'Pericolul' vocatiei monahale

'Pericolul' vocatiei monahale Mareste imaginea.

Recentul caz intens mediatizat al elevei Iulia Ionescu, disparuta patru zile de acasa- intre timp s-a aflat ca a stat la Manastirea Adormirea Maicii Domnului din satul Gheorghiteni, comuna Dorna Arini dupa cum informeaza Monitorul de Suceava- a redeschis un conflict ce parea doar amortit intre activistii atei si . Ma intrebam impotriva cui lupta ei. La atacuri le raspund publicisti de orientare ortodoxa, dar lupta lor, cu adevarat, nu e dusa impotriva catorva oameni care scriu, cu mai mult sau mai putin har, prin gazete si pe bloguri, ci impotriva poporului credincios sau, ca sa fim mai exacti si sa nu umblam cu entitati generice si inglobante, impotriva a peste 98% din populatia acestui pamant, care se declara credinciosi de o confesiune sau alta.



Iar acum s-au pornit ca la un semn. E-adevarat, ca asteptarea publicului era deja facuta, caci despre eleva disparuta de acasa s-a vorbit la fiecare jurnal de stiri, iar ipoteza ca ar putea fi plecata la o manastire a aparut inca de la inceput. Astfel ca in momentul in care Iulia Ionescu a aparut, asezata in trenul spre Bucuresti- deci spre casa- de un calugar care i-a cumparat bilet, atacurile s-au pornit in forta.

Moise Guran se numeste pe sine agnostic si e mandru ca e injurat de ambele tabere, de atei si de „dogmatici” (oare ce-o fi aia?). Vrand sa ofere o cale de mijloc, vorbeste totusi numai de manipularea constiintelor prin disciplina religie si de modul cum ar putea deveni efectiv facultativa ora de religie in scoala. Dupa parerea sa nu e normal ca o persoana de 15 ani sa-si doreasca sa se calugareasca. As dori sa-l intreb pe domnul Moise Guran la ce varsta a aparut pasiunea lui pentru economie? Daca inainte de varsta deplinei maturitati, cum sunt convins dealtfel, de ce n-ar fi posibila o pasiune in alte domenii de la varste fragede? Domnia sa crede ca o vocatie trebuie sa astepte varsta de 18 ani ca sa se manifeste? O vocatie se poate arata de foarte timpuriu chiar daca, asa cum e firesc si suntem de acord toti, implinirea ei efectiva trebuie sa astepte maturizarea persoanei.

Nu zic ca era bine ca Iulia sa se calugareasca acum. Oricum, n-ar fi fost posibil, pentru ca oricine are cunostinte minime despre calugarie stie ca este precedata de o stare de „sora” sau „frate” de manastire, care poate dura cativa ani buni, in care neofitul isi verifica vocatia monahala, pentru a fi sigur ca nu e un impuls de moment, o ratacire care va trece si nu va lasa urme. A mai aparut pe undeva o ipoteza infecta legata de acest subiect: Biserica isi cauta printre adolescenti adepti sa ii aduca in manastiri pentru ca altfel ar ramane fara calugari, adica manipuleaza constiinte tinere si nedeplin formate ca sa poata perpetua un sistem imoral si incorect.

Apoi, alta problema pe care si-o pune Moise Guran este ca nu i se pare normal ca la 15 ani un adolescent sa aiba nevoie de un duhovnic. De ce nu? La varsta aceasta tipul de indrumare pe care il ofera duhovnicul are elemente comune cu indrumarea pe care o dau parintii, profesorii, educatorii in general, dar are, indiferent de varsta si de circumstante, un specifc aparte ireductibil la oricare din formele de educatie enumerate anterior, care toate tin de sfera sociala. Iar ireductibilitatea se refera la aspiratia om,ului catre Cer. Daca esti credincios intelegi despre ce este vorba, iar daca nu esti ar fi preferabil sa nu-ti dai, competent, cu parerea.

Dar lucrurile nu se opresc aici. Adeptii ateismului militant au gasit un nou prilej de a ataca Biserica. Simplul fapt ca un adolescent prefera manastirea lumii este o problema grava pentru ei. Lucian Mandruta vorbeste de interese ascunse care ar vrea sa musamalizeze faptul ca fetita a stat 4 nopti gazduita la manastiri din Moldova. Remus Cernea deja a depus un proiect legislativ prin care cere scoaterea Religiei din programa scolara, sa se poata preda numai in urma unei cereri exprese a parintilor, dar fara sa mai dea note, si introducerea ca materie obligatorie a Eticii in locul ei. La toti acesti oameni ideea de baza care se repeta este ca invatamantul religios din scoli- adica biata ora de religie, facuta in conditii destul de precare uneori si desconsiderata adesea- este de vina pentru o indoctrinare cruda, care perverteste mintile fragede ale copiilor nostri. Probabil au vazut ei ca un copil „indoctrinat” e mai atras de mersul la biserica si nu e in rand cu restul lumii care frecventeaza discoteci, baruri si mall-uri. Sigur ca e ingrijorator sa vezi asa ceva in lumea de azi, oare unde am ajunge daca un asemenea comportament anti-social s-ar generaliza?

Cu siguranta ca daca Iulia, in loc sa mearga la manastire s-ar fi dus sa petreaca pe undeva cu prietenii, nimeni n-ar fi avut ce sa-i reproseze, nu s-ar fi scandalizat cineva in vreun fel. Doar e dreptul omului sa se simta bine, sa se distreze cum ii place, nu-i asa? Astfel ca am ajuns in situatia halucinanta ca mersul la biserica, respectiv la manastire, sa para o alienare, o deviere de la cursul firesc al vietii, in timp ce sexul, drogurile, cautarea oricaror placeri lumesti, oricat de daunatoare ar fi ele in fond, sa para normale si dezirabile.

Un ultim aspect ar mai merita abordat. Taberele au fost, ca intodeauna dealtfel, clare, unii in lupta pentru ateism altii pentru valorile Bisericii. Ar trebui insa sa recunoastem ca, in randul Bisericii insasi exista niste probleme. Din spusele duhovnicului Iuliei, parintele Visarion Alexa, rezulta ca fata era profund marcata de o viziune apocaliptica. Era ferm convinsa ca vine sfarsitul lumii, si de aceea era urgent sa lase toate (ea si-a vandut Iphone-ul si lantul de aur) si sa mearga la manastire, unde sa se retraga din calea urgiei iminente. Astfel de viziuni apartin catorva site-uri ce se pretind ortodoxe si putem banui ca ele au contribuit mult la starea de spirit a Iuliei cand a hotarat sa fuga de acasa.

Daca oamenii care apara credinta au de luptat cu cei ce o ataca din afara, activisti atei de pilda, poate au de dus o lupta si mai dificila cu cei ce o ataca dinauntru, care imbraca un chip ortodox pentru a aduce deservicii tot mai mari credintei. Pana acum aceste orientari apocaliptice si extremiste au fost tolerate in marginalitatea lor, nimeni nu le-a zis nici pas, dar daca isi arata potentialul nociv poate ar fi bine sa existe si cateva pozitii oficiale. Dupa cate se intrevede cei ce se ofera sa apere credinta de dusmanii din afara sau de cei dinauntru nu par ca vor putea sa se odihneasca prea curand.

Paul Curca

 

.

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
78 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

17 Februarie 2014

Vizualizari: 5408

Voteaza:

'Pericolul' vocatiei monahale 5.00 / 5 din 11 voturi. 13 review utilizatori.

Comentarii (13)

  • Tudor StefanPostat la 2014-02-21 18:58

    Pot spune, foarte simplu ca "moderatorii" adusi in discutie sufera pur si simplu de o deformatie profesionala si anume de a fi intoteauna impotriva celor care au niste pareri, dar si impotriva celor care au pareri contrare primilor. Cu alte cuvinte, pentru a fi echidistanti ei trebuie sa isi exprime deschis parerea ca nu au nici o parere si cu cat fac chestia asta mai bine, sunt mai buni "moderatori" sjungand sa-si modereze propriile pareri, propria viata. Si daca in economie acest lucru se potriveste de minune (caci la urma urmei, cine mai poate intelege ceva din economia actuala?), cand vorbim despre convingeri pe care le socotim mai presus de viata proprie, domnul Guran nu mai are spatiul necesar balansului intre alb si negru, deci, domnule Guran, cu toata stima, aici nu mai puteti fi moderator (nu este loc pentru echilibristica printre opiniile celorlalti - ale dvs., cu toata stima, neexistand -). Trecand de motivul de poticnire numit "moderatorul" consider totusi intamplarea in discutie de maxima importanta. Dupa ce la Fatima Maica Domnului s-a aratat unor fetite carora le-a transmis un mesaj, fratii nostri crestini catolici au ridicat o manastire inchinata acestui miracol. Dupa ce in Romania unei adolescente i se transmite un mesaj de o intensitate extraordinara (intensitate calibrata importantei mesajului) si aceasta isi vinde ipodul si lantisorul de aur (probabil doua dintre cele mai valoroase lucruri pe care le avea), apar moderatorii sa-si exprime propriile convingeri inexistente si grabiti sa desfiinteze orice nu inteleg ei, adica aproape tot. Sunt cu inima langa sufletul Iuliei Ionescu si ma bucur pentru ca bunul Dumnezeu i-a dat prin calugarul care desigur a fost numit duhovnic nu pentru ca Iulia, o fata de 15 ani l-a ales a-i fi duhovnic (cu toata responsabilitatea ce decurge din acest fapt) si el ar fi accepotat acest lucru, ci pentru ca i-a cerut si a primit un sfat, ocrotire, ajutor. Sunt alaturi si de domnul Guran si ma rog pentru ca Dumnezeu sa-l ajute.

  • dan georgescuPostat la 2014-02-21 16:13

    problema e ca staretul manastiri unde s-a ascuns minora a mintit si ulterior a recunoscut minciuna spunand ca a vrut sa protejeze credinciosul.protejezi credinciosul atunci cand atunci cand il feresti de straini,de curiosi si reporteri...dar nu de politie mai ales cand purtatorul patriarhiei a declarat raspicat ca sigur fata nu e la manastire.daca dorea staretul sa protejeze credincioasa minora trebuia sa declare politiei ca se afla in manastire si sa nu mai fie cautata de o tara intreaga.in fond politia nu dorea sa ii faca un rau ci sa o trimita familiei acasa.nu stiu dar dupa mine staretul nu a procedat corect pacalind autoritatile.

  • lucia popaPostat la 2014-02-20 07:56

    Chiar imi pare rau de expunerea lui Moise Guran in randul activistilor atei.Ce ar spune mosii si stramosii lui,adica strabunici,bunici etc.de parerile lui?Romanul zice:s-ar intoarce in mormant.Si doar au contribuit si ei la formarea excelenta de comentator economic,cel putin prin GENA.Imi placea emisiunea lui.Acum nu o sa-l mai vad...Macar de Mandruta nu-mi prea pasa.

  • manea mihaitaPostat la 2014-02-18 23:01

    un caz asa de simplu voi il transformati in unul de interes national!lasati sa se cearna lumea ca veti da seama doar de viata voastra si trairea vostra insiva si atat.de fapt asa va cerneti si voi care nu aveti ce face si stati ca babele la cleveteala pe seama oricui

  • COSTICA MALAIPostat la 2014-02-18 17:03

    Nu trebuie bagati in seama acesti reporteri care pentru cresterea retingului si-ar batjocori si mamele si se iau de piept cu Dumnezeu ,slujind niste interese obscure ale televiziunilor pe care le slujesc. Dumnezeu in bunatatea Lui dar si cu dreptatea Lui ii va aduce mai devreme sau mai tirziu la cunoasterea Lui. Dea dreptul hilar sunt afirmatiile lor atunci cind condamna ca fata are un duhovnic la virsta de 15 ani dar este imperios necesar sa consulte un psiholg??!!! Problema este alta toti aceia care au incercat sa distruga poporul roman prin: distrugerea familiei ,distrugerea economiei,distrugerea constiintei de neam si tara nu au putut sa -i distruga credinta in Dumnezeu si ii deranjeaza rezultatele din sondaje care arata ca increderea majoritatii populatiei este in Biserica.

  • Dudu IoanPostat la 2014-02-18 11:33

    Ioan Dudu. Toata consideratia pt.pro-fesionalismul d-lor: M.Guran, L. Mandruta dar, atat d-lor cat si lui R.Cernea, le recomand cu caldura, sa nu-si mai faca cunoscute parerile in astfel de cazuri ci, mai intai sa citeasca f.atent scrierile ref.la ortodoxie ale Parintelui Staniloaie, I.P.S.Bartolomeu Anania,Staretului Sofronie, Klaus Kennet,Rafail Noica, Ieronah Bastavoi, si a multor alti cautatori si traitori intru Hristos.

  • Nadia LemnaruPostat la 2014-02-18 10:28

    Am urmarit cu interes cazul elevei Iulia Ionescu si,va spun sincer ca o apreciez f.mult pt.ca are sufletul luminat in credinta,ceeace o ajuta sa nu se lase influentata de toate rautatile ecestei lumi si sa poarte in suflet Imparatia Lui Dumnezeu.Daca 90% din adolescentii si tinerii acestei tari ar gindi la fel ca Iulia,atunci discotecile,barurile si toate localurile ar fi goale si ar da faliment,iar bisericile ar fi arhipline.Ajuta-ne Doamne ca tot poporul roman sa se intoarca la credinta ortodoxa,inclusiv ateii.

  • Ion MandresPostat la 2014-02-18 06:16

    Credinta ca si necredinta se manifesta la fel, prin lupta cu adversarul. Fiecare eset de partea lui si crede ca detine adevarul suprem.Credinta Ortodoxa are in schimb o caracteristica extrem de importanta, si anume toleranta, catalogata de multe ori chiare de coreligionari si mai cu seama de alte religii drept prostie. Nu uitati ca Anatema aruncata de catolici foarte usor a distrus milioane de vieti si suflete. Va rog sa aveti ingaduinta cu un suflet in formare ca al acestei copile, care a vazut in acest moment de mare rascruce, revelatia apropieri de Mantuitor. Parerea mea este ca a dat dovada de mult curaj si de o maturitate cu mult pese varsta ei, sustinuta si de deosebita ei pregatire. Mediul in care traieste acest copil "scoala" este eterogen si ca sa folosim un termen nou "de mari fite", asa ca eu o consider ca un exemplu pentru fiecare dintre noi. Poate ca este momentul sa schimbe domeniul de studiu si aici BOR ar trebui sa se implice prin parintele duhovnic si sa arate acestui copil ca se pot invata si alte lucruri decat cele dein sistemul scolar public. Pe de alta parte se ridica intrebarea legata de atitudinea Duhovnicului aflat sub puterea Tainei Spovedaniaei, si de atitudinea calgarilor aflati sub povara dreptului de AZIL manastiresc, la care avem dreptul, fiecare dintre noi in orice moment al existentei noastre efemere. Apreciez implicarea dvs. si atenta analiza aevenimentelor, dar acordati prea multa atentie unor oameni care traiesc intre lumi. Pace, liniste si lumina. Ion

  • Nicu Dan Florin PetrescuPostat la 2014-02-18 04:27

    Poate ca uni o vor acuza si pe sportiva Simona Halep care dupa fiecare victorie in semn de multumire, adreseaza o inchinaciune Domnului, realizand faptul ca Fiul Domnului adresandu-se crestinilor spune: "Fara de mine nu veti putea face nimic!"

  • George Pisleag Postat la 2014-02-18 01:49

    Parerea mea e ca tara noastra ar trebui sa faca niste sanatorii speciale in caere sa fie inchisi activistii atei. Fara acces la internet, fara acces la lumea exterioara. Nu am nici o problema cu ateii ci doar cu ateii activisti care incearca sa constranga lumea la necredinta. Fiecare cu crezul lui dar nu trebuie sa fortezi pe altii sa iti imparta crezul. Pentru asa ceva, arest si internare la sanatoriu, PE VIATA!

  • Octavian Adrian TabaraPostat la 2014-02-17 19:46

    Perfect de acord. Daca se confunda monahismul cu o idila privata, "de a scapa de lume", se poate ajunge in directia opusa mantuirii. Exista pericole si in viata lumeasca, dar si in viata monahala (unde e nevoie de multa intelepciune ca sa le depasesti). Chiar anul trecut cand am fost in Athos, la un schit romanesc am vazut niste frati care doreau sa se calugareasca si care povesteau despre cat de dur e razboiul cu diavolul in manastire. De afara se vede frumos, dar razboiul nevazut e cumplit de greu in acest caz. Cat despre parerile pro si contra exprimate despre biserica si actiunile ei in mass media vreau sa spun doar atat: pentru orice lucru care il ai de facut sunt 100 de motive pentru si 100 de motive impotriva. Depinde de tine ce alegi...

  • Cristina MariaPostat la 2014-02-17 10:51

    Biserica a avut intotdeauna dusmani, atat inauntru cat si in afara, insa pare ca forta si complexitatea argumentelor acestora scad pe masura ce trece timpul. In locul dezbaterilor teologice de substanta avem acum de a face cu diatribe sterile impotriva postului ca 'nu ar fi sanatos', a vietii monahale ca 'nu e normal sa-ti doresti sa traiesti la manastire' si alte aspecte de suprafata. Ceea ce mi se pare regretabil nu este intentia unora de a ataca biserica si credinta, cat mijloacele folosite. Este pacat ca oameni care altfel au o competenta in domeniul lor de activitate, ca Moise Guran si altii ca el, isi exprima parerea in domenii despre care nu stiu suficiente si se erijeaza in 'sfatuitori' cam pe orice tema, de la ora de religie, la viata monahala, din simplul motiv ca beneficiaza de audienta. De ce nu ne-ar invata tot Moise Guran sau Lucian Mandruta cum ar fi cel mai bine sa ne tratam de hepatita sau sa tricotam sosete?

  • costel popescu Postat la 2014-02-17 09:57

    Ce insotire are intunericul cu lumina? E fara insotire. Asa ca nu trebuie sa ne mire atitudinea ateilor fata de Biserica. Imi pare rau ca nu se mai intelege rolul duhovnicului si importanta monahilor ca rugatori pentru noi cei din lume.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE