O Biblie pentru homosexuali

O Biblie pentru homosexuali Mareste imaginea.

Există numeroase interpretări ale textului biblic, de când a fost stabilit canonul lui și până astăzi. Aceasta demonstrează că el rămâne mereu viu și semnificativ pentru fiecare dintre noi, că poate da naștere la noi și noi sensuri, chiar dacă este citit de mii și mii de ori. Fiecare nouă generație îl reia și, de fiecare dată, este relevant pentru starea lumii din acel moment. În afara acestora însă, pornite din dorința de lămurire, de înțelegere a rosturilor, sau de amestecare a lor fără putința de a le mai deosebi pe cele care păstrează ceva din intenția primă, abundă și răstălmăciri despre care cu greu poți înțelege cum de sunt posibile.

Nu e nevoie neapărat ca atunci când citești textul biblic să ai alături toată exegeza imensă care s-a făcut în jurul fiecărui verset, căci nu ar fi posibil, tehnic vorbind, și nici nu cred că vei mai avea timp să faci propria lectură. E nevoie, poate, de o anumită ingenuitate în apropierea de textul sacru pentru a-l vedea în prospețimea lui aurorală care îți vorbește direct. Totuși, o anumită apropiere de tradiția hermeneutică de care aparții este necesară pentru a nu rătăci inutil pe coclauri, pentru a nu da intepretări pur fanteziste. Într-o lume a originalității cu orice preț e bine să mai păstrăm, măcar puțin, gustul pentru originaritate, să descoperim sensurile reale, cele avute în vedere de autorii textelor sacre. Altfel, putem fabula cu grație despre orice, putem debita orice enormitate, doar dacă nu mai păstrăm pretenția că am expune vreun lucru pretabil la recunoaștere din partea celorlalți. Adică pot spune orice îmi trece prin minte referitor la textul biblic, dar nu e corect să am pretenția că astfel m-aș apropia de semnificația lui.

Astfel, Mihaela Miroiu spune, într-un interviu recent din ziare.com că Hristos nu zice nimic despre familia tradițională, că noi, cei ce încă mai ținem la ea, ne legăm de niște cutume, nu luăm în seamă esențialul învățăturii creștine. Din asta se deduce că Hristos n-ar fi avut nimic împotriva unei familii alcătuite din două femei sau doi bărbați.

Că, dacă vrem să fim fideli învățăturii lui Hristos, mergem și proclamăm ca fiind creștin mariahul homosexual. Apoi, Marius Comper, într-o postare pe facebook ne explică cum unii oameni se folosesc de Iisus ca să răpească altora drepturile. Folosindu-se de textul de la Matei 19, 7-12 unde Hristos vorbește despre condițiile desfacerii căsătoriei și despre fameni, Marius Comper îi asimilează pe fameni cu homosexualii. Unii așa se nasc, alții sunt făcuți de oameni, iar alții se fac pe sine fameni, dar ei s-au făcut astfel pentru împărăția cerurilor. Și aici, țineți-vă bine, ideea desprinsă este că homosexualii s-au făcut pe ei astfel ca să obțină împărăția cerurilor! E posibil, după sensurile multiple din dicționar, în afara celui de bază, de castrat, ca termenul „famen” să fie înțeles și ca bărbat efeminat, decăzut moral, dar să crezi că cineva ar acționa astfel ca să se apropie de împărăția cerurilor depășește nivelul de înțelegere cel mai elementar. Apoi, în mod asemănător mai este interpretat un episod din Noul Testament.

Se povestește la Matei 8, 5-13 despre vindecarea slugii sutașului. Termenul pentru „slugă” folosit în textul biblic putea însemna, printre multe alte sensuri, și sclav sexual.

Oprindu-se asupra acestuia ca și cum ar fi singurul posibil, Marius Comper ne asigură că Hristos a vindecat sluga sutașului ca pe o binecuvântare a relațiilor homosexuale pe care, așa cum e sigur în viziunea lui, sutașul le avea cu sluga lui.

Asemenea interpretări mie mi s-au părut, de la bun început, aberante. Sunt un mod evident tendențios de a interpreta textul sacru, rupând din context și forțând intepretări care nu au niciun fel de fundament. Astfel se distorsionează grav sensul Scripturii, ajungând ca aceasta să însemne opusul a ceea ce vrea să spună, sau oricum un mesaj mult diferit față de cel inițial. Problema care apare este că asemenea deformări ale mesajului evanghelic ajung să fie privite ca egal valabile cu cele consacrate. Cu ce ar fi mai valid un sens decât altul, se întreba cineva dintre comnetatorii de pe facebook? Există, în noua generație, în ciuda „îndoctrinării” ei religioase, căci materia Religie se predă de la clasa întâia până la a douăsprezecea, o mare ignoranță în privința cunoașterii textelor sfinte și a modului cum ele pot fi înțelese.

În acest context e foarte posibil ca un curent de opinie care face din Hristos un apărător al homosexualilor, ba chiar al întregii comunități lgbtq să ia ființă și să capete amploare în viitor. Creștinii tradiționali au, în viziunea noii interpretări, un mesaj de ură și de respingere. Ei au monopolizat înțelegerea mesajului cristic, l-au falsificat ca să corespundă scopurilor lor întunecate. Numai că acum au apărut ei, cei frumoși și liberi de prejudecăți, care au repus lucrurile în raporturile lor firești. Ei resping ura creștinilor tradiționali, care atunci merită măcar terfeliți public pentru lipsa lor de deschidere față de cei altfel decât ei.

Deja există un curent de ură împotriva celor care încă mai îmbrățișează un model clasic de viață, în care o femeie se mărită cu un bărbat, iar un bărbat se căsătorește cu o femeie, chiar dacă și acest model poate fi viciat de o serie întreagă de lipsuri, violență, alcoolism, sărăcie etc. La acest curent se mai poate adăuga o aripă a celor care își bazează disprețul față de cei demodați pe texte din Biblie, pe care le intrepretează în moduri complet aiuritoare.

Ce contribuie la asta? Atacurile furibunde, lipsa totală a criteriilor de selecție atunci când avem o interpretare, lipsa de cultură teologică, lipsa de cultură pur și simplu. Pe facebook un citat din sfântul Ioan Gură de Aur poate sta alături de textul lui Marius Comper, și vor fi destui care îl vor prefera pe al doilea. Dacă toate sensurile interpretării au drepturi egale, atunci orice aberație poate lua locul adevărului, fără ca cei care sesizează discepanța să poată face ceva ca să îndrepte lucrurile. În noua viziune care ni se propune, Iisus Hristos poate fi interpretat politic corect, căci El întotdeauna s-a alăturat celor respinși de societate, ba chiar a fost unul dintre ei. Iar atunci când interpretarea unui Hristos politic corect va căpăta pregnanță, putem să ne facem bagajele și să plecăm acasă, căci nu va mai fi nimic de spus.

Paul Curca

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

15 Mai 2017

Vizualizari: 4290

Voteaza:

O Biblie pentru homosexuali 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE