Papa Francisc doreste reformarea conducerii Bisericii Catolice dupa model ortodox

Papa Francisc doreste reformarea conducerii Bisericii Catolice dupa model ortodox Mareste imaginea.

Capul Bisericii Romano-Catolice surprinde aproape saptamanal, prin declaratii. Intr-un amplu interviu acordat celei mai vechi reviste iezuite din Italia, Papa Francisc reafirma directia de apropiere dintre Bisericile separate de Marea Schisma, la 1054. Printre multe alte probleme abordate, Papa s-a referit la necesitatea schimbarii "metodologiei Sinodului”, adica a felului in care este construita sinodalitatea in Catolicism.

Unul din capitolele abordate in amplul interviu, publicat in revista La Civiltà Cattolica face referire la ierarhia Bisericii, la modul de organizare al acesteia si la ecumenicitate. Papa nu doreste desfiintarea primatului papal, facand in continuare o distinctie neta intre episcopat si Papa. Insa episcopul Romei crede ca Biserica Catolica trebuie sa isi reformeze viziunea asupra sinodalitatii si a aplicarii acesteia. Trebuie sa mergem impreuna: poporul, episcopii si Papa. Sinodalitatea trebuie traita la nivele diferite. Poate ca este timpul schimbarii metodologiei sinodului, pentru ca cea actuala imi pare statica. Aceasta ar putea avea si valoare ecumenica, in mod special cu fratii nostri ortodocsi. de la ei se poate invata mai ales colegialitatea episcopala si traditia sinodalitatii. Efortul de reflectie comun, privind la cum se guverna Biserica in primele secole, inainte de ruptura dintre Orient si Occident, va rodi la timpul sau. In relatiile ecumenice aceasta e important: nu doar a se cunoaste mai bine, ci si recunoasterea a ceea ce Sfantul Duh a semanat in altii ca dar pentru noi. Vreau sa urmez reflectia asupra modului cum se exercita primatul petrin, deja initiata in 2007 de Comisia Mixta, care a dus la semnarea Documentului de la Ravenna. Trebuie continuat pe acest drum.

Pentru cei neavizati, Documentul de la Ravenna este un document semnat de reprezentanti ai Bisericilor (Catolica si Ortodoxa), in 13 octombrie 2007, in care, urmare a dialogului ecumenic, se stabilesc principii comune cu privire la autoritatea, sinodalitatea, catolicitatea (universalitatea) Bisericii si primat. Conform acestui document, sinodalitatea si primatul se interdependente reciproc, primatul este o traditie canonica, intalnita la toate nivelurile Bisericii. Din partea BOR a participat o delegatie condusa de PS Petroniu Florea, actualmente Episcop de Salaj. Insa tema delicata a dialogului o constituie primatul papal, mai bine zis aplicarea principiului primus inter pares = primul intre egali) la episcopul Romei (Papa), pe care Ortodoxia nu-l recunoaste ca fiind superior ierarhic celorlalti episcopi, ci doar avand o intaietate onorifica intre ceilalti Patriarhi.

Ambele parti sunt de acord ca in vremea Bisericii nedespartite aceasta ordine canonica (taxis) era recunoscuta de toti. Mai sunt de acord ca Roma, Biserica care "prezideaza in iubire”, potrivit expresiei Sfantului Ignatie al Antiohiei (Catre Romani, prolog), ocupa primul loc in aceasta taxis si, prin urmare, episcopul Romei era protos‑ul intre patriarhi. Nu sunt de acord insa in ce priveste interpretarea dovezilor istorice din aceasta epoca cu privire la prerogativele episcopului Romei drept protos, o chestiune inteleasa in moduri diferite deja in primul mileniu. De altfel, in Ortodoxie, Patriarhul nu este decat Presedintele Sinodului, dar votul sau are aceiasi greutate cu al altui episcop. De cealalta parte, in Catolicism, Episcopul Romei are si autoritate ierarhica asupra celorlalti episcopi, deciziile sale fiind obligatorii pentru restul episcopatului. De altfel, documentul a provocat in Ortodoxie, cu doar doua zile inainte de semnare, o disputa interna legata de canonicitate, intre Patriarhia de Constantinopol si Patriarhia Rusa, marul discordiei fiind invitarea la discutiile de la Ravenna a Bisericii Ortodoxe Apostolice a Estoniei, pe care Patriarhia Rusa nu o recunoaste. Urmarea a fost ca delegatia rusa a plecat de la discutii. Prin urmare, documentul evita pronuntarea clara pe subiect, dar, in lumina celor recunoscute in ambele Biserici, propune noi discutii: Chestiunea rolului episcopului Romei in comuniunea tuturor Bisericilor ramane sa fie studiata mai in profunzime.

Care anume e functia specifica a episcopului "primului scaun” in ecleziologia de comuniune (koinonia) si in lumina a ceea ce s‑a spus in textul de fata despre sinodalitate si autoritate? Cum anume trebuie inteleasa si traita in lumina practicii ecleziale a primului mileniu invatatura despre primatul universal a Conciliilor Vatican I si II? Sunt intrebari cruciale pentru dialogul nostru si pentru sperantele restaurarii comuniunii depline intre noi. Prin urmare, semnatarii documentului afirma ca suntem convinsi ca declaratiile de mai sus despre comuniunea ecleziala, sinodalitate si autoritate reprezinta un progres pozitiv si semnificativ in dialogul nostru si ofera o baza ferma pentru discutarea viitoare a chestiunii primatului la nivelul universal al Bisericii. Suntem constienti ca raman sa fie clarificate multe chestiuni dificile, dar speram ca, sustinuti de rugaciunea lui Iisus: "Ca toti sa fie una…, pentru ca lumea sa creada ca Tu M‑ai trimis” (In 17, 21) si in ascultare de Duhul Sfant, sa putem construi pe baza acordului deja atins. Dupa ce, in urma cu cateva saptamani, Papa a avut un discurs admirativ la adresa Ortodoxiei, iata ca acum mai face un pas in aceasta directie. Ce urmeaza ?

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 25 Aprilie 2024

Pe aceeaşi temă

23 Septembrie 2013

Vizualizari: 1815

Voteaza:

Papa Francisc doreste reformarea conducerii Bisericii Catolice dupa model ortodox 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE