Divergentele de gen intre crestinism si Drepturile Omului

Divergentele de gen intre crestinism si Drepturile Omului Mareste imaginea.

In ultima vreme, am impresia ca se amplifica divergentele intre viziunea cultelor crestine si viziunea autoritatilor asupra genului. Parlamentul European a adoptat raportul Lunacek. ONU critica Vaticanul in privinta respectarii Drepturilor Copilului minoritar LGBTI. Ortodocsii atrag atentia asupra necesitatii perfectionarii proiectului european,iar americanii sustin ca minoritarii LGBTI sunt, in continuare, discriminati in Romania. Adoptarea raportului Lunacek, fie si la nivel orientativ, a starnit nemultumirea din partea a numeroase cercuri din randul cultelor crestine.

Apoi, Vaticanul s-a vazut nevoit ca, in calitatea sa de stat al lumii, la aniversarea unui an de pontificat al Papei Francisc, sa ia act de criticile aduse de catre ONU, sistematizate dupa cum urmeaza:

1. ONU a reprosat si, totodata, a recomandat punerea in acord a dreptul canonic al Vaticanului cu prevederile Conventiei Drepturilor Copilului, in special in privinta protejarii impotriva discriminarii, violentei si tuturor formelor de exploatare si abuz sexual.

2. ONU este ingrijorata in legatura cu declaratiile din trecut ale Vaticanului privind homosexualitatea, ceea ce a contribuit la stigmatizarea sociala si violente contra copiilor si adolescentilor LGBTI, crescuti de cupluri de acelasi sex.

3. ONU recomanda Vaticanului sa renunte la clasificarea discriminatorie a copiilor nascuti in afara casatoriei ca fiind copii ilegitimi. Totodata, Vaticanul ar trebui sa faca uz de intreaga sa autoritate morala pentru a condamna toate formele de discriminare, hartuire sau violenta asupra copiilor, pe baza orientarilor sexuale ale lor sau ale parintilor lor. Mai mult, Sfantul Scaun ar trebui sa sprijine, la nivel international, dezincriminarea homosexualitatii.

4. ONU regreta ca Vaticanul nu a precizat masurile luate pentru promovarea egalitatii intre baieti si fete ca si masurile adoptate in vederea inlaturarii stereotipiilor de gen din manualele folosite in scolile catolice, asa cum i-a fost solicitat in 1995. ONU doreste urgentarea adoptarii acestor masuri.

5. ONU este ingrijorata pentru faptul ca Vaticanul are o interpretare restrictiva asupra drepturilor copilului de a-si exprima propriile opinii, restrictii ce le afecteaza drepturile si libertatea de exprimare, asociere si religie.

6. ONU este ingrijorata in privinta situatiei copiilor care au ca tata un preot catolic, in multe cazuri acestia nefiind constienti de identitatea tatalui. Tot aici, ONU este preocupata de faptul ca mamele acestor copii pot obtine o pensie alimentara din partea Bisericii catolice doar daca semneaza un document de confidentialitate asupra identitatii tatalui sau detalii legate de plati.

7. ONU este preocupata de continuarea practicarii „cutiilor pentru copii” de catre organizatii catolice, in privinta abandonarii anonime a copiilor. Pe de alta parte, ONU saluta accentul pus de Vatican asupra respectarii dreptului copilului la viata si la a nu fi abandonat.

8. ONU este preocupata de faptul ca Vaticanul nu considera ca Drepturile Copilului interzic pedepsirea corporala a copiilor, motiv pentru care nu adopta reguli si directive care sa opreasca pedepsele corporale aplicate copiilor in scolile si institutiile catolice, aceste practici fiind larg raspandite in unele institutii catolice, atingand chiar nivele „endemice” in unele tari, ca de pilda Irlanda. Vaticanul ar trebui sa urgenteze interzicerea pedepselor fizice si psihice asupra copiilor.

9. ONU este grav si profund ingrijorata asupra modului in care Vaticanul a tratat, in trecut, problema copiilor abuzati sexual de catre clerici: nu si-a asumat faptele comise, a incercat acoperirea lor, a impus clericilor un cod al tacerii sub amenintarea excomunicarii, nu a luat masuri care sa protejeze copii, a permis continuarea abuzurilor si a tratat cazurile de abuz ca fiind grave delicte morale, ceea ce a permis abuzatorilor sa scape de procedurile judiciare.

10. ONU este ingrijorata ca Vaticanul nu recunoaste diversitatea formelor de existenta a familiei si adeseori discrimineaza copii pe baza situatiei lor familiale. De aceea, se recomanda sa adoptarea unor dispozitii care sa recunoasca diversitatea formelor de existenta a familiei.

11. ONU este preocupata de situatia adolescentilor recrutati de anumite institutii catolice, care sunt manipulati psihologic si indepartati treptat de familiile lor si izolati de restul lumii.

12. ONU cere Vaticanului sa reconsidere pozitia asupra avortului, in sensul identificarii unor situatii cand acesta poate fi permis.

13. ONU este serios preocupat asupra consecintelor negative ale interzicerii adolescentilor la metode de contraceptie si informatii privind sexualitatea si sanatatea reproducerii. Se recomanda Sfantului Scaun sa asigure dreptul adolescentilor la informatii privind planning-ul familial, metodele contraceptive, riscul sarcinilor timpurii, prevenirea SIDA si prevenirea si tratamentul bolilor cu transmisie sexuala, inclusiv in scolile catolice.

De buna seama, unele din aceste chestiuni vor pune serios Vaticanul pe ganduri in privinta provocarii de a fi Stat in randul Statelor lumii, in conditiile in care, asa cum vedem, viziunea globala a Drepturilor Omului (derivat si a Copilului) in domeniul genului, merge spre o reducere aproape totala a discriminarilor, in special cele legate de minoritatile LGBTI, dar si spre o incurajare a sexualitatii. Revenind in actualitate, Parlamentul European a respins recent raportul Zuber, un raport de factura feminista, care promova egalitatea de gen si de tratament intre barbati si femei, combatea stereotipurile de gen, sustinea dreptul la avort gratuit si multe alte propuneri (87 puncte) prin care sa se diminueze „criza egalitatii de gen”. Sesizand toate aceste framantari europene, exprimate in rapoarte, adoptate sau nu, Membrii Comitetului Reprezentantilor Bisericilor Ortodoxe pe langa Uniunea Europeana (CROCEU) au emis un comunicat de presa, intitulat „Uniti, suntem mai puternici”, prin care indeamna pe crestini sa ia parte activ la viitoarele alegeri parlamentare ce vor avea loc in luna mai, in speranta perfectionarii proiectului european. Reprezentantii Ortodocsi isi exprima pe aceasta cale dorinta de a coopera cu oricare autoritate competenta in vederea promovari strategiilor privind drepturile omului care sa protejeze drepturile civile, politice, sociale, economice si culturale ale tuturor cetatenilor. Scopul acestor strategii trebuie sa fie mereu acela de a atenua, si nu de a spori tensiunile sociale. Drepturile omului nu trebuie sub nicio forma sa devina un camp de lupta. Mai degraba, ele trebuie sa reprezinte baza solida pentru promovarea coeziunii in societate si a prosperitatii membrilor ei. In mod deosebit, cei ce sustin libertatea religioasa, de credinta si de constiinta nu fac altceva decat sa promoveze valorile de pace si dreptate in societate. Trebuie cautate mereu cai de combatere a problemei extremismului si rasismului.

Totodata, membrii CROCEU sustin ca familia bazata pe uniunea liber consimtita intre un barbat si o femeie, cu deplina consideratie pentru egalitatea dintre ei, ramane un element constitutiv de maxima importanta al societatii. Totodata, este necesara dezvoltarea unor politici ferme de protejare a demnitatii si a dreptului la viata si integritate al fiecarei persoane umane, de la conceptie pana la moartea naturala. Cum insa toate acestea nu erau de ajuns, Statele Unite ale Americii au dat recent publicitatii (27 februarie) Raportul de tara privind respectarea Drepturilor Omului in Romania. Aici se critica numeroasele dispute intre Biserica Ortodoxa si cea Greco-catolica, pe tema retrocedarilor, discriminarea sociala impotriva minoritatilor LGBTI, a persoanelor etniei rrome si a celor infectate cu SIDA, precum si existenta unor acte antisemite. Raportul face o istorie a evenimentelor publice din Romania, subliniind faptul ca liderii BOR au propus ca noua Constitutie sa mentioneze ca familia este uniunea liber consimtita intre un barbat si o femeie, ceea ce a generat un val de declaratii anti-gay din partea unor personalitati: Presedintele Traian Basescu, Ministrul de Externe Titus Corlatean si IPS Laurentiu Streza.

Prin urmare, ma astept ca, pe viitor, aceasta tema a genului sa provoace vii dezbateri si polemici. In fond, nu este nimic nou sub soare. Sa ne aducem aminte ca, de-a lungul istoriei, diferentele de viziune intre Lumea Veche si Lumea Noua (metafore biblice, care evidentiaza diferentele de viziune), intre Apus si Rasarit, au dus pana la despartirea Bisericii Crestine. Un singur lucru nu mi-as dori, dincolo de dinamica dialogului. Anume ca, in virtutea drepturilor si a libertatilor democratice, autoritatile sa esueze intr-o noua re-educare ideologica, asa cum s-a mai intamplat, din pacate, de-a lungul istoriei.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 10 Decembrie 2016

16 Martie 2014

Vizualizari: 504

Voteaza:

Divergentele de gen intre crestinism si Drepturile Omului 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE