Iisus Hristos, puiul de rinocer

Iisus Hristos, puiul de rinocer Mareste imaginea.

Mantuitorul Iisus Hristos, pentru a ne face sa intelegem dragostea si purtarea Sa de grija, s-a asemanat pe Sine cu "pastorul cel bun", care-si pune sufletul pentru oile sale si nu fuge la vederea lupului. Daca asemanarea Mantuitorului cu "pastorul cel bun" este indeobste cunoscuta, asemanarea Lui cu un rinocer poate sa ne suprinda insa pe multi dintre noi.

In cartea "Psalmi", Iisus Hristos este asemanat cu un pui de rinocer. "Glasul Domnului, cel ce sfarama cedrii si va zdrobi Domnul cedrii Libanului. Si-i va zdruncina pe ei ca pe vitelul Libanului, iar cel iubit, ca puiul de rinocer" (Psalmi 28, 5-6). In acest stih, "cel iubit" este asemanat cu "puiul de rinocer" sau cu "fiul inorogilor".

Sfantul Vasile cel Mare - Talcuire la Psalmul 28

"Unul-Nascut Fiul, Care a dat viata lumii cand S-a adus pe Sine Insusi jertfa si prinos lui Dumnezeu pentru pacatele noastre, se numeste si "Miel al lui Dumnezeu" si "Oaie"; ca, spune Scriptura: "Iata Mielul lui Dumnezeu" (Efeseni 5, 2); si iarasi: "Ca o oaie spre junghiere S-a adus" (Fapte 8, 32); dar, cand trebuie sa lupte si sa doboare puterea care ataca neamul omenesc, putere salbaticita si indobitocita, atunci se numeste fiu al rinocerilor.

Ca, dupa cum stim din Cartea lui Iov, animalul acela cu un singur corn (inorogul, rinocerul) este un animal a carui putere nu poate fi biruita, un animal care nu se lasa supus de oameni. "Nu-l vei lega cu cureaua, nici nu va dormi in ieslea ta" (Iov 39, 9-10). Si, in acel loc al profetiei, se spun multe despre acest animal: ca ii place libertatea si ca nu se supune oamenilor.

Trebuie sa se tina seama insa ca Scriptura foloseste numele rinocerului in doua feluri: cand il lauda, cand il defaima. Uneori zice: "Izbaveste de sabie sufletul meu si de coarnele rinocerilor smerenia mea" (Psalmi 21, 23). Scriptura spune aceste cuvinte pentru a defaima poporul cel dusmanos, care s-a sculat impotriva Domnului in timpul patimilor. Alteori zice: "Inalta-se-va cornul Meu ca al rinocerului" (Psalmi 91, 10). Se pare ca, de multe ori, numele rinocerului se ia pentru a arata cele rele, din pricina firii razboinice a acestui animal; dar se ia si pentru a arata cele bune, din pricina ca are cornul ridicat in sus si din pricina firii lui dornice de libertate.

Si, pe scurt, pentru ca in multe locuri din Scriptura poti gasi cuvantul "corn" luat in loc de "slava", de pilda: "Va inalta cornul poporului sau" (Psalmi 148, 13); si: "Va inalta cornul lui intru slava" (Psalmi 111, 9); sau si pentru ca acest cuvant "corn" este luat adeseori in loc de "putere" - de pilda: "Aparatorul meu si cornul mantuirii mele" (Psalmi 17, 3); iar Hristos este puterea lui Dumnezeu - de aceea, pentru ca Hristos are un singur corn, adica are o singura putere, aceea a Tatalui, este numit rinocer.

Rinocerul, simbol al lui Hristos

Dupa cuvantul Sfantului Vasile, deci, "cand trebuie sa lupte si sa doboare puterea care ataca neamul omenesc, putere salbaticita si indobitocita, atunci (Iisus Hristos) se numeste fiu al rinocerilor". Rinocerul este "un animal a carui putere nu poate fi biruita", adica invincibil, si "un animal care nu se lasa supus de oameni", adica iubitor de libertate. Pentru ca Hristos este "puterea lui Dumnezeu", adica pentru ca are "un singur corn, adica are o singura putere, aceea a Tatalui, El este numit rinocer".

Interpretand acest pasaj din Psalmi, Fericitul Teodoret de Cir spune: "Dupa istoria din vremea lui Iezechia, asirienii adica se vor fi sfaramat ca cedrii, iar poporul cel iubit al iudeilor, puternic fiind, va fi nebiruit ca un inorog." Iar Sfantul Atanasie cel Mare spune: "Iubitul sobor al Apostolilor este ca un fiu al inorogilor, iar inorogii sunt Sfintii Proroci si Patriarhi, ai caror fii sunt Apostolii, pentru ca isi au cornul si taria numai la Dumnezeu."

Atat in Cartea Iov, cat si in alte parti unde apare mentionat acest animal, traducerea sinodala a Bibliei foloseste cuvantul "bivol salbatic", insa cuvantul original din Septuaginta se refera clar la un animal cu un singur corn, iar nu cu doua coarne. IPS Bartolomeu Anania, in traducerea sa, numeste acest animal "inorog", ramanand fidel tradiţiei grecesti a Septuagintei. Cu toate acestea, identitatea certa a animalului vizat de termenul original nu poate fi susţinuta.

Unicornul, inorogul si rinocerul

Unicornul este un animal fabulos cu un singur corn. Inorogul este numele slavon al unicornului. In unele traduceri, precum am vazut, el este identificat si cu rinocerul.

Inorogul este un animal fabulos unicorn. El apare reprezentat sub forma unui cal alb cu un corn in mijlocul fruntii. Legendele descriu cornul inorogului ca avand puteri miraculoase: vindeca bolile, alunga raul si da viata. El este simbolul puterii invincibile. Cand se arata inorogul, chiar si diavolul fuge. Se spune ca doar o fecioara (simbol al curatiei) se poate apropia de el si il poate prinde.

Primul care ar fi vazut un inorog ar fi fost chiar Adam, in gradina raiului. In unele traduceri ale Bibliei, inorogul apare drept primul animal pe care Adam l-a numit, ridicandu-l astfel deasupra tuturor animalelor din lume. Atunci cand Adam si Eva au parasit paradisul, inorogul a mers impreuna cu ei, devenind astfel un simbol al castitatii si puritatii pierdute.

Istoricii bisericesti au gasit vechi picturi care Il infatiseaza pe Dumnezeu dand nume animalelor, iar in fruntea tuturor perechilor de animale se afla un inorog. In unele Biblii ilustrate, de origine apuseana, acest animal misterios apare intre Adam si Eva, iar cornul sau este indreptat catre arborele Binelui si Raului. Se spune ca inorogul isi datoreaza forta miraculoasa unei calatorii pe care o face odata pe an spre gradina apelor Paradisului, unde consuma plante datatoare de viata.

Pe timpul Potopului el a fost cel care a salvat Arca, legand-o si tragand-o cu cornul sau imens, salvand umanitatea, animalele si plantele de la o distrugere totala. In epoca medievala, inorogul este reprezentarea puterii, dar si a puritatii. Prin cornul sau unic, inorogul reprezinta sageata dreptatii si sabia lui Dumnezeu.

Desi dovezile cu privire la existenta inorogilor nu sunt suficient de intemeiate, totusi credinta in existenta lor este larg raspandita in lume. Pentru unii, faptul ca acest animal nu a mai fost vazut nu face decat sa-i sporeasca misterul, in timp ce altii cred ca inorogul inca mai exista in regiuni extrem de indepartate, putand fi vazut numai de catre oamenii de o virtute si curatenie a sufletului exceptionale.

In legendele arabe, unicornul apare din mijlocul nisipurilor desertului si se apropie doar de copiii singuri, sta o vreme langa ei si apoi dispare din nou.

In mitologia chineza, unicornul apare drept un animal care vine printre oameni numai cu misiuni importante. Vocea lui este deosebit de frumoasa si se aseamana cu clinchetul armonios al clopoteilor. Blandetea lui este atat de mare incat isi ridica picioarele foarte sus, pentru a evita sa calce pe vreo vietuitoare. Desi unicornul era foarte puternic, ca un conducator al animalelor, el traia singur si se credea ca este imposibil de prins. Aparitia lui era interpretata ca un semn bun, iar faptul ca nu a mai fost vazut de multe secole inseamna ca traim intr-o epoca instrainata de bine. Unicornul va aparea din nou, la momentul potrivit, cand bunatatea va domni iarasi in lume.

Teodor Danalache

Lamurire: Sfantul Vasile cel Mare, in cartea "Talcuire duhovniceasca la Psalmi", Editura Institutul Biblic, Bucuresti, 2006, traducere Preot Profesor Dumitru Fecioru, pagina 77: "Iar cel iubit ca fiul rinocerilor". In continuare, traducatorul foloseste "rinocer", pentru toate toate celelalte trimiteri din Biblie. Acesta varianta este aleasa de parintele Dumitru Fecioru care, pentru cei care-l cunosc, este unul dintre cei mai mari si renumiti traducatori ai operelor Sfintilor Parinti in limba romana.

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3284

Voteaza:

Iisus Hristos, puiul de rinocer 5.00 / 5 din 1 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • eugen badarauPostat la 2014-03-11 10:07

    Desi este un redactor al acestui site (gresesc oare?!) dl. Teodor Danalache are si dansul "pacatele" sale. Dl. Nicolae Dobre are dreptate cand il intreaba pe acest autor de "editoriale" de unde a aparut cuvantul "rinocer" in traducerea Ps 28, 5-6. Sa fie doar o simpla "licenta poetica" a acestui autor, prin asemanarea animalelor "inorog" si "rinocer" (care au un singur corn)?! Sau poate este folosirea unei traduceri care nu este acceptata de actualul Sinod Romanesc a BOR (si dl. Danalache a "uitat" sa ne precizeze acest lucru)?! P.S. D-le Dobre daca ati fi citit si adnotarile facute pe marginea acestui "Ps 28, 5-6" ati fi gasit si trimiterea la "Iov 39,9" in care se explica, ca unii din traducatorii straini au folosit si alte denumiri de animale (cred in functie de "puterea" pe care o are acel animal - reflectat in "cultura" din care face parte cititorul din tara respectiva. De ex. Iov 39, 9 (vers.Anania) se spune: 9 Tu crezi că inorogul (b) va vrea să-ţi fie slugă   sau să-şi petreacă noaptea dormind la ieslea ta? (b) Inorog: animal fabulos unicorn, simbol al puterii invincibile (vezi şi Nm 23, 22). Textul Ebraic sugerează (în funcţie de traducători): „bivolul“; „boul sălbatic“; „bizonul“; „taurul“. Deci Dl. Danalache are o scuza in aceasta privinta. Dar, nu-i gasesc nici o scuza faptul ca, nu a facut si trimiterea (exacta) din ce Biblia s-a inspirat, atunci cand a facut mentiunea citatului respectiv. Mentiune: Un adevarat "editorialist" nu poate avea o asemanea "scapare", care sa duca la o intrebare de tipul celei facute de dl.Dobre. Scuza ca, acest site este deschis catre toti "crestinii" (indiferent de Credinta - ortodox, catolic, etc.) si din aceasta cauza nu ar avea importanta aceste "scapari" (ne afisarea in subsolul articolui a locului de unde s-a "inspirat" autorul unui articol), mi s-ar parea foarte puerila. Nu credeti?!

  • miron elenaPostat la 2014-03-10 07:50

    va multumim foarte interesant articolul nu am auzit pina acum de aceasta istorie

  • Nicolae Dobre Postat la 2014-03-10 03:43

    In Biblia tiparita in 1999 cu binecuvantarea P.F. Parinte Patriarh, de vrednica pomenire, Teoctist se vorbeste despre "fiul gazelei". In Editia Jubiliara a Sfantului Sinod, diortosita de Parintele Bartolomeu Anania - Dumnezeu sa-l odihneasca cu dreptii Sai - se vorbeste, intr-adevar, de "inorog". In care versiune se intalneste cuvantul "rinocer"?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE