Putem sa-L pictam pe Hristos?

Putem sa-L pictam pe Hristos? Mareste imaginea.

Chipul lui Hristos nu trebuie inventat, caci El a fost si Om, nu doar Dumnezeu. Deci, de vreme ce a avut un chip ca orice alt om, inseamna ca acel chip poate fi reprezentat. Nimeni nu isi propune sa reprezinte intr-o icoana divinitatea lui Hristos, caci natura Sa divina este imposibil de reprezentat. De aceea Vechiul Testament interzicea orice imagine a lui Dumnezeu. Insa, din momentul in care Fiul lui Dumnezeu Se intrupeaza, icoana devine posibila.

Odata cu Inomenirea lui Dumnezeu, nu mai exista pericolul de a confunda pe Dumnezeu cu idolii.

Hristos a avut cu adevarat un trup omenesc, asemenea celui pe care noi il avem. Iar de vreme ce noi putem fi pictati, inseamna ca imaginea Mantuitorului este posibila. In icoana noi nu pictam doar trupul lui Hristos vazut cu ochii trupesti, ci pictam si slava Sa prin aureola din jur. Nu oricum si oricine poate reprezenta chipul lui Hristos. Din acest motiv au fost cazuri cand Biserica nu a binecuvantat anumite reprezentari, nu le-a insusit, dimpotriva, le-a respins.

Problema pe care o ridica chipul lui Hristos este legata de adevar. Acest lucru inseamna ca nu orice imagine crestina este o icoana. Nu putem sa ne rugam in fata oricarui chip, ca si cand ar fi chipul Mantuitorului. Se pierde din vedere ca prin icoana ni se descopera altfel, dar nu altceva, ceea ce se vesteste in Scriptura. Ea anunta prin culori si face prezent ceea ce Evanghelia proclama prin cuvant.

Pictorul de icoane nu trebuie sa reprezinte ceva imaginat de el, atunci cand vine vorba de Hristos, ci trebuie sa reprezinte realitatea chipului Mantuitorului. Este total gresit sa cauti modele umane atunci cand vine vorba de reprezentarea lui Hristos. Icoana devine icoana numai atunci cand Biserica recunoaste concordanta dintre chipul reprezentat si Prototipul de reprezentat.

Icoana ortodoxa autentica este cea care respecta anumite canoane. A nu mai tine seama de ele si a vedea in orice reprezentare chipul lui Hristos e ceva asemanator cu un preot care ar renunta sa mai citeasca rugaciunile din cadrul Sfintei Liturghii si le-ar inlocui cu poezii religioase. In astfel de conditii, indiferent de poezie, Sfantul Duh ar inceta sa mai fie prezent si sa transforme painea si vinul de pe Masa Sfantului Altar in Trupul si Sangele Domnului. Iar noi ne-am impartasi doar cu paine si vin. Iar asta ar insemna ca nu mai este nicio diferenta intre painea pe care o avem acasa si cea din Biserica. Diferenta ar fi doar de locul in care gustam din aceasta paine.

Ceea ce doresc sa scot in evidenta este faptul ca atunci cand nu se mai tine seama de canoane, icoana nu ne mai cheama la rugaciune, ci cel mult la admiratie. Iar o icoana care nu mai are aceasta dimensiune, inceteaza sa mai fie icoana. Poate fi un tablou, dar in niciun caz icoana.

Mi-a fost dat sa intalnesc un preot care tocmai reusise sa inceapa sa slujeasca intr-o biserica nou construita. Si l-am felicitat ca nu am gasit in ea tablouri. Mi-a spus ca le-a comunicat credinciosilor ca refuza sa primeasca donatii de icoane pictate in fel si chip, pentru ca nu-si doreste ca duhul denaturarii icoanei prezent din nefericire in multe case, sa ajunga si in biserica. Mi-a placut atitudinea lui, o consider o cale de a avea chipul unui chip pictat in maniera traditionala ortodoxa.

Sa ne intareasca Dumnezeu sa luam chipul lui Hristos.

Adrian Cocosila

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2506

Voteaza:

Putem sa-L pictam pe Hristos? 4.00 / 5 din 4 voturi. 4 review utilizatori.

Comentarii (4)

  • Andrei PanaitPostat la 2016-03-16 04:27

    Nu avem statui pentru ca pe langa o statuie te poti invarti, semn ca o poti cunoste total, in vreme ce pe langa persoana din icoana nu poti face acest lucru. Nu e rau ca se vand si icoane litografiate, rau ar fi daca acele imagini ar fi contrare canoanelor. Nu ar fi rau daca ar exista o comisie a Patriarhiei care sa verifice acest lucru sau poate chiar exista si o face. Daca va rugati in fata unei icoane care nu respecta canoanele, nu inseamna ca Dumnezeu nu a primit rugaciunea, caci el cauta la inima omului, dar acum de vreme ce stiti cum trebuie sa fie o icoana, e cazul sa o schimabati. Fiecare detaliu in ortodoxie are o mare insemnatate. E bine sa pazim Traditia.

  • Titel GuriciPostat la 2013-01-16 08:11

    "Chipul lui Hristos nu trebuie inventat, caci El a fost si Om, nu doar Dumnezeu. Deci, de vreme ce a avut un chip ca orice alt om, inseamna ca acel chip poate fi reprezentat." Intrebare: de ce ortodoxia nu permite si executia icoanelor in relief? "Pictorul de icoane nu trebuie sa reprezinte ceva imaginat de el, atunci cand vine vorba de Hristos, ci trebuie sa reprezinte realitatea chipului Mantuitorului...." Intrebare: de ce majoritatea bisericilor in constructie strang bani si din icoane sfintite care sunt simple poze lipite pe un suport oarecare? Oare la manastiri nu se intampla acelasi lucru? "Icoana ortodoxa autentica este cea care respecta anumite canoane. A nu mai tine seama de ele si a vedea ..." Intrebare:Ce inseamna o icoana autentica si de unde pot procura? "Ceea ce doresc sa scot in evidenta este faptul ca atunci cand nu se mai tine seama de canoane, icoana nu ne mai cheama la rugaciune, ci cel mult la admiratie. Iar o icoana care nu mai are aceasta dimensiune, inceteaza sa mai fie icoana....." Intrebare: Daca icoana mea nu respecta canoanele mai sus expuse, rezulta ca rugaciunea mea nu mai are insemnatate? Ar trebui sa merg zilnic de 2 ori la biserica? Doamne ajuta!

  • costel popescu Postat la 2013-01-15 07:41

    Avem parte de icoane care nu au nimic in comun cu chipul lui Hristos pentru ca iconarii nu mai au nicio legatura cu Hristos. Nu se mai roaga cand pornesc la aceasta lucrare. Iar noi le cumparam fara retineri, pentru ca nu avem parte de adevarata cunoastere a lui Hristos. Nimeni nu poate sa-si confunde rudele cu altele. Noi vedem in alte chipuri pe Hristos pentru ca ne lipseste inrudirea cu El.

  • vasile tanasePostat la 2013-01-15 05:33

    Cu ocazia unui pelerinaj in Sfantul Munte Athos in anul 2009, am ajuns si la schitul "Sfantul Prooroc Ilie Tesviteanul",schit infiintat in jurul anului 1757, dupa altii 1759, intemeietor fiind considerat parintele Paisie Velicikovski, intemeietor si al manastirii Dragomirna din tara noastra. In biserica mare a manastirii, construita in anul 1903, avand hramurile : Sfantul Prooroc Ilie Tesviteanul, Sfanta Proorocita Ana si Sfantul Apostol Andrei, mi-a atras atentia ca peretii interiori ai bisericii, nu erau imbracati in fresca, fiind zugraviti intr-o singura culoare un bleau-ciel, inaltimea foarte mare care-i conferea o arhitectonica impunatoare si o acustica deosebit de clara si puternica, greu de egalat in alte biserici, iar catapeteasma imensa de aproape 2 tone greutate acoperita in intregime cu aur, cu trei altare,creau o atmosfera interioara impresionanta, deosebit de frumoasa, ca parca te aflai in imparatia Lui Dumnezeu si nu intr-o biserica de pe pamant .

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE