Ecumenismul suferintei

Ecumenismul suferintei Mareste imaginea.

In primele doua saptamani din iulie, studentii Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii Babes-Bolyai au privilegiul unei practici social-teologice in institutii ale serviciului diaconal-filantropic de la Stuttgart.

Organizata pentru al treilea an consecutiv, practica se deruleaza in cadrul parteneriatului dintre Biserica Evanghelic-Lutherana din Wuerttemberg si Arhiepiscopia Ortodoxa a Vadului, Feleacului si Clujului. Ce au putut invata teologii nostri? Ei bine, dincolo de imaginea idealizanta a unora de la noi, au inteles ca Germania isi permite un sistem de asistenta medicala si de ingrijire pentru ca are premizele necesare: structura economica si cultura politica. O economie bazata pe realizarea profitului printr-un plus de inventivitate si calitate genereaza un alt tip de loialitate intre antreprenor si locul unde traieste. Majoritatea firmelor din jurul unor giganti precum Daimler, Porsche sau Bosch sunt in proprietate de familie, aplicand reguli de comportament etic.

Banul privat vine in sprijinul celui public, castigul individual se reflecta in faptele binelui comun, intarind solidaritatea. Cat priveste cultura politica, statul german post-totalitar si-a asumat lectia istoriei, autolimitand instrumentele care faciliteaza abuzul. Precizarea din primul articol al Constitutiei ca demnitatea omului, iar nu o trasatura abstracta, reprezinta unitatea de masura a actiunii politice, indica cenzura fundamentala. Tentatia de a controla in detaliu, de a intra nechemat in viata propriilor cetateni, de a lua decizii la scara mare, fara a tine cont de efectele la nivel individual si comunitar - acestea au fost evitate sau diminuate prin delegarea unor importante functii sociale partenerilor. Adica organizatiilor nonguvernamentale, in primul rand cultelor religioase, si in general mediului privat, intarind astfel subsidiaritatea. Teologii si asistentii sociali clujeni au mai invatat ca asa cum Protestantismul, bazat pe celebra formula a exclusivismului biblic – Sola Scriptura -, a dezvoltat un sistem filantropic impresionant, nici Ortodoxia pronuntat contemplativa nu exclude ajutorarea celui aflat in nevoie. Dimpotriva. Cine ia in serios textul evanghelic nu poate evita consecintele practice ale acestuia. La fel, cine vorbeste cu Dumnezeu in rugaciune nu Ii poate ignora prezenta in aproapele. Altfel spus, depasind ideile preconcepute, Sfantul Vasile cel Mare din Capadocia, in primele secole, si Gustav Werner din Reutlingen, la inceputul industrializarii Germaniei, ofera deopotriva un exemplu de antropologie practica, de consecventa intre teorie si practica. Fara a ignora diferentele doctrinare majore, a devenit mai limpede pentru studentii nostri faptul ca intalnirea inter-confesionala, daca nu poate avea inca loc intru bucuria comuniunii, se petrece insa deplin la capataiul bolnavului sau al batranului. Ecumenismul suferintei. In cadrul legaturii dintre Wuerttemberg si Cluj, vechi de doua decenii, am primit sprijin pentru proiecte de felul Hospisului "Sfantul Nectarie”, a Caminului de batrani de la Mociu, a Scolii Christiana pentru copiii cu abandon scolar etc. A fost un schimb de daruri care ilustreaza ca Marta si Maria nu se exclud, ci se completeaza. Ca nu pot fi imaginate una fara cealalta.

Radu Preda

Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 10 Decembrie 2016

11 Iulie 2013

Vizualizari: 620

Voteaza:

Ecumenismul suferintei 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

ecumenismul suferinta

Comentarii (1)

  • adelin smaduPostat la 2013-07-10 06:50

    Sa-mi fie iertata curiozitatea dar tinerii nostri studenti n-ar fi trbuit sa vada realitatea ,saracia,coruptia din sistemul nostru sanitar si cel din asistenta sociala...iar in ceea ce priveste laudele aduse nemtilor ,sa nu uitam ,cati bani au pompat americanii dupa cel de-al doilea razboi mondial si cum au ajuns o putere mondiala..Dumnezeu celor mandri le sta impotriva,iar celor smeriti le ajuta si iarasi ,mai bun este putinul celui drept deacat bogatia cea mare a trufasior.Slava Domnului ca ne-a adus din nefiinta in aceasta Ortodoxie cu maretie de vis,si pe care suntem datori s-o onoram prin implinirea poruncilor Mantuitorului Hristos.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE