Boom-ul economic, erezia si impostura religioasa online

Boom-ul economic, erezia si impostura religioasa online Mareste imaginea.

Textul evanghelic din duminica acestui inceput de saptamana ne atentioneaza asupra unui pericol sufletesc foarte mare: erezia si impostura religioasa, nascute din materialism si tehnologism. Este vorba de ratarea intelegerii corecte a unor aspecte privind Pericopa evanghelica de care am amintit contine o pilda rostita de catre Hristos: pilda bogatului caruia i-a rodit tarina. Interpretarea clasica a textului ne spune ca Mantuitorul se refera la lacomie, acea stare sufleteasca in care omul simte nevoia exagerata si nelimitata de a acumula.

Dincolo de aceasta, textul ne vorbeste insa de actualitatea unui pericol evident: materialismul care duce la acumulocratie. Apropo, cativa cititori mi-au sugerat recent ca prin acest nou termen nu am inventat roata, deoarece exista termenul clasic plutocratie.

Sigur ca au dreptate, nimic nou sub soare, cum spune si Biblia, numai ca termenul acumulocratie nu l-am inventat eu (am zis-o dar unii nu citesc tot ce scriu si se pronunta eronat), iar pe de alta parte mi s-a parut ca el pune mai bine in evidenta motivul pentru care exista plutocratie: lacomia, ca tendinta de acumulare la nesfarsit. Lacomia are prostul obicei de a se fundamenta pe placere si neincredere. Caci nevoia de acumulare nu este altceva decat fie dorinta exagerata de desfatari, fie teama (indoiala) de posibile lipsuri din viitor, fie o combinatie nefasta a amandurora. Oricum ar fi insa, este la fel de interesant cum lacomia nu reuseste sa fie la fel de lipicioasa de virtutile sufletesti. N-am auzit pe nimeni sa fie lacom in iertare, generozitate, altruism etc. In morala ortodoxa, lacomia este tratata ca un pacat capital, in sensul in care el este cap al altor pacate, cauza generatoare de alte atitudini imorale, functie de natura lacomiei: de mancare, de bautura, de avere, de faima etc. Printre aceste efecte, astazi ma opresc asupra materialismului si tehnologismului, care devin, la randul lor, cauze generatoare de erezii, adica de intelegeri eronate ale realitatilor spirituale.

Materialismul este descris foarte popular de Hristos in pilda amintita, prin atitudinea bogatului caruia tarina ii rodise. In fapt, rodirea tarinii este visul capitalistului zilelor noastre: sa fie cat mai multa plusvaloare, economia sa duduie, dupa cum spunea un oficial mucalit. Problema este ca de atata boom economic, ajungem sa pierdem din vedere ratiunile sufletesti ale existentei. Astfel, bogatul ajunge sa aiba o opinie gresita despre legatura dintre suflet si materie. Crezand ca inmultirea averii ii va aduce liniste, isi spune: „voi zice sufletului meu: «Suflete, ai multe bunatati stranse pentru multi ani; odihneste-te, mananca, bea, veseleste-te»”. Probabil ca tot asa isi spun (sau ar dori) multi din cei ce se lasa astazi ispititi de acumulocratie, inclusiv confrati intru slujire. Numai ca formularea de mai sus contine o grava eroare, care va atrage si raspunsul dur al Domnului: Nebune! In aceasta noapte vor cere de la tine sufletul tau. Şi cele ce ai pregatit ale cui vor fi? Eroarea consta in parerea ca sufletul se poate hrani cu bunatatile materiale si, pe cale de consecinta, credem deformat ca toata bucuria vietii este determinata doar de valorile materiale. Este inexplicabil, totusi, cum omul uita cu usurinta ca sufletul nu se hraneste din cele materiale, nici macar indirect, prin desfatarile sau placerile cauzate de cele materiale. Dimpotriva! Cultivarea placerilor va duce in mod sigur la durere, cum spune Sf. Maxim Marturisitorul, deoarece cand stimulul placerii inceteaza, apare durerea lipsei de placere. Este exact consecinta pe care si Hristos o arata in finalul textului evanghelic: Asa se intampla cu cel ce-si aduna comori siesi si nu se imbogateste in Dumnezeu. In zilele noastre materialismul are si o ruda mai indepartata, dar la fel de periculoasa: tehnologismul. Conform Dictionarului de neologisme, termenul desemneaza orientarea sociologica contemporana care acuza societatea „industriala” sau cea „de consum” de alterarea personalitatii umane, a cunoasterii si a creatiei de valori in domeniul umanistic, al artei etc., datorita excesului tehnologic. Mai grav este cand tehnologismul patrunde si in Biserica, incercand sa inoculeze ideea ca tehnologia poate ajuta spiritualitatea prin suprimarea distantelor.

Un exemplu ar fi mult comentatele spovedanii online. Exista aici doua directii de discutie. Una presupune confuzia pe care multi o fac intre spovedanie si sfatuirea preotului. Eu insumi am patit-o. Discutand cu anumiti apropiati, nu prea dusi pe la Biserica, despre avantajele folosirii tehnologiei mediatice in Biserica, cineva mi-a replicat cu o intrebare retorica: Tu practici spovedania prin Internet? I-am raspuns ca face confuzie intre discutie si spovedanie. O discutie sufleteasca o poti purta si prin intermediul tehnologiei (telefon, Internet, TV, radio). Spovedania insa este mai mult decat o discutie sufleteasca (fie ea si confesiune) deoarece consta in exercitarea directa, de catre duhovnic, a puterii de a ierta in numele lui Dumnezeu. Iar asa ceva nu poate fi mijlocit de tehnologie, oricat de performanta ar fi ea. E ca si cum, in era operatiilor medicale la distanta, ai administra cuiva o injectie bagand seringa in cablul de la net. A doua consta in existenta, pe Internet, a destui nebuni care amesteca lucrurile asa de tare, incat pot duce la ratacire pe cei mai slab catehizati.

Si nu gresesc cand folosesc nebun, deoarece, dupa cum vedem, chiar in Scriptura apare termenul, desemnand pe omul care isi pierde identitatea spirituala inaintea lui Dumnezeu: „Zis-a cel nebun intru inima sa: «Nu este Dumnezeu!»”. Iata, de pilda, un caz. Colegii de la adevarul.ro mi-au semnalat existenta anumitor site-uri pe Internet, care ar practica spovedania online: Calauza Ortodoxa - Spovedanie Online si Spovada. In fapt, este vorba de un sarlatan care detine ambele site-uri, autointitulat Pafnutie Palmasu, care foloseste o identitate falsa (in prezentarea sa posteaza o poza a fostului preot Daniel Corogeanu, preluata de pe Mediafax) si care bate campii, cum s-ar spune, mimand gratia teologica. Cateva exemple de teologie nebuneasca ne-ar lamuri imediat. Mai intai, m-au siderat preocuparile cuviosului si limbajul folosit. De la stiri, trecem prin enigme si conspiratii si, in fine, aterizam in Ortodox net, prin Oastea Domnului. Credinciosii-internauti sunt numiti. mielusele si berbecuti. Apoi, prezentarea este ceva de necrezut: fost tractorist care bea si isi batea nevasta, ajunge calugar la inexistenta manastire Ciumarna din Dambovita (neavand diacritice, o fi vorba de o veche biserica de lemn din Ciumarna, jud. Salaj). Dincolo de asta, inchipuitul calugar nu a aflat inca despre faptul ca doar preotii si episcopii pot spovedi, nicidecum calugarii. Mai mult, el da inchipuite dezlegari unor…nickname-uri, probabil neavand habar de importanta numelui de Botez. Dar cum puricele se credea elefant, iar musca se ducea la arat…ce mai conteaza un fost tractorist care se inchipuie duhovnic on-line? Mi-aduc aminte cum imi spuneau mie in gluma colegii de la Radio Romania, stiind ca-s inginer si informatician: Avva Byte.

Probabil tractoristul chiar viseaza la asta, din moment ce copie rugaciunea preotului de la spovedanie, din cartea de slujba, si o pune pe site, sub numele de nevrednicul preot Pafnutie. Aici n-am inteles: odata e calugar, odata e preot. Probabil le amesteca si el. Calugarii hirotoniti se cheama ieromonahi, adica monah preot. Dar ce mai conteaza, din moment ce marea problema a Internetului este ca aici orice nauc poate posta absolut tot ce viseaza, fara nici un filtru de autoritate. Impostorul nu se opreste la furtul imaginii fostului preot de la Tanacu. In alta sectiune a site-ului, aflam ca el face exorcisme (filmate). Din pacate, videoclipul este privat, probabil are taxa de vizionare pentru curiosii cuviosului. Insa thumbnail-ul clipului video arata un arhiereu care citeste, prezentat drept staretul Visarion Rudaru (la fel de inexistent ca si manastirea Ciumarna), iar alaturi un chip de preot care nu seamana deloc cu poza din prezentarea cuviosului Pafnutie adica a lui Daniel Corogeanu). Ca sa nu mai spun ca tupeul pafnutian creste brusc atunci cand in alta sectiune a site-ului, in dreptul staretului amintit apare imaginea parintelui Petroniu Tanase, fost duhovnic roman din Muntele Athos, cunoscut de mai toti credinciosii ortodocsi. Semn ca naucul teologic nu prea a dat pe la Biserica. Impostura insa devine maxima in momentul in care fostul tractorist anunta ca Protopopiatul Iasi 1 organizeaza spovedanii on-line non-stop, prin Yahoo Messenger, cu ajutorul unei platforme care a costat 2000 de euro!!! Cam scump messengeru’ nenea tractorist, la banii astia imi iau tractor second-hand! Declaratia vine (chipurile) de la preotul Radu Pavel, probabil tot un preot gasit pe net, prin Ziarul Lumina. Culmea, parintele exista, in Glavanesti, jud. Iasi si se pare ca l-a inspirat pe cuvios: parintele chiar a predat cursuri de fermieri si de tractoristi. Şi ca tortul (sau coliva) sa fie cu bomboana pe ea, pe site-ul lui Pafnutie apare si numele unui alt preot, Marian Istrati de la Parohia Ortodoxa Macin – Tulcea, care a administrat un site si forum de discutii religioase. Parintele si situl de la Macin sunt autentice, forumul a fost insa inchis de cativa ani, deoarece parintele a fost acuzat ca spovedea on-line, de catre cei ce confundau caracterul discutiilor religioase pe net cu spovedania. Asa ca, din smerenie si pentru a nu fi smintire credinciosilor, parintele a renuntat la forum.

Dar ceea ce nu stie calugarul-tractorist’ este ca am fost coleg de banca, la Teologie, cu parintele Istrati, timp de 4 ani, asa ca il cunosc prea bine ca sa stiu ca este impotriva acestei denaturari numita spovedanie on-line. Insa cea mai tare aplicatie tehnologico-duhovniceasca mi s-a parut spovedania la web-cam. Fostul tractorist crede ca, pana acum, marele impediment al spovedaniei on-line era imposibilitatea participantilor de a se vedea. Asa ca a gasit repede solutia. Citez: „Pentru cei care vor sa sepovedeasca (sic!) fata in fata cu parintele ( asa cum este canonul) trebuie sa il contactati pe mail la adresa spovada_on_line@yahoo.com si sa stabiliti cu acesta momentul cand va veti spovedi prin intermediul webcam”. Atata a inteles el din canon, ca trebuie sa te vezi fata in fata. Vorba aceea, traim asa de tare in era vizualului, ca nu ne mai vedem sufletul de atatea imagini.

Prin urmare, avem de-a face cu un impostor, care practica acelasi joc murdar pe care il practica vrajitorii si descantatorii care, din dorinta de a pacali pe cat mai multi neavizati, se dau drept calugari, calugarite si preoti, asezand in dreptul anuntului si o poza, furata din universul Internetului. Asa a patit o calugarita care s-a trezit ca poza dintr-un interviu a aterizat la mica publicitate, devenind…. dezlegatoarea Teofana. Acum, impostoarea are site pe net si deschide cartea prin telefon, dar poza a schimbat-o. In urma cu cativa ani am facut emisiune la radio cu astfel de impostori, asa ca mai am inca inregistrarile in care un anume preot Anderson (wow!) bate campii, gen: am o cruce cu doua gauri, printr-una vad trecutul, iar prin alta viitorul. Probabil asa facea concurenta la deschisul cartii. In fond, din toata nebunia povestita pana aici, ceva ramane adevarat: cand inselarea si impostura iti cuprind trecutul, viitorul nu poate fi decat cel al bogatului din Evanghelie: nebunia.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 10 Decembrie 2016

18 Noiembrie 2013

Vizualizari: 700

Voteaza:

Boom-ul economic, erezia si impostura religioasa online 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Stefania CristianPostat la 2015-02-12 15:19

    Foarte bun articol! Mă bucur că există cineva care să deschidă ochii naivilor care chiar își spun păcatele impostorului ăluia. Multă sănătate și toate cele bune!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE