Hristos are chip si nu unul urat

Hristos are chip si nu unul urat Mareste imaginea.

Prima duminica din Postul Sfintelor Pasti (21 februarie 2010) este numita Duminica Ortodoxiei. In aceasta zi, sarbatorim in mod special faptul ca Fiul lui Dumnezeu are chip omenesc.

Noi nu stim cum a fost Fiul lui Dumnezeu inainte de intrupare, caci nu cunoastem cum este Dumnezeirea in sine, insa, pentru ca S-a intrupat, putem afirma ca Dumnezeirea Fiului nu mai este o realitate despartita de trupul si de fata omeneasca.

Faptul ca Scriptura nu ne ofera detalii asupra infatisarii lui Hristos, i-a facut pe unii sa se aventureze la o sumedenie de speculatii cu privire la chipul istoric al Mantuitorului. Au fost si teologi care, ramanand la o intelegere literala a cuvintelor: "nu avea nici chip, nici frumusete, ca sa ne uitam la El si nicio infatisare ca sa ne fie drag” (Isaia 53, 2), verset care are in vedere patimile Mantuitorului, au afirmat ca Hristos a avut o fata neatragatoare. Daca acestia s-ar fi oprit doar la cuvintele psalmistului David: "Impodobit esti cu frumusetea mai mult decat fiii oamenilor” (Ps. 44,2), ar fi inteles ca El avea o frumusete neobisnuita.

Dar un zugrav adevarat nu-L va reprezenta niciodata pe Hristos asemeni chipurilor din arta profana. Si asta pentru ca El nu a fost un simplu om, un om cazut in pacat. Chipul din orice icoana este chipul celui indumnezeit. Trupul stricacios nu poate fi icoana sfantului. Sfantul Apostol Pavel le descopera celor din Corint acest lucru prin cuvintele: "Carnea si sangele nu pot sa mosteneasca imparatia lui Dumnezeu, nici stricaciunea nu mosteneste nestricaciunea" (I Cor. XV, 50).

Marturisesc ca au fost cazuri cand mi-a fost greu sa accept o reprezentare ca fiind o icoana si asta pentru ca imaginea din ea ducea mai degraba catre portret sau fotografie, si nu catre chipul omului transfigurat. Sfintii erau plini de viata trupeasca, mai bine zis musculosi. Nu e cazul sa amintesc ca o icoana care nu respecta canoanele, nu trebuie sfintita. Daca acceptam acest lucru, ajungem sa avem erezii si in imagini. Sa nu uitam: icoana nu este copia fidela a unor realitati din lumea aceasta.

Daca avem parte de chipuri urate in biserica, e dovada faptului ca avem parte de zugravi improvizati, de persoane care nu participa la viata lumii schimbate. Nu Hristos este urat, nici sfintii uniti cu el, ci cei care ii reprezinta sunt lipsiti de viata in El. Dar asa se intampla atunci cand pictorul se supune pacatului si nu vointei lui Dumnezeu, ajunge sa-L reprezinte pe Hristos asa cum pofteste si nu asa cum este vestit de Biserica.

Poate se va intelege intr-o zi ca dupa cum preotul nu poate modifica textele liturgice, tot astfel nici iconograful nu poate schimba chipul Mantuitorului stabilit de Biserica.

Adrian Cocosila
 

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 6022

Voteaza:

Hristos are chip si nu unul urat 0 / 5 din 0 voturi. 4 review utilizatori.

Comentarii (4)

  • Adrian DumitrescuPostat la 2014-06-22 14:24

    Pentru cei care doresc sa stie cum a aratat Mantuitorul cand a fost pe pamant, am gasit urmatoarea minune relatata legata de Manastirea Iviru din Muntele Athos: "Un creștin s-a rugat Domnului să-i arate cum arăta El, când a fost pe pământ. Într-o noapte, a auzit un glas spunându-i: „Dacă vrei să vezi cum arătam Eu, să mergi la Mănăstirea Iviru și în pridvorul bisericii, în partea dreaptă a ușii laterale din stânga, vei vedea chipul Meu, făcut așa cum arătam când am luat trup omenesc". Venind creștinul, a văzut chipul Mântuitorului, chip care este de mărime naturală și s-a bucurat foarte mult, slăvind pe Mântuitorul Hristos și mulțumindu-I că nu l-a trecut cu vederea."

  • Gavriil STIHARULPostat la 2010-02-19 12:55

    Se cuvine a sti ca, spre deosebire de Biserica rasariteana, Biseica apuseana, in special iconografia, a dezvoltat de timpuriu un cult aparte, aceea a "Dumezeului urat", a "Hristosului urat". Ca este asa, ne-o dovedeste si celebrul crucifix din lemn al domului din Koln, donat in anul 970 de arhiepiscopul Gero, unde Iisus Hristos este infatisat "urat", ca un adevarat "Om al durerii", cum spunea proorocul Isaia. Era pentru prima data cand Hristos era infatisat astfel. Crucifixul a fost actul de nastere a temei estetice a "Dumnezului urat". Trupul lui Iisus Hristos este redat chinuit, exprimand ascutit durerea. Desfigurarea, dusa la extrem, este foarte expresiva. Mantuitorul are bratele si picioarele uscate, pielea crapata, sangele curge din belsug. Icoana trupului chinuit al Mantuitorului, care sufera pentru oameni, atinge coardele cele mai intime ale sufletului crestinului. Acesta ramana mut in fata maretiei durerii si se cutremura. (cf. si "Uratul in istoria artei" in Heinrich Heinrich Lutzeler ," Drumuri spre arta", Editura Meridiane, Bucuresti 1986). Spre deosebire de Apus, Biserica rasariteana a cultivat tema Hristosului de pe Muntele Tabor, precum si tema Hristosului Inviat, adica a Dumnezeului in toata frumusetea slavei Lui cele negraite, care va fi si slava noastra in veacul ce va veni. Aici, crestinul nu se mai cutremura, ci se abandoneaza Harului Sau necreat, lasandu-se mangaiat de dulceata Lui suprafireasca.

  • Gica GheorghePostat la 2010-02-19 12:18

    Felicitari ptr articolele d-voastra !!

  • Maria AndreeaPostat la 2010-02-19 11:44

    Scrieti articole foarte frumoase! va multumim

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE