Hristos - barbat si femeie

Hristos - barbat si femeie Mareste imaginea.

Am citit de curand un articol al doamnei Anca Manolache, intitulat “Fiul Tatalui ceresc - Fiul Fecioarei”. In acest articol ea se intreaba: “daca in primul Adam era cuprinsa si Eva, deci el trebuie vazut ca barbat si femeie, Cel de-al doilea Adam - Hristos, este doar Fiul Mariei, adica barbat? Si raspunde: “Toata infatisarea lui Iisus Hristos este barbateasca. Dar sangele Lui? Daca trupul Lui provine exclusiv din sangele femeii, cum poate fi sangele Lui altfel decat feminin? Structura Sa morfologica - externa si interna - este in totalitate masculina. Dar aceasta structura organica contine integral numai sangele Mariei, sange feminin, impreuna cu toata structura humorala interna a femeii. Prezenta feminina, ca sange in Hristos este o realitate. Dar El este numai barbat? Spre deosebire de primul Adam, Iisus detine elementele cheie ale firii omenesti; dar fara sa fie bisexuat, El poarta trup barbatesc si sange femeiesc”.

Ce doreste sa afirme prin aceste randuri citate? Ca in Hristos se afla ontologic femeia si barbatul. Marturisesc ca imi este greu sa vad sangele ca fiind de genul feminin si de genul masculin. Nu am auzit ca o persoana de genul feminin, sa nu poata dona sange unei persoane de genul masculin, avand aceeasi grupa, pe motiv ca nu e compatibilitate intre genuri. De aceea, cred ca prin afirmatia “El poarta trup barbatesc si sange femeiesc”, doreste sa scoata in evidenta ca cele doua genuri nu stau unul langa altul, ci unul in celalalt. Prin aceasta deplina patrundere a unuia in altul, putem afirma ca in Hristos “nu e barbat si femeie”(Gal. 3, 28), nu in sensul ca unul se amesteca cu celalalt sau ca unul dispare, ci cu intelesul ca in Hristos s-a depasit contradictia sexelor.

Omul a fost creat la inceput barbat si femeie. Sfantul Simeon Noul Teolog spune ca “la facerea de odinioara a stramoasei Eva, Dumnezeu a luat coasta insufletita a lui Adam si a zidit-o ca femeie. De aceea, nu a mai suflat in ea, ca in Adam, suflare de viata, ci a facut partea pe care a luat-o din Adam trupul intreg al femeii”. Comentariul arata ca Eva era o prezenta personala in Adam.

Afirmatia Apostolului Pavel ca “precum in Adam toti mor, asa si in Hristos toti vor invia” (I Cor. 15, 22), nu trebuie privita la nivel de gen, ci de natura. Cu alte cuvinte nu doar cei de parte barbateasca vor muri, dupa cum nu doar acestia vor invia. Aici e vorba de firea omeneasca.

Sfintii Parinti spun ca Hristos a mantuit ceea ce a asumat, ori El nu a asumat o parte din natura umana, ci intrega natura. Iar firea umana pe care o ia din Fecioara Maria este asemenea noua. De aceea noi nu afirmam ca Fecioara Maria s-a nascut fara pacatul stramosesc. A accepta o astfel de afirmatie, inseamna a fi de acord cu faptul ca Fecioara Maria a avut o alta fire. Iar daca ea ar fi oferit Cuvantului o alta fire, inseamna ca firea noastra nu a fost eliberata de moarte.

Hristos Se naste numai din femeie, partea barbateasca nu participa la intruparea Sa. Acest lucru ne descopera ca nasterea Lui nu este o nastere din necesitatea firii, ci din bunavoirea lui Dumnezeu. Astfel, Fecioara Maria este unicul parinte uman al lui Hristos. Datorita ei, Dumnezeu S-a unit fiintial cu natura umana in forma ei paradisiaca.

Asadar, prin cuvintele “Hristos - barbat si femeie”, am dorit sa scot in evidenta ca in Hristos existenta umana nu mai este conditionata de sex. Chiar Hristos ne-a vestit ca dupa inviere oamenii nu se vor mai casatori, intrucat ei vor fi “ca ingerii lui Dumnezeu in cer” (Matei 22, 30)

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2012

Vizualizari: 4554

Voteaza:

Hristos - barbat si femeie 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE