de aceea nu este inca adoptata de multe magazine. Ar fi interesant de studiat legatura dintre spiritul sarbatorilor, cadouri si cumparaturile la promotii. Am impresia ca, la noi, tehnicile promotionale functioneaza mai mult si mai bine in preajma Craciunului si a Pastelui, noi neavand o Zi a Recunostintei. Inca. Pe final, sunt ferm convins ca atat comerciantii, cat si cumparatorii viseaza la un Black Friday permanentizat tot timpul anului. Din fericire, nu se poate.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 06 Decembrie 2016

22 Noiembrie 2013

Vizualizari: 1304

Voteaza:

Black Friday - afacerismul cu fata umana 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

Black Friday capitalismul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE